Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1799752_0001.png
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT 2 OM BERAMMELSESTID FOR OG VARIGHED AF SAMRÅD
5. oktober 2017
Ref.: 13-000609-31
Præsidiet drøftede på sit møde den 18. september 2017 dette notats
opgørelser over samråds berammelsestid og varighed m.v.
Efterfølgende har Udvalget for Forretningsordenen ligeledes drøftet notatet på
sit møde den 2. oktober 2017.
Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 6. maj 2015 Beretning om
opfølgning på Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg
(beretning nr. 12, 2015-16).
Af beretningens afsnit 8, som handler om samråd, fremgår det bl.a., at
Præsidiet vil se på måder at afholde samråd på for at sikre aktualiteten og i den
forbindelse løbende at holde øje med:
hvor lang tid, der går, fra samrådsspørgsmål stilles, til samråd afholdes
hvor lang tid de enkelte samråd tager
i hvilket omfang udvalget medvirker til en eventuel udsættelse af
samråd.
KV, JN, PM
For at kunne levere de ønskede oplysninger har Folketingssekretariatet siden
den 14. marts 2016 foretaget en række registreringer for samrådsspørgsmål.
De registrerede data har gjort det muligt at beregne den gennemsnitlige
berammelsestid for samråd, den gennemsnitlige varighed af samrådene i de
enkelte udvalg og endelig i - overordnede kategorier - at fremstille årsagerne
til, at samråd er afholdt senere end 3 uger efter, at samrådsspørgsmålene er
stillet.
Præsidiet fik på præsidieseminaret den 26. september 2016 forelagt resultatet
af registreringerne af samråds berammelsestid og varighed m.v. for perioden
14. marts 2016 til og med den 24. juni 2016. Der henvises til notat om
berammelsestid for og varighed af samråd af 15. september 2016. Dette notat
blev - sammen med notater om andre parlamentariske problemstillinger - sendt
1/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0002.png
til samtlige udvalg den 17. oktober 2016. I den forbindelse opfordrede Præsidiet
udvalgene til at drøfte notatet og udvalgenes praksis for afvikling af samråd.
Præsidiet besluttede også på præsidieseminaret den 26. september 2016, at
Folketingssekretariatet skulle fortsætte med at registrere samrådenes
berammelsestid m.v. til og med 1. kvartal 2017. Formålet med den fortsatte
registrering skulle være at få et bredere grundlag for at kunne vurdere, om
udvalgene generelt har mulighed for afholde samråd inden for en rimelig
tidsramme, og om der evt. bør iværksættes tiltag, der kan sikre en mere
hensigtsmæssig afvikling af samrådene.
I det følgende gennemgås resultaterne af Folketingssekretariatets
registreringer, for så vidt angår samråd, der er afholdt i perioden 1. januar 2017
- 31. marts 2017. Undersøgelsen omfatter 25 udvalg (stående udvalg inklusive
Færøudvalget og Grønlandsudvalget).
Med den valgte 3 måneders registreringsperiode fra 1. januar 2017 - 31. marts
2017 vil det
med visse forbehold
være muligt at sammenholde resultaterne
med den tilsvarende opgørelse for perioden 14. marts 2016 - 24. juni 2016
(Tabellerne fra 2016-opgørelsen er vedlagt som bilag 1 til dette notat).
Berammelsestid for samråd
Tabel 1 (om berammelsestider) viser for hvert enkelt udvalg, hvor mange dage
der i gennemsnit er gået, fra et samrådsspørgsmål er stillet, til samrådet er
afholdt. Tabellen viser endvidere, hvor mange samråd der har været afholdt i
det enkelte udvalg i registreringsperioden, og endelig hvor mange af de afholdte
samråd, der er afholdt senest 3 uger efter, at samrådsspørgsmålene er stillet.
Registreringen af, hvorvidt et samråd er afholdt inden for 3 uger efter, at et
samrådsspørgsmål er stillet, tager afsæt i Præsidiets vejledning til formænd for
Folketingets stående udvalg (2014). Af vejledningen fremgår det bl.a., at
”ressortministeren for et udvalg
bør, medmindre særlige forhold gør sig
gældende, være indstillet på at møde i samråd på udvalgets sædvanlige (eller
alternative) mødetidspunkt senest 2-3 uger, efter at et samrådsspørgsmål er
stillet, således at sagen ikke mister aktualitet.”
