Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1942787_0001.png
Beslutningsgrundlag
Nyt vendespor ved Carlsberg station (tidl. Enghave)
September 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0002.png
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0003.png
Sammenfatning
Frederikssundsbanen (S-banen mellem København H og Fre-
derikssund) er den tredje mest trafikerede S-banestrækning
og har i perioden 2010 til 2016 oplevet en passagervækst på
19 %. Passagervæksten har betydet, at mange passagerer må
stå op, da der kun er begrænsede muligheder for at indsætte
længere tog.
I dag kører der 9 tog pr. time pr. retning i dagtimerne på
Frederikssundsbanen, heraf seks tog hele vejen til Frederiks-
sund. Tidsmæssigt er betjeningsmønstret ujævnt, således at
ventetiden er enten 2 eller 18 minutter på stationer mellem
København H og Valby, og enten 6 eller 14 minutter på sta-
tioner mellem Malmparken og Frederikssund. På grund af
kapacitetsforhold på S-banen er det ikke muligt at lave en
køreplan, der muliggør et mere jævnt transporttilbud
Ved at lave et vendespor i området øst for Carlsberg Station
(ved den tidligere Enghave station) bliver det muligt at ind-
sætte tre ekstra tog pr. time pr. retning på Frederikssunds-
banen. Derved opnås i dagtimerne en reel 10-minuttersdrift
på både linje H mellem Frederikssund og Carlsberg, og linje
C til Ballerup. Det nye togsystem er særligt interessant for de
mange rejsende imellem stationerne mellem Frederikssund og
Carlsberg og de mange, der stiger om til metroen i Vanløse el-
ler til Ringbanen på Flintholm. Endvidere betyder vendespo-
ret, at der ved trafikale forstyrrelser kan opretholdes en bedre
trafik mod Frederikssund og/eller Høje Taastrup.
For at skabe plads til vendesporet skal det nordligste S-ba-
nespor sideflyttes 4 meter over en strækning på 500 meter.
Vendesporet placeres imellem de to S-banespor og bliver 310
meter langt, hvilket giver mulighed for at vende et S-tog i
fuld længde.
Anlægsomkostningen for det nye spor er 156,8 mio. kr. i
prisniveau 2017, inkl. 30 % reserve. Projektet kan først gen-
nemføres efter det nye sikringsanlæg er udrullet på hele S-
banen, hvilket vil sige tidligst i 2022. Det præcise tidspunkt
for udførelsen afhænger af en samlet prioritering af projekter,
samt interne og eksterne ressourcer hos Signalprogrammet.
Den ekstra driftsomkostning for DSB er opgjort til 4,8 mio.
kr. pr. år, og den samfundsøkonomiske forrentning er opgjort
til 7 %.
Anlægget af vendesporet betyder, at der på S-banen forventes
behov for 16 weekender med enkeltsporsdrift mellem Dyb-
bølsbro og Valby. I to uger vil der også være behov for enkelt-
sporsdrift mandag-fredag. Endelig vil der i en lang weekend
være behov for totalspærring, hvor S-tog må erstattes med
buskørsel. På fjernbanesporene kan der forventes behov for
enkeltsporsdrift i 4 weekender. Her må togdriften mellem Kø-
benhavn og Høje Taastrup forventes indskrænket til 2 tog pr
time i hver retning.
Anlægget kan udføres inden for Banedanmarks arealer og
kræver derfor ikke ekspropriation.
Anlægget er af Naturstyrelsen afgjort til ikke at være VVM-
pligtigt. De væsentligste miljøgener vil være støj og vibratio-
ner fra anlægsarbejdet, særligt i forbindelse med etablering
af en spunsvæg.
Vendesporet vil være en god ide at etablere, selvom der evt.
på længere sigt indføres automatisk S-banedrift. På grund af
de mange passagerer der skifter tog på Vanløse/Flintholm, er
der ikke behov for at lade alle tog køre videre til destinationer
på den anden side af København H. Endvidere kan vendespo-
ret skabe en ekstra robusthed, hvis der med automatisk drift
indsættes flere tog.
