Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1799754_0001.png
NOTAT
FOLKETINGET
tç\
\‘,
Orientering til udvalgs- og gruppeformandsmøde den
II.
oktober 2017
om status for borgerdrevne forslag
Baggrund
Folketinget vedtog den 2. juni 2016 beslutningsforslag nr. B 169 om mulighed
for at få borgerdrevne beslutningsforslag herefter borgerforslag behandlet
i Folketinget. Det indgår i beslutningsforslaget, at der er tale om en
forsøgsordning, som skal vare i 2 år, hvorefter Folketinget skal tage stilling til,
om ordningen skal fortsætte. Folketingets Præsidium igangsatte i foråret 2017
arbejdet med at udmønte folketingsbeslutningen, som indebærer, at
Folketinget indfører en ordning, hvor borgere kan få fremsat, behandlet og
stemt om borgerforslag i Folketinget. Ved borgerforslag forstås borgernes
egne konkrete beslutningsforslag, som, hvis de opnår støtte fra mindst 50.000
borgere med stemmeret til Folketinget og overholder nogle kriterier, vil overgå
til Folketinget.
5. oktober 2017
Ref.: 17-000790-1
Linda Kubasiak Johansen
Folketingets behandling af borgerdrevne forslag
Udvalget for Forretningsordenen vil senere fastlægge fremgangsmåden for
fremsættelse og behandling af borgerforslag, som opnår 50.000
støtteerklæringer. Det forudsættes, at sådanne forslag gennemgår en 1.
behandling efter samme fremgangsmåde som almindelige beslutningsforslag,
dog med de tilpasninger, som følget af, at der ikke medvirker en ordfører for
forslagsstillerne
i
samme forstand som ellers. Det forudsættes endvidere, at
forslaget henvises til et udvalg og gennemgår en udvalgsbehandling efter de
almindelige regler og principper herfor. Det vil være nærliggende, at de
borgere, som oprindeligt har stillet et borgerforslag, får adgang til foretræde
for det udvalg, som behandler det pågældende beslutningsforslag. Udvalget
forudsættes at afgive betænkning over forslaget, således at dette kan komme
til 2. behandling, herunder til afstemning om forslagets endelige vedtagelse. 2.
behandling forudsættes at forløbe efter de almindelige regler herfor, blot med
de samme tilpasninger som ved 1. behandling.
Borgerforslag.dk
Ordningen etableres som en digital løsning, der stilles til rådighed gennem en
ny hjemmeside, borgerforslag.dk, hvor borgere vil kunne indskrive deres
borgerforslag hhv, registrere deres støtte til borgerforslag. Via CPR og Nemld
verificeres borgernes identitet, og at de har stemmeret til Folketinget.
Hjemmesiden vil desuden indeholde relevant information til borgerne som
f.eks. vejledning til udarbejdelse af beslutningsforslag og de kriterier, som
borgerforslag skal overholde. Borgerforslag må f.eks. ikke vedrøre en ændring
af grundloven, de skal holde sig inden for grundlovens rammer, være affattet
på dansk og må ikke indeholde ukvemsord eller andet upassende sprog mv.
lkke-digitale borgere vil kunne benytte en blanket, som de enten selv eller
med bistand fra pårørende eller andre henter på borgerforslag.dk eller kan få
tilsendt fra Folketingets Oplysning efter henvendelse. Hjem mesiden,
borgerforslag.dk, forventes færdigudviklet inden nytår 2017/18.
Retsgrundlag
Det nærmere retsgrundlag for, hvordan ordningen skal fungere i detaljer,
udgøres af udkast til forslag til lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling
i
Folketinget og udkast til
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i
Folketinget. Begge udkast er sendt i høring den 3. oktober 2017. Det
forventes pt., at lovforslaget fremsættes i midten af november 2017 og
Konsulent
1/2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799754_0002.png
behandles af Folketinget, således at loven (og tilhørende bekendtgørelse) kan
træde i kraft den 1. januar 2018. Udkast til lovforslag og bekendtgørelse kan
læses på Høringsportalen:
https://hoeringsportalendk/Hearing/Details/61 046
2/2