Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 445
Offentligt
1942875_0001.png
Udvidelse til
motorvej mellem
Allerød og Hillerød
Sammenfatning af
VVM-undersøgelsen
September 2018
T 018
S 2
A r
K be
D
U em
t
p
e
S
.
7
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0002.png
Den politiske aftale bag
VVM-undersøgelsen
13. december 2016 blev det
besluttet at gennemføre en
VVM-undersøgelse af Hillerød-
motorvejens forlængelse mellem
Allerød og Hillerød.
Aftalen er indgået mellem
regeringen (V, LA og K),
S, DF, RV og SF.
Visualisering af den nye
motorvej set fra bro ved
Kollerødvej
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0003.png
Udvidelse til motorvej
mellem Allerød og Hillerød
Vejdirektoratet har nu afsluttet VVM-undersøgelsen for
en udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til en
4-sporet motorvej fra Allerød til Isterødvejen
I denne folder kan du læse om resultatet af VVM-under-
søgelsen og forslaget til udvidelse af vejen.
Hvad er VVM?
VVM er en forkortelse for Vurdering af
Virkninger på Miljøet
VVM-undersøgelsen skal tilvejebringe tilstrække-
lig viden til, at politikere og borgere kan vurdere
projektets virkninger på miljøet og sammenligne
forskellige løsningsforslag.
VVM-undersøgelsen skal desuden sikre, at vej-
projektet bliver bedst muligt tilpasset omgivel-
serne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.
Læs mere online
www.vvm-hillerod.dk
kan du også læse mere om
projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med bl.a. støj-
udbredelsen fra motorvejen, de undersøgte miljøforhold
og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende dine be-
mærkninger og kommentarer til VVM-undersøgelsen i
høringsperioden, som løber fra 1. oktober til 1. december
2018.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0004.png
267
Tulstrup
Isterødvejen
Hillerød V
Frederiksværkgade
19
16
ULLERØD
Herredsvejen
Hillerød C
Harløseve
j
HILLERØD
O
v
dr
er
j
ve
vs
e
en
19
Peder
Oxes
6
Is
Allé
te
dv
Hillerød S
ej
en
k
Ros
v
ilde
ej
Ny Hammersholt
vvej
sko
røde
B
6
53
Hillerød Ø
16
Brødeskov
201
Nørre Herlev
233
Nørre-Herlevvej
o
Kon
Ko
lle
ee
ejen
g v
gev
Gørløse
ALLERØD
Allerød N
Blovstrød
LILLERØD
Røg
j
leve
Ny
m
11
Uvelse
e
Koll
ej
rødv
Lynge
UGGELØSE
e
gev
Lyn
j
Allerød S
Hill
erø
dm
oto
rve
jen
øl
le
ve
j
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0005.png
Forberedt til udvidelse
Den eksisterende motortrafikvej er forberedt til udvidelse
til motorvej. På strækningen mellem Allerød og Her-
redsvejen er de større broer forberedt for en udvidelse
til motorvej, da den oprindeligt var tiltænkt etableret som
en motorvej. På strækningen fra Herredsvejen og frem til
Isterødvejen er vejen ikke i samme omfang forberedt til
en udvidelse.
Ved Allerød og Hillerød ligger vejen placeret bynært,
og landskabet mellem Allerød og Hillerød er et åbent
landbrugslandskab, med spredte skove og levende hegn.
Motortrafikvejen krydser i dag bl.a. Kollerød Å og passe-
rer gennem Brødeskov. Den eksisterende motortrafikvej
udgør et teknisk element i landskabet og især tilslut-
ningsanlæggene og broerne udgør markante elementer
i landskabet, fordi de er hævet over det omkringliggende
terræn.
Eksisterende forhold
Den eksisterende motortrafikvej er en såkaldt
2+1 vej mellem Allerød og Herredsvejen ved
Hillerød C, mens den på strækningen mellem
Herredsvejen og Isterødvejen er en 2 sporet vej.
Hastigheden er skiltet til 90 km/t.
Nord for Isterødvejen mod Helsinge (udenfor
projektstrækningen) er rute 267 en kommunevej.
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0006.png
Udvidelse til motorvej
Den nye vej etableres som en 4-sporet
motorvej til 110 km/t.
Den eksisterende vej bibeholdes som den ene fremtidige
vejside, og udvidelsen til motorvej sker hovedsageligt på
den østlige side, hvor der er plads under de eksisterende
broer. På den vestlige side udvides vejen med 1,5 m for
at skabe plads til de fremtidige nødspor og kantopsam-
ling af vejvand.
På strækningen mellem Allerød - Hillerød C (Herredsve-
jen) er midterrabatten 11 m og på strækningen Hillerød C
og Hillerød V (Isterødvejen) er midterrabatten 2 m. Varia-
tionen skyldes hvorvidt strækningen har været forberedt
til en udvidelse.
Herudover vil den fremtidige motorvej være forberedt til
en eventuel senere udvidelse til en 6-sporet motorvej (ind
mod midterrabatten) frem til Herredvejen, uden at skulle
ombygge broerne for de overførte veje.
Eksisterende forhold (Allerød - Herredsvejen)
90
26
3
Eksisterende motortrafikvej (2+1 vej)
11,5 m
Udbygget til motorvej
26
3
26
3
2-sporet motorvej med nødspor
12 m
Midterrabat
2-sporet motorvej med nødspor
12 m
Vest
Øst
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0007.png
Den eksisterende
motortrafikvej ved
Kollerødvej
Visualisering af den nye
motorvej ved Kollerødvej
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0008.png
Parallelspor mellem Hillerød Ø
og Hillerød S
På grund af meget trafik til og fra
erhvervsområdet ved Trollesminde,
etableres der parallelspor mellem de
nordvendte ramper ved Hillerød Ø
og Hillerød S, hvilket vil give en
bedre afvikling af lokaltrafik.