Sammenfatning
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0004.png
Indhold
Sammenfatning
Indhold
Baggrund og formål
De trafikale forbedringer
Betjening
Uordenssituationer
Materielanskaffelse og førerløs drift
Vendeanlægget
Konsekvenser af projektet
Væsentligste miljøpåvirkninger
Trafikale forhold i anlægsfasen
Økonomi
Anlægsoverslag
Besparelsesmuligheder
Driftsøkonomi
Samfundsøkonomi
Videre proces
3
5
7
8
8
9
10
12
16
16
16
18
18
18
18
20
22
Indhold
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0005.png
Indhold
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0006.png
Baggrund og formål
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0007.png
Baggrund og formål
S-banestrækningen mod Frederikssund er den tredje mest
trafikerede S-banestrækning og har haft en vækst på 19 pct.
i antal rejser fra 2010 til 2016.
Passagererne på Frederikssundsbanen har en ringere betje-
ning end S-banerne til Hillerød og Køge med 3 tog færre pr.
time pr. retning og dårlig fordeling af togene i alle dagti-
mer. Samtidig har Frederikssundsbanen et meget stort antal
stående passager i morgentrafikken, idet 60 procent af de
stående passager i morgenmyldretiden på hele S-banen er på
Frederikssundsbanen.
Ved at lave et vendespor i området ved den tidligere Eng-
have station bliver der mulighed for at indsætte flere tog på
strækningen mod Frederikssund, da disse tog ikke skal ind
på den centrale strækning. En sådan udbygning af trafikken
på strækningen vil være fordelagtig for de mange passagerer,
der allerede i dag skifter til Metroen i Vanløse eller Ringbanen
på Flintholm. Tal fra DSB viser endvidere, at 61 % af banens
passagerer rejser mellem stationer på strækningen Frederiks-
sund – Carlsberg.
På denne baggrund blev i den politiske aftale om ”Metro,
letbaner, nærbaner og cykelstier” af 14. juni 2014 besluttet at
udarbejde et beslutningsgrundlag for etablering af vendespor
ved Carlsberg Station (tidligere Enghave), herunder at belyse
konsekvenserne af den ændrede trafik for driftsøkonomien i
S-tog.
Udvikling i antal rejsende
Mio. rejser pr år
25
20
15
10
5
0
Udvikling i antal rejser pr. strækning på S-banen pr. år
Baggrund og formål
bu
ge
gt
je
a
Ta
st
ru
p
ss
ik
er
ed
Fr
un
d
Hi
2010
Fa
ru
m
2011
Kl
nb
pe
am
Ri
ne
ba
ng
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
lle
2012
d
n
g
or
2013
2014
2015
2016
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0008.png
De trafikale forbedringer
Betjening
På de ydre stationer mellem Ballerup og Frederikssund kø-
rer der i dagtimerne i dag to S-togslinjer i 20-minuttersdrift,
henholdsvis linje C og linje H. Togafgangene er imidlertid ikke
jævnt fordelt mellem de to linjer, som kører med henholds-
vis 6 og 14 minutters intervaller på den yderste del af linjen
mellem Frederikssund og Malmparken. På den inderste del af
linjen mellem København H og Valby, afgår de to linjer med
henholdsvis 2 og 18 minutters interval for de tog der kører
helt til Frederikssund. Herudover kører en linje C med stop
ved alle stationer til Ballerup.
Det er ikke muligt at ændre køreplanerne til en jævn struk-
tur med den nuværende sammensætning af linjer på grund
af kapacitetsbegrænsningen på den centrale S-togsstrækning
mellem København H og Østerport.