2/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0003.png
Tabel 1: Berammelsestid for samråd (i perioden 1. januar
31. marts 2017)
TABEL 1
Antal
samråd
Heraf samråd med
berammelsestid på
3 uger (21 dage)
eller mindre
0
0
0
1
0
0
0
0
6
0
0
0
0
1
2
0
1
1
1
13
Gennemsnitlig
berammelsestid
(i dage)
58
45
41
47
48
26
37
52
29
50
34
55
84
42
40
60
46
18
39
49
Udvalg:
Beskæftigelsesudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Europaudvalget
Finansudvalget
Forsvarsudvalget
Kulturudvalget
Ligestillingsudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Retsudvalget
Skatteudvalget
Social- og Indenrigs- og
Børneudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Transport- og Bygnings- og
Boligudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Udenrigsudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Udvalget for Forretningsordenen
Undervisningsudvalget
I alt
9
4
5
4
10
2
7
2
12
10
3
6
13
13
3
8
5
1
6
123
Indfødsretsudvalget, Grønlandsudvalget, Færøudvalget, Kirkeudvalget, Udvalget for Landdistrikter
og Øer og Udvalget til Valgs Prøvelse har ikke afholdt samråd i den målte periode.
Finansudvalgets
samråd
vedr.
fortrolige
aktstykker
er
ikke
medregnet
i
oversigten.
Tabel 1 giver et billede af, hvor ofte samråd i udvalgene bliver afholdt inden for
den vejledende tidsramme, som Præsidiet har opstillet for samråd. Det fremgår
f.eks. af tabellen, at:
Den gennemsnitlige berammelsestid for alle 123 samråd afholdt i
perioden er 49 dage. 13 af de 123 afholdte samråd har haft en
berammelsestid på 3 uger (21 dage) eller kortere.
Sundheds- og Ældreudvalget har afholdt 13 samråd i perioden. Ingen
af disse 13 samråd er afholdt med en berammelsestid på 3 uger eller
derunder. Den gennemsnitlige berammelsestid i Sundheds- og
Ældreudvalget har været 84 dage, hvilket er den længste
gennemsnitlige berammelsestid af alle udvalg.
3/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0004.png
Ingen udvalg har en gennemsnitlig berammelsestid for samråd på 3
uger eller derunder (UFO er dog i tabellen registreret med en
berammelsestid på 18 dage, men dette er kun baseret på 1 samråd).
Sammenligner man de gennemsnitlige berammelsestider i tabel 1 med den
tilsvarende opgørelse fra 2016 (registreringsperioden 14. marts 2016
24. juni
2016), bliver det tydeligt, at der sket en markant stigning i de gennemsnitlige
berammelsestider
for
samråd.
I
2016-opgørelsen
var
der
i
registreringsperioden afholdt i alt 90 samråd, hvoraf 39 samråd havde en
berammelsestid på 3 uger eller mindre. Den gennemsnitlige berammelsestid
var for alle udvalg i 2016-opgørelsen 25 dage.
I læsningen af tabel 1 bør der tages højde for, at tallene baserer sig på
samråd, der er afholdt i perioden. Samrådsspørgsmålene kan således godt
være stillet i november eller december, som oftest er meget travle måneder
med stor aktivitet i Folketingssalen. Travlheden i november og december kan
sammenholdt med juleferien
i forhold til visse samråd have gjort det
vanskeligt for både ministre og udvalg at få datosat samrådene inden for den
tidsramme, som fremgår af vejledningen.
Der skal i læsningen af tabel 1 også tages højde for, at registreringsperioden
rummer en række mødefri perioder, hvor der som udgangspunkt ikke afholdes
samråd (uge 1, 7 og 10), hvilket ligeledes kan have medvirket til at forlænge
berammelsestiden for nogle samråd.
