Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 445
Offentligt
1942876_0001.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Kilde: vejdirektoratet.dk
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
3. september 2018
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Indhold
1
2
2.1
2.2
2.3
2.4
Forord
Resume
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vurdering af anlægsprojektet
Konklusion: ingen vægtige forhold
3
4
4
5
6
9
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
Teknisk løsning
Niveau og afklaringsstade
Centrale forudsætninger og antagelser
Vejtekniske løsninger
Brotekniske løsninger
Afvandingstekniske løsninger
Miljømæssige foranstaltninger
Trafikafvikling
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
10
10
10
11
13
13
15
15
16
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Anlægsbudgettet
Vurdering af ankerbudget
Stikprøvegennemgang
Risikoprocessen og projektets risici
Opsummering
vurdering af anlægsbudgettet
18
19
21
23
24
5
Trafikale effekter og samfundsøkonomi
25
25
26
28
5.1
Trafikale beregninger
5.2
Samfundsøkonomisk analyse
5.3
Opsummering
vurdering af trafikale effekter og
samfundsøkonomi
6
6.1
6.2
6.3
Organisering og finansiering
Udbudsstrategi og organisering
OPP-egnethedsvurdering
Opsummering
organisering og finansiering
29
29
29
30
7
Materiale og kvalitetssikringsmøder
31
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
1
Forord
Som led i at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for Folketingets
vedtagelse af store anlægsprojekter på Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets område er det fast praksis, at der forud for vedtagelse af anlægs-
love gennemføres en ekstern kvalitetssikring af projekter med en forventet
totaludgift på over 250 mio. kr., jf. akt 16 af 24. oktober 2006.
Med aftale mellem regeringen (V, LA og K), S, DF, RV og SF om udmønt-
ning af midler til undersøgelse af ny midtjysk motorvej og Hillerødmotorve-
jens forlængelse mv. af 13. december 2016 er det blevet besluttet, at Vej-
direktoratet skal gennemføre en VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens
forlængelse mellem Allerød og Hillerød.
Efter aftale med Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er den eksterne
kvalitetssikring fokuseret på Vejdirektoratets projektgrundlag, anlægsover-
slag og samfundsøkonomiske analyse, inklusive trafikale beregninger. Det
er blevet vurderet, om det økonomiske overslag, den tekniske løsningsmo-
del, den samfundsøkonomiske analyse og projektets organisering, tidsplan
og risikostyring er af tilfredsstillende kvalitet.
Denne rapport sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger af
projektgrundlaget for Hillerødmotorvejens forlængelse. Læsning af rappor-
ten forudsætter forudgående kendskab til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring er gennemført af Deloitte Statsautoriseret Re-
visionspartnerselskab A/S (Deloitte) i samarbejde med MOE A/S.
Kent Petersen
Partner
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0004.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
2
Resume
Dette kapitel indeholder en opsummering af baggrunden for og indholdet af
kvalitetssikringen og en overordnet beskrivelse af anlægsprojektet og de
vurderinger, der ligger til grund for den samlede konklusion for den eks-
terne kvalitetssikring. Kapitlet har således til formål at give en kort intro-
duktion til projektet, der er genstand for den eksterne kvalitetssikring, og
resultatet af kvalitetssikringsforløbet. Baggrunden for de enkelte vurderin-
ger og dermed også den samlede konklusion er uddybet i de følgende kapit-
ler.
2.1
Baggrunden for og indholdet af kvalitetssikringen
Med aftale mellem regeringen (V, LA og K), S, DF, RV og SF om udmønt-
ning af midler til undersøgelse af ny midtjysk motorvej og Hillerødmotorve-
jens forlængelse mv. af 13. december 2016 er det blevet besluttet, at Vej-
direktoratet skal gennemføre en VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens
forlængelse mellem Allerød og Hillerød.
Projektet omfatter en udvidelse af den eksisterende motortrafikvej, der pri-
mært er udlagt som 2 plus 1-vej, til en firsporet motorvej. Den nuværende
motortrafikvej er forberedt til udvidelse til motorvej.
Figur 1. Hillerødmotorvejens forlængelse
Kilde: Vejdirektoratet, vejteknisk beskrivelse 2018.
Formålet med udvidelsen er at afhjælpe de kapacitetsmæssige udfordrin-
ger, der eksisterer på strækningen, hvor der i dag opleves trængsel i myl-
dretiden. Med forventningerne til de fremtidige trafikmængder på stræknin-
gen er der således udsigt til, at strækningen i stigende grad bliver en trafi-
kal flaskehals. Trængslen påvirker desuden øvrige veje i området, da bili-
ster i stigende grad søger alternative ruter.
Projektet består af et hovedforslag, et såkaldt 0+-alternativ og et tilvalg.
Hovedforslaget omfatter en udvidelse til firsporet motorvej mellem Allerød
og Isterødvejen nord for Hillerød. 0+-alternativet omfatter en udvidelse til
firsporet motortrafikvej med en forventet hastighedsgrænse på 90 km/t.
Tilvalget omfatter en udvidelse af Roskildevej/Overdrevsvejen til fire spor.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0005.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Da den eksisterende vej, herunder bygværker og dele af afvandingsanlæg-
get, er forberedt til udvidelsen, er der tale om et projekt med forholdsvis
lav teknisk kompleksitet. Den største udfordring er forbundet med oprethol-
delse af trafikken i anlægsperioden. I dag færdes op til 35.000 biler i døg-
net på strækningen.
2.2
Anlægsprojektet, anlægsøkonomien og risici
Vejdirektoratet forventer, at projektet opdeles i tre hovedentrepriser, der
omfatter bro- og JVA-arbejder (jord-, afvandings- og belægningsarbejder),
og en fagentreprise, der omfatter slidlagsarbejderne.
Projektstrækningen er i alt cirka 13,1 kilometer lang og løber gennem Alle-
rød Kommune og Hillerød Kommune. Langs strækningen findes 18 bygvær-
ker og fem tilslutningsanlæg. Den nye strækning vil blive anlagt med en 11
meter bred midterrabat, hvilket muliggør fremtidig udvidelse fra fire til seks
spor ved inddragelse af dele af midterrabatten.
Det udarbejdede anlægsoverslag for projektstrækningen omfatter samtlige
anlægsrelaterede udgifter, der er forbundet med realisering af projektet,
herunder:
Vejbefæstelse og belægningsarbejder
Omlægning af berørte veje og stier
Støjværn og miljøforanstaltninger
Konstruktionsarbejder
Afvanding
Skilte, beplantning, hegn mv.
Foruden ovenstående elementer indeholder anlægsoverslaget udgifter til
projektering, tilsyn og administration (PTA).
I nedenstående tabel fremgår anlægsøkonomien for hovedforslaget i form
af fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsoverslag.
Tabel 1.
Anlægsoverslag, hovedforslag (mio. kr.)*
Fysikover-
slag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
337,5
113,9
23,8
23,1
498,3
14,5
512,8
112,6
625,4
Efterkalkulati-
onsbidrag (EKB)
57,3
6,9
2,1
0,6
66,9
0,0
66,9
14,7
81,6
Basisover-
slag
394,8
120,8
25,9
23,7
565,2
14,5
579,7
127,3
707,0
70,7
777,7
141,4
919,1
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administra-
tion
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a
Ankerbudget (projektbevilling)
Korrektionstillæg: K2b
Samlet bevilling
* Afrundede beløb
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0006.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Vejdirektoratet har identificeret en række forhold, der potentielt kan fordyre
eller billiggøre projektet. De potentielle økonomiske konsekvenser er op-
gjort via projektets risikoanalyse, hvori der er medtaget en række potenti-
elle fordyrelser, henholdsvis besparelser.
Tabel 2 nedenfor indeholder en oversigt over den samlede vægtede risiko-
værdi for projektet og en oplistning af projektets væsentligste risici
i både
opad- og nedadgående retning. Den foreliggende risikoanalyse indeholder
samlet set 23 risici og har en samlet vægtet risikoværdi på 100 mio. kr.
Tabel 2. Oversigt over projektets væsentligste risici (mio. kr.)
Vægtet
risiko-
værdi
I alt
Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder
Arkæologi
usikkerhed på budgettal til ud-
gravninger
Støjskærme
usikkerhed på udgift
Claims
Arealerhvervelse
usikkerhed på budget
Mulig besparelse på bundsikringsmængde
100,0
86,3
7,8
3,7
1,9
1,6
-4,2
2.3
Vurdering af anlægsprojektet
Dette afsnit sammenfatter den eksterne kvalitetssikrings vurderinger og an-
befalinger fra hvert af de områder, der er gennemgået i forbindelse med
kvalitetssikringen.
Tekniske løsninger
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og den fore-
lagte supplerende information fra Vejdirektoratet vedrørende de tekniske
løsninger for vej, bro og afvanding kan opsummeres i følgende konklusio-
ner:
Projektmaterialet vurderes overordnet set at være på samme niveau og
afklaringsstade som set ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der
med rette kan forventes ved en VVM-undersøgelse. Dog skal det bemær-
kes, at detaljeringsgraden i dele af tilvalgsløsningen vedrørende stitun-
nellen under Roskildevej/Overdrevsvejen er lavere, end det normalt for-
ventes ved en VVM-undersøgelse. Dette skyldes, at løsningen er medta-
get sent i VVM-forløbet.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler eller
usikkerheder i de forudsætninger og antagelser, der hører til projektet.
Dog er der enkelte centrale forudsætninger, der ikke eksplicit fremgik af
det forelagte forudsætningsnotat. Disse er beskrevet i nærværende rap-
port.
I forhold til de vejtekniske løsninger har den eksterne kvalitetssikring
fundet anledning til at stille spørgsmål til blandt andet den valgte tvær-
profil og mulighederne for fremtidssikring i forhold til eventuelle yderli-
gere udvidelser på strækningen, det valgte omfang af rampeanlæg på
strækningen, de forudsatte jordbundsforhold og omfanget af cykelstier,
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
der etableres i forbindelse med de eksisterende veje i området. Den eks-
terne kvalitetssikring anerkender de modtagne svar og begrundelser fra
Vejdirektoratet. Der er dog i forbindelse med gennemgangen identifice-
ret et muligt besparelsespotentiale på cirka 2,5 mio. kr. som følge af den
valgte udformning af midterrabatten på den sydlige strækning. Desuden
anbefaler den eksterne kvalitetssikring, at der ved den førstkommende
revision af projektets risikoanalyse medtages en risiko til håndtering af
øgede forekomster af råjord med lav styrke.
De valgte løsninger i forhold til de broer, der hører til projektet, vurderes
at være velbegrundede og tilstrækkelige.
For de afvandingstekniske løsninger er den eksterne kvalitetssikring enig
i de valgte dimensioner af afvandingsanlægget og mulighederne for sik-
ring i forhold til en eventuel fremtidig udvidelse til seks spor. Den eks-
terne kvalitetssikring har identificeret mindre besparelsespotentialer i
forbindelse med placeringen af afløbsbrønde og usikkerhed på størrelsen
på de bassinanlæg, der hører til projekt. Det forudsættes, at der rettes
op på disse forhold ved en eventuel senere detailprojektering.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de miljømæssige foranstalt-
ninger, der hører til projektet, er tilstrækkelige.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitetssik-
rings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset så godt som
muligt i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
Anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prismæssige grundlag, den ud-
dybende gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennem-
gangen af priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster og pro-
jektets risikoanalyse og risikoproces såvel som de forelagte supplerende in-
formationer fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være til-
fredsstillende.
Det anbefales, at omkostningerne til PTA på 127,2 mio. kr. revideres og
eventuelt justeres, når der er truffet valg om entrepriseform.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er
i overensstemmelse med principperne for ny anlægsbudgettering. Samti-
dig anbefaler den eksterne kvalitetssikring dog, at EKB, der er indarbej-
det i nærværende anlægsoverslag, justeres, hvis den igangværende re-
videring af EKB-satserne indikerer et behov herfor.
Brugen af sumposter er meget begrænset, hvorfor den eksterne kvali-
tetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Den stikprøvemæssige gennemgang af pris- og mængdegrundlag i an-
lægsoverslaget har identificeret i alt tre poster, der indledningsvist vur-
deres at være ugyldige grundet fejl i pris- og mængdeangivelserne. Det
skal bemærkes, at Vejdirektoratet har rettet de identificerede fejl inden-
for perioden af den eksterne kvalitetssikring.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at
den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske forde-
lingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til
beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 100 mio. kr., mens risikoreserven bestå-
ende af EKB og K2a i anlægsoverslaget udgør 137,8 mio. kr., hvilket ef-
terlader en reserve på 37,8 mio. kr. Projektets
egentlige
risikoværdi ud-
gør dog kun 13,7 mio. kr., da den mest markante risikopost,
mæng-
deusikkerhed og tillægsarbejder,
der udgør 86,3 mio. kr., er omfattet af
EKB i anlægsoverslaget. Dermed udgør den egentlige risikoreserve
124,1 mio. kr. Den eksterne kvalitetssikring vurderer projektets risiko-
analyse som værende robust.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at det
foreliggende anlægsbudget kan betragtes som værende gyldigt.
Organisering og finansiering
Den foreliggende anlægstidsplan indeholder en anbefaling om, at hovedfor-
slagets entrepriser udbydes i hovedentrepriser, mens slidlagsentreprisen
anbefales udbudt som fagentreprise. Anbefalingen er desuden ledsaget af
en bemærkning om, at valg af entrepriseform blandt andet bør afhænge af
den risikoprofil, som bygherren har valgt, og rammerne for arbejdernes ud-
førelse.
Den eksterne kvalitetssikring er enig i, at hovedentreprise kan være en eg-
net entrepriseform
særligt henset til bindingerne i forhold til eksempelvis
den valgte anlægslogistik og anlægstidsplan for projektet. Det skal dog
fremhæves, at det en den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at der på
nuværende tidspunkt med fordel kunne være foretaget en vurdering af den
mest hensigtsmæssige entrepriseform med afsæt i arbejdernes karakter,
projektets risikoprofil og Vejdirektoratets erfaringer med den projekttype.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender, at denne vurdering ikke er fore-
taget på nuværende tidspunkt, men anbefaler, at dette bliver gjort til en
fast bestanddel af Vejdirektoratets fremtidige VVM-undersøgelser. Dette
skyldes, at en senere stillingtagen til udbudsstrategi og entrepriseform for
projektet kan indebære en risiko for, at der i forbindelse med detailprojek-
teringen tages nogle valg, der kan påvirke vurderingen, så det ikke udeluk-
kende er projektets karakteristika, risikoprofil og Vejdirektoratets erfaringer
med tidligere projekter, der påvirker beslutningen.
Den eksterne kvalitetssikring konstaterer, at der ikke er gennemført en
OPP-egnethedsvurdering for projektet. Dette forhold vurderes dog ikke at
afvige fra fast praksis for Vejdirektoratets VVM-undersøgelser, hvor der
normalt ikke udarbejdes en egentlig OPP-egnethedsvurdering i forbindelse
med VVM-undersøgelsen.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
2.4
Konklusion: ingen vægtige forhold
På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er Deloitte ikke bekendt med
vægtige grunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med
projektet på baggrund af det beslutningsgrundlag, som Vejdirektoratet har
fremlagt.
Den eksterne kvalitetssikring er baseret på en gennemgang af anlægsmyn-
dighedens projekt i overensstemmelse med Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriets opgavebeskrivelse for ekstern kvalitetssikring af beslutnings-
grundlag på niveau 2 (VVM). Den eksterne kvalitetssikring har således ikke
foretaget egne undersøgelser.
I forbindelse med kvalitetssikringen er der identificeret mindre besparelses-
potentialer og en forøget risiko for forekomster af blød bund. Det anbefales,
at der tages højde for disse forhold i forbindelse med en eventuel efterføl-
gende projektfase.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
3
Teknisk løsning
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af de tekniske løs-
ninger for udvidelse af den eksisterende motortrafikvej mellem Allerød og
Hillerød. Vurderingen er gennemført ved, at den eksterne kvalitetssikring
ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til, om:
De valgte/påtænkte løsninger er realistiske.
De foreslåede løsninger er tilstrækkelig afdækket i forhold til projektets
nuværende stade.
Løsningerne er korrekt afspejlet i prissætningen i anlægsbudgettet og i
den risikoanalyse, der hører til projektet.
Vurderingen er gennemført på baggrund af de tekniske beskrivelser og det
tegningsgrundlag, der hører til VVM-undersøgelsen, såvel som interview
med og supplerende oplysninger fra Vejdirektoratet. I forbindelse med kva-
litetssikringen er der desuden foretaget en gennemgang af den informati-
onspjece, der supplerer Vejdirektoratets digitale VVM-redegørelse, der fort-
sat er under udarbejdelse.
Kommentarer til prissætningen, der er opstået som følge af den tekniske
gennemgang, er beskrevet nedenfor under gennemgangen af anlægsbud-
gettet i kapitel 4.
3.1
Niveau og afklaringsstade
Kvalitetssikringen er foretaget på det foreliggende grundlag, og alle vurde-
ringer er afgivet under en forudsætning om, at der ikke fremadrettet sker
ændringer i projektgrundlaget, der har betydning for beslutningsgrundla-
gets kvalitet og anlægsoverslagets indhold.
Projektets tilvalgsløsning, der omfatter en udvidelse af Roskildevej/Over-
drevsvejen til fire spor, indebærer en forlængelse af de to stitunneller, der
går under den eksisterende vej. Denne forlængelse er ikke beskrevet på
samme niveau som de øvrige bygværker i projektet. Vejdirektoratet har be-
grundet dette med, at løsningen er introduceret sent i VVM-forløbet, og at
der bør foretages yderligere undersøgelser, hvis man ønsker at gå videre
med tilvalgsløsningen. Den eksterne kvalitetssikring anderkender denne be-
grundelse, og det er vores vurdering, at dette forhold ikke har væsentlig
betydning for anlægsoverslagets robusthed.
Med undtagelse af detaljeringsgraden i dele af tilvalgsløsningen vedrørende
stitunnellen under Roskildevej/Overdrevsvejen vurderes projektmaterialet
at være på samme niveau og afklaringsstade som set ved tidligere projek-
ter, hvilket er det niveau, der med rette kan forventes ved en VVM-under-
søgelse.
3.2
Centrale forudsætninger og antagelser
I det forudsætningsnotat, der hører til projektet, har Vejdirektoratet define-
ret en række forhold og tekniske forudsætninger, der har været nødvendige
for udarbejdelsen af anlægsoverslaget og det dertil opstillede løsningsfor-
slag til udvidelse af den eksisterende motortrafikvej mellem Allerød og Hil-
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
lerød. Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med den samlede gen-
nemgang af VVM-undersøgelsen forholdt sig til, om de opstillede forudsæt-
ninger vurderes at være realistiske, og om samtlige relevante forudsætnin-
ger er bearbejdet i de tekniske beskrivelser.
Som følge af denne gennemgang er en række emner blevet drøftet med
Vejdirektoratet, og den eksterne kvalitetssikring finder anledning til at
fremhæve nedenstående centrale forudsætninger, der ikke eksplicit er
fremhævet i forudsætningsnotatet.
En ny bro i tilslutningsanlægget ved Hillerød C planlægges opført uden
etablering af cykelstier. Vejdirektoratet har begrundet dette med, at
spørgsmålet er afklaret med Hillerød Kommune, der har ønsker om flere cy-
kelstier, men at kommunens planer for dette ligger så langt ude i fremtiden,
at Vejdirektoratet ikke har vurderet det relevant at medtage cykelstier i
dette projekt. Den eksterne kvalitetssikring anerkender dette valg, men fin-
der samtidig anledning til at fremhæve, at spørgsmålet bør tages op igen,
hvis udvidelsen af strækningen først gennemføres om en årrække.
For 0+-alternativet, der omfatter en udvidelse til firsporet motortrafikvej
med en forventet hastighedsgrænse på 90 km/t, har den eksterne kvalitets-
sikring fundet anledning til at fremhæve følgende centrale forudsætninger,
der ikke er medtaget i forudsætningsnotatet. For det første er det forudsat,
at alle underføringer på strækningen kan optage breddeudvidelsen, uden
der skal foretages ombygninger. Dette er således ikke undersøgt nærmere.
For det andet har Vejdirektoratet oplyst, at udgifter til arealerhvervelse, ak-
kurat som for hovedforslaget, er medtaget i anlægsoverslaget. Dette er blot
ikke eksplicit fremhævet i forudsætningsnotatet.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke på denne baggrund fundet væsent-
lige mangler eller usikkerheder i de forudsætninger og antagelser, der hører
til projektet.
Den eksterne kvalitetssikring finder desuden anledning til at fremhæve, at
Vejdirektoratets fastholdelse af en hastighedsbegrænsning på 110 km/t er
velbegrundet med afsæt i konsekvenser såsom øgede kurveradier, ombyg-
ningsbehov vedrørende konstruktioner, afstand mellem tilslutningsanlæg og
den generelle trafiksikkerhed på strækningen, hvis hastighedsbegrænsnin-
gen skulle øges.
3.3
Vejtekniske løsninger
Dette afsnit omfatter en granskning af projektets vejtekniske løsninger i
form af kørebaneanlæg, tværsnit såvel som jordbundsforhold og bundsik-
ring.
Tværprofil og fremtidssikring
I forhold til udstrækningen og placeringen af den planlagte udvidelse har
den eksterne kvalitetssikring stillet spørgsmål til den valgte placering af ud-
videlsen i forhold til eventuelle yderligere fremtidige udvidelser. Særligt er
der stillet spørgsmål til begrundelsen for, at strækningen mellem st. 135,5
og 138,1 udvides mod midten fremfor i ydersiden. En udvidelse i ydersiden
vil betyde, at der på denne del af strækningen kommer samme brede mid-
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
terrabat som mellem st. 125 og st. 135,5. Dette vurderes at gøre det mu-
ligt, at en eventuel fremtidig udvidelse kan ske i midterrabatten på hele
strækningen. Vejdirektoratet har oplyst, at fordelene ved udvidelse i ydersi-
den er blevet overvejet. Den valgte geometri skyldes en udnyttelse af den
forberedelse, der foreligger i dag på den sydlige del af strækningen. Denne
forberedelse er ikke gjort på den nordlige del af strækningen. Det er derfor
ikke forbundet med en meromkostning at benytte den foreliggende udvi-
delse på den sydlige del af strækningen, hvorimod det på den nordlige del
vil medføre betydelige meromkostninger at forberede en eventuel senere
udvidelse allerede nu. Desuden har Hillerød Kommune iværksat etablerin-
gen af en støjvold, der udelukker en fremtidig udvidelse af den nordlige
strækning. Den eksterne kvalitetssikring anerkender denne begrundelse og
medgiver, at set i dette lys er den valgte løsning den økonomisk mest hen-
sigtsmæssige
også på længere sigt.
Den eksterne kvalitetssikring har endvidere identificeret en potentiel bespa-
relse ved at reducere midterrabatten på den sydlige strækning til 10,0 me-
ter, hvorved der kan undgås fjernelse af eksisterende belægning og en til-
svarende formindskelse af udvidelsen i ydersiden af vejen. Den eksterne
kvalitetssikring skønner, at besparelsespotentialet er på omkring 2,5 mio.
kr., og anbefaler, at dette undersøges nærmere i en eventuel senere pro-
jektfase.
Rampeanlæg
Den eksterne kvalitetssikring har stillet spørgsmål til begrundelsen for om-
fanget af nye ramper i tilslutningsanlægget Hillerød V, Isterødvejen
og
det forhold at det er blevet valgt at etablere nye ramper mod vest, men
ikke mod nord. Vejdirektoratet har oplyst, at der er foretaget undersøgelser
af det trafikale behov, og at beslutningen er baseret på disse analyser. Des-
uden er der ved fravalget taget højde for eksisterende bebyggelse og be-
skyttet natur i det eksisterende regnvandsbassin i det pågældende område.
På denne baggrund er den eksterne kvalitetssikring enig i Vejdirektoratets
afvejning mellem de trafikale effekter og de gener, der følger af at etablere
nordvendte ramper.
Jordbundsforhold og bundsikring
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er den geotekniske rapport,
der blev udarbejdet i 1974 i forbindelse med strækningens etablering, ble-
vet gennemgået. En sammentælling af anbefalede overbygningshøjder
(koblingshøjder) i st. 25.500-38.325 viser, at den eksisterende motorvej er
bygget med en overbygningshøjde på 100 centimeter eller mere på 38 pro-
cent af strækningen som følge af ringe E-model (styrke) og frostfølsomhed
mod 80 centimeter på den øvrige del
og som nu forudsat på de nye spor.
Det er på den baggrund den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at jord-
bundsforholdene ikke ubetinget er gode, og at der må forventes at være ri-
siko for et behov for forøget bundsikringslag og øget bortskaffelse af jord
på den pågældende strækning og eventuelt i de tilhørende rampeanlæg.
Denne risiko vurderes potentielt at udgøre en meromkostning på cirka 3
mio. kr.
Det er på denne baggrund den eksterne kvalitetssikrings anbefaling, at
denne risiko medtages i projektets risikoanalyse i forbindelse med den
førstkommende opdatering, og at der naturligvis arbejdes videre med kon-
sekvenserne af denne risiko i forbindelse med eventuelle senere faser af
projektet.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Den eksterne kvalitetssikring kan samtidig konstatere, at de mængder til
udskiftning af blød bund på øvrige områder, der er medtaget i anlægsover-
slaget, er i fin overensstemmelse med de observationer, der er foretaget for
blødbundsområder og udstrækninger i forbindelse med den geotekniske un-
dersøgelse i 1974.
Cykelstier
Den eksterne kvalitetssikring har konstateret, at det i forbindelse med til-
slutningsanlægget ved Hillerød Ø i projektet er forudsat, at cykeltrafikken i
begge retninger samles i sydsiden af den overførte vej på en ny parallel
bro. Dette vurderes at give en række krydsningsproblemer for cyklisterne
og vurderes derfor at være en mindre hensigtsmæssig løsning rent trafik-
sikkerhedsmæssigt. Der er samtidig tale om en forringelse af forholdene
sammenlignet med i dag, hvor der findes enkeltrettede cykelstier på den
pågældende strækning.
Vejdirektoratet har i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring begrun-
det den valgte løsning med Hillerød Kommunes eksisterende planer for dob-
beltrettede cykelstier længere inde på strækningen i forbindelse med det
nye supersygehus. Det er denne cykelsti, der fortsættes i dette projekt.
Vejdirektoratet medgiver, at den valgte løsning medfører en krydsningspro-
blematik længere mod vest, der dog ikke er håndteret i forbindelse med
denne VVM-undersøgelse. Dette skyldes, at der med denne VVM-undersø-
gelse er afsat penge til etablering, men at den endelige løsning vil blive af-
klaret med Hillerød Kommune på et senere tidspunkt.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde.
3.4
Brotekniske løsninger
I forbindelse med vurdering af de brotekniske løsninger, der hører til pro-
jektet, kan den eksterne kvalitetssikring konstatere, at den valgte udskift-
ning af det eksisterende bygværk i tilslutningsanlægget Hillerød Ø, Herreds-
vej, er velbegrundet. Den valgte løsning er sammenholdt med et løsningsal-
ternativ, der indebærer en forlængelse af det eksisterende bygværk. Den
valgte løsning er baseret på undersøgelse af konsekvenserne af det lokale
sving på vejen, der ligger i en S-kurve, sikring af bropille med støttevæg og
vejsænkning for at opnå tilstrækkelig frihøjde og plads til nye spor på Her-
redsvejen, hvis det eksisterende bygværk bliver bevaret.
Den eksterne kvalitetssikring har desuden stillet spørgsmål for at kunne
vurdere det forudsatte behov for bredde i forbindelse med overføring af
Roskildevej/Overdrevsvejen, idet dette ikke fremgik eksplicit af det fore-
lagte projektgrundlag. Den eksterne kvalitetssikring kan på baggrund af
svar fra Vejdirektoratet konstatere, at broen udvides med 8,0 meter, og at
broens nye bredde på 23,5 meter giver plads til fire kørebaner, tre skillera-
batter, to kantbjælker, kantstenstillæg og afstandszone til broautoværn og
dermed vurderes at være tilstrækkelig.
3.5
Afvandingstekniske løsninger
Ledningsdimensioner og fremtidssikring
I forbindelse med vurdering af de afvandingstekniske løsninger for udvidel-
sesprojektet har den eksterne kvalitetssikring stillet spørgsmål til de valgte
ledningsdimensioner, herunder i forhold til forberedelse til en eventuel
fremtidig udvidelse af strækningen til seks spor. Spørgsmålet er begrundet
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
i, at en fremtidssikring af projektet i forhold til ledningsdimensioner vurde-
res at kunne rummes indenfor en beskeden merpris, hvilket vurderes at
være væsentlig billigere end en udskiftning af afvandingsledningerne i for-
bindelse med en eventuel fremtidig udvidelse af strækningen.
