Kastrup den 23. september 2018
Til Trafikudvalget i Folketinget
Jeg ønsker foretræde for Trafikudvalget, da jeg gerne vil drøfte:
1. Kvalitetstillægget, der træder i kraft juli 2019
2. Dagligdagen for metropassagerne
3. Hvorfor passagerpulsen er vigtig for Danmark.
1.
I 2007 vedtog Folketingets forligskreds lov om Cityringen. I forbindelse med vedtagelsen af loven blev
det besluttet at opkræve et tillæg for at benytte det samlede metrosystem, når Cityringen står færdig.
Udmøntningen af tillægget sker, når Cityringen åbner for passagerer i juli 2019.
I alt skal der opkræves 3-4 mia. kr. hos passagererne frem til år 2065.
Hvad får det af konsekvenser for passagererne?
Der bliver et A-hold og et B-hold. Metropassagererne skal betale mere end andre, der benytter
den kollektiv trafik på Sjælland
–
metro passagererne er på B-holdet
Metropassagererne skal betale: 2 zoner= en prisstigning på 21%, 5 zoner= 9%, 10 zoner= 5%
Man skal ændre rejsekortsystemet, da man skal træffe et aktivt valg for at køre med metroen.
Det kræver nye standere til tjek-ind og
–ud,
kun til metropassagerne
Desuden kommer man til at smadre hele tanken med Takst Sjælland.
2.
Der er ingen tvivl om, at metroen er det mest geniale, vi københavnere har fået siden træk og slip i
slutningen af 1800-tallet. Tilfredsheden med metroen ligger på ca. 90%. Vi er glade for metroen, viser
tallene. Men tallene fortæller ikke, hvordan vi har haft det under turen.
I perioden januar til og med juli 2018 blev der givet informationer om i alt 846 driftsforstyrrelser på
metroens twitterkonto. Der har været meldt ud om fejl på togene hele 86 gange, hvilket svarer til hver
fjerde driftsforstyrrelse. Metroselskabet offentliggøre ingen tal, derfor måtte tallene stykkes sammen,
via Twitter.
Vi passagerer er stadig meget glade for metroen, men vi aner aldrig, om vi kommer frem til vores
destination. Pludselig virker strømmen ikke, dørene vil ikke lukke, der er signalfejl osv.
Det betyder fx, at man aldrig ved, om man kan komme på job til tiden eller få hentet sine børn, inden
institutionen lukker. Det koster samfundet mange penge, at metroen har så mange udfordringer.
Desuden kan man nu efter 16 år som passager konstatere, at det, man regner for børnesygdomme, når
et nyt selskab starter op, er blevet en kronisk lidelse.
Desuden er postgangen meget tung i mellem Metroselskabet og Metro Service. Det må kunne gøres
bedre.