Denne trafik vil ikke påvirke tra-
fikken på selve motorvejen.
Det vil stadig være muligt at
flette til og fra motor-
vejen på denne stræk-
ning.
Der er planlagt tre samkørsels-
pladser, der placeres i forbin-
delse med et tilslutningsanlæg
og vest for motorvejen.
Den nærmere udformning og endelig placering
vil blive fastlagt i en senere detailfase.
Samkørselspladser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0009.png
Vand fra motorvejen
I dag ledes vand fra vejen ud i grøft. Opsamling af
vejvand ændres, så det ledes i et lukket system videre
til regnvandsbassiner før det udledes til vandløb. I regn-
vandsbassinerne opsamles evt. skadelige stoffer før det
udledes.
Kantopsamling
Der er 12 eksisterende regnvandsbassiner for vejvand
på strækningen som udvides til de øgede mængder
vand. Der etableres to ny regnvandsbassiner på stræk-
ningen.
I regnvandsbassinerne vil evt. olie-/kemikaliespild på
vejen kunne tilbageholdes i bassinerne inden udløb til
vandløb.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0010.png
Tilslutningsanlæg
og lokale veje
Der er i dag 5 tilslutningsanlæg på strækningen med
ramper der leder trafikken til/fra de lokale veje. Der
etableres ikke nye tilslutningsanlæg på strækningen.
Ramperne i tilslutningsanlæggene bliver generelt ikke
ændret. Dog skal enkelte ramper flyttes lidt for at give
plads til motorvejen og tilslutningen til den skærende vej.
Ændringer på tilslutningsanlæg
Hillerød Ø - Roskildevej
Der er i dag problemer med at afvikle trafikken i tilslut-
ningsanlægget. Samtidig viser kapacitetsberegningerne,
at der er fremtiden med bl.a. et nyt sygehus vil komme
mere trafik.
Derfor udvides broen med 8 m for at skabe plads til
svingbaner med mere kapacitet. Med udvidelsen vil trafik-
ken kunne afvikles uden væsentlige problemer.
For at adskille bil- og cykeltrafikken etableres en ny
dobbeltrettet cykelsti som føres over motorvejen på en ny
stibro lige syd for vejbroen. Den dobbeltrettede cykelsti
tilpasses eksisterende stiunderføring ved Overdrevsvejen.
Den endelige placering mod vest er ikke fastlagt, men vil
blive endeligt fastlagt i en senere fase.
Dobbeltrettet
stibro til cykler
Broen udvides
med 8 m
Det ombyggede tilslutningsanlæg ved Hillerød Ø
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0011.png
Hillerød S - Peder Oxes Allé
Tilslutningsanlægget forbinder primært erhvervsområdet
ved Trollesminde i Hillerød med motorvejen. Der opføres
en ny ”tvillingebro” øst for den nuværende bro til den nye
motorvejsside.
Ved rundkørslen ved ramperne og Peder Oxes Allé,
er der i dag store kapacitetsmæssige problemer som
afstedkommer kø ned ad rampen på motorvejen og på
Peder Oxes Allé / Egespurs Allé. Der etableres et signal-
reguleret kryds som vil kunne forbedre trafikafviklingen.
Hillerød C - Herredsvejen
Broen erstattes af en ny og bredere, som placeres
samme sted. Broen udformes i hovedtræk som for
Hillerød Ø.
Hillerød V - Isterødvejen
Der er i dag ikke forbindelse mellem motorvejen og
den vestlige del af Isterødvejen, men kun til/fra øst.
Dette afstedkommer en uhensigtsmæssig trafikafvik-
ling på øvrige dele af det omkringliggende vejnet. I
projektet indgår derfor ny tilkørselsrampe fra vest mod
syd og en forbindelse fra eksisterende frakørsels-
rampe fra syd mod vest i et nyt signalreguleret kryds
på Isterødvejen øst for motorvejen.
Denne løsning giver færrest ombygninger af det eksi-
sterende tilslutningsanlæg men tilgodeser samtidig,
at trafikken kan komme til og fra motorvejen og den
vestlige del af Isterødvejen.
Øvrige krydsende veje og stier
Alle eksisterende broer og tunneler for det lokale vej-
og stinet bevares og udvides i nødvendigt omfang.
Generelt er de nuværende broer forberedt for udvi-
delse til motorvej og skal derfor ikke ombygges, hvilket
dermed også gør sig gældende for den lokale vej.
Tunneler forlænges i nødvendigt omfang. Ved udvi-
delser af tunneler etableres en lysspalte, som giver
dagslys i tunnelen.
Ny stibro
Der etableres en ny stibro over motorvejen som er-
statning for den eksisterende tunnel ved Enebakken.
En forlængelse af tunnelen er vanskelig og der etable-
res i stedet en ny stibro over motorvejen ca. 80 m syd
for den nuværende krydsning. I en senere detailfase
vil den endelige placering og udformning af den nye
stibro blive fastlagt i dialog med Hillerød Kommune.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0012.png
Andre løsninger
4-sporet motortrafikvej
Der er i VVM-undersøgelsen også vurderet et billigere al-
ternativ, som vil kunne løse nogle af de trafikale problemer
på strækningen. Dette kaldes et såkaldt 0+ alternativ.
