Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 454
Offentligt
1945141_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. oktober 2018
2015-1540
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Retten ved Den Europæiske Unions Domstol afsagde den 19. september 2018
dom i den sag, som HH Ferries har anlagt mod Kommissionen med påstand
om annullation af Kommissionens afgørelse vedrørende statsstøtte til Øre-
sundsforbindelsen (sag T-68/15).
Baggrunden for sagen er, at HH Ferries, som driver færgeforbindelsen mellem
Helsingør og Helsingborg, i april 2013 og januar 2014 klagede til Kommissio-
nen over en række elementer i finansieringen af Øresundsforbindelsen, som
HH Ferries mener, indebærer ulovlig og uforenelig statsstøtte. I oktober 2014
traf Kommissionen afgørelse om, at støtteforanstaltningerne, herunder statsga-
rantierne, til Øresundsbro Konsortiet, kunne statsstøttegodkendes, mens fi-
nansieringen af moderselskaberne (A/S Øresund og SVEDAB, der ejer landan-
læggene på dansk henholdsvis svensk side) ikke var omfattet af statsstøttereg-
lerne. HH Ferries indbragte kommissionsafgørelsen for Retten.
Retten fastslår i dommen, at Kommissionen begik en række processuelle fejl,
idet den skulle have indledt en såkaldt ”formel undersøgelsesprocedure” i sa-
gen. Retten annullerer derfor Kommissionens afgørelse. Det bemærkes i den
forbindelse, at Retten ikke med dommen har underkendt statsgarantimodellen
som sådan.
Kommissionen er blandt andet forpligtet til at indlede den formelle undersø-
gelsesprocedure, hvis Kommissionen støder på ”alvorlige vanskeligheder” i
forbindelse med vurderingen af, om statsstøtte er forenelig med det indre mar-
ked. Denne procedure ville have givet HH Ferries og andre interesserede parter
mulighed for at fremsætte deres synspunkter, før der blev truffet afgørelse.
Ifølge Retten burde Kommissionen have indledt den formelle undersøgelses-
procedure, for så vidt angår to forhold:
1.
De danske og svenske statsgarantier, der er givet til Konsortiet for for-
pligtelser vedrørende Konsortiets lån og andre finansielle instrumenter.
2. De særlige danske skatteregler om tabsfremførsel og nedskrivning af
aktiver, der gælder for Konsortiet.
Retten finder, at der forelå en række objektive og samstemmende indicier for,
at Kommissionen på tidspunktet for afgørelsen havde alvorlige vanskeligheder
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 454: Orientering vedrørende EU-rettens dom om statsstøtte og Øresundsforbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1945141_0002.png
med statsstøttebedømmelsen af disse to forhold og derfor burde have indledt
en formel undersøgelsesprocedure.
Kommissionens undersøgelse var ifølge Retten navnlig utilstrækkelig og ufuld-
stændig på to overordnede punkter:
1.
Kvalificeringen af statsgarantierne
som ”støtteordninger”
Side 2/3
2. Konklusionen om, at støtten var forenelig med det indre marked.
Om det første punkt fastslår Retten, at Kommissionens undersøgelse af den
danske og den svenske statsgarantis karakter var utilstrækkelig og ufuldstæn-
dig, fordi Kommissionens afgørelse ikke indeholder en redegørelse for, hvorfor
statsgarantierne skal anses for ”støtteordninger” og ikke ”individuelle” garanti-
er (præmis 65-84). Spørgsmålet har betydning for, hvornår støtten skal anses
for tildelt og dermed også for, hvornår støtten kan anses for eksisterende stats-
støtte, der under alle omstændigheder ikke kan kræves tilbagebetalt.
Om det andet punkt fastslår Retten, at Kommissionens undersøgelse - der førte
til konklusionen om, at statsgarantierne og de danske skattefordele var forene-
lig med det indre marked - var utilstrækkelig og ufuldstændig (præmis 217).
Rettens kritik af Kommission kan på dette punkt opsummeres således:
1.
Kommissionen undlod at undersøge, om der forelå betingelser for ud-
betaling af statsgarantierne, hvilket er et krav for godkendelse af garan-
tistøtteordninger (præmis 91-98).
2. Kommissionen sondrede ikke mellem støtte til anlægsfasen og støtte til
driftsfasen og foretog derfor ikke en særskilt analyse af, om det forhold,
at garantierne dækker driftsfasen, var forenelig med det indre marked,
selvom driftsstøtte som udgangspunkt er mere skadelig for konkurren-
cen end anlægsstøtte (præmis 99-117)
3. Kommissionen baserede sin godkendelse på en præmis om, at garanti-
erne reelt var begrænsede i tid og beløb, og Retten kritiserede Kommis-
sionens begrundelse på dette punkt som cirkulær og utilstrækkelig
(præmis 118-139).
4. Kommissionen foretog ikke en tilstrækkelig analyse af støtteelementet i
statsgarantierne og af nødvendigheden og forholdsmæssigheden af den
støtte, der blev givet med statsgarantierne og de danske skattefordele
(præmis 145-199). Kommissionen undlod desuden at undersøge støt-
tens påvirkning af konkurrencen og samhandlen mellem medlemssta-
terne og at afveje støttens positive virkninger mod dens negative virk-
ninger (præmis 200-216).
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 454: Orientering vedrørende EU-rettens dom om statsstøtte og Øresundsforbindelsen, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1945141_0003.png
På en række andre punkter forkaster Retten HH Ferries’ indsigelser mod
Kommissionens statsstøttegodkendelse. Navnlig giver Retten Kommissionen
medhold i følgende:
1.
Støtten til Konsortiets ejere (A/S Øresund og SVEDAB) til finansierin-
gen af jernbanelandanlæggene i tilslutning til Øresundsforbindelsen
udgør ikke statsstøtte, fordi forvaltningen af de danske og svenske jern-
banenetværk ikke indgår i et konkurrenceudsat marked (præmis 224-
277). Denne støtte udgør heller ikke indirekte statsstøtte til Konsortiet,
da de landfaste dele indgår som en integreret del af de danske og sven-
ske vej- og jernbanenetværk, og da disse dele i øvrigt blev finansieret af
Konsortiet via udbytte til ejerne (præmis 295).
Side 3/3
2. Støtte i øvrigt til Konsortiets ejere vil ikke kunne udgøre statsstøtte, når
ejerne ikke er involveret i aktiviteter på et åbent marked (præmis 292).
3. Den danske sambeskatningsordning giver ikke Konsortiet en selektiv
fordel og udgør derfor ikke statsstøtte, fordi sambeskatningsordningen
ikke gælder særligt for Konsortiet med udelukkelse af andre koncern-
strukturer i Danmark (præmis 278-282).
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet analyserer nu sammen med Øre-
sundsbro Konsortiet og Kammeradvokaten dommens konsekvenser. Ministeri-
et vil herefter indlede en dialog med de svenske myndigheder og Kommissio-
nen om, hvilke tiltag der er nødvendige i anledning af dommen.
Rettens dom på dansk er foreløbig kun tilgængelig i uddrag. Uddraget vedlæg-
ges til udvalgets orientering. Endvidere er den fulde version af Rettens dom i
den engelske sprogversion vedlagt.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen