Tredje Limfjordsforbindelse bør føres under Egholm.
Der er fortsat nogle der mener at et ekstra rør ved den eksisterende tunnel kan løse de Nordjyske
trafikproblemer. Det mener jeg, er en stor fejltagelse. Der er flere årsager:
•
•
•
•
•
•
•
•
Der er mange vognbaneskift tæt før tunnelen, de forårsager ofte påkørsler, der stopper trafikken.
Et nyt rør tæt ved den eksisterende tunnel, vil forårsage endnu flere vognbaneskift og dermed
endnu flere påkørsler og trafikstop.
Den eksisterende tunnel er fejlfunderet. Det er uklart, hvordan den kan repareres.
Den gamle tunnel er 48 år. Den er ikke projekteret til så lang en levetid som nye tunneller i dag.
Den eneste jernbane forbindelse til Vendsyssel er i dag over en gammel bro, som er udsat påsejling.
Et ekstra tunnelrør i øst, vil gøre det umuligt at etablere en ny jernbaneforbindelse til Vendsyssel.
De fleste indfaldsveje til Aalborg fra motorvejen er fra syd og øst. De overbelastes tit.
De fleste, der har ærinde i Aalborg Vest, skal igennem den tætte bytrafik. De bruger derved mere
tid og forurener mere.
Tredje Limfjordsforbindelse skal være en Vestforbindelse. Det er besluttet. På den måde får Aalborg en
ringvej omkring hele byen. Det forbedrer adgangsmulighederne ind til centrum.
Vejen bør føres under Egholm, ikke over. En tunnel hele vejen, fra Himmerland til Vendsyssel, gør det
muligt, at etablere en driftsikker togforbindelse til Vendsyssel. En forbindelse der ikke kan ødelægges ved
påsejling. Der er kun ca. 13 km mellem de to steder hvor den vedtagne linjeføring krydser den eksisterende
Jyske længdebane. Desuden kan Egholm, når anlægsarbejdet er afsluttet, igen blive en naturperle, tæt på
Aalborg.
En god og sikker jernbane forbindelse vil være en værdifuld konkurrenceparameter for industrien i hele
Nordjylland. Især for de tre driftige havne i Vendsyssel. De får foruden deres nuværende
forretningsgrundlag tilført et ekstra. De kan, med en driftsikker godsbane, tilbyde at ekspedere
containerlast for nye kunder. Samt sende varerne med godstog langt mod syd.
I dag sejler de store oceangående fragtskibe, der kommer fra Nordsøen og fra Nordatlanten, forbi de tre
havne i Vendsyssel. Skibene fortsætter videre mod syd, ned i de indre farvande til containerhavnene der.
Sejlturen frem og tilbage bevirker at turen bliver omkring et døgn længere. Det er dyrt, desuden skader
skibenes udstødning mere i de indre farvande end ude i det store åbne ocean.
Regeringen vil flytte flere offentlige arbejdspladser ud i landets udkantsområder. De ønsker at modvirke
skævvridningen af landet. En støtte til Nordjysk infrastruktur er en ekstra mulighed. En mulighed, der især
vil gavne det private arbejdsmarked.
Desværre har trafikudvalget i folketinget besluttet, at der skal anlægges en stikbane til lufthavnen. Det er
en katastrofe og arbejdet bør stoppes straks. Projektet er sjusket lavet. Det er ikke velegnet for Vendelboer.
Desuden ligger stikbanen i vejen for en Vestforbindelse. Tilsyneladende tror Banedanmark ikke på, at der
kommer en Vestforbindelse. Skulle den forbindelse alligevel blive aktuel, har de dog afsat 60 millioner
kroner ekstra til en vejbro. De penge der er afsat til den stikbane vil gøre meget mere gavn, hvis de blev