Med det nye vendespor er det muligt at foretage en ændring
af betjeningen, således at linje H vil køre i 10-minutters drift
mellem Carlsberg og Frederikssund, hvor halvdelen af togene
vil vende. Samtidig afkortes linje C til kun at køre til Ballerup,
hvor halvdelen af togene i dag fortsætter til Frederikssund i
dagtimerne.
S-toglinjer (hvert 20. minut) i basissituation
ngsvej
sund
Flintho
lm
Frederik
s
Stenløs
e
Skovlun
Vanløse
Dybbøls
bro
vej
de
p
Malmpa
Peter B
a
rg
e
l
Ølstykk
Kildeda
Jyllinge
H
C+
C
B
B+
Bx
A+
A+
E
E+
De trafikale forbedringer
Islev
Valby
Carlsbe
Balleru
Egedal
Måløv
Københ
8
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
Langga
Veksø
Husum
Herlev
avn H
rken
de
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0009.png
Mulige S-toglinjer (hvert 20. minut) med vendespor ved Enghave
Frederik
ssund
ngsvej
Malmpa
rken
Jyllinge
vej
Flintho
lm
Kildeda
l
Carlsbe
rg
Skovlun
d
Vanløse
Dybbøls
bro
Balleru
p
Peter B
a
de
e
e
Ølstykk
Stenløs
Egedal
Måløv
H+
H
C+
C
B
B+
Bx
A+
A+
E
E+
Rejsende i linje H toget, der vender på Carlsberg, har mulig-
hed for at rejse videre mod de centrale stationer ved at skifte
på Carlsberg station til tog, der kommer fra Høje Taastrup,
med en forventet ventetid på 4-6 minutter.
Den ekstra linje H giver endvidere tre ekstra afgange pr. time
pr. retning for de stationer linje H standser ved mellem Bal-
lerup og Carlsberg. Dette giver bl.a. en væsentlig forbedring
for passagerer som skifter fra metroen på Vanløse station og
skal mod vest, da der vil være en togafgang ca. hvert 5. minut
i dagtimerne. Dette vil give en væsentlig bedre fordeling mel-
lem togafgangene end i dag.
Ændringerne i togsystemerne på Frederikssundsbanen bety-
der, at strækningen Frederikssund-Carlsberg fremover bliver
betjent lige så hyppigt som strækningerne Dybbølsbro-Hun-
dige og Hellerup-Holte. Derved opnås samme balance mellem
passagertal og betjening som på de to andre fingre.
Den ændrede betjening vil dog betyde, at nogle passagerer
får et ekstra skift mellem den hurtige linje H og den langsom-
mere linje C. Det gælder, hvis de skal rejse eksempelvis mellem
Veksø og Skovlunde, og dermed må skifte i Ballerup. Samme
ulempe findes i dag på både Køgebugtbanen og Nordbanen
mod Hillerød.
Det anførte betjeningskoncept er et eksempel, som er anvendt
i forbindelse med beregningerne af de samfundsøkonomiske
konsekvenser af vendesporet. Årsagen til, at der er regnet på
netop dette eksempel, er, at det medfører forholdsvis få æn-
dringer i forhold til den eksisterende betjening, og ikke har
indflydelse på de øvrige S-togslinjer. Det er muligt, at der
findes andre varianter, som medfører endnu flere fordele. I en
senere fase kan flere driftskoncepter undersøges.
Uordenssituationer
Vendesporet vil give mulighed for i uordenssituationer at
vende tog, der ellers planmæssigt skulle fortsætte mod Kø-
benhavn H og videre mod nord. Dette kan være særligt re-
levant for linjerne C og Bx, der ofte er de første, som aflyses
helt i forbindelse med problemer med togdriften. Ved større
hændelser på S-banen vil det med vendesporet være muligt
at undgå samme omfang af aflysninger på Frederikssund og
De trafikale forbedringer
Islev
Valby
Københ
9
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
Langga
Veksø
Herlev
Husum
avn H
e
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
Høje Taastrup strækningen, som tilfældet er i dag. I myldre-
tiderne opstår der til tider situationer, hvor der må aflyses så
mange tog, at der må efterlades passagerer på perronen. Med
vendesporet vil der kunne opretholdes én ekstra linje i drift
på Høje Taastrup- eller Frederikssundstrækningen med god
forbindelse til den øvrige kollektive trafik.
