Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 433
Offentligt
1940190_0001.png
Tryghed - tæt på
Til:
19. september 2018
Transport-, Bygnings- og Boligministeren
Ældreministeren
Forsvarsministeren
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Sundheds- og Ældreudvalget
Forsvarsudvalget
Godkendelse af brandsikkerhed i bygninger
Den nylige tragiske hændelse på et plejehjem i Allingåbro har skabt forståelig fornyet fokus på den
måde, der sikres tilstrækkelig brandsikkerhed i bygninger i Danmark. Det være sig private eller
offentlige bygninger, institutioner, virksomheder mv.
Siden 1. januar 2016 har de fleste kommunale beredskaber, der bl.a. har ansvaret for brandslukning
og brandsyn, været udskilt i selvstændige enheder, juridisk uafhængigt af den enkelte kommune.
Imidlertid er det den enkelte kommunes bygningsmyndighed, der i dag har myndighedsansvaret for
at godkende nybyggeri og renoveringer, herunder altså også brandsikkerheden i bygningen.
Bygningsmyndigheden udøver naturligvis denne funktion på bedste vis, men omkring brandsikkerhed
er der ofte behov for en specialviden, som kan være svær for en bygningsmyndighed at have.
Bygningsmyndigheden kan naturligvis inddrage beredskabet, hvis bygningsmyndigheden skønner, det
kan være en hjælp, men der er ingen pligt til det, og selvom det sker i en del kommuner, så sker det i
en travl hverdag ikke konsekvent og ikke i alle sager.
Dette får den betydning, at beredskabet med sin specialviden om brandsikring ikke har noget formelt
myndighedsansvar i forhold til en bygnings brandsikring, og ikke altid konkret kendskab til de
løsninger der vælges.
Beredskabet kan alene efterfølgende påse, om den daglige brug af bygningen lever op til kravene om
sikker drift i forhold til brandsikkerhed. Det kan fx være påtale af opmagasinering af effekter på
flugtveje, tvungen åbning af branddøre osv. Men selve bygningens (oprindelige) indretning og
udformning, og evt. dispensationer fra visse regler, er sket ved sagsbehandling hos
bygningsmyndigheden.
Danske Beredskaber mener, at der samlet set kan skabes en mere brandsikringsfokuseret og
gensidigt fagligt sikrende sagsbehandling, hvis der laves en lovhjemmel til at gøre det muligt at
henlægge visse af bygningsmyndighedernes beføjelser og pligter om sagsbehandling af netop
brandsikring, til det stedlige beredskab. Denne mulighed kan så benyttes fx ved afvigelse fra
standardsager, overvejelser om dispensationer mv.
Danske Beredskaber, H. C. Andersens Boulevard 23, 3. sal, DK-1553 København V.,
www.danskeberedskaber.dk, [email protected]
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 433: Henvendelse af 19/9-18 vedrørende godkendelse af brandsikkerhed i bygninger, fra Danske Beredskaber
1940190_0002.png
Tilsvarende hjemler med mulighed for at overføre kompetence er allerede indført i lov om havmiljø,
lov om beskyttelsesrum og i lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler, så det er ikke en
ukendt konstruktion.
Danske Beredskaber skal i denne forbindelse ikke undlade at pege på, at et stort antal af de
brandtekniske løsninger, der eksisterer i dag, er baseret på en brandteknisk dimensionering, hvor det
er beredskaberne, der tidligere (da man var en del af den kommunale forvaltning) i stort omfang har
kunnet understøtte de lokale bygningsmyndigheder med denne del af sagsbehandlingen.
Brandteknik er ikke en eksakt videnskab som fx statik, og det høje faglige niveau hos beredskaberne
er baseret på en solid brandteknisk viden og lang erfaring, såvel teoretisk som praktisk operativt.
Den praktiske viden er væsentlig inden for brand - man gambler med sikkerheden, hvis man tror, at
man alene på papir kan beregne en bygnings brandsikkerhed.
Vi mener, det vil være en fordel, og til gavn for brandsikkerheden, at beredskaberne fremover
inddrages, bl.a. fordi det kræver kontinuerlige operative erfaringer for at kunne vurdere, om der er
tale om holdbare løsninger, hvor der i tilfælde af brand kan foretages en forsvarlig indsats, herunder
om der kan foretages personredning.
Vi vil gerne medvirke til at sikre sagsbehandlingen inden for brandsikring, og kan dermed også frigøre
denne del af beslutningerne fra bygningsejer selv, hvis der er tale om en kommunal bygning. Uden at
sagsbehandlingen forlader en sagkyndig myndighed med ansvar for området.
Beredskaberne er juridisk uafhængige af den kommunale byggesagsbehandling, vi har den fornødne
viden og ekspertise, vi har endvidere ansvaret for indsatserne, hvis det går galt.
Danske Beredskaber bidrager gerne med uddybning og afklaring af vores synspunkt, og håber I vil
tage vores bidrag med i de fremtidige overvejelser om en bedre brandsikkerhed i Danmark.
Med venlig hilsen
Jarl Vagn Hansen
formand
Danske Beredskaber
H. C. Andersens Boulevard 23, 3.
DK-1553 København V.
www.danskeberedskaber.dk