Vejdirektoratet har begrundet den valgte ledningsdimensionering med, at
der på strækningen fra Lyngevej til Herredsvej, hvor der er bred midterra-
bat, er valgt en ledningsdimension, der muliggør en fremtidig udvidelse til
seks spor. På den øvrige del af strækningen er der ikke foretaget denne for-
øgelse af ledningsdimensionen, idet en eventuel fremtidig udvidelse til seks
spor på denne del af strækningen vil medføre en flytning af afvandingsled-
ningerne udenfor den eksisterende rabat, der dermed ikke er forberedt til
udvidelsen. En forøget ledningsdimension på disse dele af strækningen vil
således ikke kunne anvendes i forbindelse med en eventuel fremtidig udvi-
delse og vil derfor være spildt. Den eksterne kvalitetssikring er på denne
baggrund enig i de valgte dimensioner af afvandingsanlægget og mulighe-
derne for sikring i forhold til en eventuel fremtidig udvidelse til seks spor.
Placering og omfang af afløbsbrønde
Den eksterne kvalitetssikring har desuden undersøgt, hvorfor der er place-
ret afløbsbrønde på den højeste del af kørebanen på de dele af stræknin-
gen, hvor vejen har ensidigt fald mod midterrabatten. Vejdirektoratet har
via deres tekniske rådgiver undersøgt dette forhold og medgiver, at der
ikke er behov for afløbsbrønde i vejens vestlige side i st. 136,0-138,1. Det
er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at der er tale om en overflødig
omkostning på cirka 1 mio. kr., der bør tages højde for i forbindelse med
det videre arbejde med projektet.
Dimensionering af bassinanlæg
I forbindelse med gennemgangen af den tekniske beskrivelse af de bassin-
anlæg, der hører til strækningen, har den eksterne kvalitetssikring konsta-
teret en uoverensstemmelse mellem det dimensioneringsmæssige grundlag
og den fysiske udstrækning af vejanlægget. Dette betyder, at bassinanlæg-
get er marginalt overdimensioneret på den sydlige strækning, og at der er
tale om en marginal underdimensionering på den nordligste strækning.
Vejdirektoratets tekniske rådgiver medgiver, at der er tale om henholdsvis
en overdimensionering på 6 procent og en underdimensionering på 4 pro-
cent, men at dette ikke antages at have en væsentlig arealmæssig betyd-
ning.
Den eksterne kvalitetssikring er enig i vurderingen af de arealmæssige kon-
sekvenser og noterer sig, at den tekniske beskrivelse bliver opdateret.
Omlægning af eksisterende ledninger
Som led i udvidelsen sker der en sænkning af Frederiksværksgade, hvorun-
der der løber en ø600 mm regnvandsledning. Den eksterne kvalitetssikring
har stillet spørgsmål til et eventuelt behov for omlægning af denne ledning
og ansvaret for afholdelse af disse omkostninger.
Vejdirektoratet har svaret, at regnvandsledningen krydser under Frederiks-
værksgade vest for bygværket, der fører motorvejen over Frederiksværks-
gade. Det påregnes derfor ikke, at ledningen skal omlægges som følge af
sænkningen af Frederiksværksgade. Dette afklares dog endeligt i forbin-
delse med en eventuel detailprojekteringsfase.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Den eksterne kvalitetssikring finder dette hensigtsmæssigt og bemærker, at
da regnvandsledningen er en del af Hillerød Kommunes afløbssystem, må
det forudsættes, at den ligger efter gæsteprincippet, og at en eventuel om-
lægning må bekostes af Hillerød Kommune.
3.6
Miljømæssige foranstaltninger
Afhjælpning af støjmæssige gener
Da projektet samlet set vil medføre en forværring af de støjmæssige gener i
området, har den eksterne kvalitetssikring særligt interesseret sig for ud-
strækningen af foranstaltninger til at afhjælpe projektets støjmæssige kon-
sekvenser, herunder om disse er korrekt prissat i anlægsoverslaget.
Den eksterne kvalitetssikring kan konstatere, at de støjskærme, der er
medtaget i anlægsoverslaget, mængdemæssigt indebærer en marginal for-
øgelse i forhold til angivelserne i Vejdirektoratets informationspjece og den
miljøkonsekvensrapport, der hører til projektet. Dette betyder, at det an-
lægsoverslag, der hører til projektet, er en smule overdimensioneret i for-
hold til foranstaltningerne til imødegåelse af de støjmæssige gener på
strækningen.
Underføring af åer
Den eksterne kvalitetssikring har sammenholdt projektets tilgang til under-
føring af Kollerød Å og Havelse Å. For Kollerød Å etableres en ny 6 meter
bred faunapassage, mens der ikke er planlagt tilsvarende løsninger for un-
derføringen af Havelse Å.
Vejdirektoratet har begrundet forskellen i den valgte løsning for de to un-
derføringer med, at der for Havelse Å allerede er etableret en rørunderfø-
ring, og at der ikke vurderes at være behov for ændring eller forlængelse af
denne underføring, idet åen også er rørlagt udenfor selve underføringen.
3.7
Trafikafvikling
I forbindelse med udskiftning af broen for overføringen af Herredsvejen for-
ventes det, at hverdagsdøgnstrafikken vil blive forøget med 2.900 køretøjer
i sydgående retning gennem Hillerød Vest. Den eksterne kvalitetssikring har
udtrykt bekymring for, om der er tilstrækkelig kapacitet på Tulstrupvej-Ege-
spurs Alle til at håndtere denne forøgelse af trafikmængden i anlægsperio-
den.
Vejdirektoratet har medgivet, at lukningen af Herredsvejen vil give lokale
trafikale gener. Det er dog vurderingen, at trafikken vil kunne afvikles med
en vis forsinkelse, der ikke vurderes at medføre behov for yderligere hånd-
tering. Hvis der opstår behov for at reducere de trafikale gener, vil det være
muligt at justere i grøntider og omløbstid i signalanlægget i krydset mellem
Tulstrupvej og Frederiksværksgade. For at begrænse generne for trafikken
er det i øvrigt forudsat, at øvrige vejændringer til/fra Hillerød i forbindelse
med projektet skal være afsluttet, så der ikke er manglende kapacitet ved
disse vejforbindelser mellem det statslige og det kommunale vejanlæg.
Forsinkelserne er desuden medtaget i beregningen af de samlede trafikale
gener i anlægsperioden.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de trafikale gener er søgt
begrænset så godt som muligt ved ikke at lukke flere til-/frakørsler ved Hil-
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
lerød på samme tid ved at søge optimering af grøntider på kommunale sig-
nalanlæg og ved at forudsætte, at der ikke er kommunale vejarbejder på
samme tid. Sidstnævnte forudsætter samarbejde med Hillerød Kommune.
Den eksterne kvalitetssikring kan desuden konstatere, at hastighedsbe-
grænsningen i anlægsperioden på 80 km/t svarer til det, der anvendes ved
tilsvarende anlægsprojekter. Projektet vurderes derfor ikke at medføre flere
trafikale gener end sammenlignelige projekter, ligesom sikkerheden alt an-
det lige må forventes at være tilsvarende.
3.8
Opsummering
vurdering af den tekniske løsning
Den eksterne kvalitetssikring af de forelagte tekniske beskrivelser og fagno-
tater omhandlende dele af det tekniske grundlag for projektet og de fore-
lagte supplerende informationer fra Vejdirektoratet vedrørende de tekniske
løsninger for vej, bro og afvanding kan opsummeres i følgende konklusio-
ner:
Projektmaterialet vurderes overordnet set at være på samme niveau og
afklaringsstade som set ved tidligere projekter, hvilket er det niveau, der
med rette kan forventes ved en VVM-undersøgelse. Dog skal det bemær-
kes, at detaljeringsgraden i dele af tilvalgsløsningen vedrørende stitun-
nellen under Roskildevej/Overdrevsvejen er lavere end det normalt for-
ventes ved en VVM-undersøgelse. Dette skyldes, at løsningen er medta-
get sent i VVM-forløbet.
Den eksterne kvalitetssikring har ikke fundet væsentlige mangler eller
usikkerheder i de forudsætninger og antagelser, der hører til projektet.
Dog er der enkelte centrale forudsætninger, der ikke eksplicit fremgik af
det forelagte forudsætningsnotat. Disse er beskrevet i nærværende rap-
port.
I forhold til de vejtekniske løsninger har den eksterne kvalitetssikring
fundet anledning til at stille spørgsmål til blandt andet den valgte tvær-
profil og mulighederne for fremtidssikring i forhold til eventuelle yderli-
gere udvidelser på strækningen, det valgte omfang af rampeanlæg på
strækningen, de forudsatte jordbundsforhold og omfanget af cykelstier,
der etableres i forbindelse med de eksisterende veje i området. Den eks-
terne kvalitetssikring anerkender de modtagne svar og begrundelser fra
Vejdirektoratet. Der er dog i forbindelse med gennemgangen identifice-
ret et muligt besparelsespotentiale på cirka 2,5 mio. kr. som følge af den
valgte udformning af midterrabatten på den sydlige strækning. Desuden
anbefaler den eksterne kvalitetssikring, at der ved den førstkommende
revision af projektets risikoanalyse medtages en risiko til håndtering af
øget forekomst af råjord med lav styrke.
De valgte løsninger i forhold til de broer, der hører til projektet, vurderes
at være velbegrundede og tilstrækkelige.
For de afvandingstekniske løsninger er den eksterne kvalitetssikring enig
i de valgte dimensioner for afvandingsanlægget og mulighederne for sik-
ring i forhold til en eventuel fremtidig udvidelse til seks spor. Den eks-
terne kvalitetssikring har identificeret mindre besparelsespotentialer i
forbindelse med placeringen af afløbsbrønde og usikkerhed på størrelsen
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
på de bassinanlæg, der hører til projektet. Det forudsættes, at der rettes
op på disse forhold ved en eventuel senere detailprojektering.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de miljømæssige foranstalt-
ninger, der hører til projektet, er tilstrækkelige.
