Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets j. nr. 2017-6465
UDKAST af 4. december 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Individuel handicapkørsel for blinde og stærkt svagsynede)
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8.
juni 2016, § 22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og § 1 i [lov nr. xx af xx. december 2017 - L 23 fremsat 4. oktober
2017], foretages følgende ændring:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 4,
i §
5, stk. 5, 1. pkt.
og i
§ 19, stk. 2, nr. 1,
udgår
”for
svært bevægelseshæmmede”.
2.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes efter
”svært bevægelseshæmmede
på 18 år og derover”:
”samt for blinde og
stærkt
svagsynede på 18 år og derover”.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
UDKAST af
4. december 2017
Side 1 af 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 74: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Udvidelse af individuel handicapkørsel til at omfatte blinde og stærkt svagsynede), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med satspuljeaftalen for 2018, blev satspuljepartierne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet) enige om at
afsætte midler til at udvide individuel handicapkørsel efter § 11 i lov om trafikselskaber, som i dag kun omfatter
svært bevægelseshæmmede, til også at omfatte blinde og stærkt svagsynede.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udvidelse af individuel handicapkørsel til også at omfatte blinde og stærkt svagsynede
2.1.1. Gældende ret
I henhold til den gældende bestemmelse i § 11 i lov om trafikselskaber skal trafikselskaberne etablere individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede personer på 18 år og derover.
Det er alene svært bevægelseshæmmede, der i dag har et retskrav på at kunne benytte individuel handicapkørsel.
Ved svært bevægelseshæmmede forstås kørestolsbrugere og personer, der bruger ganghjælpemidler som krykke-
stokke og gangbukke og lignende.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 582 af 24. juni 2005 om trafikselskaber, at andre grupper af handi-
cappede end svært bevægelseshæmmede på 18 år ikke er omfattet af ordningen, men at kommunerne kan vælge at
tilbyde andre grupper af personer med handicap at deltage i ordningen.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til ændring af lov om trafikselskaber [lov nr. xx af xx. december
2017], at individuel handicapkørsel fortsat er tænkt som et supplement til de øvrige kørselsordninger, men at ord-
ningen også kan anvendes til kørsel til behandling, terapi og lignende. Såfremt en bruger af ordningen er visiteret
til andre kørselsordninger efter anden lovgivning, forudsættes det, at brugeren som udgangspunkt vil have et klart
økonomisk incitament til at benytte disse andre ordninger. Brugere af ordningen vil således selv skulle undersøge,
om vedkommende er berettiget til kørsel efter andre ordninger, ligesom offentlige myndigheder har en vejled-
ningspligt om eventuelle andre mulige kørselsordninger.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det vurderes, at blinde og stærkt svagsynede borgere, på linje med svært bevægelseshæmmede, kan have svært
ved at benytte sig af offentlig servicetrafik. For at kompensere disse borgere for deres handicap foreslås det, at
udvide den målgruppe, der har ret til individuel handicapkørsel, således at ordningen også kommer til at omfatte
blinde og stærkt svagsynede borgere, der er fyldt 18 år.
Målgruppen for udvidelsen er personer med en synsstyrke på 10 pct. (6/60) eller mindre.
Der er tale om et objektivt kriterium, som er fastsat efter WHO’s (World Health Organization) definition af
stærk svagsynethed (severe visual impairment). Kriteriet er fastsat ud fra en antagelse om, at personer med mode-
rat svagsynethed i højere grad vil kunne indgå i den almindelige offentlige servicetrafik.
Eftersom der er tale om et objektivt kriterium, stilles der ikke yderligere betingelser for at have ret til individuel
handicapkørsel. Fx forudsættes ikke medlemskab hos nogen forening o. lign.
Der henvises i øvrigt til de særlige bemærkninger til § 1, nr. 1 og 2.
UDKAST af
4. december 2017
Side 2 af 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 74: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Udvidelse af individuel handicapkørsel til at omfatte blinde og stærkt svagsynede), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828993_0003.png
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det er forventningen, at udvidelsen af ordningen for individuel handicapkørsel til også at omfatte blinde og
stærkt svagsynede vil medføre en samlet udgift for kommunerne på ca. 33 mio. kr. årligt. Kommunen kompense-
res for de på satspuljeaftalen aftalte udgifter via bloktilskuddet.