Endelig bør det også tages med i betragtning, at udvalgene har forskellige
kulturer og normer for afvikling af samråd. F.eks. insisterer nogle udvalg på, at
afvikling af samråd udelukkende sker på udvalgets faste mødetidspunkt, mens
andre udvalg er åbne for alternative afviklingstidspunkter, og dette kan
naturligvis også påvirke berammelsestiden generelt. Derudover kan også selve
mængden af samrådsspørgsmål i et udvalg, samarbejdsrelationen mellem
minister og udvalg og ikke mindst temaerne for samrådene have betydning for,
hvor hurtigt eller sent et samråd afvikles. Der er med andre ord en række
nuancer, som gør, at man bør være varsom med at konkludere alt for håndfast
på opgørelsen.
Årsager til, at samråd afholdes senere end 3 uger, efter at
samrådsspørgsmål er stillet
Præsidiet har også ønsket at holde øje med, i hvilket omfang udvalg medvirker
til en eventuel udsættelse (forsinkelse) af samråd.
Der kan være mange forskellige grunde til, at et samråd ikke bliver afholdt så
hurtigt som normalt forudsat, dvs. senest 2-3 uger, efter et samrådsspørgsmål
er stillet, jf. Præsidiets vejledning til formænd for Folketingets stående udvalg
(2014), side 15.
4/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0005.png
For at kunne give et billede af dette har Folketingssekretariatet for samråd i
registreringsperioden registreret årsager til, at samråd er afholdt senere end 3
uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet. Årsager er registreret i
hovedkategorierne ”ingen bemærkninger”, ”ministeren”, ”spørger”, ”udvalget”,
”andre årsager” og ”flere årsager”.
For en mere detaljeret gennemgang af disse
årsagskategorier, og hvad de hver især omfatter, henvises til bilag 2.
I registreringsperioden er der afholdt i alt 123 samråd. I tabel 2 er de 123 fordelt
på årsagskategorierne.
Tabel 2: Samråd fordelt på årsager til forsinkelse af samråd (i perioden 1. januar
2017– 31. marts 2017)
Tabel 2
Årsager
Ingen bemærkninger
Ministeren
Spørger
Udvalget
Andre
Flere
Antal
39
35
10
1
5
33
123
Det fremgår bl.a. af tabel 2, at 39 ud af 123 samråd - dvs. ca. en tredjedel af de
afholdte samråd -
er registreret under kategorien ”ingen bemærkninger”.
Årsagskategorien
”ingen bemærkninger”
er anvendt, hvis samråd er afholdt
senest 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet, eller hvis samråd er afholdt
senere end 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet, men uden at dette har
givet anledning til bemærkninger/utilfredshed, f.eks. hvis spørger har ønsket
skriftlige svar forud for samråd, eller der har været mellemliggende mødefri(e)
uge(r). At et tidspunkt for et samråd ikke har givet anledning til bemærkninger
kan dog også være et udtryk for en pragmatisk accept af tidspunktet fra
spørgers side, selv om spørger måtte finde et tidligere tidspunkt for samrådet
mere ønskeligt i forhold til sagens aktualitet.
Sammenligner man tabel 2 med den tilsvarende opgørelse fra 2016
(registreringsperioden 14. marts 2016 - 24. juni 2016), er der i 2017-opgørelsen
markant færre samråd, der er registreret
i årsagskategorien ”ingen
bemærkninger”. I 2016-opgørelsen
var 53 ud af 90 samråd registreret i
kategorien
”ingen bemærkninger”.
Se i øvrigt bilag 1.
Tabel 2 viser bl.a. også, at 33 samråd
er registreret i kategorien ”flere”,
Denne
kategori bruges, hvis der er flere årsager til, at et samråd er afholdt mere end 3
uger, efter et samrådsspørgsmål er stillet. Det kan f.eks. være, hvis både
5/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
spørger og minister i planlægningsfasen har været nødt til at afvise et foreslået
tidspunkt for samrådet pga. andre arrangementer.
Endelig viser tabel 2 også, at 35 ud af de 123 afholdte samråd er registreret
med ”ministeren” som årsag til, at samrådet er afviklet senere end 3 uger, efter
at samrådsspørgsmålet er stillet.