I løsningen udvides den eksisterende 2+1 vej, mellem
Allerød og Herredsvejen, til en 4-sporet motortrafik-
vej med autoværn i skillerabatten. Forslaget stopper
således ved Herredsvejen og forløber ikke helt frem til
Isterødvejen.
Vejen udvides i samme side som den eksisterende vej og
vil være samlet indenfor brosøjlerne.
Vejstrækningen forventes, at blive skiltet med 90 km/t.
De eksisterende ramper tilpasses og broer / tunneler skal
ikke udvides. Der etableres kantopsamling af vand fra
motorvejen som i motorvejsprojektet.
Der indgår ikke en udvidelse af broen ved Roskildevej /
Overdrevsvejen, etablering af parallelspor mellem Hille-
rød Ø og Hillerød S, eller udskiftning af broen ved Her-
redsvejen. Forslaget vil give mere kapacitet på Hillerød-
motorvejens forlængelse, men vil ikke løse de trafikale
problemer ved de skærende veje som f.eks. Roskildevej
og Herredsvejen. Rundkørslen ved Peder Oxes Allé
forudsættes ombygget til signalreguleret kryds som i
motorvejsprojektet.
Der er ikke forudsat opsætning af støjafskærmning i
denne løsning.
Eksisterende
2+1 motortrafikvej (Allerød - Herredsvejen)
90
26
3
Kørebane
Kørebane
11,5 m
Kørebane
4-sporet motortrafikvej (0+ alternativ)
90
26
3
Kørebane
Kørebane
16 m
Kørebane
Kørebane
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0013.png
Kollektiv trafik
Det er vurderet om en udbygning af den kollek-
tive trafik kan erstatte behovet for en udvidelse til
motorvej.
Det forventes, at overflytning fra bil til bus vil være
af marginal betydning i forhold til den trafik-
mængde, der vil køre på motorvejen i 2025.
På længere sigt vil fuldt automatiske S-tog kunne
bidrage til at togene kan køre oftere og tættere.
En forlængelse af S-togslinjen fra
Farum mod Hillerød er ikke
vurderet i VVM-undersøgelsen.
Tilvalg
Der er undersøgt en mulighed for at
udvide Overdrevsvejen til en 4-sporet vej.
Dette forslag er medtaget som et muligt
tilvalg, da det ikke har været en del af den
oprindelige VVM-undersøgelse.
Området omkring Roskildevej / Overdrevsvejen er i
udvikling; bl.a. med anlæg af nyt supersygehus og et
kommende erhvervs- og boligområde.
Der er derfor undersøgt en mulighed for, at udvide
Overdrevsvejen til en 4-sporet vej fra motorvejen til det
kommende kryds på Overdrevsvejen i forbindelse med
byggeriet af Nyt Hospital Nordsjælland.
En udvidelse af vejstrækningen vil give bedre kapacitet
på strækningen til/fra supersygehuset og motorvejen
samt for trafik til det sydlige erhvervsområde i Hillerød og
til byudviklingsområder.
Der er i forslaget taget hensyn til planlægningen af en
dobbeltrettet cykelsti, som vil forløbe langs Overdrevsve-
jen og fortsætte videre ad den nye stibro over motorvejen.
Herredsvejen
Hillerød C
HILLERØD
Hillerød St.
Peder
Oxes
Allé
l
Har
vej
øse
O
ve
re
rd
v
vs
ej
en
Hillerød S
Novo
Nordisk
Nyt Hospital
Nordsjælland
Favrholm St.
Åbner 2021
Lyngevej
vej
ilde
osk
R
Hillerød Ø
Solrød-
gård
Ny Hammersholt
FAVRHOLM
vvej
esko
Brød
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0014.png
Anlæg af motorvejen
Selve anlægsperioden forventes at kunne
gennemføres på 4 år. Forud for anlægsperioden skal
projektet detailprojekteres, og der gennemføres
ekspropriationer og udbud af anlægsprojektet.
For at begrænse de trafikale gener i anlægsperioden, er
der foretaget en vurdering af, hvorledes anlægsarbejdet
skal gennemføres. Den nye vejside etableres øst for den
eksisterende vej, hvor den eksisterende trafik vil kunne
afvikles uden de store gener. Arbejdet på den eksiste-
rende vej gennemføres først, når den nye vejside er klar
til at afvikle trafik.
Ved udvidelsen af broen ved Roskildevej og udskiftning
af broen ved Herredsvejen, vil der i perioder være lukket
for trafik på den enkelte bro. Arbejdet bliver tilrettelagt,
så broarbejderne ikke sker samtidigt, og der er forudsat
en etapeopdeling på strækningen mellem Hillerød S og
Hillerød C.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0015.png
Eksisterende
motortrafikvej (Allerød - Herredsvejen)
90
26
3
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Østlig side af motorvejen bygges
26
3
Rabat
Kørebane
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Arbejdsområde
Forstærkning af nødspor mv.
26
3
Arbejdsområde
Midterrabat
Kørebane Kørebane
Kørebane
Kørebane Rabat
Udbygget til 2-sporet motorvej med nødspor
26
3
26
3
Rabat Nødspor
Kørebane
Kørebane
Midterrabat
Kørebane
Kørebane
Nødspor
Rabat
Vest
15
Øst
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0016.png
Trafikale effekter
Trafikken på strækningen mellem Hillerød og
Allerød vil i 2025 være større end i dag. Det gælder,
både hvis vejen mellem Allerød og Hillerød udvides
til motorvej, og hvis den ikke gør.