I forhold til planerne for trafikafvikling er det den eksterne kvalitetssik-
rings vurdering, at de trafikale gener er søgt begrænset så godt som
muligt i anlægsperioden.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at de
tekniske løsninger er tilstrækkelig afdækket, realistiske og konsistente.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
4
Anlægsbudgettet
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den forventede
anlægsøkonomi for projektet, herunder om de anvendte pris- og mængde-
forudsætninger er retvisende og dokumenteret. Vurderingen er gennemført
ved:
Gennemgang af det samlede prismæssige grundlag, herunder anvendel-
sen af erfaringsbaserede tillæg til håndtering af usikkerheder.
Uddybende gennemgang af områder, der efter den eksterne kvalitetssik-
rings opfattelse er særlig risikobetonede.
Stikprøvegennemgang af priser og mængder.
Vurdering af projektets risikoanalyse, herunder sammenligning af pro-
jektets risikoværdi med størrelsen af korrektionstillægget.
I forbindelse med kvalitetssikringen er den tilhørende dokumentation i form
af prisreferencer, mængdedefinitioner og underliggende tekniske beskrivel-
ser desuden blevet gennemgået. Gennemgangen af den forelagte dokumen-
tation er suppleret med granskningsmøder med Vejdirektoratet.
Projektet omfatter et hovedforslag, et såkaldt 0+-alternativ og en tilvalgs-
løsning. Granskningen af anlægsoverslaget og risikoanalysen har omfattet
alle løsninger, men de tal, der er angivet vedrørende anlægsoverslag og ri-
sikoanalyse i nærværende kapitel, omfatter kun hovedforslaget.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0019.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
4.1
Vurdering af ankerbudget
Anlægsoverslaget for hovedforslaget, der udgør 919,1 mio. kr., fremgår af
tabel 3 nedenfor.
Tabel 3.
Anlægsoverslag for hovedforslag (mio. kr.)*
Fysikover-
slag
1.
2.
3.
4.
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
337,5
113,9
23,8
23,1
498,3
14,5
512,8
112,6
625,4
EKB
57,3
6,9
2,1
0,6
66,9
0,0
66,9
14,7
81,6
Basisoverslag
394,8
120,8
25,9
23,7
565,2
14,5
579,7
127,3
707,0
70,7
777,7
141,4
919,1
Entreprisearbejder
Arealerhvervelse
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration
Anlægsoverslag i alt
Korrektionstillæg: K2a
Ankerbudget (projektbevilling)
Korrektionstillæg: K2b
Samlet bevilling
* Afrundede beløb
Ankerbudgettet er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssy-
stem på baggrund af mængder beregnet ud fra de valgte tekniske løsninger
og enhedspriser fra Vejdirektoratets prisbibliotek.
Enhedspriser
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering skal der ved udarbej-
delse af ankerbudgettet i videst muligt omfang anvendes erfaringsbaserede
enhedspriser. Hvis disse ikke foreligger, tillader principperne for ny anlægs-
budgettering at anvende en ad hoc-baseret prissætning, hvilket blandt an-
det kan være priser baseret på ekspertskøn. Den eksterne kvalitetssikring
har undersøgt Vejdirektoratets grundlag for anvendelsen af erfaringsbase-
rede priser, herunder hvilke referenceprojekter der er anvendt til fastsæt-
telsen af projektets enhedspriser.
Det prisbibliotek, der ligger til grund for anlægsoverslaget, er baseret på tre
anlægsprojekter fra perioden 2009 til 2011 og et anlægsprojekt fra 2016,
der er anvendt til prissætningen af de bygværker, der hører til projektet.
Enkelte dele af prisbiblioteket er kvalitetssikret og beriget med erfaringer
fra nyere projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte
fremgangsmåde og vurderer, at det anvendte prisbibliotek er retvisende og
baseret på tilsvarende projekter. Dette selvom størstedelen af de anvendte
enhedspriser er baseret på projekter afsluttet i perioden fra 2009 til 2011.
Mængdeangivelser
Enkelte steder i anlægsbudgettet, for eksempel for en række jordvolumener
og miljøforanstaltninger, er der angivet mængder uden reference til bag-
vedliggende beregningsark eller anden kildeangivelse. Den eksterne kvali-
tetssikring har stillet spørgsmål til grundlaget for disse poster. Vejdirektora-
tet har efterfølgende fremlagt tilfredsstillende begrundelse og dokumenta-
tion for disse mængdeangivelser, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0020.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
har yderligere bemærkninger hertil. Den eksterne kvalitetssikring anbefaler
dog, at alle mængdeangivelser i fremtidige projekter så vidt muligt ledsages
af en reference eller kildeangivelse for at sikre komplet sporbarhed og gen-
nemsigtighed i anlægsoverslaget.
Sumposter
Den eksterne kvalitetssikring har gransket omfanget og anvendelsen af
sumposter i anlægsoverslaget. Der er fundet enkelte eksempler på anven-
delse af sumposter. De mest omfangsrige sumposter, for eksempel udgifter
til arkæologiske forundersøgelser og udgravninger, er imidlertid ledsaget af
bagvedliggende dokumentation og prisnedbrydning. Samlet set er brugen af
sumposter begrænset, hvorfor den eksterne kvalitetssikring ikke har yderli-
gere bemærkninger hertil.
Omkostninger til projektering, tilsyn og administration (PTA)
Den eksterne kvalitetssikring har undersøgt grundlaget for de samlede om-
kostninger til PTA på 127,3 mio. kr. bestående af omkostninger til løn og
anlægsrelateret drift såvel som fordelingsomkostninger.
Vejdirektoratet har oplyst, at satsen er baseret på erfaringer fra sammen-
lignelige projekter. Den eksterne kvalitetssikring anerkender grundlaget for
og metoden til fastlæggelse af satsen, men ønsker samtidig at påpege, at
udgifterne til PTA må forventes at være delvist afhængige af den entrepri-
seform, der vælges for projektet. Det anbefales derfor, at PTA-satsen revi-
deres og eventuelt justeres, når der er truffet valg om entrepriseform.
Efterkalkulationsbidrag
1
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering gælder det, at der kan
indarbejdes et erfaringsbaseret efterkalkulationsbidrag (EKB) på hovedpost-
niveau. Vejdirektoratet har oplyst, at EKB-satserne er fastlagt på baggrund
af erfaringer fra lignende projekter, men samtidig at satserne stammer fra
beregninger foretaget i 2008. Vejdirektoratet har hertil informeret den eks-
terne kvalitetssikring om, at EKB-satserne er aftalt og godkendt af Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriet. Satserne er ved at blive revideret på
baggrund af 19 afsluttede projekter. Vejdirektoratet oplyser, at de forelø-
bige beregninger indikerer, at der fortsat er behov for at indarbejde efter-
kalkulationsbidrag af samme størrelsesorden som de anvendte.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er i
overensstemmelse med principperne for ny anlægsbudgettering. Samtidig
anbefaler den eksterne kvalitetssikring dog, at EKB, der er indarbejdet i
nærværende anlægsoverslag, justeres, hvis den igangværende revidering af
EKB-satserne indikerer et behov herfor. Anvendelsen af ti år gamle efterkal-
kulationsbidrag indebærer en risiko for, at de positive erfaringer i forhold til
at imødegå mængdeforøgelser og større projekteringspression, som Vejdi-
rektoratet har opbygget i den mellemliggende periode, ikke bliver anvendt i
det aktuelle projekt.
EKB er indføjet som led i principperne for ny anlægsbudgettering for at minimere
risikoen for underbudgettering. Der har historisk set været en tendens til systematisk
undervurdering af de fysiske mængder. Dette forsøges minimeret ved at tillægge fy-
sikoverslaget et procenttillæg kaldet EKB.
1
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0021.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
4.2
Stikprøvegennemgang
Den eksterne kvalitetssikring har gennemført en stikprøvegennemgang af et
udvalg af poster fra samtlige hovedposter i anlægsoverslaget, hvilket følger
normal praksis for eksterne kvalitetssikringer.
Anlægsbudgettet
Resultaterne af den eksterne kvalitetssikrings stikprøvegennemgang af et
udsnit af poster fra anlægsoverslaget er præsenteret i tabel 4 nedenfor. Det
skal bemærkes, at den eksterne kvalitetssikring har kontrolleret flere poster
end angivet i tabellen. De poster, der er angivet i tabellen, er udelukkende
udtryk for de poster, der har givet anledning til spørgsmål fra den eksterne
kvalitetssikring.
Tabel 4. Poster fra stikprøvegennemgang
anlægsbudget (hovedforslag)
Andel af
fysikoversla-
get
Samlet
vurde-
ring
Post
Bemærkninger
Den mængde, der er angivet i an-
lægsoverslaget, stemmer ikke
overens med den tekniske doku-
mentation.
Vejdirektoratet har efterfølgende
fremsendt et revideret anlægs-
overslag med korrekt anførte
mængder.
Vejdirektoratet har efter den eks-
terne kvalitetssikrings ønske fore-
lagt dokumentation for beregning
af mængder.
Den angivne enhedspris for afvan-
ding var fejlbehæftet, svarende til
en afvigelse på cirka 6 procent fra
den korrekte enhedspris.
Vejdirektoratet har efterfølgende
fremsendt et revideret anlægs-
overslag med korrekt anført en-
hedspris.
Der er fejlagtigt ikke indregnet
autoværn på strækninger med
støjskærm.
Vejdirektoratet har efter afslut-
ning af støjberegninger fremsendt
et revideret anlægsoverslag med
korrekt anførte mængder.