Registreringerne i tabel 2 tyder samlet set på, at der er forskellige (og ofte flere)
årsager til, at samråd ofte først bliver afholdt senere end 3 uger, efter
samrådsspørgsmålet er stillet, med en dermed følgende risiko for, at sagen har
tabt i aktualitet, inden samrådet finder sted. Der kan imidlertid også ift. denne
opgørelse være grunde til at være varsom med at konkludere alt for håndfast
på opgørelsen. Der er flere aktører involveret, når tidspunktet for et samråd skal
fastlægges, og der kan være nuancer i kommunikationen herom, som kan
forstås og fortolkes forskelligt.
I bilag 3 til dette notat præsenteres et eksempel, som netop illustrerer, at det
ofte er mange forskellige faktorer og omstændigheder, der resulterer i en
berammelsestid, der er længere end 3 uger. I eksemplet gengives de
registreringer, som en udvalgsassistent for et udvalg har foretaget i forbindelse
med, at et samråd med 2 spørgere og med 2 ministre skulle datosættes.
Eksemplet viser, at det kan være en meget omstændelig opgave at finde et
tidspunkt for afholdelse af et samråd, især hvis flere ministres og spørgeres
kalendere skal gå op.
Varighed af samråd
Tabel 3 viser for hvert enkelt udvalg en gennemsnitlig varighed for alle samråd
i registreringsperioden.
Læsningen af tabel 3 bør sammenholdes med Præsidiets vejledning til
formænd for Folketingets stående udvalg (2014). Heraf fremgår det, at…
”udvalgsformanden
kan tilstræbe, at udvalget overholder en tidsramme,
hvorefter et samråd f.eks. ikke overstiger en times varighed. Det forudsætter,
at ministerens besvarelse er rimelig kortfattet, så der er god tid til opfølgende
spørgsmål fra udvalget.”
Tabel 3 viser f.eks.:
At 15 ud af de 19 udvalg, som har afholdt samråd i
registreringsperioden, har en gennemsnitlig varighed af samråd på 1
time eller derunder.
Samråd i Sundheds- og Ældreudvalget har haft den længste
gennemsnitlige varighed: 1 time og 21 minutter.
Samlet er der i perioden afholdt 123 samråd med en gennemsnitlig
varighed på 58 minutter. Til sammenligning var den gennemsnitlige
6/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0007.png
varighed for alle udvalg i 2016-opgørelsen 1 time og 15 minutter.
Tabel 3: varighed af samråd (i perioden 1. januar 2017
31. marts 2017)
TABEL 3
Beskæftigelsesudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Europaudvalget
Finansudvalget
Forsvarsudvalget
Kulturudvalget
Ligestillingsudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Retsudvalget
Skatteudvalget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Udenrigsudvalget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Udvalget for Forretningsordenen
Undervisningsudvalget
I alt
Antal
samråd
9
4
5
4
10
2
7
2
12
10
3
6
13
13
3
8
5
1
6
123
Gennemsnitlig
varighed
00:54
00:35
00:40
00:50
01:02
00:53
00:56
00:48
01:03
00:51
01:00
01:10
01:21
00:54
00:50
00:53
00:59
01:00
00:54
00:58
Indfødsretsudvalget, Grønlandsudvalget, Færøudvalget, Kirkeudvalget, Udvalget for
Landdistrikter og Øer og Udvalget til Valgs Prøvelse har ikke afholdt samråd i den målte periode.
Finansudvalgets samråd vedr. fortrolige aktstykker er ikke medregnet i oversigten.
Forslag fra arbejdsgruppe i Udvalget for Forretningsordenen
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte i foråret 2017 en arbejdsgruppe
bestående af et medlem fra hvert folketingsgruppe til at følge op på Præsidiets
konference om Folketingets arbejdsformer m.m. den 23. og 24. januar 2017.
Arbejdsgruppens har i sin endelige rapport bl.a. foreslået en række tiltag, der
har til hensigt at ændre den måde samråd afholdes og tilrettelægges på (se
arbejdsgruppens rapport - UFO alm. del - bilag 62).
Udvalget for Forretningsordenen drøftede rapportens forslag på sit møde den
6. september 2017, og der var - med nogle bemærkninger - bred opbakning til
forslagene om en ændring/justering af samrådene. Folketingets Administration
vil på den baggrund udarbejde et oplæg til, hvordan der kan arbejdes videre
med disse forslag, og hvordan de enkelte forslag kan føres ud i livet.
