Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1816058_0001.png
BOLIGØKONOMISK
VIDENCENTER
Christiansborg
|
8. nov. 2017
Andelsboligerne udfylder vigtig rolle på vort boligmarked
Langt
de fleste andelsboligforeninger er sunde.
Boligministeriet lagde
i 2014 op til, at 10% af foreningerne var nødlidende, men dette tal over-
vurderer problemerne markant
If it
ain’t
broke,
don’t
fix it
Der er ikke behov for en gennemgribende reform af andelsboligformen
men for en reparationsindsats overfor en række konkrete svigt
* Forsvarlig drift handler om
forsvarlig stiftelse og finansiering
Andelsboligen er typisk et storbyfænomen. Presset på de store byers
boligmarkeder giver udfordringer på andelsområdet. Det skete op til
Finanskrisen og det kan ske igen, også netop nu
Ved oprettelse og ved opløsning af en andelsforening opstår der
et i
økonomisk teori velkendt problem, der kaldes ”moral
hazard”
Løsningen på dette problem (markedssvigt) er
regulering og information
De 13 forslag fra ekspertgruppen er et godt bidrag hertil
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1816058_0002.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1816058_0003.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1816058_0004.png
Problemerne knyttet til drift af andelsboligen er et klassisk eksempel på
hvad der kendes som ”moral
hazard”
i økonomi
4
-
Og de 13 forslag fra ekspertgruppen adresserer de fleste af disse
problemer, men
ikke
alle
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1816058_0005.png
5
Usikkerheden ligger bl.a. i
afkastkravet i valuarens metode
det enkleste er at se på de konkrete
handler/ værdi af udlejningsejendommene i nabolaget. Sammenlign med den offentlige
vurdering af andelsboliger i New York. For hver andelsforening ( cooperative) udpeges de private
udlejningsejendomme, de sammenlignes med, inkl. økonomiske
nøgledata for udlejningsejendommene - tilgængeligt i offentlig portal
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Præsentationer fra udvalgets høring Forsvarlig drift af andelsboligforeninger onsdag den 8. november 2017, kl. 13.00-16.00 i Landstingssalen
1816058_0006.png
6
Vil man i det hele taget beholde valuarvurderinger som metode, må
Udfaldsrummet for en vurdering begrænses
Afkastkravet er afgørende
ved værdisætning af privat udlejnings-
ejendom
det varierer med beliggenhed, bygningens kvalitet og
husleje-regime. Afkastkravet er ikke ét tal i virkelighedens verden.
EDC offentliggjorde i 2016 afkastkrav for København, der spændte fra
3%
for ældre ejendomme ( ibrugtaget før 1992) med primær beliggenhed
og bygningskvalitet A til
6%
for ældre ejendomme med tertiær beliggen-
hed og bygningskvalitet B. For nye ejendomme er det højere.
Der bør udmeldes vejledende afkastkrav for ejendomstyper.
Der er i valuarvurderinger set afkastprocenter på under 1%.
Dette bør
ikke kunne ske uden særskilt redegørelse i valuarrapporten.
1% giver tre gange så høj vurdering som 3%, alt andet lige.
Der burde strammes op i § 31 i formidlingsbekendtgørelsen. Kritiske
punkter burde fremdrages i en forsimplet form til beskyttelse af køber,
der savner forudsætninger.