Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 419
Offentligt
1937910_0001.png
Købesum for rullende materiel
Bilag 1.10
Lint-togsæt ejet af Arriva Tog A/S
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 419: Orientering om aftale med Region Midtjylland om overdragelse af Skjern - Holstebro, fra transport-, bygnings- og boligministeren
2. |
Købesum for rullende materiel
Købesum for Lint 41-togsæt ejet af
Arriva Tog A/S
For de 3 Lint 41–togsæt, som Køber skal overtage fra Arriva Tog A/S, skal
Køber betale den i Bilag 1, pkt. 7.1, oplyste foreløbige købesum fratrukket et
beløb, hvis det rullende materiel er mangelfuldt vedligeholdt, skadet eller
har defekter. Den foreløbige købesum eventuelt fratrukket et beløb på grund
af mangelfuld vedligeholdelse, skader eller defekter kaldes den endelige kø-
besum, jf. pkt. 1.
Købesummen for eventuelle erstatningstogsæt omfattet af pkt. 1, 1. afsnit,
fastsættes også i medfør af pkt. 1. Indgangsværdien for erstattede togsæt
fragår derfor den foreløbige købesum.
Overdragelse af disse togsæt fra Arriva Tog A/S til Køber omfattes af moms-
lovens bestemmelser om virksomhedsoverdragelse og falder uden for
momslovens anvendelsesområde. Overdragelsessummen pålægges derfor
ikke moms.
1.
Købesum for erstatningstogsæt og omløbsdele
ejet af Arriva Tog A/S
Hvis Arriva Tog A/S i perioden fra 2017 til Driftsstart med Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriets samtykke helt eller delvist har udskiftet togsæt
til erstatning for de ovenfornævnte Lint 41-togsæt (for eksempel på grund af
havari eller totalskade eller lignende), omfatter overdragelsen erstatnings-
togsættene og ikke de erstattede togsæt, med mindre erstatningstogsættene
er indsat midlertidigt (uanset om der er tale om en kortere eller længere
midlertidig periode). Arriva Tog A/S orienterer Køber, hvis der sker udskift-
ning af Lint-togsæt.
Købesummen for erstatningstogsæt fastlægges ved en vurdering af mar-
kedsprisen (prisen i handel og vandel), der udarbejdes af de i medfør af pkt.
1.1.1 udpegede vurderingsmænd samtidig med, at de udarbejder den i pkt.
1.1 nævnte vurdering.
Den fastlagte købesum reguleres ikke i tidsrummet, efter vurderingsmæn-
dene fremlægger den endelige vurderingsrapport, selvom der er minimum 6
måneder til Driftsstart fra tidspunktet, hvor vurderingsmændene fremlæg-
ger den endelige vurderingsrapport. Købesummen er det beløb, som Køber i
givet fald skal betale til Arriva Tog A/S, jf. Bilag 1, pkt. 7.2 og 7.3.
Vurderingen foregår som beskrevet i pkt. 1.1.3.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 419: Orientering om aftale med Region Midtjylland om overdragelse af Skjern - Holstebro, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Købesum for Lint 41-togsæt ejet af Arriva Tog A/S
| 3.
1.1. Vurdering af værdiforringelse og markedspris
Den eventuelle værdiforringelse af Lint 41-togsættene fastlægges ved en
vurdering udført af 2 uvildige vurderingsmænd. Værdiforringelsen opgøres
som en eventuel afvigelse fra en markedspris, der opgøres efter reglerne i
dette pkt.
1.1.1. Valg af vurderingsmænd
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet anmoder senest 15 måneder in-
den Driftsstart Voldgiftsinstituttet om at stille 2 uvildige vurderingsmænd i
forslag.
Foreslåede vurderingsmænd skal have erfaring med vurdering og/eller salg
af rullende materiel (tog). Køber og Sælger kan fremsætte indsigelser imod
forslag til vurderingsmænd, for eksempel under henvisning til, at en foreslå-
et vurderingsmand er inhabil. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet be-
handler og afgør eventuelle indsigelser efter høring af Køber og Sælger. Hvis
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vurderer, at en indsigelse er be-
rettiget, anmoder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Voldgiftsinsti-
tuttet om at stille en anden vurderingsmand i forslag. Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet udmelder vurderingsmændene.
