Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 444
Offentligt
1942785_0001.png
24. september 2018
Transport-, bygnings- og boligudvalget
Kære udvalg
Tak for jeres opmærksomhed i forbindelse med vores foretræde i udvalget
torsdag den 13. september 2018.
Med dette brev vil vi gerne imødekomme jeres interesse for infrastrukturinvesteringer
vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station. Vi vedlægger to
relevante baggrundsrapporter.
Endelig vil vi gerne benytte lejligheden til at invitere til en fortsat dialog om
infrastruktur. Vi vil gerne invitere jer på en bustur rundt i områderne langs
Frederikssundfingeren. Her vil I få mulighed for at se og drøfte infrastruktur og
erhvervs- og boligudvikling med en række virksomhedsledere fra de store
virksomheder med mange medarbejdere og os tre borgmestre. Heldigvil har allerede
flere virksomheder takket ja til at mødes.
Vi håber, at busturen kan blive en realitet og ser frem til at høre nærmere om denne
sag.
Med venlig hilsen
Jesper Würtzen
Borgmester
Ballerup Kommune
Karsten Søndergaard
Borgmester
Egedal Kommune
John Schmidt Andersen
Borgmester
Frederikssund Kommune
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942785_0002.png
24. september 2018
Udvidelse af Ring 4
Udfordringen: 28.400 biler på Ring 4 i døgnet
Der pendler dagligt 35.000 ind til Ballerup hver dag
På Ring 4 kører der samlet set ca. 28.400 køretøjer i døgnet på en hverdag
Kapaciteten på vejen og i krydsene er fuldt opbrugt
Serviceniveauet i Klausdalsbrovejkrydset er målt til et serviceniveau F
(uundgåelige forsinkelser og sammenbrud)
Løsningen: Udvidelse fra to spor til fire spor
Kapaciteten kan øges fra 1.700 køretøjer til 4.400 køretøjer pr. time pr.
retning ved at øge antallet af spor fra to til fire på Ring 4 mellem
Chokoladekrydset og Hillerødmotorvejen
Det vil være en samfundsøkonomisk meget fornuftig løsning, da traceet
allerede er der
Det vil gavne hele Hovedstadsregionen
Så længe denne forbedring ikke laves, får man ikke den fulde effekt af alle
de mange andre forbedringer, da bilerne så bare hurtigere kommer frem til
dette hængsel i vejsystemet og holder i kø her
Ballerup Kommune tilbyder at medfinansiere nogle af omkostningerne til
ændringerne i vejføringerne.
Ring 4
Hillerødmotorvej
Ballerup St., Malmparken St., Skovlunde St.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942785_0003.png
24. september 2018
Ring 4
Hillerød
motorvej
Klausdalsbro
-vejkrydset
”Chokolade
-krydset”
Tracéet er der allerede på Ring 4
Via Trafik rapport ”Ballerup Kommune, Lautrupparken, Forbedring af trafikafvikling” marts 2018
vedlagt.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 444: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Ring 4 i Ballerup og Vendesport ved Carlsberg Station, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1942785_0004.png
24. september 2018
10-minuttersdrift på Frederikssundbanen - Vendesporet ved Carlsberg St.
Udfordringen: Spildt rejsetid i den kollektive trafik
Frederikssundsbanen er den 3. mest trafikerede S-banestrækning
Passagervæksten var 19 pct. i perioden 2010-2016
60 pct. af de stående passagerer på S-banen i morgenmyldertiden er på
Frederikssundsbanen
Betjeningsmønstret er ujævnt og giver ventetid mellem 6 og 14 minutter på
stationer mellem Malmparken og Frederiksund
61 pct. af S-banens passagerer rejser mellem stationer på strækningen
Frederikssund-Carlsberg
Der kan ikke indsættes flere tog med nuværende løsning.
Løsning: Vendespor ved Carlsberg Station
Et vendespor ved Carlsberg Station betyder, at der kan etableres 10-
minuttersdrift på alle stationer til og fra København, incl. mellem Carlsberg
St. og Frederikssund
Der kan indsættes ekstra tog, fordi togene kan vende på Vendesporet og
ikke skal ind gennem København
Vendesporet vil give mere sammenhængende trafikløsning og bedre
omstigning til Metro, Ringbane og Letbane
Flere afgange og mere jævn frekvens vil give flere kunder på S-banen,
Metro og Letbane og aflaste trængslen på vejene
Samfundsøkonomisk forrentning på 7 pct.
Reduceret rejsetid, ventetid og bedre skift til flere linjer giver gevinst på
samlet set 395 mio. kr.
Nyt signalanlæg og førerløse tog er ikke tiltrækkeligt, da forsinkelser ofte
skyldes fejl på infrastruktur, signaler, materiel, eksterne forhold m.v. Altså
forhold, som der ikke grundlæggende ændres ved med førerløs drift. Det er
ikke realistisk, at førerløse tog blot kan vendes, hvor som helst.
Løsningen kræver ikke ekspropriation.
Økonomi
Anlægsudgiften udgør 156, 8 mio. kr. inkl. 30 pct. reserve. Den årlige driftsudgift
er beregnet til ca. 4,8 mio. kr. pr. år for DSB. Det kan stort set opvejes af
forventede ekstra billetindtægter på 4,0 mio. kr. stigende til 4,3 mio. kr. over 20
år.
Det er DSB’s vurdering,
at der kan findes en løsning inden for den gældende
kontrakt med Ministeriet.
Banedanmark
rapport: ”Beslutningsgrundlag. Nyt vendespor ved Carlsberg Station (tidl. Enghave)”,
september 2017 vedlagt.
4