Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 431
Offentligt
NOTAT
10. sept. 2018
Forslag til gennemførelsesordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for
anvendelse af den økonomiske ligevægtstest
Bemærkninger til Forslag til gennemførelsesordning om
fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den
økonomiske ligevægtstest
Forslaget
Med direktiv 2016/2390 har åbnet de nationale jernbanepassagermarkeder. Med
direktivet får jernbanevirksomheder ret til at køre passagertransport i alle
medlemsstater.
Dette kan have konsekvenser for tilrettelæggelsen og finansieringen af
jernbanepassagertjenester, der leveres i henhold til en kontrakt om offentlig
trafikbetjening.
Medlemsstaterne vil kunne begrænse adgangen til infrastrukturen, hvis den økonomiske
ligevægt i en kontrakt om offentlig trafikbetjening vil blive kompromitteret (være i
ubalance) af en passagertjeneste.
Den økonomiske ligevægt vurderes at være i ubalance når et eller begge kriterier er
opfyldt:
a) Negativ indvirkning på den samlede rentabilitet af de tjenesteydelser, som
jernbanevirksomheden opfylder i henhold til kontrakten om offentlig tjeneste
b) Negativ indvirkning på nettoomkostningerne for den kompetente myndighed,
der tildeler kontrakten om offentlig tjeneste
Proceduren for anvendelsen af det økonomiske ligevægtsprincip er kort fortalt
1. En ny jernbanepassagerrute anmeldelse til den relevante infrastrukturforvalter
og tilsynsorgan (Jernbanenævnet).
2. Tilsynsorganet informere de kompetente myndigheder og de relevante
jernbanevirksomheder der er underlagt en kontrakt om offentlig trafikbetjening.
3. Herefter kan en række interessenter anmode om prøvning af den økonomiske
ligevægt. Det drejer sig om:
o
De kompetente myndigheder som indgik kontrakten om offentlig
tjeneste
o
Enhver anden kompetent myndighed der har ret til at begrænse
adgangen
o
Infrastrukturforvalteren
o
Den jernbanevirksomhed opererer kontrakten om offentlig tjeneste
4. Tilsynsorganet træffer på baggrund af sin økonomiske analyse af den
økonomiske ligevægt afgørelse i sagen, hvorefter retten til adgang til
jernbaneinfrastrukturen tildeles, ændres, tildeles på visse betingelse eller
nægtes. Hvis tilsynsorganet finder der er en økonomiske ubalance skal
tilsynsorganet angive de eventuelle ændringer af den pågældende tjeneste som
vil kunne sikre, at betingelserne for tildeling af ret til adgang er opfyldt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 431: Formandsbrev samt Enhedslistens bemærkninger til komité-sagen om Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest i henhold til artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34 /EU
NOTAT
10. sept. 2018
Forslag til gennemførelsesordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for
anvendelse af den økonomiske ligevægtstest
Enhedslisten mener
Helt grundlæggende er Enhedslisten imod ordningen om, at give markedet fri på de
Europæiske jernbaner og hele præmissen for direktivet.
Procedurer
Enhedslisten mener også, at der i høringen af en anmeldelse om ny
jernbanepassagerrute og skal foretages en høring af andre relevante interessenter
som lokale pendlerforeninger, kommuner, samt og regioner, samt andre
trafikoperatører.
Det er oplagt at der i proceduren skal kunne stilles krav til hvilke oplysninger en
jernbanevirksomhed skal stille til rådighed i forbindelse med en anmeldelse af en
jernbanepassagerrute.
DSB skriver i den forbindelse i sine bemærkninger:
”Det
drejer sig om planer for den nye service, forretningsplan, prognoser for passagertal
og indtægter, prisstrategi, billetsalsstrategi, specifikationer for rullende materiel fx
belægningsgrad, sædetal, materielbenyttelse) og markedsføringsstrategi. Uden disse
oplysninger er det ikke realistisk at foretage en beregning af konsekvenserne for den
eksisterende trafik af en ny operatørs aktiviteter.”
Dette er Enhedslisten enig i.
Kriterier
Helt grundlæggende er det kritisabelt, at det kun er økonomiske kriterier der kan afgøre
om et selskab får adgang til den danske infrastruktur. Som DI Transport også nævner bør
testkriterier som passageroplevede og kvalitative effekter have en større vægt.
Enhedslisten mener det skal kunne være muligt at afvise en anmeldelse om en ny
passagerrute ud fra samfundsinteresser som bevarelse demokratisk kontrol med
jernbanedriften.
Det er problematisk, at det er den samlede rentabilitet af de tjenesteydelser, som
jernbanevirksomheden opfylder i henhold til kontrakten om offentlig tjeneste, der
bruges til holde op imod en ny jernbanepassagerrute og på det grundlag konkluderer om
der skabes ubalance med en ny jernbanepassagerrute. Hvis der er tale om en stor
offentlig kontrakt der dækker mange ruter, så vil en mindre ny jernbanepassagerrute
ikke påvirke ubalancen væsentligt for den samlede offentlige kontrakt. Derimod kan en
ny jernbanepassagerrute godt betyde en eller flere strækninger i den offentlige kontrakt
gøres urentable.
Danske regioner bemærker i den sammenhæng:
”Det
forekommer, ifølge Danske Regioner, uhensigtsmæssigt, at den nye tjeneste skal
stilles op imod den samlede kontrakt. Det ville eksempelvis betyde, at et ønske om
eksempelvis ekstern drift i myldretiden på Lille Nord, skulle sættes op imod den samlede
omsætning på de regionale baner i Region Hovedstaden, og ikke vurderes i forhold til
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 431: Formandsbrev samt Enhedslistens bemærkninger til komité-sagen om Europa-Kommissionens gennemførelsesforordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for anvendelse af den økonomiske ligevægtstest i henhold til artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34 /EU
NOTAT
10. sept. 2018
Forslag til gennemførelsesordning om fastsættelse af procedurer og kriterier for
anvendelse af den økonomiske ligevægtstest
driftsomkostningerne på den konkrete linje. Danske Regioner bemærker, at det
forekommer helt uhensigtsmæssigt, og vil i givet fald betyde, at konkrete strækninger
ville kunne blive meget urentable, og i sidste instans føre til deres lukning.”
Enhedslisten mener, at det udelukkende er de strækninger der er i direkte konkurrence
(på kunder) med den nye jernbanepassagerrute, der skal indgå i beregningen af den
økonomiske ligevægt og ikke den samlede offentlige kontrakt.
Enhedslisten er enige i at kriterierne for
øko o isk u ala e er ”e væse tlig egativ
i dvirk i g” ikke i tilstrækkeligt grad defi eret.
Danske Regioner skriver således:
”Endvidere
bemærker Danske Regioner, at de kriterier, der er opstillet for at vurdere, om
der skal gives tilladelse til en ny tjeneste fremstår upræcise og uklare. Eksempelvis står
begrebet væsentlig negativ indvirkning (substantial negative impact) i Artikel 10 helt
uklart, idet det ikke forsøges at definere begrebet og dets omfang.”