I forbindelse med planlagte sporarbejder mellem Carlsberg
og Østerport vil vendesporet også give markante trafikale
forbedringer, idet der er bedre mulighed for at opretholde
normal trafik på Frederikssundstrækningen og/eller Høje Ta-
astrupstrækningen ind til Carlsberg.
Der kan spares 1 togstamme ved at lade toget vende på Carls-
berg station i stedet for på Østerport station og 3 togstam-
mer, hvis toget i stedet fortsætter helt til f.eks. Klampenborg.
Det vil sige, at der kan spares fra 2 til 6 togsæt, givet de nu-
værende materielstørrelser, og når der indregnes opformering
i myldretiden.
I forhold til kapaciteten på strækningen vil det også være en
fordel at lade tog vende på Carlsberg i stedet for København
H. Det skyldes, at en vending på København H vil medføre, at
tog skal krydse ind over de øvrige spor for at returnere mod
vest. Disse krydsninger kan skabe forsinkelser for de øvrige
tog. En vending af tog på Carlsberg station skaber ikke tilsva-
rende forsinkelser.
Herudover vil vendesporet ved førerløs drift også have en be-
tydning for systemets robusthed overfor uordenssituationer.
Som tidligere nævnt vil man med fordel kunne delaflyse en
linje fra Carlsberg og ind mod det centrale afsnit ved Køben-
havn H i stedet for at aflyse linjen på hele strækningen. Ved
førerløs drift vil det være muligt at vende flere tog pr. time i
vendesporet, idet der ikke skal bruges tid på lokomotivføre-
rens bevægelse fra den ene ende af toget til den anden.
Materielanskaffelse og førerløs drift
Der bliver behov for 3 ekstra togstammer til at betjene den
nye linje. Alligevel har DSB vurderet, at der samlet bliver tale
om et lidt mindre materielforbrug (svarende til et SE-togsæt,
der er halv størrelse i forhold til det normale SA-togsæt). År-
sagen er, at passagererne med den nye køreplan vil fordele sig
mere jævnt i de enkelte tog på Frederikssundsbanen. Derfor
kan man generelt dimensionere mere hensigtsmæssigt, hvor-
ved der spares materiel.
I en fremtidig situation efter materielanskaffelse til erstatning
af de nuværende 4. generations-S-tog vil man også kunne
reducere materielforbruget ved at anvende vendesporet i et
fremtidigt køreplanscenarie. Det gælder uanset om materiel-
let bliver førerløst eller ej, idet materielbehovet er størst på
de sydlige strækninger (mod Frederikssund, Høje Taastrup og
Køge). Muligheden for at spare materiel bliver særligt udtalt,
hvis driften og dermed passagervæksten øges ved de scena-
rier, der arbejdes med i projektet ”Førerløs drift på S-banen”
under Transport- bygge, og boligministeriet.
De trafikale forbedringer
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0011.png
De trafikale forbedringer
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0012.png
Vendeanlægget
Det nye vendespor placeres imellem de to S-banespor og bli-
ver 310 meter langt, hvilket giver mulighed for at vende S-tog
i fuld længde.
For at skabe plads til det nye vendespor skal det eksisterende
vestgående (nordlige) S-banespor sideflyttes op til 4 meter
mod nord på en ca. 500 meter lang strækning. Langs dele
af strækningen lå tidligere et godsspor, som gav forbindelse
til Carlsbergs bryggeri. Ved at udnytte dette sportrace kan
der forholdsvist nemt ske en sideflytning af sporet vest for
Enghavevej. Det samme sportrace er delvist udnyttet til at
etablere den nye Carlsberg station.
