Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1814215_0001.png
Socialudvalget
Borgmesteren
6. oktober 2017
Sagsnr.
2017-0322911
Dokumentnr.
2017-0322911-1
Til børne- og socialminister Mai Mercado og transport-,
bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Kære Mai Mercado og Ole Birk Olesen
Tak for et godt dialogmøde om hjemløshed tirsdag den 19. september
2017.
Der var mange relevante perspektiver på en samfundsudfordring, som
vi har et fælles ansvar for at løse. Trods forskellige udgangspunkter og
synspunkter var det mit indtryk, at der rundt om bordet var enighed
om, at tilvejebringelsen af billige og tilgængelige boliger er afgørende
for at kunne løse udfordringerne med hjemløshed i Danmark.
Jeg er derfor også glad for, at transport-, bygnings- og boligministeren
gav udtryk for behovet for at se på nogle af de lovgivningsområder,
som særligt udgør en barriere for arbejdet med hjemløshed.
Det gælder ikke mindst ligestillingen af private og almene udlejere i
forbindelse med boligsocial anvisning samt boligstøtte til borgere i
deleboliger.
Københavns Kommune har tidligere bidraget med konkrete forslag,
og som opfølgning på vores gode drøftelse vil jeg gerne benytte
lejligheden til kort at ridse de vigtigste forslag op igen.
Ligestilling af private og almene udlejere i forbindelse med
boligsocial anvisning
Som lovgivningen er nu, stilles der tre krav til privat anvisning, som
gør det svært at benytte muligheden i praksis:
1. Kommunen skal have et område med høj andel af beboere
uden for arbejdsmarkedet, og kommunen skal på den baggrund
have indført ordningen kombineret udlejning eller have tiltaget
sig 100 pct. kommunal anvisning i et sådant område.
2. Kommunen og den private udlejer må max indgå en aftale i
seks år.
3. Efter de seks år må aftalen aldrig fornys eller genindgås.
Københavns Kommune har søgt om at få kravene fjernet igennem
frikommuneforsøget, men har indtil nu kun på forsøgsbasis fået fjernet
det første vedrørende områder med høj andel af beboere udenfor
arbejdsmarkedet. Det er godt, at vi har fået lov at afprøve det, for det
er ikke hensigtsmæssigt, at man i lovgivningen stiller krav om, at
kommunerne skal have et sådant udsat område for at kunne indgå
Rådhuset
1599 København V
Telefon
33 66 33 66
Direkte telefon
33 66 24 51
Telefax
33 66 70 75
E-mail
[email protected]
www.kk.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi til orientering af brev af 6/11-17 til børne- og socialministeren og transport-, bygnings- og boligministeren om lovgivningsbarriere for arbejdet med hjemløshed, fra Københavns Kommune, Socialforvaltningen
samarbejde med private aktører, når man samtidig ønsker, at
kommunerne skal arbejde for, at der ikke dannes ghettoområder.
Københavns Kommune arbejder målrettet på at undgå, at socialt
udsatte borgere skal bo i de samme områder, fordi det både er det
bedste for de udsatte borgere og for byen som helhed. Anvisning til
privat byggeri vil netop kunne være en måde, hvorpå man kan
modarbejde, at sociale problemer samles i bestemte områder og
dermed også modvirke ghetto-dannelse.
Desværre har frikommunenetværket ikke fået lov at fravige de to
andre krav, der begrænser private anvisningsaftaler til seks år. Det
betyder, at privat anvisning fortsat ville være en meget midlertidig
løsning, hvor kommunerne bliver afskåret fra at genindgå eller lave
nye aftaler med private udlejere efter seks år, selvom begge parter er
tilfredse med aftalen.
Det er svært at se et argument for, at staten begrænser aftalerne til seks
år i stedet for at lade de private udlejere og kommunen lave aftaler om
anvisning, så længe begge parter ønsker det.
Kravene til den private anvisning betyder, at vi i kommunen ikke laver
officielle anvisningsaftaler med de private udlejere, som ønsker at
stille boliger til rådighed for udsatte. I praksis betyder det, at de
private udlejere ikke får de samme fordele, som almene
boligorganisationer får gennem en officiel anvisningsaftale med
dækning af tomgangsleje og misligholdelse i form af manglende
istandsættelse ved fraflytning.
Som vi talte om på dialogmødet, synes jeg, at der bør laves en ordinær
lovændring
og ikke bare et frikommuneforsøg - der fjerner disse
krav og giver kommunerne mulighed for at lave aftaler om boligsocial
anvisning med de private udlejere, der ønsker det.
Mulighed for at give boligstøtte til borgere, der bor i delebolig
med to beboere
Udover at ligestille private og almene udlejere bør der også i en
kommende handlingsplan om hjemløshed være fokus på ligestilling af
borgere, der bor i delebolig.
På nuværende tidspunkt er muligheden for at få boligstøtte bestemt af
antallet af beboere i en delebolig, hvor tre eller flere borgere, der deler
en anvist lejlighed, godt kan få boligstøtte, mens to borgere, der deler
en anvist lejlighed, ikke kan. Det virker ikke logisk, at det er antallet
af samboer i en bolig anvist af kommunen, der afgør retten til at få
boligstøtte.
Dertil kommer, at det gør det sværere for kommunen at hjælpe udsatte
unge ud af hjemløshed og ind i en delebolig, eftersom der er flere
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 47: Kopi til orientering af brev af 6/11-17 til børne- og socialministeren og transport-, bygnings- og boligministeren om lovgivningsbarriere for arbejdet med hjemløshed, fra Københavns Kommune, Socialforvaltningen
1814215_0003.png
egnede treværelseslejligheder til rådighed end fire- og femværelses.
De boliger, som har en egnet indretning, vil ofte være for dyre for
socialt udsatte borgere, hvis ikke de kan opnå boligstøtte.
Det eneste argument for ikke at give denne mulighed er, at det vil øge
udgifterne til boligstøtte. Det er korrekt, men det er altid en god
investering at hjælpe borgere ud af hjemløshed. Blandt andet fordi der
er flere udgifter til borgere på herberger og krisecentre
både for
staten og kommunerne
end til borgere i egen bolig. Dertil kommer,
at borgere, der ikke kan få boligstøtte i en delebolig, i mange tilfælde
på sigt vil blive anvist hver sin bolig og ofte modtage en højere
boligstøtte (på grund af højere husleje), end det vil være tilfældet i en
delebolig.
Tak fordi I tog initiativ til mødet. Jeg ser frem til en handlingsplan på
hjemløseområdet, der - udover en fortsat stærk social indsats
også
adresserer de mere strukturelle barrierer på boligområdet, der står i
vejen for det løft af hjemløseindsatsen, som vi har brug for, hvis vi for
alvor skal knække kurven.
Venlig hilsen
Jesper Christensen
Side 3 af 3