Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 448
Offentligt
1943086_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Notat vedr. miljøopgradering af ME-lokomotiver
I DSB´s ME-skema som blev fremsendt til Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet den 17. august 2018 fremgår følgende (markeret med rødt i
skemaet). ”DSB
udskifter i løbet af 2018/2019 cylinderhoved og dyser på alle ME
lokomotiver, der skal være i drift efter 2019.”
DSB fremsender hermed en mere
detaljeret beskrivelse af DSB´s miljøopgradering af ME-lokomotiverne.
Baggrund
I 2013 målte Teknologisk Institut 370.000 UFP/cm3 i dobbeltdækker-vognen bag
et ME-lokomotiv. ME-lokomotiverne fik installeret et emissionskit, og senere i
2013 fik DD-vognene monteret en ny slags filtre foran indsugningen til
klimaanlæggene. Samlet set nedbragte de to tiltag antallet af ultrafine partikler i
DD-vognen bag et ME-lokomotiv til 160.000 UFP/cm3.
Tre nye initiativer reducerer niveauet til 70.000 UFP/cm3
Siden oktober 2017 har vi fokuseret på fire tiltag, som skulle reducere niveauet af
ultrafine partikler yderligere. Det drejer sig om følgende:
1. Ny type cylinderenheder
2. Ændret indsprøjtningstidspunkt; -3 grader
3. Ny type indsprøjtningsdyser/injektorer4
4. Katalysatorløsninger
De første tre initiativer er implementeret på ME-lokomotiv nr. 1519. Teknologisk
Institut har foretaget målinger direkte i udstødningen i prøvestand og
efterfølgende i forreste DD-vogn bag ME-lokomotiv nr. 1519 under almindelig
kørsel i driften. Målingen i DD-vognen viser med 70.000 UFP/cm3 en reduktion på
80% ift. udgangspunktet på 370.000 UFP/cm3. Løsningen medfører desuden en
lavere partikelmasse. Den målte partikelmasse i vognen er ca. 30 % lavere end
udgangspunktet i 2013. Endvidere vil kunder og personale opleve mindre sort røg
og en reduceret lugt af diesel.
I forhold til det fjerde initiativ vedr. katalysatorløsninger har vi siden 2013
afprøvet flere katalysatorer, som desværre er revnet under kørslen. I 2017 er
markedet afsøgt igen, uden at der er identificeret nogen brugbar katalysator. Vi
1
Direktions-
sekretariatet
17. september 2018
DSB
Telegade 2 B 2,1
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24689048
[email protected]
www.dsb.dk
1
Alle tal målt i forreste DD-vogn bag et ME-lokomotiv er gennemsnitstal for målinger på
strækningen fra Østerport til Nykøbing F, hvor et ME-lokomotiv trækker vognen. UFP/cm3 -
niveauet kan variere fra tur til tur og fra lokomotiv til lokomotiv.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 448: Notat om miljøopgradering af ME-lokomotiver, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1943086_0002.png
har vurderet, at det vil tage for lang tid og blive for dyrt at udvikle en katalysator
specifikt til ME-lokomotiverne set ift. lokomotivernes restlevetid og de nye
ellokomotivers forestående ankomst.
DSB har besluttet at implementere de tre første initiativer i et fremskyndet
tempo. Det betyder, at 6 ME-lokomotiver vil have løsningen implementeret med
udgangen af 2018. Ved udgangen af 2019 vil løsningen være implementeret på
alle DSB´s ME-lokomotiver. DSB vil snarest kommunikere om dette eksternt. Vi
forventer at gå ud med en pressemeddelelse i starten af uge 38 og bringer for
eksempel også en artikel om miljøopgraderingen i DSB´s blad Ud & Se.
Side 2/2