Der kører i dag mellem 20.000 og 38.000 køretøjer i
døgnet på hverdage. De største trafikmængder findes
ved Allerød og mellem Hillerød Ø og Hillerød S.
I myldretiden er vejens kapacitetsgrænse hurtigt op-
brugt og trafikken afvikles derfor på kapacitetsgrænsen
i flere timer både i morgen- og eftermiddagsmyldretiden
med lave hastigheder.
Antal køretøjer på hverdage
Trafikken
i dag
Isterødvejen - Herredsvejen
Herredvejen - Peder Oxe Alle
Peder Oxes Alle - Roskildevej
Roskildevej - Kollerødvej
Kollerødvej - Nymøllevej
19.500
23.400
37.100
34.600
37.200
Ikke udvidet
prognose 2025
22.600
28.000
42.800
41.000
46.800
Udvidet til motorvej
prognose 2025
29.000
38.600
55.900
57.400
58.400
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0017.png
Trafikale effekter af en motorvej
Hvis man udbygger strækningen mellem Allerød og Hille-
rød til motorvej, vil det få betydning for trafikken – både i
lokalområdet og i regionen som helhed. På selve projekt-
strækningen vil det først og fremmest medføre mindre
trængsel sammenlignet med situationen, hvor motortra-
fikvejen ikke er udvidet i 2025.
Udvidelsen til motorvej betyder, at kapaciteten øges be-
tragteligt. Der bliver derfor bedre plads til bilerne, og det
vil sammen med den højere hastighedsgrænse betyde,
at rejsehastighederne vil øges. I takt med, at det bliver
muligt at komme hurtigere frem på strækningen, vil trafi-
kanter fra andre veje i området vælge at køre på den nye
motorvej. Mange af vejene som ligger parallelt med den
udvidede strækning aflastes, og trængslen mindskes.
På projektstrækningen forventes op mod 16.400 flere
køretøjer om dagen i 2025. De største aflastninger ses
på hhv. Kongevejen med 4.000 køretøjer og Isterødvejen
med 2.300 køretøjer.
Trafikstigningen skyldes flere ting
Den største trafikstigning på strækningen skyldes selve
projektet. Når det er muligt at komme hurtigere frem på
motorvejen, vil bl.a. bilister fra de omkringliggende veje
vælge at køre via motorvejen frem for ad andre ruter.
Herudover vil en del af trafikstigningen på strækningen
skyldes den ”almindelige trafikudvikling”, som vil ske uan-
set om vejen udvides eller ej.
På størstedelen af strækningen skyldes cirka 70 pct. af
trafikstigningen selve projektet, og 30 pct. er ”almindelig
trafikudvikling”.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0018.png
Flere biler i myldretiderne
Det er især i myldretidsperioderne, at trafikken stiger,
hvis vejen udvides til motorvej. For eksempel kommer der
89 pct. flere biler i morgenspidstimen på strækningen
syd for Roskildevej, mens stigningen ”blot” er 40 pct.
over hele døgnet her.
Det indikerer, at der er et stort undertrykt trafikbehov i
morgenmyldretiden for trafik, som i dag ikke kan køre på
motortrafikvejen, da der ikke er plads på dette tidspunkt på
grund af manglende kapacitet.
Myldretid
i dag
Myldretid
i dag
Kapacitetsgrænse
udbygget til motorvej
kortere myldretid
Kapacitetsgrænse i dag
mod København
mod Hillerød
prognose mod København
00
02
04
06
08
10
12
Tidspunkt
14
16
18
20
22
Sparet tid
Bilisterne vil opleve betydelige rejsetidsbesparelser
efter udvidelse til motorvej. I gennemsnit kan man
spare 3 minutter for hver tur mellem Hillerød og Alle-
rød. I myldretiden er besparelsen endnu større. Her vil
en tur være 6 minutter kortere.
Uden for myldretiderne vil besparelsen
ikke være ligeså stor.
Tidsbesparelserne
fremkommer dels på
grund af den højere
hastighedsgrænse
og dels på grund
af større kapacitet
på strækningen.
3 min
Udenfor
myldretid
6 min
Myldretid
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0019.png
Trafiksikkerheden bliver markant
forbedret ved udvidelse til motorvej
De alvorligste ulykker på strækningen i dag sker
typisk i form af frontalkollisioner eller ulykker i for-
bindelse med vending. Ved udvidelse til motorvej
vil denne type af ulykker ikke forekomme.
Halvt så mange ulykker
Med en ombygning af strækningen til motorvej vil
der kunne forventes omtrent
en halvering af de
registrerede person-
skadeulykker
og personskader.
Visualisering af den nye
motorvej syd for Brødeskov
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0020.png
Trængsel i hovedstadsområdet
Trængslen bliver øget længere inde ad Hillerødmotorvejen
mod København, men bl.a. Isterødvejen og Helsingør-
motorvejen bliver aflastet lidt som følge af projektet.
Der vil stadig være trængsel på andre veje i
hovedstadsområdet
Selvom bilisterne på den nye motorvejsstrækning vil
opleve bedre fremkommelighed og højere hastigheder,
er det ikke tilfældet længere mod syd mellem Farum
og Motorring 3. Det skyldes, at kapaciteten på den
inderste del af Hillerødmotorvejen i 2025 både bliver
udfordret af den ”almindelige” trafikvækst, og af den
øgede trafik som kommer fra udvidelsesprojektet.
Flaskehalsen flytter længere ind mod København
Nogle af parallelvejene til de inderste dele af Hillerød-
motorvejen, som ligger udenfor projektstrækningen, vil
i 2025 opleve mere trafik, fordi bilisterne vælger andre
ruter end den belastede motorvejsstrækning.