Vejdirektoratet har efter den eks-
terne kvalitetssikrings ønske fore-
lagt dokumentation for beregning
af omkostninger til arkæologiske
forundersøgelser og udgravninger.
Bygværkernes prissætning er ba-
seret på kvadratmeterpriser fra
lignende bygværker.
Vejdirektoratet har efter den eks-
terne kvalitetssikrings ønske fore-
lagt dokumentation, der beskriver
de bygværker, som enhedspri-
serne er baseret på.
Bundsikring
2,2 %
Ugyldig
Jordarbejde
afgravning
1,0 %
Gyldig
Afvanding
7,2 %
Ugyldig
Udstyr
autoværn
1,8 %
Ugyldig
Arkæologi
2,7 %
Gyldig
Over- og underføringer
15,9 %
Gyldig
Som det fremgår af tabellen ovenfor, har den eksterne kvalitetssikring iden-
tificeret tre poster, der betragtes som værende ugyldige i forhold til princip-
perne for ny anlægsbudgettering. Ugyldigheden skyldes fejlbehæftede
mængdeangivelser og enhedspriser. Vejdirektoratet har indenfor perioden
for den eksterne kvalitetssikring udbedret de identificerede fejl.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0022.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Risikoanalysen
Den eksterne kvalitetssikring har i forbindelse med stikprøvegennemgangen
gransket projektets risikoanalyse. Resultaterne af den eksterne kvalitetssik-
rings stikprøvegennemgang er præsenteret i tabel 5 nedenfor.
Tabel 5. Poster fra stikprøvegennemgang
risikoanalysen (hovedforslag)
Andel af
fysikoversla-
get
12,8 %
Post
Mængdeusikkerhed
og tillægsarbejder
Støjskærme
usik-
kerhed på udgift
Forurenet jord
uforudsete mængder
til bortskaffelse
Samlet
vurde-
ring
Gyldig
Bemærkninger
Denne risiko adskiller sig ikke væsent-
ligt fra de EKB, der er indregnet i an-
lægsoverslaget.
Afslutningen af støjberegninger og støj-
skærmsprojekt har ikke givet anledning
til at revidere risikoposten.
Posten omfatter risikoen for forekomst
af kraftigt forurenet jord og udgifter til
bortskaffelse af denne.
0,1 %
Gyldig
0,1 %
Gyldig
I forhold til risikoposten
mængdeusikkerhed og tillægsarbejder
finder den
eksterne kvalitetssikring anledning til at fremhæve, at risikoværdien for
denne post principielt ikke bør medregnes i den samlede risikoværdi for
projektet. Årsagen er, at mængdeusikkerhed og tillægsarbejder er dækket
af EKB i anlægsoverslaget. Den eksterne kvalitetssikring vurderer imidler-
tid, at det er hensigtsmæssigt at bevare posten i risikoanalysen med det
formål at kunne styre og følge op på risikoen i løbet af projektperioden.
Foruden de poster fra risikoanalysen, der er nævnt i tabellen, har den eks-
terne kvalitetssikrings granskning omfattet to potentielle risici, der ikke er
angivet i risikoanalysen:
1. Risiko for overskridelse af udførelsestidsplanen og tilhørende merudgifter
til fremskyndelse af arbejder fremgår ikke som en selvstændig post i ri-
sikoanalysen. Vejdirektoratet har oplyst, at forholdene omkring udførel-
sestidsplanen er inkluderet i risikoen for de enkelte hændelser, der er
angivet i risikoanalysen.
2. Den tidsmæssige risiko, der er forbundet med manglende opnåelse af
sporspærringer, er ikke værdisat i risikoanalysen. Vejdirektoratet har op-
lyst, at den forberedende proces og dialog med Lokaltog såvel som flek-
sibiliteten i udførelsesrækkefølgen i projektet betyder, at risikoen for, at
anlægsarbejdet forsinkes grundet manglende opnåelse af sporspærrin-
ger, er meget lille.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender Vejdirektoratets begrundelser for,
at de to risici ikke er inkluderet som selvstændige poster i risikoanalysen,
og har ikke yderligere bemærkninger hertil.
På baggrund af stikprøvegennemgangen af risikoanalysen er det den eks-
terne kvalitetssikrings vurdering, at risikoanalysen er baseret på veloverve-
jede antagelser og valide vurderinger. Risikoanalysen vurderes således at
være robust.
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0023.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
4.3
Risikoprocessen og projektets risici
Dette afsnit omfatter en vurdering af Vejdirektoratets håndtering af og ar-
bejde med projektets risici. Den eksterne kvalitetssikring er baseret på den
seneste risikoanalyse, der er dateret 2. juli 2018.
Risikoprocessen
Vejdirektoratet har oplyst den eksterne kvalitetssikring om, at der er af-
holdt en risikoworkshop, hvor både projektledelsen og fageksperter fra Vej-
direktoratet og fagfolk fra Rambøll og COWI deltog. De anvendte risikoni-
veauer i form af både sandsynlighed og økonomisk konsekvens er fastlagt
på den afholdte workshop.
Det er den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at denne fremgangsmåde
svarer til Vejdirektoratets sædvanlige fremgangsmåde for identifikation af
risici, og at den er i fuld overensstemmelse med principperne for ny an-
lægsbudgettering.
Projektets væsentligste risici
Da risikoanalysen anvendes som et væsentligt værktøj i forbindelse med lø-
bende revurdering af den samlede anlægsøkonomi for projektet, indeholder
risikoanalysen både positive og negative risikoværdier. Risikoanalysen inde-
holder således både potentielle fordyrelser og potentielle besparelser for
projektet, jf. tabel 6 nedenfor. Tabellen indeholder en opsummering af de
væsentligste af programmets 23 risici, der andrager en samlet risikoværdi
på 100 mio. kr., heraf to risici, der indeholder et besparelsespotentiale på
5,4 mio. kr.
Tabel 6. Oversigt over de væsentligste risici (hovedforslag)
Risikoværdi (mio. kr.)
Sandsynlighedsvægtet værdi for risici
Mængdeusikkerhed og tillægsarbejder
Arkæologi
usikkerhed på budgettal til ud-
gravninger
Støjskærme
usikkerhed på udgift
Claims
Arealerhvervelse
usikkerhed på budget
Mulig besparelse på bundsikringsmængde
Risikoreserve
d.d. (EKB + K2a)
Balance (reserve)
100,0
86,3
7,8
3,7
1,9
1,6
-4,2
152,3
52,3
Som det fremgår af tabellen ovenfor, overstiger den risikoreserve, der er al-
lokeret til projektet (bestående af EKB og K2a), risikomiddelværdien, der
følger af projektets risikoanalyse. Dette indikerer umiddelbart en tilfredsstil-
lende økonomisk robusthed overfor de identificerede projektrisici. Dertil
kommer, at det, som tidligere nævnt, anbefales, at projektets væsentligste
risiko (målt på risikoværdi),
mængdeusikkerhed og tillægsarbejder,
ikke
medregnes i den samlede risikoværdi, da værdien af denne post dækkes af
EKB i anlægsoverslaget. Det betyder, at projektets egentlige risikoværdi
udgør 13,7 mio. kr., hvilket medfører en reserve på 138,6 mio. kr., der
øger robustheden yderligere overfor de identificerede risici.
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
4.4
Opsummering
vurdering af anlægsbudgettet
Den eksterne kvalitetssikring af det samlede prismæssige grundlag, den ud-
dybende gennemgang af særlig risikobetonede områder, stikprøvegennem-
gangen af priser og mængder på tværs af anlægsbudgettets poster og pro-
jektets risikoanalyse og risikoproces såvel som de forelagte supplerende in-
formationer fra Vejdirektoratet kan opsummeres i følgende konklusioner:
Baggrunden for de erfaringsbaserede enhedspriser vurderes at være til-
fredsstillende.
Det anbefales, at omkostningerne til PTA på 127,2 mio. kr. revideres og
eventuelt justeres, når der er truffet valg om entrepriseform.
Den eksterne kvalitetssikring finder, at tilgangen til anvendelse af EKB er
i overensstemmelse med principperne for ny anlægsbudgettering. Samti-
dig anbefaler den eksterne kvalitetssikring dog, at EKB, der er indarbej-
det i nærværende anlægsoverslag, justeres, hvis den igangværende re-
videring af EKB-satserne indikerer et behov herfor.
Brugen af sumposter er meget begrænset, hvorfor den eksterne kvali-
tetssikring ikke har yderligere bemærkninger hertil.
Ved den stikprøvemæssige gennemgang af pris- og mængdegrundlag i
anlægsoverslaget er der identificeret i alt tre poster, der indledningsvist
vurderes at være ugyldige grundet fejl i pris- og mængdeangivelserne.
Det skal bemærkes, at Vejdirektoratet har rettet de identificerede fejl in-
denfor perioden af den eksterne kvalitetssikring.
Risikovurderingsprocessen vurderes at være i fuld overensstemmelse
med principperne for ny anlægsbudgettering. Det vurderes desuden, at
den anvendte beregningsmetode med vægtningen af statistiske forde-
lingsudfald er en anerkendt metode og vurderes som gyldig i forhold til
beregning af projektets risici.
Projektets risikoværdi udgør 100 mio. kr., mens risikoreserven bestå-
ende af EKB og K2a i anlægsoverslaget udgør 152,3 mio. kr., hvilket ef-
terlader en reserve på 52,3 mio. kr. Projektets
egentlige
risikoværdi ud-
gør dog kun 13,7 mio. kr., da den mest markante risikopost,
mæng-
deusikkerhed og tillægsarbejder,
der udgør 86,3 mio. kr., er omfattet af
EKB i anlægsoverslaget. Dermed udgør den egentlige risikoreserve
138,6 mio. kr. Den eksterne kvalitetssikring vurderer projektets risiko-
analyse som værende robust.
