Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 66
Offentligt
1823873_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: Oktober 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i oktober måned med en driftspulje på 48 IC4-togsæt, heraf 37
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 11 togsæt udgjorde en driftsre-
serve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med udsving i le-
verancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, oktober 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
10
Århus - Esbjerg
8
Inter City /lyn
11
Antal indsatte tog
37
20. november 2017
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes fortsat at være klar til indsættelse i kommerciel tra-
fik i 3. kvartal 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal. I oktober 2017 var leveringssikkerheden 88,6%, hvilket svarer til,
at cirka 42,5 ud af 48 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som
planlagt.
I perioden november 2016 til og med oktober 2017 har leveringssikkerheden væ-
ret 91,8%.
Side 1/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: DSB’s status for IC4 for oktober 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1823873_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leverancesikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Ikke leverede
Leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I oktober 2017 kørte IC4 ca. 591.00 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af den
samlede dieselproduktion for DSB i oktober 2017.
IC4’s kilometerproduktion var i oktober 2017 på samme niveau som samme må-
ned sidste år.
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
Side 2/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: DSB’s status for IC4 for oktober 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1823873_0003.png
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktligheden for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkon-
trakten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern-
og regionaltog var 77,8% i oktober 2017.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
77,0%
81,8%
Seneste 12 mdr.
80,1%
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Kundepunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
Tabel 3 viser operatørpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt de
seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for
DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern- og
regionaltog var for oktober 2017 94,0%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Side 3/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: DSB’s status for IC4 for oktober 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1823873_0004.png
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
93,4%
94,3%
1
Seneste 12 mdr.
93,9%
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed  2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Mål Trafikkontrakt 2016
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktligheden for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste
12 måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
79,7%
85,3%
Seneste 12 mdr.
83,8%
1
Transport-, Bygnings-og Boligministeriet har godkendt, at operatørpunktligheden for fjern-
og regionaltogtrafikken må renses for påvirkning fra tre driftsproblemer i løbet af 2017. 
Side 4/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: DSB’s status for IC4 for oktober 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1823873_0005.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger  2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer, et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
3.537
4.382
Seneste 12 mdr.
4.447
Side 5/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 66: DSB’s status for IC4 for oktober 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1823873_0006.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau sidste år, hvilket vil sige
ca. 5,4 mio. kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år, er driftsstabiliteten for IC4 fortsat
ustabil. Driftsstabiliteten for IC4 ligger dog fortsat højere end det minimum på
3.000 km., som er målsætningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
DSB kan konstatere, at der i oktober fortsat var udfordringer med de daglige leve-
rancer fra værksted til drift, jf. figur 1. Det er dog forventningen, at der fra novem-
ber 2017 vil ske en bedring, blandt andet som følge af en ny værkstedsstruktur.
Vedrørende togets driftsstabilitet er det fortsat vurderingen at denne kan holdes
på et niveau over 3.000 km mellem forsinkende hændelser jf. indsættelsesplanen
fra december 2016.
DSB forventer også, at det fortsat vil være muligt at overholde DSB's målsætning
om daglig indsættelse af cirka 36 togsæt frem til køreplansskiftet ultimo 2017, og
at der dagligt vil kunne indsættes cirka 40 togsæt i drift fra køreplansskiftet i de-
cember 2017, som det ligeledes er DSB’s målsætning.
Side 6/6
Månedlig driftsrapport IC4: Oktober 2017