Derudover vil nogle bilister på denne strækning vælge
alternativer til bilkørsel, så stigningen i bilbrug omkring
Hillerød delvist modsvares af et fald på denne strækning.
Trafikken på den eksisterende motorvej stiger på denne
måde ikke så meget her, som det er tilfældet mellem
Hillerød og Allerød.
I hele hovedstadsområdet er den samlede stigning i antal
bilture minimal, som følge af projektet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0021.png
Gevinster for erhvervslivet
Erhvervslivet får flere fordele - både for transport
af varer og bedre adgang til kvalificeret arbejds-
kraft.
En fordel er for eksempel reducerede rejse-
omkostninger, når varer eller tjenesteydelser skal
transporteres.
Mere indirekte effekter vil være gevinster som følge
af et større arbejdskraftopland, da rejsetiden og -
omkostningerne for pendlerne også bliver reduceret.
Virksomhederne kan få øget job-match og derved en
højere produktivitet.
Betydningen af vejprojektet er størst for de virksom-
heder, der er placeret tættest på projektstrækningen.
Udvidelse til 4-sporet motortrafikvej
(0+ alternativet)
Løsningen har lidt mindre kapacitet end en fuldt udbyg-
get motorvej på samme strækning.
0+ alternativet vil løse de største kapacitetsproblemer på
strækningen i myldretiden, men vil ikke ændre vejstandar-
den og dermed den tilladte hastighed. De trafikale effek-
ter af udbygningen vil derfor blive mindre, især udenfor
myldretiderne.
Der vil kunne forventes forøgede trængselsproblemer i
flere tilslutningsanlæg, da de ikke udbygges i denne løs-
ning. En konsekvens af ikke at ændre tilslutningsanlæg-
gene vil være mere trængsel på lokalvejene på de tider af
døgnet, hvor der er størst pres på at benytte krydsene.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0022.png
Miljø
Udvidelse af Hillerødmotorvejens
forlængelse til 4-sporet motorvej vil medføre
påvirkninger af miljøet. Der vil blive etableret
afværgeforanstaltninger for at modvirke de
påvirkninger af miljøet og naturen som måtte
forekomme.
Generelt vil miljøpåvirkningerne være begrænset, da der
i forvejen er en motortrafikvej, med arealreservation til en
motorvej. Betydende påvirkninger såsom øget støj og
påvirkning af beskyttet natur forsøges afværget ved at
etablere støjafskærmning og erstatningsnatur.
Nogle ændringer vil have en positiv påvirkning, såsom
åbningen underføringen af Kollerød Å og etablering af
opsamlingssystem til vejvand for at forhindre nedsivnin-
gen til grundvandet.
Miljøundersøgelser
Der er foretaget en miljøkortlægning af eksiste-
rende forhold, både ud fra eksisterende viden og
ud fra gennemførte naturundersøgelser i felten
i en undersøgelseskorridor på hver side af den
eksisterende vej. Miljøkortlægningen har været
forelagt kommunerne til kommentering og er efter-
følgende blevet justeret.
Da området i forvejen har et vejanlæg og reserve-
ret areal til en udvidelse vurderes påvirkningerne
fra projektet at være mindre. Det er overordnet
vurderet, at projektet kan gennemføres uden
yderligere væsentlige miljøpåvirkninger såfremt de
foreslåede afværgeforanstaltninger indarbejdes.
Natura 2000-området nordøst for projektstræk-
ningen bliver ikke påvirket af projektet.
Der er foretaget miljøvurderinger af motorvejs-
projektet, 0+ alternativet, samt af tilvalget.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0023.png
Grundvand og vandløb
Der er store grundvandsinteresser i området for vejud-
videlsen, og der indvindes væsentlige mængder grund-
vand til drikkevandsproduktion. Hele vejudvidelsen ligger
inden for områder med særlige drikkevandsinteresser
(OSD).
I forbindelse med udvidelsen til 4-sporet motorvej om-
lægges hele afvandingssystemet til et kantopsamlings-
system, i stedet for det nuværende grøfteafvandingssy-
stem. Dette betyder at der fremover ikke nedsives evt.
forurenet vejvand til grundvandet, men at dette udledes til
vandløb, efter rensning i regnvandsbassiner.
Naturtilstanden i vandløbene er moderat til ringe tilstand
og nogle af vandløbene er okkerpåvirket.
I anlægsfasen påvirkes tre naturbeskyttede moseområder
og områder med fredskov, samt egnede træer til flager-
mus. I driftsfasen påvirkes 12 beskyttede naturlokaliteter
- heraf er otte vandhuller eksisterende regnvandsbassi-
ner som benyttes i dag i forbindelse motortrafikvejen.
For at kompensere, eller helt at undgå, væsentlige ne-
gative påvirkninger af biodiversiteten er der foreslået en
række tiltag, som skal medvirke til at sikre beskyttede arter
og naturområders tilstand også efter udvidelse til motorvej.
Blandt disse tiltag er etablering af en bredere faunapas-
sage i tilknytning til Kollerød Å og en faunapassage ved
Enebakken syd for Isterødvejen. For at beskytte flager-
mus vil der ske gentilplantning af levende hegn og fred-
skov, som ryddes i forbindelse med anlægsarbejderne.
De beskyttede naturområder og fredskovarealer, der
påvirkes permanent af motorvejen, bliver kompenseret
ved etablering af nye naturområder. Der udlægges erstat-
ningsnatur og fredskov i forholdet 1:2.
