Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 51
Offentligt
1817481_0001.png
Notat
Skole- og Kulturafdelingen
Rådhuset, Torvet 1
5800 Nyborg
Betjen dig selv på
www.nyborg.dk
[email protected]
11-10-2017
Broløbet 2017
Tilmeldte:
Aftale med Broen, Politiet og Beredskab var et max antal på 12.000 deltagere.
Broløbsdeltagere
Hjul på broen (nyt initiativ - handicap)
I alt
Startende
Gennemførte
Børneløb 2,1 km (nyt initiativ – overskud-
det går til Julemærkehjemmet)
9.464
8
9.472
7.550
7.494
255
Deltager–landestatistik er vedlagt.
Hjælpere:
På Nyborgsiden har der i dagene før og efter løbet (torsdag, fredag, lørdag, søndag og
mandag) været brugt i alt 451 mandedage á 7-8 timer fra 14 foreninger i kommunen.
Hertil kommer de mange timer som løbsledelsen har brugt i planlægningsfasen.
Det er færre end i 2014: 701 mandedage fra 21 foreninger.
Årsagen er, at der skal bruges færre hjælpere i startbyen end i målbyen til afvikling af
koncert og bespisning af løbere og firmahold.
Afvikling:
Løbet blev afviklet godt og betryggende på trods af vanskelige vejrforhold.
Tidsplan som i år var meget stram blev overholdt og løbet blev afviklet som planlagt og
heldigvis uden større uheld.
Der er ikke modtaget evaluering fra ambulanceberedskabet, men der skulle ikke havde
været det store behov for de 5 ind-lejede ambulancer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 51: Notater fra Nyborg og Slagelse Kommuner vedrørende Broløbet 2017
1817481_0002.png
Røde Kors samaritterne oplyser, at de har behandlet 95 personer:
Knudshoved 28 - med mindre skader.
Lavbroen 2 - med mindre skader.
Sprogø 10 - mest gamle skader som skulle udbedres.
Højbroen 8 - problem med knæ og fiberskader.
Halskov 7 - med mindre skader.
Målområdet Korsør 40: 33 med småskader, 7 kuldepåvirket med lav temperatur, 1 blev
sendt med ambulance sidst på aftenen.
Busdriften:
Busplanen som var udarbejdet sammen med Nyborg Rejser fungerede optimalt.
Hele forløbet både før og efter løbet fungerede som planlagt med et minimum af
ventetid.
Der var 49 busser i gang i den absolutte ”spidsperiode”.
Deltagernes kørsel i egen bil og parkering:
Deltagernes kørsel til parkeringsområdet forløb stille og roligt.
De fleste benyttede den kørselsvejledning, som var beskrevet i den udsendte INFO-mail
til løberne.
Trafikken på broen:
Umiddelbart efter at starten var afviklet kl. ca. 17.00 var der en kort strækning på ca. 1-2
km, hvor farten en kort periode var en smule nedsat. Herefter var der fri passage og
farten kunne holdes på de anviste 80 km/t.
Overfartstiden var ikke mærkbart længere end normalt.
Den sidste løber forlod broen ca. 19.10, hvilket var en anelse senere end planlagt.
Det sydlige spor (løbesporet) var åbnet for trafik igen kl. 20.15, hvilket svarede til det
planlagte tidspunkt.
Klager:
Løbsledelsen fra Nyborgsiden har ikke modtaget klager om Broløbets afvikling, hverken
fra løbere eller trafikanter.
Det økonomiske resultat:
Det endelige økonomiske resultat kendes endnu ikke, idet der ikke er modtaget og
betalt regninger fra alle leverandører.
Et foreløbigt overblik giver dog sikkerhed for, at alle hjælperforeningerne kan honoreres
med de lovede kr. 450,00 pr. hjælper.
Om der også vil blive plads til en mindre bonus og en eventuel henlæggelse til Nyborg
Idræts Samvirkes (NIS) Broløbspulje er endnu usikkert.
Fra NIS’s Broløbspulje udloddes der ca. kr. 37.000 hvert halve år, hvor der ydes tilskud
til foreningers indkøb af redskaber, rekvisitter m.m.