Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1813973_0001.png
Benyt Grønlandsbanen som en ny adgangsvej til Aalborg Øst.
Trafikken inde i Aalborg og på indfaldsvejene har allerede overskredet bristepunktet. Folk spilder tiden når
bilerne holder i kø, og bilernes udstødning forurener luften. En ændring er yderst påkrævet. Hvis en Tredje
Limfjordsforbindelse anses for at være løsningen, kan den tidligst forventes færdig om 10år. Med andre
ord: ”Nordjylland vil stå i stampe de næste 10 år”. Det kan samfundet ikke holde til. Belastningen på
vejnettet
skal
mindskes. Flest muligt af de rejsende, bør tilbydes en anden transportform end vejtrafik.
Nordjyske jernbaner har siden august, med stor dygtighed, kørt S-togsdrift fra Skørping i syd, helt op til
Skagen i nord. Det på trods af, at den eksisterende bane i Vendsyssel overvejende er enkeltsport. Ved at
udbygge dette S-tog net, kan presset på veje og gader lettes. Samtidig kan presset på P-pladserne i Aalborg
Øst mindskes.
I første omgang bør Grønlandsbanen forlænges frem til Gigantium. På strækningen mellem Gug og Gistrup
bør der anlægges et vigespor, så modgående tog kan passerer hinanden. Derved bliver banen velegnet til
persontrafik. Det ønsker byrådspolitikerne i Aalborg imidlertid ikke, de vil hellere have en +Bus, som
erstatning for den letbane de ikke fik penge til. +Bussen er langt billigere, men begge løsninger er helt
forkerte. De optager begge plads i de allerede hårdt belastede gader inde i Aalborg.
Desuden bliver alle, der
ankommer med rutebil eller tog til J.F. Kennedys plads, tvunget til at skifte til andet transportmiddel, hvis
deres ærinde er i Aalborg Øst.
Persontrafik på Grønlandsbanen med en forlængelse frem til Gigantium kan gøre det muligt, for
togpassagerer, at komme helt frem uden omstigning. Det vil gavne vore handikappede medborgere. At
tvinge funktionshæmmede medborgere til en unødvendig omstigning, mener jeg er uartigt. Jeg håber, at
Danske Handikaporganisationer vil vejlede politikerne og opnå et lignende resultat, som de gjorde da
Folketingssalen blev ombygget. Når byrådspolitikerne svigter de handikappede medborgere fra oplandet,
burde Regionsrådet gribe ind. Det er jo dem, der er bygherre på det nye sygehus. Et sygehus hvor man
tilmed satser på at behandle flere dagspatienter.
Der er rigtig mange, der har deres daglige gang I Aalborg Øst. Politikerne mener at alle, der ankommer fra
oplandet, skal benytte +Bussen når de skal videre fra centrum. For at kunne betjene dem, satser man på, at
der skal indsætte 10 stk. +Busser i timen. Det levner ikke meget plads til individuelle trafikanter. De
busbaner, der skal anlægges på en del af strækningen, optager jo en god del af de eksisterende gader. På
nogle strækninger skal +Busserne køre i blandet trafik, også her vil der blive meget lidt plads levnet til
øvrige trafikanter.
I anlægsperioden bliver det helt galt for trafikken inde i Aalborg. Udbygningen af Grønlandsbanen foregår i
det åbne land. Det vil derfor påvirke omgivelserne meget lidt.
Hele strækningen fra Banegården frem til Gigantium er ca. 14 km. Man kan være fremme ved Gigantium på
22 minutter, hvis man kører lidt langsommere end de 40 Km/timen, som er den max tilladelige hastighed
på Grønlandsbanen. Til de 22 minutter skal tilføjes holdetider for stop undervejs. Man kan i begyndelsen
satse på kun to stop undervejs. Et stop ved sygehuset og et mere ved Universitetet. Så kan man være helt
fremme ved Gigantium efter 25 minutter.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 45: Henvendelse af 6/11-17 vedrørende Nordjysk infrastruktur, fra Torben Andersen, Støvring
Grønlandsbanen har flere niveauoverskæringer, hvis de ændres, kan hastigheden sættes op. Det er dyrt, så
indtil videre må vi nok acceptere banen som den er. Hvis der senere kan skaffes mere kapital, kan man jo
ændre disse overskæringer, så farten kan sættes op, og dermed indvinde tid, der kan benyttes til flere stop.
Køretiden for almindelige busser gennem byen eller S-tog i det åbne land frem til Gigantium er ens. Jeg er
derfor overbevist om, at mange af de der ankommer til Aalborg centrum med rutebil også vil vælge S-toget
frem for bussen. Der skal selvfølgelig fortsat være almindelig busbetjening for de, der har ærinde ved et af
de mange stoppesteder under vejs gennem byen til Aalborg Øst.
Direkte forbindelse kan friste mange til at benytte S-toget frem for egen bil. Det vil således mindske
vejtrafikken. Kundegrundlaget er alle de personer der bor i oplandet og har ærinde i Aalborg Øst. Det er
især dem der i dag selv kører, som skal motiveres til at skifte transportform. De bør derfor have særlig
opmærksomhed i en reklamekampagne. De der i dag benytter tog og rutebil er også et vigtigt
kundegrundlag. De der kommer ind med rutebil, skal måske ekstra motiveres til at vælge s-toget, på den
sidste del af rejsen. Endelig er det muligt at udvide S-togs kørslen ned til Hobro, så pendlere længere fra syd
også kan skifte fra egen bil til S-tog.
Når der er større publikums arrangementer i Gigantium, indsættes der busser til fjerntliggende P-pladser.
Det kan undgås med en S-togsforbindelse. Med den kan mange tilskuere komme direkte frem fra de
bysamfund i oplandet, der ligger ved den eksisterende jernbane.
I dag er der desværre mange bysamfund, langs det eksisterende jernbanenet, der er truet af afvikling.
Motiveres flere borgere derfra, til at benytte S-toget, kan denne afvikling vendes til udvikling.
Jeg mener således, at der er et godt grundlag for, at rigtig mange kan motiveres til, at lade bilen stå og i
stedet benytte S-togsforbindelsen. Dermed bliver der mere plads på de overbelastede veje.
Det Nordjyske samfund vil opnå rigtig mange fordele, hvis politikerne helt slipper den gamle drøm om en
letbane og også skrotter +Bussen.
”Der bør satse på S-togsdrift i Nordjylland”.
Hilsen
Torben Andersen
Søndervang 36
9530 Støvring