Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1820435_0001.png
TRANSPORT-, BYGNINGS- OG BOLIGUDVALGET
REJSERAPPORT
AF STUDIEBESØG I KIEL DEN 1.
2. NOVEMBER 2017
Tid:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
1.
2. november 2017
Kiel
Fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S), Rasmus Prehn (S),
Kristian Pihl Lorentzen (V)
Udvalgssekretær Julie Agersnap Kristensen, udvalgssekretær
Lars Gerstrøm
6. november 2017
Ref. 17-000873-1
1. Formål
Formålet med studiebesøget var at fortsætte drøftelserne og dialogen om den
kommende Femern Bælt-forbindelse med medlemmer af Slesvig-Holstens
Erhvervs- og Transportudvalg og formanden for delstatsparlamentet, Klaus
Schlie, samt transportminister Dr. Bernd Buchholz. Udvalget havde desuden
fokus på godstransport, både ved besigtigelse af en tungvognskontrol og en
omvisning i Kiel Havn. Endelig fik udvalget lejlighed til at drøfte
erhvervsmuligheder i forhold til Femern Bælt og de tyske myndigheders
kommunikationsteknologi ved store infrastrukturprojekter, som påvirker
trafikken
2. Væsentligste punkter fra besøget
Femern Bælt
Hovedformålet med Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets (TRU) studietur
til Kiel var at forsætte dialogen om den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Udvalget deltog i et møde inviteret af formanden for Slesvig-Holstens
delstatsparlament og med deltagelse af Slesvig-Holstens Økonomi- og
Transportudvalg. Endvidere afholdt TRU et møde med Slesvig-Holstens
transportminister Dr. Bernd Buchholz.
Det var TRU’s indtryk, at udvalget generelt og på tværs af partiskel
var positivt
indstillet over for den kommende etablering af Femern Bælt-forbindelsen.
Udvalgene fik mulighed for at drøfte den videre planlægningsproces for den
tyske del af forbindelsen, elektrificering af jernbanerne i relation til Femern
Bælt-forbindelsen, Jyllandskorridoren og dens betydning for det dansk
transport og erhvervsliv samt overvejelser om et fremtidigt samarbejde om en
grænseoverskridende masterplan for transport- og infrastruktur. Der var
enighed mellem udvalgene om, at forbindelsen ikke kun vil være et bindeled
1/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Rejserapport fra udvalgets studiebesøg i Kiel d. 1. og 2. november 2017
mellem Danmark og Tyskland, men mellem Skandinavien og resten af Europa
både i forhold til mobilitet, erhvervsudvikling, kulturelt og på
uddannelsesområdet. TRU kunne desuden bekræfte, at der fra dansk side var
politisk og økonomisk opbakning til infrastrukturprojektet.
Transportministeren ser Femern Bælt-projektet som et visionært europæisk
projekt i lige så høj grad som det er et dansk-tysk regionalt projekt. Fra mødet
med transportministeren blev TRU betrygget i, at projektet er en vigtig
prioritering for Slesvig-Holsten og at tidsplanen forventes at blive overholdt.
Godstransport
TRU fik lejlighed til både at besigtige en tungvognskontrol gennemført af
Bundesamt für Güterverkehr (BAG) og Kiel Havn, hvor udvalget blev
orienteret om havnens aktiviteter.
Udvalget fik et indblik i den tyske myndigheds organisering af
tungvognskontrol, som er forskellig fra den danske. BAG er bemyndiget til at
udføre kontrollerne og kan om nødvendigt forhindre et køretøj i at fortsætte,
indtil en eventuel bøde er betalt. Grænsen går ved muligheden for at foretage
arrestationer samt toldkontrol. Selve kontrollerne udføres både som en
vejafgiftskontrol og/eller en generel kontrol, hvor fragtpapirer, fartskriver,
lasten, farligt gods og sikringen af den m.v. undersøges. Vejafgiftskontrollen
kan gennemføres hurtigt ved, at man aflæser den elektroniske ombord-enhed.
Den generelle kontrol tager noget længere tid, ca. 30-40 min., hvis man ikke
opdager uregelmæssigheder.
BAG har rullende kontorer, hvor der er det nødvendige kontorudstyr.
Herudover findes bl.a. udstyr til at kontrollere farligt (og radioaktivt) gods,
udstyr til at måle højde og vægt m.v.
Under omvisningen i Kiel Havn blev udvalget orienteret om ejerforskabet af
havnen, omsætningen og udviklingen af både godsområdet og
passagerområdet, hvor ca.80 % af omsætningen stammer fra
godshåndtering. Kiel Havn ejer infrastrukturen og er også operatør. Havnen er
en mellemstor aktør i Østersøområdet, og fungerer som bindeled mellem de
baltiske lande, Sverige, Norge og Danmark og resten af Tyskland og Europa.
Godsomladningerne sker via havnen ad vej, jernbane og vandveje.
Kommunikation mellem myndigheder og borgere ved infrastrukturprojekter
Landesbetrieb Verkehr (LBV) orienterede udvalget om arbejdet i Nordtyskland
med koordinering og kommunikation ved vejarbejder, hvor udbygningen af A7
motorvejen blev brugt som eksempel. Der sker en omfattende koordinering
blandt kommuner og delstater, politi og jernbaneselskaber for at sikre afvikling
af trafikken og de forskellige projekter. LBV har herudover udviklet et
kommunikationskoncept rettet mod interessenter, pendlere og virksomheder,
2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 55: Rejserapport fra udvalgets studiebesøg i Kiel d. 1. og 2. november 2017
som benytter A7 eller omfartsvejene. LBV har bl.a. udviklet et online værktøj
og en app, hvor information om vejarbejdet, den aktuelle trafik og mulige
alternative ruter kan findes.
3. Forberedelse og opfølgning
Slesvig-Holstens Økonomi- og Transportudvalg udtrykte ønske om at besøge
København og Folketingets Transport-, Bygnings og Boligudvalg til foråret
2018.
3/3