På strækningen øst for Enghavevej mod Ingerslevsgade, langs
med Banedanmarks permanente arbejdsplads, etableres der
en 2 – 8 meter høj spuns til at støtte dæmningen. Det meste
af spunsvægen får en højde på ca. 2,5 meter over det omlagte
spor, men tættest på Enghavevej vil højden være op til 8 me-
ter lige op til broen.
Oversigtskort for nye vendespor ved Carlsberg Station.
Vendeanlægget
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0013.png
Visualisering af nyt vendespor ved Carlsberg Station set fra Enghavevej bro mod København.
Langs vendesporet bygges en belyst risteperron, som tillader,
at lokomotivføreren kan gå fra den ene ende af toget til den
anden. Fra enden af perronen på Carlsberg station til riste-
perronen etableres en asfalteret og belyst sti. I tilknytning til
det nye spor kan der etableres en bygning med bl.a. toilet-
ter til brug for lokomotivførerne. Udgifter til fremføring af
ledninger til forsyning af bygningen er medtaget i projektets
budget, mens bygningen forudsættes etableret af DSB.
Frihøjden under broen ved Enghavevej lever ikke op til nuvæ-
rende krav, og der skal derfor ske en sænkning af sporet på ca.
30 cm. I samme område forløber en stor spildevandsledning,
som ligger tæt under sporene. For ikke at omlægge spilde-
vandsledningen fæstnes sporene dette sted i en betonplade,
der støbes sammen med toppen af spildevandsledningen.
Sænkningen af sporene ved Enghavevej kræver endvidere
også at loftet i en betontunnel, som fører en større vandled-
ning under sporene, sænkes en smule.
Vendeanlægget
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0014.png
Visualisering af nyt vendespor set fra Vesterfælledvej/Carlsberg Station.
Anlægget kan først etableres efter Signalprogrammet er rullet
ud på hele S-banen. Sikring og fjernstyring skal derfor tilpas-
ses ved ændringer i det nye signalsystem. I den forbindelse
skal der også etableres en mindre hytte, som placeres mellem
sporene, og som blandt andet skal indeholde signalteknik.
Der skal endvidere ske en række tilpasninger af tekniske an-
læg i området. Det gælder afvanding, kørestrøm, sporskifter
og sporskiftevarme.
Selve anlægsarbejdet forventes at vare godt et år, men forud
for dette vil der gå op imod tre år til udbudsprocesser, projek-
tering og godkendelser.
Vendeanlægget
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0015.png
Vendeanlægget
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0016.png
Konsekvenser af projektet
Naturstyrelsen har med afgørelse af 27. februar 2015 afgjort,
at projektet ikke er VVM-pligtigt.
Anlægsarbejdet kan udføres inden for Banedanmarks arealer
og vil således ikke kræve ekspropriation. Bortset fra nedenstå-
ende forhold er miljøkonsekvenserne uvæsentlige.
ekstra trafikering vurderes marginal ift. det trafikomfang og
øvrig støj, der allerede er på strækningen.
Trafikale forhold i anlægsfasen
Anlægsarbejdet skal udføres på en strækning i drift med en
tæt S-togstrafik og med tæt trafikerede fjerntogsspor lige ved
siden af. Anlægsarbejdet forudsættes tilrettelagt, så trafikken
generes så lidt som muligt, men det kan ikke undgås, at der
igennem forløbet vil forekomme en række sporspærringer.
Generne i anlægsfasen vil minde meget om de ændringer,
der har været i forbindelse med anlæg af den nye Carlsberg
station i 2014-2016 samt sporfornyelsen mellem Valby og
Svanemøllen i løbet af 2017.
