Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 432
Offentligt
1939361_0001.png
13. september 2018
Teknisk gennemgang
af Femern Bælt-
trafikprognosen
Femern A/S
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0002.png
Trafikmodellen bag Femern-prognosen
Trafikprognosen for Femern er udarbejdet på den såkaldte FTC-
model, som er udviklet af tyske trafikeksperter: Intraplan og BVU
Samme analysefirmaer anvendes af bl.a. det tyske
Forbundstransportministerium, Deutsche Bahn og Lufthansa
FTC-modellen udviklet mhp. analyse af grænseoverskridende trafik
mellem Skandinavien og kontinentet
Anvendt og anerkendt af Transportministeriet i Danmark og
Forbundstransportministeriet i Tyskland
Løbende udviklet og forbedret siden de første Femern-prognoser i
1999 og 2002/2003
Prognosens resultater indgår både i den finansielle analyse og den
tyske godkendelsesproces for Femern-projektet
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0003.png
FTC-prognosens hovedresultater
(langtidsprognose)
Personbiler pr. døgn
16.000
14.000
2.500
Lastbiler pr. døgn
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
1.500
1.000
500
2.000
0
2011
0
2053
Kilde:
”Fehmarnbelt
Forecast
2014”
(Intraplan og BVU, november 2014), fremlagt på
www.femern.dk
3
2018
2028
2032
2011
2018
2028
2032
2053
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0004.png
Vejindtægter på baggrund af FTC-prognosen
Hypotetiske indtægter på Rødby-Puttgarden (mio. kr.)
År
2011
2012
2013
2014
2015
Indtægter pba.
FTC-prognosen
1.341
1.346
1.387
1.427
1.468
Indtægter ved
faktisk trafik
1.338
1.337
1.389
1.429
1.481
Forskel
(mio. kr.)
-3
-9
+2
+2
+13
Forskel
(pct.)
-0,2
-0,7
0,1
0,1
0,9
2016
2017
1.508
1.545
1.540
1.598
+32
+53
2,1
3,4
Indtægter ved faktisk trafik opgjort på baggrund af officielle trafiktal for Rødby-Puttgarden fra
Danmarks Statistik
Indtægter i FTC-prognosen opgjort på baggrund af beregnet trafik samt de forudsatte
gennemsnitstakster
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0005.png
Trafik på de faste forbindelser
(Alle køretøjer)
Trafikprognose for
Femern-tunnelen
Trafikspring
45 pct.
(54 pct.)
Heraf:
- Overflytning 97 pct.
- Nyskabt trafik 3 pct.
Trafikvækst
1,4 pct. pr. år
(De første 25 år)
Storebælt (1998)
127 pct.
3,1 pct. pr. år
(2002-2017)
Øresund (2000)
60 pct.
4,4 pct. pr. år
(2004-2017)
Kilder:
”Fehmarnbelt
Forecast
2014”
(Intraplan og BVU, november 2014),
”Positive erfaringer fra
Storebælt”
og
”Positive erfaringer fra Øresund”
(Transport-
og Energiministeriet, dec. 2006)
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0006.png
Grundig validering af FTC-model og trafikprognose
FTC-prognosen er valideret via eksterne undersøgelser, høringer mv.:
Tetraplan
(2014): Supplerende trafikprognose på EU’s
TransTools-model
CBS (2014): Validering af makroøkonomiske prognoseforudsætninger
KPMG (2016): Validering af FTC-prognosen ift. fortsat færgedrift
Offentlige høringer i Danmark og Tyskland (2014-2018)
Trafikale følsomhedsberegninger i de finansielle analyser (2014 og 2016)
COWI (2015): Ekstern kvalitetssikring af hele FTC-prognosen
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0007.png
Trafikale følsomhedsberegninger i de finansielle
analyser
Eksempel: Differentierede takster
Rejseformål
Pendler
Weekendpendler
Ferie
Korte ferier
Forretningsrejsende
Shopping
Besøge venner og familie
Andre dagsudflugt
Total
Prisændring
-75 pct.
-25 pct.
+10 pct.
+10 pct.
+10 pct.
-25 pct.
+10 pct.
-25 pct.
-16 pct. (vægtet gennemsnit)
Ændring i trafik
(personbiler)
+314 pct.
+46 pct.
-7 pct.
-5 pct.
-6 pct.
+30 pct.
-7 pct.
+42 pct.
+23 pct.
