Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1818618_0001.png
Optimal omfordeling af Desiro togsæt,
homogenisering af materielfladerne,
fremskaffelse af tilstrækkeligt materiel til
Midtjyske Jernbaner og forenklet indkøb af
nye lokaltogsæt
Til transportminister Ole Birk Olesen og transportudvalget.
Til inspiration
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød
61 66 99 90
Allerød 15. november 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Henvendelse af 15/11-17 vedrørende en optimering af fordelingen af Desiro togsættene, samt en homogenisering af operatørens materielflåder og forenkling af indkøb af nye togsæt, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1818618_0002.png
Baggrund
MVJ udbuddet og Desiro togsættene
I december 2020 udløber kontrakten for MVJ trafikken. Regeringen har besluttet at kontrakten skal udvides
med Svendborgbanen og Den skrå bane, hvilket umiddelbart kræver ekstra 19 togsæt. I oplægget til udbuddet
forudsætter Trafik- og Byggestyrelsen derfor
at DSB’s 20 stk Desiro togsæt overføres til de ye
MVJ operatør.
Dette fremgår også af
de politiske aftale ”
Genudbud af togtrafikken i Midt-
og Vestjylla d .v.”,
hvor det er
aftalt at
”Parterne
er enige om, at overdragelsen af de 41 togsæt, der i dag kører i Midt- og Vestjylland
håndteres ved - gennem udbudsmaterialet - at pålægge den kommende operatør at overtage disse togsæt.
Hermed overgår ejerskabet til den vindende operatør, som finansierer materielkøbet ved genudbuddets start i
december 2020. Parterne er endvidere enige om, at det nødvendige ekstra togmateriel til et udvidet udbud
tilvejebri ges ved, at state stiller eksistere de Desirotog til rådighed for udbuddet.”
Af
”Afgrænsning
af udbudspakke for regionaltogtrafik i Midt- og Vestjylland
2020”,
Note til tabel 8, side 19
fremgår det at
DSB’s 20 Desiro togsæt er a skaffet over to o ga ge og ikke ka koble ed hi a de .
Hvilket
vil påføre MVJ operatøren (yderligere) en begrænsning i den daglige planlægning.
Der findes imidlertid en alternativ løsninger, som optimere fordelingen af Desiro togsættene, således at dette
problem undgås, samtidig med at en markant homogenisering af operatørens materielflåder tilvejebringes, og
indkøb af nye togsæt forenkles.
Sidst, men ikke mindst, sikrer forslaget at der er tilstrækkeligt materiel til at Midtjyske Jernbaner kan overtage
strækningen Skjern-Holstebro.
Materielsituationen i dag
DSB
8 stk Desiro togsæt. Byggeår 2010. (Lille Syd)
12 stk Desiro togsæt (lejet). Byggeår 2002. (Svendborgbanen)
Nordjydske jernbaner
13 stk Lint togsæt. Byggeår 2016-2017 140 km/time
8 Desiro togsæt. Byggeår 2001-2005 120 km/time
Midtjyske Jernbaner
3 meget gamle togsæt
MVJ operatøren (Arriva)
29 stk Lint togsæt. Byggeår 2003-2004
12 stk Lint togsæt. Byggeår 2010
2 stk Lint togsæt. Byggeår 2012 (Ejes af Vestbanen)
Lokaltog
41 stk Lint togsæt. Byggeår 2006
4 stk Regiosprinter togsæt. Byggeår 1998
13 IC2 togsæt (Lollandsbanen)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Henvendelse af 15/11-17 vedrørende en optimering af fordelingen af Desiro togsættene, samt en homogenisering af operatørens materielflåder og forenkling af indkøb af nye togsæt, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1818618_0003.png
Materielsituationen efter omrokering
Nordjydske jernbaner
13 stk Lint togsæt. Byggeår 2016-2017 140 km/time
8 Lint togsæt.
Nyindkøbes.