Plante- og dyreliv
Vurderingerne af naturforholdene er baseret på feltun-
dersøgelser udført i 2017. Der er udført besigtigelser
af beskyttede naturområder og artsregistreringer som
omfatter de såkaldte bilag IV-arter, fredede arter samt
almindelige arter af planter og dyr.
I området er blandt andet fundet syv forskellige arter af
flagermus, spidssnudet frø er fundet i fem vandhuller
og stor vandsalamander i et enkelt vandhul. Der blev
ikke fundet markfirben. For alle nævnte arter gælder, at
deres yngle- og rastepladser ikke må påvirkes negativt af
projektet. Af fredede og rødlistede arter blev der fun-
det orkidéen skov-hullæbe ved et regnvandsbassin ved
tilslutningsanlægget ved Isterødvejen.
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0024.png
Støj
Udbygning til motorvej betyder, at støjbelastningen fra tra-
fikken vil stige. Det skyldes at der vil køre mere trafik med
højere hastighed på et større vejareal, og det vil alt i alt
betyde, at støjen fra bilerne vil blive forøget med 2-3 dB.
Derfor er der indarbejdet støjdæmpende indsatser i
motorvejsprojektet, som skal afværge den øgede støj-
påvirkning. Der vil i alt blive opsat knap 5 km støjskærm
samtidig med at den eksisterende støjvold ved Søparken
i Allerød vil blive forhøjet og rykket tættere på motorve-
jen. Endvidere vil der blive anvendt en støjreducerende
belægning på motorvejen. Støjskærmene vil alle steder
være udformet med absorberende overflade mod vejen,
så støjen ikke reflekteres til naboer på den modsatte side
af vejen.
Når støjpåvirkningen fra motorvejsprojektet sammen-
lignes med en fremtidig situation i 2025 uden motorvej,
vil den samlede støjbelastning (SBT) blive lidt mindre.
Der vil være lidt flere boliger i de høje støjintervaller, da
støjafskærmningen er placeret ved de boligområder, hvor
udbygningen vil medføre en den største påvirkning. Der
vil dog stadig være boliger langs strækningen, hvor støj-
niveauet vil stige. Mange boliger i det laveste støjinterval
vil opleve en støjreduktion.
Vejdirektoratets indsat mod vejstøj
Vejdirektoratet sigter mod, at sikre et rimeligt be-
skyttelsesniveau, når vejen udbygges til motorvej. I
praksis er det dog langt fra alle boliger, hvor det er
teknisk eller økonomisk muligt at reducere støjen.
Der er foretaget en konkret vurdering af de bolig-
områder, hvor støjen er over 58 dB. Der er indar-
bejdet støjskærme ved boliger, hvor der kan op-
nås en rimelig støjreducerende effekt i forhold til
omkostningerne. Det vil sige, at der skal ligge flere
boliger i sammenhæng og der skal være en hørbar
effekt for boligerne.
De boliger, der belastet med støj over 63 dB efter
motorvejen er åbnet, får normalt tilbudt tilskud til
støjisolering. Det kan være boliger, hvor det ikke
er muligt at opsætte støjafskærmning eller hvor en
støjskærm/vold ikke har en tilstrækkelig effekt.
Antal støjbelastede boliger
Beregnings-
situationer
Dagens situation
(trafikmængde år 2015)
Ikke udvidet vej
(trafikmængde år 2025)
Udvidelse til motorvej
(trafikmængde år 2035)
Støjdæmpende indsatser
58-63 dB
63-68 dB
68-73 dB
> 73 dB
i alt
SBT
Støjbelast-
ningstal
37
63
268
466
29
47
9
15
3
4
309
532
304
52
16
4
376
50
Fordeling af støjbelastede boliger vist på forskellige støjintervaller
24
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0025.png
Rosenvej
Ca. 675 meter lang
og 4 meter høj
støjskærm
Tulstrup
Hillerød V
Hejrevej
Ca. 1.250 meter lang
og 4 meter høj
støjskærm
Forslag til placering
af støjskærme og
støjvolde
Isterødvejen
Månepletvej
Ca. 650 meter lang
og 4 meter høj
støjskærm
Månepletvej
Eksisterende jordvold
suppleres med
skærme
j
I VVM-undersøgelsen er der beregnet støj for
tre forskellige situationer.
I støjberegningerne for motorvejsprojektet er
trafikmængderne tillagt 10 % for at belyse kon-
sekvenserne i år 2035, på den måde er både
trafikudviklingen og støjdæmpende tiltag belyst
i en 10-årig horisont efter at vejen er udvidet til
motorvej.
Støjtiltagene vil blive detailplanlagt i forbin-
delse med gennemførelsen af projektet.
ULLERØD
Herredsvejen
Hillerød C
Harløseve
HILLERØD
ALLERØD
Nørre-Herlevvej
Rørmosen
Ca. 1.600 meter lang
og 5 meter høj
støjskærm
Røglevej
vej
erød
Koll
Ca. 200 meter lang
og 4 meter høj
støjskærm
Allerød N
le
ve
j
LILLERØD
lev
Røg
ej
Farremosen
Ca. 450 meter lang
j
e
og 4 meter høj
Lyngev
støjskærm
Søparken
Udbygning af eksister-
ende jordvold til ca.