På S-banesporene kan der forventes behov for 16 weekender
med enkeltsporsdrift mellem Dybbølsbro og Valby, hvor tog
fra Frederikssundsbanen må vende i Valby, mens linje B fra
Høje Tåstrup fortsat kan køre. I to uger vil der også være be-
hov for enkeltsporsdrift mandag-fredag. Endelig vil der i en
lang weekend være behov for totalspærring, hvor S-tog må
erstattes med buskørsel.
På fjernbanesporene kan der forventes behov for enkeltspors-
drift i 4 weekender. Her må togdriften mellem København og
Væsentligste miljøpåvirkninger
I forbindelse med anlægsarbejderne vil der kunne forekomme
støj og vibrationer over de kommunalt fastsatte grænsevær-
dier. Etableringen af spuns vil være den største kilde til ge-
nerne, selvom der tilstræbes brug af nedvibrering i stedet for
ramning. Dele af anlægsarbejderne vil blive udført i aften-
eller nattetimer samt weekender for at forstyrre togdriften
mindst muligt.
Banedanmark vil have dialog med Københavns Kommune og
vil løbende informere naboer om tidspunkt og varighed af de
arbejder, som medfører de største gener i forbindelse med støj
og vibrationer.
I driftsfasen vil et udvidet driftsomfang på Frederikssunds-
banen mellem Ballerup og Carlsberg, fra 9 til 12 tog pr. time
pr. retning i dagtimerne, medføre en mindre stigning i støj og
vibrationer som følge af flere tog. Der påregnes ikke iværk-
sat tiltag til at mindske støjbelastningen, da effekten af den
Type af sporspærring
Samlet tidsperiode for spærring
Samlet antal berørte passagerer
(1.000 rejser)
Ekstra generaliseret rejsetid
pr. rejse (min)
Enkelsporsdrift
S-bane
Enkelsporsdrift
S-bane
Totalspærring
S-bane
Enkelsporsdrift
fjernbane
Total
16 lange weekender
650,6
9,0
2 uger man-fre
406,6
12,3
1 lang weekend
73,0
21,0
4 lange weekender
21 lange weekender
+2 uger man-fre
232,3
12,2
1.362,6
54,5
Konsekvenser af projektet
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0017.png
Høje Tåstrup forventes indskrænket til 2 tog pr time i hver
retning.
Udregningen af gener er set i forhold til den nuværende kø-
replan og baseret på passagertal fra Landstrafikmodellen i år
2020.
De forventede gener i anlægsfasen er indlagt i den samfunds-
økonomiske analyse.
Konsekvenser af projektet
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0018.png
Anlægsarbejderne
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0019.png
Økonomi
Anlægsoverslag
Anlægsoverslag er udarbejdet på fase 2 niveau i henhold til
Ny Anlægsbudgettering. Anlægsoverslaget er internt gransket
i Banedanmark.
Anlægsoverslaget er 156,8 mio. kr., inkl. 30 % reserve og ba-
seret på prisniveau 2017. Anlægsoverslaget er baseret på det
beskrevne spærringsmønster.
Budgettet er udarbejdet på basis af korte sporspærringer
(natspærringer og weekendspærringer). Længerevarende
spærringer kan reducere omkostningerne, men vil betyde væ-
sentligt større genere for passagererne. I en senere fase skal
det endelige omfang af spærringer fastlægges. I den forbin-
delse kan der foretages en samfundsøkonomisk optimering
af anlægsomkostninger i forhold til omfanget af gener for
passagererne.
Driftsøkonomi
Besparelsesmuligheder
Den store anlægsudgift skyldes dels den lange støttemur mod
arbejdspladsen ved Ingerslevsgade dels den sporsænkning,
der skal laves under Enghavevej.
Arbejdspladsen ved Ingerslevsgade er meget attraktiv i forbin-
delse med anlægs- og vedligeholdelsesopgaver på jernbanen
nær København, hvorfor der er valgt en løsning med en støt-
temur, for at bevare så meget af arbejdspladsen som muligt.