På denne baggrund er det den eksterne kvalitetssikrings vurdering, at det
foreliggende anlægsbudget kan betragtes som værende gyldigt.
24
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
5
Trafikale effekter og sam-
fundsøkonomi
5.1
Trafikale beregninger
De gennemførte trafikale konsekvensberegninger af Hillerødmotorvejens
forlængelse for de enkelte udbygningsforslag og scenarier for anlægsfasen
er blevet gennemgået og vurderet.
Det er herunder blandt andet blevet vurderet, om:
Forudsætningerne for beregningerne er gyldige og baseret på opdate-
rede officielle data og fremskrivninger.
Beregningerne med den anvendte trafikmodel på kvalificeret vis kan
håndtere de mulige trafikale konsekvenser, som projektet kan forventes
at give anledning til.
De beregnede trafikbelastninger på vejnettet i beregningsårene og øv-
rige trafikale beregningsresultater er realistiske og på korrekt vis afspej-
ler forventningerne til den fremtidige trafikale udvikling.
Vurderingerne er gennemført på grundlag af granskning af den udarbejdede
tekniske rapport om de trafikale beregninger og regneark med de opgjorte
trafikantgevinster.
De trafikale beregninger til VVM-analysen er gennemført vha. trafikmodel-
len OTM for hovedstadsområdet. Modellen beregner hverdagsdøgntrafikken
opdelt på ni tidsperioder. Disse beregninger er suppleret med beregninger
med en opstillet VISUM-vækstfaktormodel for projektområdet omkring Hil-
lerød og Allerød til brug for de nærmere kapacitetsvurderinger af projekt-
strækningen og tilhørende rampekryds.
Trafikmodellerne er opstillet for en 2015-situation, og der er foretaget prog-
noseberegninger for 2025 og 2035.
Den anvendte OTM-trafikmodel er gennem en lang årrække blevet benyttet
til trafikberegninger for stort set alle større trafikale udbygningsprojekter i
hovedstadsområdet.
Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at de anvendte beregningsforudsæt-
ninger for prognoseårene er aktuelle, opdaterede og valide og svarer til de
forudsætninger, der er anvendt ved andre igangværende større projektun-
dersøgelser.
Sammenhængen mellem trafikberegningerne med de to modeller er gen-
nemgået, herunder overførslen af beregningsdata fra OTM-beregningerne til
25
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
VISUM-modellen, og den eksterne kvalitetssikring har ikke bemærkninger
hertil.
Der er foretaget beregninger og vurderinger af kapacitetsforholdene på Hil-
lerødmotorvejens forlængelse i myldretidsperioderne for såvel den eksiste-
rende situation som for de enkelte udbygningsforslag i 2025/2035. Desuden
er der foretaget trafikberegninger af trafikantgenerne i anlægsfasen, blandt
andet til brug for den samfundsøkonomiske analyse.
De beregnede trafikbelastninger på vejnettet og opgjorte trafikale konse-
kvenser af de enkelte udbygningsforslag er gennemgået. Disse vurderes ge-
nerelt at være valide og logiske og at give et retvisende billede af trafikbe-
lastningerne på såvel døgnniveau som for myldretidsperioderne.
5.2
Samfundsøkonomisk analyse
Den overordnede samfundsøkonomiske analyse er gennemgået for hvert af
de opstillede alternativer: motorvej til Isterødvej, motorvej til Herredsvej og
en 0+-løsning.
Som led i den eksterne kvalitetssikring er følgende forhold blevet vurderet:
Er omkostninger og gevinster håndteret i overensstemmelse med Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriets og Finansministeriets retningslinjer
for samfundsøkonomiske beregninger?
Er de opstillede alternativer relevante og realistiske?
Er tidsgevinster, herunder fremskrivning heraf, og eventuelle konse-
kvenser ved udsættelse af projektet tilstrækkeligt beskrevet?
Er det tidspunkt for ibrugtagning, der fremgår af den samfundsøkonomi-
ske beregning, realistisk, i forhold til hvornår projektet reelt kan igang-
sættes?
Vurderingerne er gennemført på grundlag af gennemgang af regneark med
gennemførte samfundsøkonomiske beregninger og forudsætningerne her-
for.
Økonomiske forudsætninger
Der er gennemført en vurdering af de økonomiske forudsætninger, herun-
der kalkulationsrente, skatteforvridningstab, nettoafgiftsfaktor og kalkulati-
onsperiode.
For at matche anlægsoverslaget har Vejdirektoratet anvendt Transportmini-
steriets Transportøkonomiske Enhedspriser version 1.8 for 2018 på 2018-
prisniveau, så prisniveauet er det samme for de samfundsøkonomiske be-
regninger som for anlægsoverslaget.
Kalkulationsrenten andrager 4 procent for kalkulationsperioden 0-35 år
og 3 procent for kalkulationsperioden 36-50 år.
Skatteforvridningstabet (arbejdsudbudsforvridningen) er angivet til 10
26
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
procent, og nettoafgiftsfaktoren er angivet til 1,325 i overensstemmelse
med den aktuelle version 1.8 af Transportministeriets Transportøkono-
miske Enhedspriser.
Kalkulationsperioden er som standard sat til 50 år, hvilket er i overensstem-
melse med standarderne fra Transportministeriets Transportøkonomiske
Enhedspriser.
Anlægsperioden er i de samfundsøkonomiske analyser antaget at være
2020-2025, og åbningsåret for trafik er 2025.
Restværdien for anlægsprojektet er for alle alternativer indregnet til an-
lægsværdi i overensstemmelse med Transport-, Bygnings- og Boligministe-
riets retningslinjer, under forudsætning af at de løbende drifts- og vedlige-
holdelsesomkostninger i kalkulationsperioden er tilstrækkelige til at opret-
holde anlægsprojektets kapitalværdi. Den eksterne kvalitetssikring vurde-
rer, at denne antagelse følger sædvanlig praksis.
Anlægsomkostningerne er for de tre udbygningsalternativer fordelt over en
anlægsperiode på seks år med en fordeling på henholdsvis 5, 10, 30, 30, 15
og 10 procent af de samlede anlægsomkostninger.
Den eksterne kvalitetssikring bemærker, at hele 20 procent af anlægsom-
kostningerne er forudsat afholdt i åbningsåret.
Samlet set vurderer den eksterne kvalitetssikring, at de økonomiske forud-
sætninger for de samfundsøkonomiske beregninger er gyldige.
Benefit-cost-forholdet
Formålet med den samfundsøkonomiske analyse er at gøre det muligt at fo-
retage en politisk prioritering mellem de forskellige alternativer og i øvrigt
også mellem de mange andre investeringsforslag vedrørende den offentlige
sektor. Derfor skal benefit-cost-forholdet udtrykt som nettonutidsværdi
(NNV) og intern rente (IRR) også afspejle den investeringsbeslutning eller
det anlægsprojekt, der beskrives i det enkelte alternativ.
Tids- og kørselsgevinsterne for de enkelte udbygningsforslag er opgjort på
grundlag af trafikmodelberegningerne til brug for de samfundsøkonomiske
vurderinger. De opgjorte tidsgevinster og kørselsomkostninger vurderes at
udgøre et anvendeligt grundlag for beregning af udbygningsforslagenes
brugergevinster.
27
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Den eksterne kvalitetssikring har endvidere gennemgået opregningen og
fremskrivningen af brugergevinsterne og vurderer, at disse er gennemført
på korrekt vis.
Der er til opgørelse af driftsomkostningerne i de samfundsøkonomiske be-
regninger anvendt en metode, der benytter et sæt historisk funderede en-
hedspriser for de årlige drifts- og vedligeholdelsesomkostninger for stats-
veje. Den eksterne kvalitetssikring vurderer, at denne praksis er gyldig.
Gener i anlægsfasen kan betragtes som en omkostning i den samfundsøko-
nomiske analyse og består primært af tidstab for bilister som følge af ind-
skrænkninger i en del af vejkapaciteten i udførelsesperioden. Der er i den
samfundsøkonomiske analyse medtaget tidstab og omvejskørsel for trafi-
kanterne i anlægsperioden.
De eksterne omkostninger indeholder ændringer i kategorierne antal uheld,
støj, luftforurening og klima (CO
2
) for alle alternativer set i forhold til et 0-
alternativ. Ændringerne er estimeret specifikt for projektet, og omkostnin-
gerne er prissat i henhold til Transportministeriets Transportøkonomiske En-
hedspriser. Den eksterne kvalitetssikring har ikke bemærkninger til denne
fremgangsmåde.
Opsummering
vurdering af trafikale effekter og
samfundsøkonomi
Det vurderes samlet set, at de gennemførte trafikmodelberegninger udgør
et validt og realistisk grundlag for belysning af de trafikale konsekvenser af
de enkelte udbygningsforslag i VVM-undersøgelsen.
5.3
For den samfundsøkonomiske analyse vurderer den eksterne kvalitetssik-
ring, at de økonomiske forudsætninger, der er opstillet for de samfundsøko-
nomiske beregninger, er gyldige. Den eksterne kvalitetssikring vurderer
endvidere, at benefit-cost-beregningerne er gyldige.
28
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
6
Organisering og finansiering
Formålet med dette kapitel er at foretage en vurdering af den udbudsstra-
tegi, der hører til projektet. Vurderingen er gennemført ved, at den eks-
terne kvalitetssikring ved kritisk stillingtagen har forholdt sig til:
Om der i forbindelse med valget af entrepriseform er taget højde for
projektets særlige karakteristika, risikoprofil og leverandørmarkedet.
Vurderingen af planerne for projektets finansiering i form af den i Prin-
cipperne for Ny Anlægsbudgettering forudsatte OPP-egnethedsvurdering,
og om disse kan betragtes som værende fuldstændige og retvisende.
