Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 443
Offentligt
Kastrup den 23. september 2018
Til Trafikudvalget i Folketinget
Jeg ønsker foretræde for Trafikudvalget, da jeg gerne vil drøfte:
1. Kvalitetstillægget, der træder i kraft juli 2019
2. Dagligdagen for metropassagerne
3. Hvorfor passagerpulsen er vigtig for Danmark.
1.
I 2007 vedtog Folketingets forligskreds lov om Cityringen. I forbindelse med vedtagelsen af loven blev
det besluttet at opkræve et tillæg for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig.
Udmøntningen af tillægget sker, når Cityringen åbner for passagerer i juli 2019.
I alt skal der opkræves 3-4 mia. kr. hos passagererne frem til år 2065.
Hvad får det af konsekvenser for passagererne?
Der bliver et A-hold og et B-hold. Metropassagererne skal betale mere end andre, der benytter
den kollektiv trafik på Sjælland
metro passagererne er på B-holdet
Metropassagererne skal betale: 2 zoner= en prisstigning på 21%, 5 zoner= 9%, 10 zoner= 5%
Man skal ændre rejsekortsystemet, da man skal træffe et aktivt valg for at køre med metroen.
Det kræver nye standere til tjek-ind og
–ud,
kun til metropassagerne
Desuden kommer man til at smadre hele tanken med Takst Sjælland.
2.
Der er ingen tvivl om, at metroen er det mest geniale, vi københavnere har fået siden træk og slip i
slutningen af 1800-tallet. Tilfredsheden med metroen ligger på ca. 90%. Vi er glade for metroen, viser
tallene. Men tallene fortæller ikke, hvordan vi har haft det under turen.
I perioden januar til og med juli 2018 blev der givet informationer om i alt 846 driftsforstyrrelser på
metroens twitterkonto. Der har været meldt ud om fejl på togene hele 86 gange, hvilket svarer til hver
fjerde driftsforstyrrelse. Metroselskabet offentliggøre ingen tal, derfor måtte tallene stykkes sammen,
via Twitter.
Vi passagerer er stadig meget glade for metroen, men vi aner aldrig, om vi kommer frem til vores
destination. Pludselig virker strømmen ikke, dørene vil ikke lukke, der er signalfejl osv.
Det betyder fx, at man aldrig ved, om man kan komme på job til tiden eller få hentet sine børn, inden
institutionen lukker. Det koster samfundet mange penge, at metroen har så mange udfordringer.
Desuden kan man nu efter 16 år som passager konstatere, at det, man regner for børnesygdomme, når
et nyt selskab starter op, er blevet en kronisk lidelse.
Desuden er postgangen meget tung i mellem Metroselskabet og Metro Service. Det må kunne gøres
bedre.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Henvendelse af 24/9-18 vedrørende Metroen og Passagerpulsen, fra Tina Weber, Metropendler-repræsentant
3.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk startede 1. oktober 2014. Projektet er finansieret af en
finanslovsbevilling fra oktober 2014 til slutningen af 2018. Formålet er at få viden om passagerernes
ønsker og behov og give dem en stærk stemme i den offentlige debat om bus, tog og metro. Derfor
foretager Passagerpulsen hvert år en række undersøgelser herunder De Nationale
Passagertilfredshedsundersøgelser, som bliver offentliggjort to gange om året. Passagerpulsen er
passagerernes repræsentant i Ankenævnet for bus, tog og metro, og vi udarbejder høringssvar med
udgangspunkt i passagerernes behov.
Passagerpulsen er vigtig for passagerne, fordi der bliver foretaget uvildige undersøgelser om
passagernes tilfredshed.
Hvis ikke man bevilger penge til, at de kan fortsætter deres arbejde, er vi - sammen med Portugal - det
eneste europæiske land, der ikke har sådan et organ.
Vi skulle så nøjes med undersøgelser, som selskaberne selv foranstalter. Det svarer stort set til, når
politiet skal undersøge sig selv
og det har aldrig gjort noget godt for nogen.
De penge, der blev bevilget i 2014 til Passagerpulsen, har arbejdet godt for passagerne
og det har
betydet, at passagerne har fået en stemme. Den stemme mister vi, hvis ikke Passagerpulsen får lov til at
fortsætte med at foretage de undersøgelser, som de er så dygtige til.
Vi passagerer ville være tilbage ved år 0.
Med venlig hilsen
Tina Weber
Metropendler-repræsentant
MetroPendler