140 km/time
Midtjyske Jernbaner
8 stk Desiro togsæt. Byggeår 2010. (Fra DSB, Lille syd)
MVJ operatøren
29 stk Lint togsæt. Byggeår 2003-2004
12 stk Lint togsæt. Byggeår 2010
8 Desiro togsæt. Byggeår 2001-2005 (Fra Nordjyske Jernbaner) (2 stk ejes af Vestbanen)
12 stk Desiro togsæt (lejet). Byggeår 2002. (Fra DSB, Svendborgbanen)
Lokaltog
41 stk Lint togsæt. Byggeår 2006
4 stk Regiosprinter togsæt. Byggeår 1998
13 IC2 togsæt (Lollandsbanen)
Kun til køreplan 2020: 2 stk Desiro (Fra DSB, Lille syd)
Fra køreplan 2021 og frem: 2 stk Lint togsæt. Byggeår 2012 (Fra Arriva/Vestbanen)
Beskrivelse
Ideen er at MVJ operatøren i stedet for 8 +12 Desiro togsæt fra DSB, får 8 Desiro togsæt fra Nordjyske
Jernbaner og 12 Desiro togsæt fra DSB. Disse 20 togsæt kan nemlig (efter al sandsynlighed) sammenkobles.
Midtjyske Jer ba er får DSB’s 8 stk ”i ko patible” Desiro togsæt, og skal der ed ikke bruge
ressourcer på
nyindkøb. Med 8 togsæt udskiftes de gamle togsæt ved samme lejlighed, så materielparken er homogen.
Nordjyske Jernbaner får så mulighed for at indkøbe nyt materiel kompatibelt med de eksisterende Lint togsæt.
Hermed homogeniseres materielparken, med en markant besparelse på driften til følge.
Sidst, men ikke mindst, får Lokaltog 2 stk togsæt fra Vestbanen, og bevarer derved en homogen materielflåde.
Vestbanen får i stedet ejerskab af 2 stk Desiro togsæt.
Hermed flyttes opgaven med at indkøbe nyt materiel fra de to operatører Midtjyske Jernbaner og Lokaltog til
kun 1 operatør, Nordjyske Jernbaner, som har nylig erfaring hermed.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Henvendelse af 15/11-17 vedrørende en optimering af fordelingen af Desiro togsættene, samt en homogenisering af operatørens materielflåder og forenkling af indkøb af nye togsæt, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1818618_0004.png
Nordjyske Jernbaner
Til erstatning for de 8 Desiro togsæt indkøber Nordjyske jernbaner 8 nye Lint togsæt, af samme type som de 13
togsæt de allerede har. Dermed opnås en helt homogen materielpark. Nordjyske Jernbaner har allerede en
option på 4 ekstra togsæt (til brug for halvtimedrift Hobro-Aalborg). Denne option kan måske på enkel vis
udvides med 8 stk.
Fordele:
Homogen materielpark. Markant billigere i drift, planlægning, vedligehold osv.
Alle tog kan køre 140 km/time, så
forskelle i forhold til DSB’s
hastighed på (Hobro-)Skørping-Aalborg
strækningen reduceres.
Med 140 km/time vil hele materielflåden være forberedt, når infrastrukturen opgraderes til 140
km/time Aalborg-Frederikshavn.
Midtjyske Jernbaner
Af de politiske aftale fre går det at ”
Staten stiller det antal tog (Desiro- eller Lint) til rådighed for regionen,
som er nødvendig for betjeningen af strækningen med en frekvens svarende til den nuværende (timedrift).
State vil e dvidere bistå ed et evt. fælles i dkøbsprojekt af ye tog til Le vigba e og Østba e .”
Til den nye strækning Skjern-Holstebro skal der bruges 4 togsæt, hvoraf 1 er værkstedsreserve. Men der er
tidspunkter, hvor alle 4 togsæt er i passagerdrift samtidig.
Midtjyske Jernbaner stå desuden for at skulle udskifte sit meget gamle materiel (3 togsæt).
Det foreslås derfor at Midtjyske Jernbaner overtager de 8 Desiro togsæt fra DSB, og på den måde får en
homogen materielpark. Midtjyske Jernbaner får således 1 togsæt mere end de 7 der pt. er lagt op til. Men da 7
togsæt vil være udnyttet til det yderste, så vil 8 stk gøre trafikplanen mere robust, og man kan måske også få
gennemgående tog Thyborøn-Lemvig-Skjern/Holstebro.