Effekt på tilbagebetalingstid: Reduceres med 1 år
Kilde:
”Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg”
(Femern A/S, februar
2016), fremlagt på www.femern.dk
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0008.png
Trafikale følsomhedsberegninger i de finansielle
analyser
Eksempel: Realrente og trafikspring
Tilbagebetalingstid ved kombinationer af realrente og trafikspring
2,0 pct. realrente
2,5 pct. realrente
31 år
33 år
38 år
3,0 pct. realrente
(basis)
36 år
39 år
46 år
54 pct. trafikspring
(basis)
40 pct. trafikspring
25 pct. trafikspring
27 år
29 år
33 år
Kilde:
”Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg”
(Femern A/S, februar
2016), fremlagt på www.femern.dk
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0009.png
COWI: Ekstern kvalitetssikring af hele FTC-prognosen
(2015)
Ekstern kvalitetssikring af FTC-prognosen ved COWI iværksat af
Transportministeriet og forligskredsen i 2015
COWI’s
kvalitetssikringsrapport fremlagt i november 2015 forud for
politisk aftale om indgåelse af betingede kontrakter
COWI’s
hovedkonklusion:
”Den sammenfattende konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne er
et realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern
Bælt-forbindelse. Der er intet, som tyder på, at prognoserne systematisk
overvurderer det totale trafikomfang.”
Kilde:
”Ekstern kvalitetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”
(COWI,
november 2015), fremlagt på www.trm.dk
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0010.png
COWI: To opfølgningspunkter i COWI-rapporten
1. Overflytning af trafik fra Storebælt til Femern Bælt-forbindelsen er
svær at dokumentere
Dvs. at overflytningen kan blive større eller mindre end beregnet
Efter beslutningen om nedsættelse af Storebæltstaksterne i 2017 udgør den
beregnede overflytning fra Storebælt
7 pct.
af Femern-projektets vejindtægter
2. Trafikprognosen forekommer undervurderet ift. dynamiske
effekter og nyskabt trafik (3 pct. af trafikspringet)
Dvs. at forbindelsens dynamiske effekter kan medføre mere trafik end beregnet
Nyskabt trafik opstår via de nye muligheder fra en fast forbindelse: Reduceret
rejsetid, øget tilgængelighed, mere smidig samfærdsel og øget fleksibilitet
Kilde:
”Ekstern kvalitetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt-projektet”
(COWI,
november 2015), fremlagt på www.trm.dk
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0011.png
Postkortanalyse v. Sund & Bælt Holding
Transportministeriet bad i 2015 efter COWI-rapporten Sund & Bælt
om yderligere dokumentation af international trafik på Storebælt
Simpel postkortanalyse gennemført på Storebælt i 2016-17
Uddeling af postkort med spørgeskemaer til kort- og kontantbetalende ved
betalingsanlægget på Storebælt for at få kortlagt bilisternes trafikmønstre
Der blev især spurgt til de rejsendes destination
Udsendelse af spørgeskemaer pr. mail til Brobizz-kunder
Spørgeskemaer udleveret i to specifikke uger: Én ”hverdagsuge” (maj)
og én
”ferieuge” (august) i
løbet af 2016
Data for disse to uger efterfølgende opregnet til trafiktal for hele 2016
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0012.png
Udfordringer i postkortanalysen
Analysen tager i sagens natur ikke højde for aftalen fra 2017 om takstnedsættelse på
Storebælt
Data alene indsamlet over to uger, hvilket medfører usikkerhed i datagrundlaget i lyset
af udsving i vejr- og trafikforhold, varierende priser på færgeruterne osv.
Primære sommerferieuger ligger forskelligt i Danmark (juli) og Tyskland (august),
dermed risiko for at kun en del af den internationale ferietrafik registreres
Relativt mange besvarelser fra Brobizz-kunder, som langt overvejende er danskere,
færre fra kort- og kontantbetalende, hvor andelen af udenlandske trafikanter er højere
Grundlæggende usikkerhed om den faktiske slutdestination
indland eller udland
Der kan være trafikanter, der har angivet en turdestination i Jylland, men som
efterfølgende er rejst videre sydpå til kontinentet uden at angive det i spørgeskemaet
Adfærdsændringer som følge af nye trafikale muligheder (nyskabt trafik) er ikke en del
af analysen
COWI: Overflytningen er vanskelig at dokumentere
Kilde:
”Status for analyse af den internationale trafik på Storebælt”
(Sund & Bælt Holding A/S og
Femern A/S, 7. december 2017), fremlagt på www.femern.dk
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 432: Præsentationer fra den tekniske gennemgang 13/9-18 om Femern Bælt trafikprognosen samt trafikudvikling og priser
1939361_0013.png
Opfølgning på postkortanalysen
Udkast til postkortanalysen sendt til Intraplan for vurdering:
Metoden giver ikke tilstrækkeligt sikre data
Analysen rummer væsentlige metodiske usikkerheder
Reduktionen af Storebæltstakster nødvendiggør yderligere undersøgelser
Nye teknologiske muligheder i de senere år
To supplerende analyser iværksat
Analyse af overflytning fra Storebælt via anonymiserede mobiltelefondata
Analyse af nyskabt trafik via studier af effekten af nye trafikinfrastrukturprojekter
Supplerende analyser forventes klar primo 2019 og forventes
gentaget fremadrettet
13