Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 434
Offentligt
1940364_0001.png
FORPROJEKT:
H332 VARDE - KORSKRO
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 434: Vejdirektoratets præsentationer for de to strækninger, rute 11, Varde-Korskro og rute 15, Ringkøbing-Herning, som udvalget besøgte på den indenlandske studietur den 5. september 2018
1940364_0002.png
RUTE 11 VARDE - KORSKRO
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 434: Vejdirektoratets præsentationer for de to strækninger, rute 11, Varde-Korskro og rute 15, Ringkøbing-Herning, som udvalget besøgte på den indenlandske studietur den 5. september 2018
1940364_0003.png
RUTE 11 VARDE - KORSKRO
EKSISTERENDE FORHOLD
Rute 11 mellem Varde og Korskro er en ca. 10 km lang 2-sporet vej
med blandet trafik og mange vejadgange. Vejen er ca. 7 m. bred og der
er ikke cykelsti på strækningen.
Årsdøgntrafikken 2018 er 8.664 køretøjer pr. døgn.
I perioden 2013-2017 er der registreret 26 ulykker. Der er 2 dræbte og
begge er bløde trafikanter.
Der ikke kapacitetsmæssige problemer på selve strækningen, men
trafikanter oplever vanskeligheder ved overhaling af
landbrugskøretøjer m.v..
Der er dog konstateret kapacitetsproblemer i strækningens
endepunkter, som dermed er begrænsende for fremkommeligheden.
Hastigheden er nord fra Korskro, i 2015 målt til 85 km/t (gennemsnit
alle køretøjer) 15 % kører hurtigere end 95 km/t.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 434: Vejdirektoratets præsentationer for de to strækninger, rute 11, Varde-Korskro og rute 15, Ringkøbing-Herning, som udvalget besøgte på den indenlandske studietur den 5. september 2018
1940364_0004.png
HASTIGHEDSNIVEAU PÅ STRÆKNINGEN
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 434: Vejdirektoratets præsentationer for de to strækninger, rute 11, Varde-Korskro og rute 15, Ringkøbing-Herning, som udvalget besøgte på den indenlandske studietur den 5. september 2018
1940364_0005.png
UDBYGNINGSMULIGHED - SKØN
En mulighed kunne være, at vejprofilet udvides til en kørespors-bredde
på 3,5 meter samt at der etableres brede kantbaner og en dobbeltrettet
cykelsti på en del af strækningen.
Derudover kan trafikafviklingen i krydset Esbjergvej/Ribevej (Varde) og
fordelerringen ved Korskro forbedres, så omfanget af køkørsel
reduceres.
For yderligere at reducere risikoen for bagendekollisioner kan det
overvejes at etableres en passagelomme ved Roust Møllevej og ved Ny
Lifstrupvej for passage højre om venstresvingende, som holder tilbage
for modkørende. Ligeledes kan der etableres en passagelomme ved
indkørsel til Korskro Speedway i sydgående retning.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 434: Vejdirektoratets præsentationer for de to strækninger, rute 11, Varde-Korskro og rute 15, Ringkøbing-Herning, som udvalget besøgte på den indenlandske studietur den 5. september 2018
1940364_0006.png
2+1 VEJ
En større udvidelse af strækningen, hvor vejen på hele strækningen
udbygges til en bredde, der muliggør 2+1 spor på nogle strækninger og 1+1
spor med svingbaner ved sidevejene.
Etablering af en dobbeltrettet cykelsti.
Sanering i antallet af overkørsler til beboelser og landbrugsarealer, som
indebærer, at der på delstrækninger skal etableres flere km
lokalvejsløsninger parallelt med rute 11.
Fremkommelighedsproblemerne skønnes dog fortsat relateret til
endepunkterne. Fremkommelighedsforbedring kan formodentlig findes ved
tiltag som kan øge trafikafviklingen her.