Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 422
Offentligt
1947997_0001.png
Finansiering af
infrastrukturinvesteringer
- syv pointer
Jens Hauch
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0002.png
Investeringsudfordringen
Fi a s i isteriet: ”I vesteri ger e har været høje, det har holdt hå de u der
økonomien, da den var svag. Nu skal de tilbage til et normalt niveau fordi
øko o ie er i bedri g” ikke ordret ge givelse
Finansministeriet mener med andre ord:
Investeringerne er aktuelt høje
Det giver mening at bruge offentlige investeringer til finanspolitisk stabilisering
Det historiske investeringsniveau er det rigtige
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0003.png
Offentlige bruttoinvesteringer
Pct. af BNP
7,0
6,5
6,0
5,5
5,0
4,5
4,0
3,5
3,0
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Offentlige Bruttoinvesteringer
Gennemsnitlige offentlige bruttoinvesteringer 1993-2016
Kilde:
http://www.statistikbanken.dk/nan1, http://www.statistikbanken.dk/OFF14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0004.png
Offentlige bruttoinvesteringer og outputgab
Pct. af BNP
Pct. af strukturelt BNP
7,0
4
6,5
3
6,0
2
5,5
1
5,0
0
4,5
-1
4,0
-2
3,5
-3
3,0
1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
Offentlige Bruttoinvesteringer
Gennemsnitlige offentlige bruttoinvesteringer 1993-2016
Outputgab (sekundær akse)
-4
Kilde:
http://www.statistikbanken.dk/nan1, http://www.statistikbanken.dk/OFF14,
data vedrørende outputgab (maj 2018) er fremsendt af Finansministeriet
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0005.png
Samfundsøkonomisk kloge investeringer
1. pointe. Brug ikke infrastrukturinvesteringer til finanspolitisk stabilisering
I praksis svært/umuligt pga. lang planlægningstid
2. pointe. Samfundsøkonomisk afkast er et mere relevant kriterium end
historisk investeringsniveau
Vi kan historisk have over- eller underinvesteret og afkastet af investeringer kan
have ændret sig pga. nye teknologiske muligheder
Mere relevant kriterium: En investering med afkast på over 4 pct. er lønsom,
men der er rigtig mange lønsomme offentlige investeringer
3. pointe. Lav langsigtet investeringsplan indeholdende de mest lønsomme
projekter
Størrelsen af puljen afvejes over for andre ønsker til offentlige udgifter
Ingen ikke-lønsomme investeringer, fx letbaner
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0006.png
Råderummets begrænsninger
Hvis vi fastholder offentlige indtægter og udgifter frem til 2025 er
”råderu
et” på godt 27 ia. kr.
Hvis vi vil fastholde offentligt
serviceniveau,
spiser den demografiske udvikling
næsten hele råderummet
4. pointe. Lad ikke råderum begrænse (ansvarlig) politik
En investeringsplan kan finansieres ved at sænke andre offentlige udgifter eller
hæve skatterne
stadig styr på økonomien
Stor sikkerhedsafstand til Stabilitets- og vækstpagtens krav til statsgæld
Råderu
et er effektiv ko
u ikatio , e er e lidt ”tilfældig” størrelse, og det
store fokus kan være en spændetrøje for klog politik
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0007.png
Andre finansieringsformer
5. pointe. Langsigtet plan for landsdækkende road pricing
Med road pricing anvendes infrastrukturen optimalt, hvis afgiftsniveauerne sættes
efter trængsel, klima/miljø, og sundhed
Teknologien er klar, men uprøvet i stor skala
langsigtet mål
Bidrage til generel finansiering eller lempelse af fx registreringsafgift
6. pointe. Undgå brugerfinansiering
Infrastrukturen bruges for lidt, så gevinsten reduceres
7. pointe.
Vær varso
ed ”kreative” fi a sieri gsløs i ger
Ingen kan finansiere billigere end staten
– ge e skue ”kreative” løs i ger fx i
forbindelse med OPP
Men fint, hvis fx kommuner vil medfinansiere på statsvejene
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1947997_0008.png
Syv pointer
1.
Brug ikke infrastrukturinvesteringer til finanspolitisk stabilisering
2.
Samfundsøkonomisk afkast er et mere relevant kriterium end
historisk investeringsniveau
3.
Langsigtet investeringsplan indeholdende de mest lønsomme
projekter
4.
Lad ikke råderummet begrænse (ansvarlig) politik
5.
Langsigtet plan for landsdækkende road pricing
6.
Undgå brugerfinansiering
7.
Vær varso
ed ”kreative” fi a sieri gsløs i ger