7/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
Arbejdsgruppen foreslog bl.a., at der ikke indføres formelle regler, som
begrænser den nuværende adgang til at stille samrådsspørgsmål, men at der
imidlertid kan være grund til at få italesat, hvad der er et
”godt” samråd –
evt. i
form af en slags adfærdskodeks eller retningslinjer for god praksis.
Arbejdsgruppen foreslog endvidere forskellige tilpasninger med hensyn til
tilrettelæggelse og afvikling af samråd, herunder som udgangspunkt en fast
tidsramme for samråd på 1 time samt krav eller forventning om, at en minister
normalt er
til rådighed på ”sit” udvalgs faste og alternative mødetidspunkt. Der
foreslås endvidere en frist for, hvornår ministeren senest skal være til rådighed
for et samråd (senest 1 måned efter samrådsspørgsmålet er stillet).
Arbejdsgruppen foreslog en form for hastesamråd svarende til
hasteforespørgsler, hvor der kræves opbakning fra flere partier, og hvor
samrådet i så fald skal afholdes inden for en kort frist (f.eks. 14 dage).
Arbejdsgruppen foreslog også, at der gives bedre muligheder for, at
medlemmerne kan få en minister i tale om et aktuelt emne på anden måde end
ved at indkalde til et samråd, f.eks. ved at der indføres en regelmæssig lukket
spørgetime i udvalgene (svarende omtrent til et lukket samråd med forskellige
uforberedte spørgsmål).
Bilagsoversigt
Bilag 1: Sammenligningsgrundlag: 2016-opgørelsen over samråds
berammelsestid, varighed og årsager til, at samråd afholdes mere end
3 uger efter, at samrådsspørgsmål er stillet (registreringsperioden 14.
marts - 24. juni 2016).
Bilag 2: Årsager til, at samråd er afholdt senere end 3 uger, efter at
samrådsspørgsmålet er stillet
Bilag 3: Eksempel på registreringer ifm. datosættelse af samråd med 2
ministre og 2 spørgere.
8/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0009.png
Bilag 1: Sammenligningsgrundlag: 2016-opgørelsen over samråds
berammelsestid, varighed og årsager til, at samråd afholdes mere end 3
uger efter, at samrådsspørgsmål er stillet (14. marts - 24. juni 2016).
Nedenfor gengives tallene for samråds gennemsnitlige berammelsestid,
varighed og årsager til, at samråd afholdes mere end 3 uger efter, at
samrådsspørgsmålene er stillet (perioden 14. marts - 24. juni 2016). Denne
opgørelse er præsenteret i notat om berammelsestid for og varighed af
samråd af 15. september 2016.
Tabel 1: Berammelsestid for samråd (i perioden 14. marts
24. juni 2016)
TABEL 1
Antal
samråd
Heraf samråd med
berammelsestid på
3 uger (21 dage)
eller mindre
6
1
0
0
2
5
2
1
0
4
2
2
3
0
1
5
2
1
2
0
39
Gennemsnitlig
berammelsestid
(i dage)
24
24
35
25
27
14
26
14
56
20
33
32
17
35
30
12
23
25
24
46
25
Udvalg:
Beskæftigelsesudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Europaudvalget
Finansudvalget
Forsvarsudvalget
Kirkeudvalget
Kulturudvalget
Ligestillingsudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Retsudvalget
Skatteudvalget
Social- og Indenrigsudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Transport- og Bygningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Udenrigsudvalget
Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
I alt
14
3
2
1
4
7
5
1
2
6
6
6
6
3
4
6
3
5
4
2
90
Indfødsretsudvalget, Grønlandsudvalget, Færøudvalget, Udvalget for Forretningsordenen og
Udvalget til Valgs Prøvelse har ikke afholdt samråd i den målte periode.
