Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 422
Offentligt
1938599_0001.png
Værktøjer til en infrastrukturplan
de økonomiske rammer,
udbud og efterspørgsel
V/ Henrik Friis, Branchedirektør i Dansk Infrastruktur
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0002.png
Trængslen stiger i Hovedstadsområdet
Seneste prognose (OTM-modellen, Trafikale scenarier for hovedstadsområdet, april 2018) viser, at trængslen stiger
hurtigere, end Trængselskommissionen (2013) havde regnet sig frem til:
13,5 mio. persontimer (2010)
16,7 mio. persontimer (2015)
27,3-33,4 mio. persontimer (2035)
Med en timepris på 220 kr. (gns.) svarer dette til:
3 mia. kr. (2010)
3,7 mia. kr. (2015)
6-7,3 mia. kr. (2035)
NB! På landsplan er trængslen større, men vi mangler et overblik over det præcise omfang.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0003.png
Layout: Indhold: Helsidefoto_hvid tekst
Layout: Indhold: Helsidefoto_hvid tekst
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0004.png
Værktøjskassen til en ny infrastrukturplan
Der er mange anlægsprojekter med anlægslov, VVM eller screening/strategisk analyse, som venter på at
blive finansieret eller ført videre til beslutning:
Anlægsinvesteringer for over
100 mia. kr.
med en intern rente på over fire pct. - nogle har snart ligget 10 år i
skuffen
Samlet er der anlægsprojekter for over
350 mia. kr.,
som ikke er finansieret (inkl. Investeringer med lavere intern
rente/neg. rente eller hvor der mangler beregning).
Prisen for at udskyde rentable anlægsinvesteringer er høj. Udskydes fire motorvejsprojekter (Fredericia/Kolding,
Midtjysk, Frederikssund og Kalundborg) og en tredje Limfjordsforbindelse i 10 år: samfundstab på ca. 11 mia. kr.
Andre parametre end rejsetidsgevinster: erhvervsudvikling, bosætningsmuligheder, knytte landområder tættere
til arbejdskraftcentre/byer.
Sverige og Norge har rullende 12 års investeringsplaner for deres infrastruktur
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0005.png
Vigtigt at komme i gang i 2019 - mulig startfinansiering ved
uforbrugte midler fra afsluttede anlægsprojekter
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0006.png
1050
Fuldtidsbeskæftigede, anlægsinvesteringer på 1 mia. kr
.
1006
1005
1001
1000
960
950
910
900
850
850
800
750
2013
2014
2015
2016
2017
2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 422: Præsentationer fra udvalgets høring om store anlægsinvesteringer, d. 12. september 2018
1938599_0007.png
Tak for ordet