Hvis arbejdspladsen kan tillades reduceret væsentligt i stør-
relse, kan der spares ca. 5-10 mio. kr.
Konsekvenserne af sporsænkningen under broen ved Engha-
vevej er forholdsvis store. På nuværende tidspunkt vurderes
det ikke realistisk at opnå en dispensation, så man kan undgå
sporsænkningen, men hvis en dispensation kan opnås, kan
der spares ca. 5-10 mio. kr.
Ved gennemførelse af projektet vil der komme til at køre flere
S-tog end i dag, men nogle af togene kan gøres kortere.
Der bliver behov for 3 ekstra togstammer for at betjene den
nye linje. Det giver ekstra personaleomkostninger og mere
vedligehold. Samtidig vurderer DSB dog et lidt mindre ma-
terielforbrug (svarende til et SE-togsæt, der er halv størrelse i
forhold til det normale SA-togsæt), fordi passagererne forde-
ler sig mere jævnt i de enkelte tog, som derfor kan dimensio-
neres mere hensigtsmæssigt.
Ændringerne i togdrift er omregnet til årlige omkostninger
ved hjælp af ”Transportøkonomiske Enhedspriser”. I tabellen
nedenfor er en besparelse vist med positivt fortegn og en øget
togproduktion vist med negativt fortegn. Projektet forven-
tes at give flere passagerer og dermed større driftsindtægter,
hvilket er beregnet på Landstrafikmodellen. Driftsøkonomisk
Enheder/år
Togtimer (personale)
Togsætkm (vedligehold)
(SA-togsæt)
1
Togsætkm (vedligehold)
(SE-togsæt)
1
Togsætbehov (SE-togsæt)
1
Ekstra billetindtægter
I alt
+185.000
+1
-185.000
-6.020
Kr./enhed
1.449
Mio kr./år
-8,7
29,38
-5,4
18,51
5,9 mio.
+3,4
+5,9
+4,0
-0,8
1
Tog- og togsætkilometer opgjort af DSB
Økonomi
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0020.png
giver den nye trafikering en ekstraomkostning på 4,8 mio. kr.
De ekstra driftsomkostninger opvejes stort set af forventede
ekstra billetindtægter, som udgør 4,0 mio. kr. i åbningsåret
(jævnt stigende til 4,3 mio. kr. pr år over 20 år).
Projektet medfører betydelige tidsgevinster, især reduceret
rejsetid, men giver også reduceret ventetid til næste afgang
og bedre skiftebetingelser med flere toglinjer.
De rene rejsetidsgevinster tilfalder primært rejser, der starter
eller slutter ved stationerne mellem Ballerup og Frederiks-
sund, fordi rejser til og fra København får den fulde rejsetids-
gevinst af en gennemkørende linje.
Den positive vente- og skiftetidseffekt tilfalder også i høj grad
rejser til og fra stationer mellem Ballerup og Frederikssund,
fordi der er flest rejser til og fra stationer, hvor linje H standser
mellem Ballerup og Valby.
Til gengæld er der lidt øget til- og frabringertid, fordi det for
nogle rejsende kan betale sig at benytte en station længere
væk på strækningen mellem Ballerup og Valby, hvor den ud-
byggede linje H standser. Til- og frabringertid er den tid, som
den rejsende bruger på at komme til og fra stationen eller
busstoppestedet.
Samfundsøkonomi
I den samfundsøkonomiske analyse evalueres de samlede
konsekvenser af etableringen af vendesporet samtidig med en
udvidelse af driften på Frederikssundsbanen.
Dette ændrede driftsomfang giver kortere rejsetid og mindre
ventetid til næste afgang for passagererne, hvilket også med-
fører flere passagerer og billetindtægter. På den anden side
er der omkostninger til ekstra togkørsel. Desuden indgår an-
lægsomkostninger og gener for passagerer i forbindelse med
anlægsarbejdet.