9/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
1799752_0010.png
Tabel 2: Samråd fordelt på årsager til forsinkelse af samråd (i perioden 14.
marts
24. juni 2016)
Tabel 2
Årsager
Ingen bemærkninger
Ministeren
Spørger
Udvalget
Andre
Flere
Antal
53
6
8
4
7
12
90
Tabel 3: varighed af samråd (i perioden 14. marts
24. juni 2016)
TABEL 3
Beskæftigelsesudvalget
Børne- og Undervisningsudvalget
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Europaudvalget
Finansudvalget
Forsvarsudvalget
Kirkeudvalget
Kulturudvalget
Ligestillingsudvalget
Miljø- og Fødevareudvalget
Retsudvalget
Skatteudvalget
Social- og Indenrigsudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Transport- og Bygningsudvalget
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Udenrigsudvalget
Udlændinge-, Integrations- og
Boligudvalget
Udvalget for Landdistrikter og Øer
I alt
Antal
samråd
14
3
2
1
4
7
5
1
2
6
6
6
6
3
4
6
3
5
4
2
90
Gennemsnitlig
varighed
01:20
00:50
00:23
01:35
01:45
01:04
00:57
00:50
00:53
01:36
01:47
01:13
01:09
01:07
01:40
01:15
01:10
01:22
00:39
00:58
01:15
Indfødsretsudvalget, Grønlandsudvalget, Færøudvalget, Udvalget for Forretningsorden og
Udvalget til Valgs Prøvelse har ikke afholdt samråd i den målte periode.
10/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
Bilag 2:
Årsager til, at samråd er afholdt senere end 3 uger, efter at
samrådsspørgsmål er stillet
Udvalget for Forretningsordenen afgav den 6. maj 2015 beretning om
opfølgning på Præsidiets konference om arbejdet i Folketingets udvalg
(beretning nr. 12, 2015-16). Af beretningen (afsnit 8) fremgår det bl.a., at
Præsidiet vil se på måder at afholde samråd på for at sikre aktualiteten og i den
forbindelse holde øje med i hvilket omfang, udvalget medvirker til en eventuel
udsættelse (forsinkelse) af samrådet.
Der kan imidlertid være mange forskellige grunde til, at et samråd ikke bliver
afholdt så hurtigt som normalt forudsat, dvs. senest 2-3 uger, efter et
samrådsspørgsmål er stillet, jf. Præsidiets vejledning til formænd for
Folketingets stående udvalg (2014), side 15.
For at kunne give et billede af dette har Folketingssekretariatet siden 14. marts
2016 registreret årsager til, at samråd er afholdt senere en 3 uger, efter
samrådsspørgsmålet er stillet.
Årsager
er registreret i hovedkategorierne ”ingen bemærkninger”, ”ministeren”,
”spørgeren”, ”udvalget”, ”andre årsager” og ”flere årsager”.
”Ingen bemærkninger”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis samråd er afholdt senest 3 uger, efter
samrådsspørgsmålet er stillet, eller hvis samråd er afholdt senere end 3 uger,
efter samrådsspørgsmålet er stillet, men uden at dette har givet anledning til
utilfredshed, f.eks. hvis spørger har ønsket skriftlige svar forud for samråd, eller
der har været mellemliggende mødefri(e) mødedage eller uge(r).
”Minister”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis det er ministeren, som er årsag til, at
samrådet bliver afholdt senere end 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet,
f.eks. fordi ministeren har været forhindret i at deltage i samråd på udvalgets
ordinære mødetidspunkter.
”Spørger”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis det er spørgeren, som er årsag til, at
samrådet bliver afholdt senere end 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet,
f.eks. fordi spørgeren (eller en af flere spørgere) er forhindret på udvalgets
ordinære mødetidspunkt, uagtet at ministeren har givet tilsagn om at deltage i
samrådet på det pågældende tidspunkt.
”Udvalget”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis det er udvalget, som er årsag til, at
samrådet bliver afholdt senere end 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet,
f.eks. fordi udvalgets dagsordner har været fyldt op med andre sager (evt.
11/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
andre samråd), eller udvalgsformanden har ønsket at deltage i det pågældende
samråd, men har været forhindret på et foreslået tidspunkt
inden for ”fristen”.
”Anden årsag”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis der er en anden (end ovennævnte)
årsag til, at samrådet bliver afholdt senere end 3 uger, efter
samrådsspørgsmålet er stillet, f.eks. hvis et berammet samråd er udsat pga.
