Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 422
Offentligt
1938601_0001.png
Passagerernes
perspektiv på
transportteknologi
v/ Laura Kirch Kirkegaard
afdelingschef i
Forbrugerrådet Tænk
Passagerpulsen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0002.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0003.png
Passagerernes behovspyramide
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0004.png
Hvilke fordele ser passagererne ved førerløs S-togs drift?
Højere afgangsfrekvens
Bedre rettidighed (færre aflysninger, færre forsinkelser, bedre drift sikkerhed)
Færre udgifter og dermed lavere priser
Det fungerer godt i metroen
Mindre påvirkning fra menneskelige faktorer (menneskelige fejl og mangel på
togførere)
Hurtigere tog
Fritstilling af personale til personlig betjening
Uspecificeret fordel
Mindre ventetid (grundet boarding)
Bedre sikkerhed (pga. afskærmning og central overvågning)
Chaufføren slipper for at opleve personpåkørsler
Mindre fyldte tog (grundet højere frekvens)
Færre personpåkørsler
Andet
Ingen fordele
Ved ikke / ingen holdning
0%
10%
20%
30%
2%
2%
2%
2%
2%
6%
6%
9%
8%
21%
42 %
2%
1%
1%
5%
17%
39%
40%
50%
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0005.png
Vil passagererne helst have førerløs eller betjent drift på S-banen?
Alle passagerer
9%
11 %
15 %
30 %
19 %
16 %
Helt klart førerløs drift
Overvejende førerløs drift
Det er lige meget
Overvejende betjent drift
Helt klart betjent drift
Ved ikke
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0006.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0007.png
Passagerernes stemme
digitalisering og førerløs drift
”Genindfør køreplaner
i stedet for
alle de apps, som kræver
smartphones, tid, fingerfærdighed.
Genindføre billetsalg med uddannet
personale.”
”Jeg frygter, at førerløs drift vil give
dårligere kommunikation, dårligere
service for handicappede og øget
utryghed i aften og
nattetimerne.”
”Ikke
alle ejer en smartphone eller er i stand
til hurtigt at betjene den, når de står på en
station. Det føles voldsomt frustrerende og
som ligegyldighed overfor passagererne, ikke
at kunne se togenes normale afgangstider på
de enkelte stationer.”
Kilde: Passagerernes holdninger til automatisering og udbud af S-togsdriften
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938601_0008.png
Passagerernes tjekliste
1. Tag udgangspunkt i behovspyramiden
2. Sørg for at tænke alle passagertyper med
3. Involver passagererne og spørg dem