Med satspuljeaftalen for 2018 er satspuljepartierne enige om at afsætte 85,5 mio. kr. til udvidelsen af individuel
handicapkørsel i perioden 2018-2021. Herudover omprioriteres 30,3 mio. kr. (2018-pl), der blev afsat med den
tidligere satspuljeaftale for 2017 til transportordning til blinde og svagsynede, også til udvidelsen. Der er således
samlet afsat 115,8 mio. kr. til udvidelsen af individuel handicapkørsel i 2018-2021. Grundet halvårseffekt er der
afsat 16,6 mio. kr. (2018-pl.) i 2018.
De økonomiske rammer for udvidelse af ordningen er som følger:
2018
Satspuljeaftale 2017
Mio. kr. (2018-pl)
Satspuljeaftale 2018
Mio. kr. (2018-pl)
Samlet ramme for
udvidelse (2018-pl)
10,1
6,5
16,6
2019
10,1
23,0
33,1
2020
10,1
23,0
33,1
2021 og frem
0,0
33,0
33,0
I alt
30,3
85,5
115,8
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [xx. 2017 til den xx. 2018] været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva, BAT, Bus & Tog-samarbejdet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Danske Busvognmænd, Danske Handicaporgani-
sationer, Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, DSB, Fynbus, HK Trafik og Jernbane, KL,
Midttrafik, Movia, Nordjyllands Trafikselskab, Passagerpulsen, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Sammenslutning af Danske Småøer, Sydtrafik, Trafikforbundet, Trafikselskaberne i Danmark (TiD),
Dansk Blindesamfund, Foreningen Danske Døvblinde, Foreningen nedsatsyn.dk, Brugernes Førerhunde Ordning,
Dansk Taxi Råd, Rådet for Sikker Trafik.
UDKAST af
4. december 2017
Side 3 af 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 74: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Udvidelse af individuel handicapkørsel til at omfatte blinde og stærkt svagsynede), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828993_0004.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Som følge af lovændringen vil der
ske overførsel af udgifter, svarende
op til den på satspuljeaftalen afsatte
ramme, mellem stat og kommuner.
Kommunerne kompenseres således
af staten igennem bloktilskuddet.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I henhold til den gældende bestemmelse i § 5, stk. 1, nr. 4, i lov om trafikselskaber varetager trafikselskaberne
individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede og i henhold til § 5, stk. 5, 1. pkt., skal trafikselskaberne
samarbejde om individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede. Ifølge den gældende bestemmelse i §
19, stk. 2, nr. 1, forstås almindelig rutekørsel som værende individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæm-
mede.
Det foreslås,
som en konsekvens af forslagets til ændring af § 11, stk. 1, at ordene ” for svært bevægelseshæm-
mede” udgår de tre steder.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til nr. 2
I henhold til den gældende bestemmelse i § 11, stk. 1, i lov om trafikselskaber skal trafikselskaberne etablere
individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede personer på 18 år og derover.
UDKAST af
4. december 2017
Side 4 af 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 74: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Udvidelse af individuel handicapkørsel til at omfatte blinde og stærkt svagsynede), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det er kun svært bevægelseshæmmede, der i dag har et retskrav på at kunne benytte trafikselskabernes ordning
for individuel handicapkørsel. Ved svært bevægelseshæmmede forstås kørestolsbrugere og personer, der bruger
ganghjælpemidler som krykkestokke og gangbukke og lignende.
Andre grupper af personer med handicap er ikke omfattet af ordningen, men kommunerne kan vælge at tilbyde
disse at deltage i ordningen.
Det foreslås i
§ 11, stk. 1,
at målgruppen for individuel handicapkørsel udvides, således at der
efter ”svært
be-
vægelseshæmmede personer på 18 år og derover”
tilføjes ”samt blinde
og stærkt svagsynede på 18
år og derover”.