(akut) sygdom, hvis samrådsspørgsmålet er stillet til en anden end udvalgets
normale ressortminister eller 2 (eller flere) ministre, hvis der er
sammenfaldende udvalgsrelevante aktiviteter i salen, eller hvis der ikke er ledig
tv-kapacitet på udvalgets mødetidspunkt.
”Flere årsager”
Denne årsagskategori er anvendt, hvis det er flere (af ovenævnte) årsager til at
samrådet bliver afholdt senere end 3 uger, efter samrådsspørgsmålet er stillet,
f.eks. hvis spørgeren er forhindret på et relevant mødetidspunkt og ministeren
på et andet.
Registreringerne af årsager til, at samråd er afholdt senere end 3 uger, efter at
samrådsspørgsmålet er stillet, kan udskrives i en rapport for hvert enkelt
udvalg, som også kan omfatte udvalgssekretærens supplerende kommentarer
og forklaringer til de enkelte registreringer.
12/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Udvalgs- og gruppeformandsmøde onsdag den 11. oktober (dagsorden og bilag samt resumé)
Bilag 3: Eksempel på registreringer ifm. datosættelse af samråd med 2
ministre og 2 spørgere.
Nedenfor gengives en udvalgsassistents registreringer i forbindelse med
planlægningen af et samråd med 2 ministre i foråret 2017. Det pågældende
samråd indgår ikke i dette notats opgørelser over samråds berammelsestid
m.v., da samrådet blev afholdt senere end 31. marts 2017.
Samrådsspørgsmålene, som blev besvaret i det pågældende samråd, havde 2
spørgere, og selve samrådet gav i øvrigt anledning til yderligere
samrådsspørgsmål om samme emne. Berammelsestiden for samrådet er i alt
56 dage. Bemærk, at samrådet blev afviklet den 18. maj 2017, som var først
foreslåede tidspunkt.
24/3 Samrådsspørgsmål U og V stilles til X-ministeren og Y-
ministeren.
/ datoforslag: ” . maj .
-
. ” –
spørgere siger nej, det er
for sent.
29/3 datoforslag:
” . april kl.
-20 og 20. april kl. 6.30-
. ”-
spørgere er utilfredse med, at det ikke er på udvalgenes faste
mødetidspunkter og for tidligt på morgenen.
30/3 datoforslag:
” . maj kl. .
-10, 18. maj fra 11.30-14.45.
Alternativt kan den 20. april om morgenen også stadig være en
mulighed.” –
spørgere siger nej, - de foreslår den 20. april fra kl. 8.00.
31/3 svar på datoforslag fra spørgere: Ministeren skal til Århus, men
kan den 20. april fra 7.00-8.30
spørgere siger nej til forslaget.
4/4. Spørgere vil have ministrene i samråd på udvalgets faste
mødetid onsdag den 19. april kl. 10-12, og hvis ikke have en
begrundelse.
4/4 X-ministeren svarer at X-ministeren er i Århus den 19. april.
5/4 datoforslag: 19. april 2017 kl. 16-17.40 (afhængig af spørgetime),
27. april 2017 kl. 15.30 - 17.30 og 17. maj 2017 kl. 7.30 til 10 eller
11.30 til 13.00
Berammelse, ok med spørgere til 19. april 16-17.40
6/4 Y-ministeren er blevet forhindret den 19/4
nyt datoforslag: 27.
april kl. 15.30
17.30
spørger A kan ikke den dag.
7/4 Spørgere ønsker at klage over forløbet
18/4 datoforslag med forbehold for endelig ed i ministrenes
kalendere: 28. april kl. 8.00-10.00 eller 5. maj kl. 10.00-12.00
spørger A kan ikke den 28. april, men begge siger ok til 5. maj.
18/4 Y-ministeren kan alligevel ikke den 5. maj
er på rejse.
20/4 Datoforslag: 26. april kl. 7.30-9.15, 1. maj kl. 8.00-10.00, 16.
maj kl. 12.30-14.30, 17. maj kl. 7.30-10.00, 18. maj kl. 7.30-9.30, 18.
maj kl. 13.00-14.30, 22. maj kl. 13.30-16.00 og 24. maj kl. 8.00-10.00
spørgere siger ja til 18. maj 13.00-14.30, og samrådet afvikles.
13/13