Tidsgevinster og billetindtægter er beregnet på Landstra-
fikmodellen, mens DSB har opgjort omfanget af ændret
togkørsel. Analysen er foretaget efter den standardiserede
samfundsøkonomiske metode på transportområdet (markeds-
prismetoden) i TERESA-modellen, hvor man også indregner
afledte effekter mht. afgifter og arbejdsudbud.
Den nye vendemulighed forventes udover de medregnede for-
dele at bidrage til en højere pålidelighed med færre aflyste
tog. Denne virkning er vanskelig at opgøre og indgår ikke i
analysen.
Samfundsøkonomisk resultat
Nettonutidsværdi i 2017
(mio. kr. 2017-priser)
-142
-28
395
304
86
34
-30
-15
-88
73
-4
206
7%
Anlægsomkostninger 3)
Gener i anlægsperioden
Tidsgevinster
- heraf rejsetid
- heraf frekvens 1)
- heraf skift 2)
- heraf til- og frabringertid
Togdrift
- heraf driftsomkostninger
- heraf billetindtægter
Øvrige poster 4)
I alt nettonutidsværdi
Intern rente
Samfundsøkonomisk resultat
I den samfundsøkonomiske analyse foretages en afvejning af
alle projektets effekter, som beregnes over 50 år fra ibrugtag-
ningsåret og sammenregnes til nettonutidsværdi i 2017 med
en diskonteringsrente på 4 % de første 35 år og 3 % deref-
ter. I beregningerne er der forudsat anlægsarbejder i 2022 og
2023, og en ibrugtagning i 2024.
Det samfundsøkonomiske resultat er beregnet med en an-
lægsomkostning på 156,8 mio. kr. Anlægsomkostningerne
er antaget fordelt over en 5-årig byggeperiode med 2,5 % i
2019, 4,5 % og 2020, 15 % i 2021, 28 % i 2022 og 51 % i
2023.
Resultatet viser en positiv nettonutidsværdi på 206 mio. kr.
og en intern rente 7 %. En følsomhedsberegning viser, at man
kan opnå en intern rente over grænseniveauet 4 % med et
anlægsoverslag op til 340 mio. kr.
1) ventetider til næste afgang
2) skiftetid og skiftestraf
3) inkl. restværdi ved kalkulationsperiodens udløb
4) afgiftskonsekvenser og arbejdsudbudseffekter
Økonomi
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0021.png
Anlægsarbejderne
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0022.png
Videre proces
Banedanmark har undersøgt mulighederne for at etablere et
vendespor ved Carlsberg station, samt i samarbejde med DSB
undersøgt driftsomkostningerne ved at indføre 10-minutters-
drift på Frederikssundsbanen.
Projekter, som ikke en del af Banedanmarks Anlægsplan,
planlægges udført efter installation af det nye signalsystem.
Installation af nyt signalsystem på S-banen afsluttes i 2021.
Således vil anlægsarbejderne tidligst kunne påbegyndes efter
2021. Det præcise tidspunkt for projektets udførelse skal af-
klares som en del af en større prioritering af projekter på både
fjernbanen og S-banen, da flere projekter ønskes gennemført
i dette tidsrum. Derfor skal projekterne afstemmes ift. såvel
interne ressourcer hos Banedanmark inkl. i Signalprogram-
met som på entreprenørmarkedet. Endvidere vil tidspunktet
afhænge af ressourcer hos Signalprogrammets leverandør på
S-banen. For at projektet kan gennemføres i 2022, skal der
tages en politisk beslutning senest ultimo 2017.
Videre proces
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0023.png
Videre proces
Beslutningsgrundlag Nyt vendespor ved Carlsberg station
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942787_0024.png
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon 82 34 00 00
[email protected]
www.banedanmark.dk
Beslutningsgrundlag
Nyt vendespor ved Carlsberg station (tidl. Enghave)
Udgivet af Banedanmark
Kort og fotos: Banedanmark
Layout: Karen Krarup