9 meters højde
Ny
Uvelse
www.vvm-hillerod.dk
kan læses mere om støj-
beregningerne og de støj-
mæssige konsekvenser
m
øl
Visualisering af
støjvolden ved
Søparken
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Landskab og visuelle forhold
Langs med vejen er i dag beplantning, som vil blive
delvist fældet ved anlægsarbejderne. Motorvejen vil
blive mere synlig de første par år efter ibrugtagningen,
og sammen med nye støjskærme langs strækningen, vil
motorvejen få et andet visuelt udtryk. Påvirkninger af den
landskabelige oplevelse vurderes, at være den samme
som i dag, når først beplantningen langs vejen er vokset
op igen.
Friluftsliv og rekreative interesser
Ingen rekreative stier, cykelstier og friluftsområder påvir-
kes som følge af motorvejen. Ved Enebakken foreslås en
ny cykel- og gangsti over motorvejen.
Forurenet jord
Der er kendskab til seks kortlagte forurenede grunde
inden for undersøgelsesområdet, som muligvis vil blive
berørt af anlægsarbejdet. Ved korrekt håndtering af jord
og slam vurderes der ingen påvirkning af miljøet i hverken
anlægs- eller driftsfasen.
Kulturhistoriske interesser
Før anlægsfasen foretages arkæologiske forundersøgel-
ser og eventuelt arkæologiske udgravninger da området
er rig på spor af menneskers aktivitet helt tilbage fra
bondestenalderen.
Ingen fredninger, fortidsminder eller bevaringsværdige
bygninger, ud over en mindre del af Svenskegrøften, bli-
ver påvirket. Enkelte sten- og jorddiger kan muligvis blive
berørt i anlægsfasen, og vil blive retableret efter endt
anlægsarbejde.
Råstoffer og affald
Udvidelse af vejen, ombygninger broer, udskiftning af af-
vandingssystemet kræver forbrug af materialer, ressour-
cer og råstoffer. Der vil blive afgravet muldjord og jord i
tilknytning til udvidelse af regnvandsbassinerne. Dette vil
blive genanvendt i projektet til indbygning i støjvold.
Affald som beton, stål, plast o.lign. skal kildesorteres og
bortskaffes i overensstemmelse gældende regler. Råjord,
muldjord, asfalt og grus materialer kan genanvendes i
projektet.
26
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0027.png
Arealbehov til motorvejen
Da store dele af arealet til en udvidelse
allerede er forberedt vil der kun være et
mindre behov for arealerhvervelse, samt
arealer til midlertidige arbejdsarealer i
forbindelse med anlægsarbejdet.
Antal ejendomme eller hektar (ha)
Ejendomme berørt af ar
ealerhvervelse (antal)
Permanent areal (ha)
Midlertidigt arbejdsareal (ha)
Projektforslag
100
15
26
www.vvm-hillerod.dk
findes en nærmere gennem-
gang af de arealmæssige
konsekvenser
Visualisering af
tilslutningsanlægget ved
Isterødvejen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0028.png
Økonomi
Anlægsøkonomi
Der er gennemført anlægsøkonomiske beregninger i hen-
hold til statens retningslinjer i ”Ny Anlægsbudgettering”,
og der er på baggrund af de beregnede anlægsoverslag
gennemført en granskning af anlægsoverslag, en risiko-
vurdering og en beregning af de samfundsøkonomiske
effekter ved projektforslaget og 0+ alternativet.
Alle enhedspriser og km-priser er gennemgået kritisk og
der er foretaget en sammenligning med nyligere gennem-
førte projekter.
I beregningerne er der bl.a. medtaget rejsetidsgevinster,
gener i anlægsperioden og der er gennemført beregnin-
ger af uheld, støj og emissioner.
Projektforslaget og 0+ alternativet er begge samfunds-
mæssigt yderst rentable. Det er de, fordi de begge har
en positiv nettonutidsværdi og en intern rente, der er
langt højere end diskonteringsrenten på 4 %.
0+ alternativet har den højeste interne rente, fordi
anlægsomkostningen er væsentligt lavere og vil løse
nogle kapacitetsproblemer specielt i myldretiden.
Tidsbesparelserne er dog mindre ved 0+ alternativet og
vil give trængselsproblemer ved de skærende veje, da
tilslutningsanlæggene ikke ændres. For eksempel vil alle
trafikanter med 0+ alternativet samlet set spare cirka
240.000 timer i 2025, mens det
for motorvejsprojektet drejer sig
1000
om knap 715.000 timer.
0
100
0
100
Samfundsøkonomi
Inden der tages en beslutning om at anlægge en ny eller
udbygge en eksisterende vej gennemføres der sam-
fundsøkonomisk analyse af det foreslåede projekt. Et
projekt vurderes som rentabelt, hvis det har en positiv
nettonutidsværdi og en intern rente, der er højere end
den såkaldte diskonteringsrent på 4 pct.
Anlægsoverslag
mio. kr
Basisoverslag
Ankerbudget (inkl 10% tillæg)
Samlet bevilling (inkl 20% tillæg)
Udvidelse til
4-sporet motorvej
med nødspor
723,2
795,5
940,2
Tilvalg
Overdrevsvejen
som 4-sporet vej
50,2
55,3
65,2
0+ alternativ
4-sporet motortrafikvej
214,6
236,1
279,1
Anlægsoverslag i mio. kr., prisniveau 2017
28
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0029.png
Udvidelse til
4-sporet motorvej
med nødspor
Anlægsomkostninger (inkl. 30 pct. tillæg)
Drifts- og vedligeholdelse
Trafikant-effekter
Gener i anlægsperioden
Eksterne effekter
Øvrige konsekvenser
I alt nettonutidsværdi (NNV)
Intern rente
Resultat af samfundsøkonomisk beregning
-872
-58
3.319
-86
-23
707
2.987
12%
0+ alternativ
4-sporet motortrafikvej
-259
-7
1.948
-30
48
502
2.202
20%
Udvidelse til
4-sporet motorvej med nødspor
Strækning
Økonomi
Allerød til Isterødvejen (13,2 km)
Højeste anlægsoverslag
Løser de trafikale trængselsproblemer på
strækningen og i tilslutningsanlæggene, herunder i
myldretiden.