Vurderingen er gennemført på baggrund af et kortfattet notat betegnet an-
lægstidsplan, der indeholder forskellige betragtninger vedrørende udbuds-
strategi og projektets organisering i form af valg af entrepriseform.
6.1
Udbudsstrategi og organisering
Den foreliggende anlægstidsplan indeholder en anbefaling om, at hovedfor-
slagets entrepriser udbydes i hovedentrepriser, mens slidlagsentreprisen
anbefales udbudt som fagentreprise. Forud for anbefalingen er det fremhæ-
vet, at valg af entrepriseform blandt andet bør afhænge af den risikoprofil,
bygherren har valgt, og rammerne for arbejdernes udførelse. Den eksterne
kvalitetssikring er enig i, at hovedentreprise kan være en egnet entreprise-
form, særligt henset til bindingerne i forhold til eksempelvis den valgte an-
lægslogistik og anlægstidsplan for projektet. Det fremgår dog ikke af det fo-
religgende materiale, om der før fastlæggelse af krav til anlægslogistik og
anlægstidsplan er foretaget en vurdering af den mest hensigtsmæssige en-
trepriseform med afsæt i arbejdernes karakter, projektets risikoprofil og
Vejdirektoratets erfaringer med projekttypen.
Vejdirektoratet har overfor den eksterne kvalitetssikring oplyst, at notatets
indhold er udtryk for de vurderinger, der er foretaget på nuværende tids-
punkt. Vejdirektoratet vil, hvis projektet bliver besluttet, foretage en mere
detaljeret vurdering af disse forhold.
Den eksterne kvalitetssikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men
finder dog anledning til at fremhæve, at der med fordel allerede i VVM-un-
dersøgelsen kan foretages en vurdering af arbejdernes karakter, projektets
risikoprofil og Vejdirektoratets erfaringer med projekttypen. Dette vurderes
at give et bedre fundament for igangsætning af det efterfølgende arbejde,
hvis projektet besluttes. En senere stillingtagen til udbudsstrategi og entre-
priseform for projektet vurderes at indebære en risiko for, at der i forbin-
delse med detailprojekteringen foretages nogle valg, der kan påvirke vurde-
ringen, så det ikke udelukkende er projektets karakteristika og risikoprofil
såvel som Vejdirektoratets erfaringer med tidligere projekter, der påvirker
beslutningen.
6.2
OPP-egnethedsvurdering
I forbindelse med den eksterne kvalitetssikring er der ikke forelagt informa-
tioner om, om der er gennemført en OPP-egnethedsvurdering for projektet.
Dette forhold vurderes dog ikke at afvige fra fast praksis for Vejdirektora-
tets VVM-undersøgelser, hvor der normalt ikke udarbejdes en egentlig OPP-
egnethedsvurdering i forbindelse med VVM-undersøgelsen.
29
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
6.3
Opsummering
organisering og finansiering
Den eksterne kvalitetssikring af projektets planer for organisering og finan-
siering har fundet sted i lyset af, at der ikke på nuværende tidspunkt er ud-
arbejdet en udbudsstrategi for projektet eller er forelagt planer for projek-
tets organisering for den eksterne kvalitetssikring. Den eksterne kvalitets-
sikring anerkender den valgte fremgangsmåde, men finder dog anledning til
at fremhæve, at der i lyset af den konkrete projekttype vil være en række
fordele forbundet med en fastlagt udbudsstrategi på nuværende tidspunkt.
30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
7
Materiale og kvalitetssikrings-
møder
Grundlaget for den eksterne kvalitetssikring udgøres af nedenstående mø-
der og materiale.
Afholdte møder
Følgende fire møder har været afholdt som del af den eksterne kvalitetssik-
ring:
1. Opstartsmøde med deltagelse af den eksterne kvalitetssikring, Vejdirek-
toratet og departementet.
2. Første granskningsmøde, inklusive præsentation af issuelog, med delta-
gelse af den eksterne kvalitetssikring og projektledelsen fra Vejdirekto-
ratet.
3. Andet granskningsmøde, inklusive præsentation af issuelog, med delta-
gelse af den eksterne kvalitetssikring og projektledelsen fra Vejdirekto-
ratet.
4. Forventningsafstemningsmøde med deltagelse af den eksterne kvalitets-
sikring, Vejdirektoratets projektleder og departementet.
Foruden de ovenfor nævnte møder har den eksterne kvalitetssikring lø-
bende været i dialog med Vejdirektoratet i forbindelse med indhentning af
supplerende dokumentation og afklaring af mindre udeståender og spørgs-
mål.
31
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0032.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Gransket materiale
Følgende materiale er gennemgået som del af den eksterne kvalitetssikring.
Dokumentnavn
VVM-redegørelse
infopjece VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlæn-
gelse
Tekniske løsninger
1340-HMV-samlet_tegningsbilag
Fagnotater
HMV-rapport-teknisk-VEJ
Afvandingsteknisk beskrivelse
1340 Hillerødmotorvejen Broteknisk Rapport_Rev1_inkl_Bi-
lag1
KRP0040073HillerødmotorvejenVer3
Arkæologisk analyse for Hillerødmotorvejens forlængelse
Miljøkonsekvensrapport 22-08-2018
Samfundsøkonomi
TERESA_4_06 2018
gener under anlæg
Trafikafledte_miljøeffekter_3
trafikantbesparelser, 0+
Trafikantbesparelser, Isterødvej
Trafikantbesparelser,Herredsvej
Udregning af driftsudgifter 0+
Udregning af driftsudgifter Herredsvej
Udregning af driftsudgifter Isterødvej
Fase 2 rapport - Omkostninger til drift og vedligehold af veje
v1.1
samfundsøkonomi,sum
TERESA_4_06 2018
Anlæg og forudsætninger
HMV-Anlægstidplan_notat_04_Ver.3
VVM HMV Forudsætninger for anlægsoverslag
Anlægsoverslag Alternativ 0+
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 1
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 2
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 3
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 4
Anlægsoverslag, Tilvalg, Overdrevsvej, etape 1
Anlægsoverslag, Tilvalg, Overdrevsvej, etape 2
Anlægsoverslag, Tilvalg, Overgangszoner, etape 3
Anlægsoverslag, Tilvalg, Overgangszoner, etape1-2
Anlægsoverslag, Tilvalg, Peder Oxes Allé, rundkørsel
Anlægsoverslag, Tilvalg, Peder Oxes Allé, signalreguleret
kryds
1. Referat af anlægsoverslag VVM Hillerød 07-06-20018
2. Mængder_Hovedforslag, Rev_5
3. Mængder_Overdrevsvej, Rev_3
4. Mængder_0+Løsning, Rev_3
5. Afvanding overslag
H01317 Hillerød S_rundkørsel
15.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
22.6.2018
25.6.2018
Anlægstidsplan
Anlægsoverslag, notat
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
9.7.2018
10.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
Samfundsøkonomisk analyse
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
Samfundsøkonomisk
bilag
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
analyse,
15.6.2018
15.6.2018
27.6.2018
29.6.2018
13.7.2018
22.8.2018
Vejteknik, notat
Afvandingsteknik, notat
Broteknik, notat
Trafikberegninger, notat
Arkæologi
Miljø
26.6.2018
Vejteknik, tegninger
21.8.2018
VVM-pjece
Dato
Beskrivelse/
fagområde
Samfundsøkonomisk analyse
Samfundsøkonomisk analyse,
bilag
32
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0033.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
H01334 Hillerød S_Signal
HMV 0+_MBibl
HMV 0+_Overslag
HMV 0+_PBibl
HMV Etape1 MK_MBibl
HMV Etape1 MK_Overslag
HMV Etape1 MK_PBibl
HMV Etape2 MK_MBibl
HMV Etape2 MK_Overslag
HMV Etape2 MK_PBibl
HMV Etape3 MK_MBibl
HMV Etape3 MK_Overslag
HMV Etape3 MK_PBibl
HMV Etape4 MK_MBibl
HMV Etape4 MK_Overslag
HMV Etape4 MK_PBibl
HMV ODV1_MBibl
HMV ODV1_Overslag
HMV ODV1_PBibl
HMV ODV2_MBibl
HMV ODV2_Overslag
HMV ODV2_PBibl
HMV OGZ1_2_MBibl
HMV OGZ1_2_Overslag
HMV OGZ1_2_PBibl
HMV OGZ3_MBibl
HMV OGZ3_Overslag
HMV OGZ3_PBibl
HMV - Supplerende dokumentation afvanding
HMV - arealbudget
VS HMV - m2 priser bygværker.msg
Anlægsoverslag Miljø og natur_03_08_2018
VVM HVM Forudsætningsnotat 20180822
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 4
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 3
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 2
Anlægsoverslag, Hovedforslag, etape 1
Anlægsoverslag, Alternativ 0+
HMV 0+_Overslag
HMV Etape1 MK_Overslag
HMV Etape2 MK_Overslag
HMV Etape3 MK_Overslag
HMV Etape4 MK_Overslag
Afvanding - samlet opgørelse
Anlægsoverslag Miljø og natur_21_08_2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
25.6.2018
13.7.2018
13.7.2018
8.8.2018
8.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
22.8.2018
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
Anlægsoverslag, notat
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
Anlægsoverslag,
dokumentation
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
supplerende
33
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942876_0034.png
Ekstern kvalitetssikring
Hillerødmotorvejens forlængelse
Mængder_Hovedforslag, Rev_7
Risikoanalyse
Risikoanalyse Hillerødmotorvejen hovedforslag med tiltag
Risikoanalyse Hillerødmotorvejen 0+ alternativ med tiltag
22.8.2018
Anlægsoverslag, supplerende
dokumentation
2.7.2018
2.7.2018
Risikorapport
Risikorapport
34