Fordele
Midtjyske Jernbaner skal ikke anvende ressourcer på nyindkøb af materiel
De gamle togsæt udskiftes
Materielparken bliver homogen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Henvendelse af 15/11-17 vedrørende en optimering af fordelingen af Desiro togsættene, samt en homogenisering af operatørens materielflåder og forenkling af indkøb af nye togsæt, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1818618_0005.png
MVJ operatøren
MVJ operatøren skal i oplægget til MVJ udbuddet overtage 19 eller alle 20 Desiro togsæt fra DSB. Imidlertid
overdrages ansvaret for Skjern-Holstebro sandsynligvis til Midtjyske Jernbaner. MVJ operatøren behøver derfor
ca. 3 togsæt mindre end de oprindeligt estimerede 19 togsæt, altså kun ca. 16 ekstra togsæt. MVJ operatøren
har således 4 togsæt i ”overskud”.
Så vidt vides er der pt usikkerhed om hvorvidt, der er togsæt nok til at kunne køre gennemkørende tog Aarhus-
Herning-Holstebro. Denne usikkerhed er dermed fjernet.
Hvis ellers der er togsæt nok foreslås at de 2 togsæt der ejes af Vestbanen, men opereres af Arriva, overdrages
til Lokaltog. Vestbanen overtager i stedet ejerskab af 2 Desiro togsæt.
Hertil kommer at der vil opstå behov for 4 eller 2 ekstra togsæt, hvis tilvalg 5 eller 6 i kontrakten bliver valgt af
Transportministeren.
Fordele
Alle 20 Desiro togsæt kan sammenkobles
Der er togsæt nok
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 56: Henvendelse af 15/11-17 vedrørende en optimering af fordelingen af Desiro togsættene, samt en homogenisering af operatørens materielflåder og forenkling af indkøb af nye togsæt, fra Poul Brandt Jensen, Allerød
1818618_0006.png
Lokaltog
Lokaltog skal overtage den nye strækning Køge-Roskilde, hertil behøves (så vidt vides) 2 togsæt.
Der er i den politiske aftale lagt op til at Midtjyske Jernbaner og Lokaltog sammen indkøber togsæt, idet der i
aftalen står:
”State vil e dvidere bistå ed et evt. fælles i dkøbsprojekt af ye tog til Le vigba e og
Østbanen.”
Det vil dog være mere optimalt at Lokaltog i stedet overtager de 2 togsæt som ejes af Vestbanen, idet disse i
byggeår ligger tættere på Lokaltogs egne togsæt. Hermed forsvinder også behovet for samkøb.
Overtagelsen af Vestbanens 2 togsæt kan imidlertid først ske når køreplan 2021 træder i kraft (altså ultimo
2020). Imidlertid overtager Lokaltog ansvaret for trafikken på Køge-Roskilde strækningen et år tidligere.
I samme periode står
DSB’s 8 Desiro togsæt fra Lille Syd ubrugt he . Det er derfor oplagt at lå e 2 af disse
togsæt. (Faktisk kan man låne dem i mere end 1 år, idet Midtjyske Jernbaner i første omgang kan nøjes med 4-
5 stk til Skjern-Holstebro og så få de sidste, når de Lemvigbanens gamle tog skal udskiftes. Herved opnås en
buffer i perioden, hvor togsættene flyttes rundt mellem operatørerne. På samme måde kan Nordjyske
Jernbaner evt. låne 2 togsæt i perioden indtil de får nye togsæt, hvis behovet opstår)
Fordele
Lokaltog skal ikke anvende ressourcer på nyindkøb af materiel
Materielparken bliver mere homogen, da der kun er 6 års aldersforskel på togsættene, i stedet for 13
år, hvis der er tale om nyindkøb.
Ulempe
Det er ikke sikkert de 2 Lint togsæt fra Vestbanen kan kobles med de eksisterende 41 Lint togsæt.
Kræver en nærmere undersøgelse. Som minimum kræves en softwareopdatering.
Indkøb og evt. EU-udbud
Opgaven med indkøb af nye togsæt er med nærværende senarie flyttet fra Midtjyske Jernbaner til Nordjyske
Jernbaner, som har nylig erfaring hermed og vil være motiveret af at kunne få en mere homogen materielflåde.
Muligvis har overflytningen af indkøbet til Nordjyske Jernbaner den fordel at et tidskrævende EU udbud kan
undgås, idet der nu er tale om et supplementskøb til Nordjyske Jernbaner, og ikke et nyindkøb til Midtjyske
Jernbaner.