Forberedt til 6 spor frem til Herredsvejen
Der etableres ekstra spor mellem Hillerød S
og Hillerød Ø. Rampekryds og tilslutning til
skærende veje udbygges til at håndtere mere trafik.
Trafikafvikling forbedres på skærende lokale veje og
adgang til/fra motorvej
110 km/t
Stor tidsgevinst både i og udenfor myldretiderne
0+ alternativ
4-sporet motortrafikvej
Allerød til Herredsvejen (ca. 11 km)
Billigste anlægsoverslag
Løser de trafikale trængselsproblemer på
strækningen, herunder i myldretiden. Lidt mindre
kapacitet end en motorvej
Rampekryds og tilslutning til skærende veje ændres
ikke med undtagelse af rundkørsel ved Hillerød S.
Større trængsel på skærende lokale veje specielt i
myldretiderne. Der etableres ikke ekstra spor mellem
Hillerød S og Hillerød Ø
90 km/t
Mindre tidsgevinst, da hastigheden er uændret i
forhold til i dag. (Herudover større trængsel på lokale
veje med adgang til motortrafikvej)
Større gener i anlægsperiode, kørsel i 2 smalle spor
under anlæg. Det vil sige reduceret kapacitet under
anlæg i forhold til i dag
Der etableres ikke støjafskærmning
Kapacitet på ny vej
Ændring af
tilslutningsanlæg
Sparet tid
Anlægsperioden
Få gener i anlægsperioden. Eksisterende vej
anvendes mens ny vejside bygges. Gener når broer
udvides/udskiftes
Der etableres støjafskærmning – i alt 5 km
støjskærm, samt forhøjelse af støjvold
Støjafskærmning
Indhold og effekter af udvidelse til motorvej og 4-sporet motortrafikvej
29
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0030.png
Proces for
VVM-undersøgelsen
Når den igangværende offentlige høring er slut
udarbejder Vejdirektoratet en indstilling til transport-,
bygnings- og boligministeren. Herefter er det op
til en politisk beslutning om hvorvidt projektet skal
gennemføres.
Forår 2017
Indledende høring
Indledende høring:
• borgermøde
• indkaldeldse af
forslag og idéer
Sommer 2017-2018
VVM-undersøgelse
Feltundersøgelser
udføres, øvrige
analyser pågår
Efterår 2018
Høring
Offentliggørelse af
VVM-undersøgelsen
Afsluttende høring:
• borgermøde
• mulighed for at
indsende høringssvar
Ultimo 2018
Indstilling
Fremsendelse af
Vejdirektoratets
høringsnotat og
indstilling til Transport-,
Bygnings- og
Boligmisteren
Politisk beslutning
Polistisk beslutning
om projektet
Idéfase/Indledende høring
Vejdirektoratet modtag i alt 48 idéer og forslag til
VVM-undersøgelsen, som alle er behandlet.
Indstilling og politisk beslutning
Når den offentlige høring er afsluttet, behandler Vejdirek-
toratet høringssvarene. Herefter udarbejdes en indstilling
til transport-, bygnings- og boligministeren med henblik
på en politisk drøftelse og stillingtagen. Indstillingen
udarbejdes på baggrund af den gennemførte VVM-un-
dersøgelse og høringssvarene.
Hvis Folketinget beslutter at gennemføre projektet via
en anlægslov, kan projektet blive anlagt. Her anvendes
normalt 1-2 år med detailprojektering, besigtigelse og
ekspropriation, efterfulgt af anlægsarbejdet. Anlægs-
perioden er for dette projekt vurderet til ca. 4 år.
VVM-undersøgelse
VVM-undersøgelsen er nu afsluttet.
Høring
VVM-undersøgelsen bliver offentliggjort, og du har
mulighed for at sende et høringssvar på
www.vvm-hillerod.dk.
Der afholdes borgermøder i lokalområdet, hvor Vejdirek-
toratet vil præsentere resultatet af VVM-undersøgelsen.
30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0031.png
Læs mere online
www.vvm-hillerod.dk
kan du også læse mere
om projektet og VVM-undersøgelsen.
Her finder du mere detaljerede kort med bl.a.
støjudbredelsen fra motorvejen, de undersøgte
miljøforhold, arealbehov og trafikale konsekvenser.
På hjemmesiden har du mulighed for at sende
dine bemærkninger og kommentarer til
VVM-undersøgelsen i høringsperioden, som
løber fra 1. oktober til 1. december 2018.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 445: VVM-undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse mellem Allerød og Hillerød, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1942875_0032.png
Vejdirektoratet har kontorer i:
Aalborg, Fløng, Middelfart,
Næstved, Skanderborg
og København
Find mere information på
vejdirektoratet.dk
Vejdirektoratet
Havnegade 27
1058 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
Udvidelse til motorvej
mellem Allerød og Hillerød
Sammenfatning af
VVM-undersøgelsen
Dato:
September 2018
Oplag:
200
Tryk:
Vejdirektoratet
ISBN (NET):
978-87-93674-11-0
ISBN:
978-87-93674-12-7
Copyright:
Vejdirektoratet, 2018