Med forslaget foreslås således en udvidelse af den gruppe af personer, der har ret til individuel handicapkørsel,
til også at omfatte blinde og stærkt svagsynede. Blinde og stærkt svagsynede vil som konsekvens heraf kunne
benytte sig af individuel handicapkørsel på lige fod med svært bevægelseshæmmede.
Ved blinde og stærkt svagsynede forstås personer med en synsstyrke på 10 pct. (6/60) eller mindre.
Der er tale om et objektivt kriterium, og der stilles ikke yderligere betingelser for anvendelsen af individuel
handicapkørsel, fx forudsættes ikke medlemskab hos nogen forening o. lign.
Visiteringen til ordningen foregår via kommunerne, hvor ansøgeren skal kunne dokumentere, at pågældende er
blind eller stærkt svagsynet. Såfremt en ansøger opfylder det objektive kriterium kan pågældende rette henvendel-
se til sit trafikselskab med henblik på optagelse i ordningen.
Udvidelsen af individuel handicapkørsel med blinde og stærkt svagsynede ændrer ikke på de øvrige minimus-
krav, der stilles til ordningen, jf. § 11, stk. 2-5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2018, da der er afsat penge til ordningen fra og med denne dato.
Loven gælder efter § 38 i den gældende lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015,
ikke for Færøerne og Grønland.
UDKAST af
4. december 2017
Side 5 af 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 74: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Udvidelse af individuel handicapkørsel til at omfatte blinde og stærkt svagsynede), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1828993_0006.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
§ 5.
Et trafikselskab varetager følgende opgaver inden
for trafikselskabets geografiske område:
1) Offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekør-
sel,
2) fastsættelse af takster og billetteringssystemer,
3) koordinering og planlægning af offentlig servicetra-
fik,
4) individuel handicapkørsel for svært bevægelses-
hæmmede og
5) privatbaner.
Stk. 2-4
Stk. 5.Trafikselskaberne
kan samarbejde om individuel
handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede, som
krydser grænserne mellem mere end to trafikselskabers
områder. Trafikselskaberne kan endvidere samarbejde
om opgaver, som trafikselskaberne varetager vedrøren-
de trafik, som kommunen eller regionen skal varetage
efter anden lovgivning, jf. stk. 6, og som krydser græn-
sen eller grænserne mellem to eller flere trafikselska-
bers områder.
Stk. 6-14
§ 11.
Trafikselskabet skal for svært bevægelseshæm-
mede på 18 år og derover etablere individuel handicap-
kørsel.
Stk. 2-5---
§ 19.
Ved rutekørsel forstås regelmæssig befordring af
personer med motorkøretøj i en bestemt trafikforbindel-
se, som finder sted over mindst 3 kørselsdage og
mindst én gang om ugen, og hvor på- eller afstigning
kan ske inden for forud fastsatte områder, jf. dog stk. 2.
Der kan tillige tilbydes en ekstra ydelse, hvis kørslen er
åben for alle uanset ønske om benyttelse af denne eks-
tra ydelse. 33
Stk. 2.
Er rutekørslen åben for alle, betegnes denne som
»almindelig rutekørsel«. Uanset stk. 1 forstås ved al-
mindelig rutekørsel endvidere
1) individuel handicapkørsel for svært bevægelses-
hæmmede, jf. § 11, og
2—
Stk. 3-4
Lovforslaget
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323
af 20. marts 2015, som ændret ved § 3 i lov nr. 657 af
8. juni 2016, § 22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og § 1
i [lov nr. xx af xx. december 2017 - L 23 fremsat 4.
oktober 2017], foretages følgende ændring:
1.
I
§ 5, stk. 1, nr. 4,
i §
5, stk. 5, 1. pkt.
og i
§ 19,
stk. 2, nr. 1
, udgår ”for
svært bevægelseshæmme-
de”.
2.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes efter ”svært bevægelses-
hæmmede på 18 år og derover”: ”samt for blinde
og stærkt svagsynede på 18 år og derover”.
2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
UDKAST af
4. december 2017
Side 6 af 6