Hvis Voldgiftsinstituttet på dette tidspunkt ikke længere befatter sig med at
stille vurderingsmænd med erfaring med vurdering og/eller salg af rullende
materiel i forslag, identificerer Transport-, Bygnings - og Boligministeriet ef-
ter høring af Køber og Sælger et andet dansk eller udenlandsk institut eller
lignende, som ikke er under indflydelse af hverken Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, Køber eller Sælger, og som beskæftiger sig med at stille
uvildige vurderingsmænd i forslag med erfaring med vurdering og/eller salg
af rullende materiel. Derefter følges proceduren i ovenstående afsnit.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet samler en dokumentpakke med
overdragelsesaftalen og underbilag samt uddrag af udbudsmaterialet fra det
forrige udbud af passagertrafik udført som offentlig service i Midt- og
Vestjylland i 2010-2020, herunder bilag 3 fra dette udbudsmateriale, der er
tilgængeligt på www.trm.dk, som overdrages til vurderingsmændene samti-
digt med deres udmelding.
Umiddelbart efter vurderingsmændenes udmelding udarbejder de et over-
slag over deres samlede honorar inklusive eventuelle udlæg (trans-
port, hotel, forplejning samt eventuelle udgifter til ekstern bistand). Over-
slaget sendes i høring hos Køber og Sælger. Vurderingsmændene skal straks
varsle Køber og Sælger, såfremt der er risiko for, at overslaget ikke holder.
1.1.2. Værdiforringelse
Vurderingsmænd skal vurdere, om det af overdragelsesaftalen omfattede
rullende materiel, jf. Bilag 1, er værdiforringet som følge af mangelfuld ved-
ligeholdelse, skader eller defekter. Vurderingen skal foretages togsæt for
togsæt under hensyn til eventuelle forskelle i alder og stand mv.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 419: Orientering om aftale med Region Midtjylland om overdragelse af Skjern - Holstebro, fra transport-, bygnings- og boligministeren
4. |
Købesum for rullende materiel
Værdiforringelsen skal vurderes i forhold til den foreløbige købesum, idet
vurderingsmændene skal lægge til grund, at den foreløbige købesum er
markedsprisen (værdien i handel og vandel) for det rullende materiel, så-
fremt det er velvedligeholdt og uden skader og defekter.
Den eventuelle værdiforringelse skal anslås i DKK ekskl. moms som den an-
slåede reduktion i markedsprisen (reduktion af værdien i handel og vandel)
som følge af den mangelfulde vedligeholdelse, skader eller defekter. Reduk-
tionen i markedspris skal baseres på den tænkte situation, at Sælger havde
haft ca. 24 måneder til at sælge det rullende materiel kontant til en kvalifice-
ret, uafhængig tredjemand på de vilkår, der fremgår af overdragelsesaftalen.
Slid og ælde samt teknisk forældelse forårsaget af det rullende materiels al-
der og anvendelse medfører ikke reduktion i markedsprisen, idet vurde-
ringsmændene skal lægge til grund, at der allerede er taget hensyn hertil i
den foreløbige købesum. Såfremt vurderingsmændene vurderer, at det rul-
lende materiel er velvedligeholdt og er uden skader og defekter, skal der ik-
ke ske nogen reduktion i markedsprisen. I så fald svarer den foreløbige kø-
besum til den endelige købesum.
1.1.3. Markedspris
Vurderingsmændene skal vurdere markedsprisen på Sælgers ydelse (erstat-
ningstogsæt omfattet af pkt. 1, 1. afsnit) i DKK ekskl. moms. Den vurderede
markedspris skal fastsættes for hvert enkelt erstatningstogsæt ud fra en
vurdering af den faktiske (for eksempel type, alder og stand) og retlige (for
eksempel medfølgende garantier og reklamationer) tilstand af Sælgers ydel-
se.
Vurderingen skal baseres på den tænkte situation, at Sælger havde haft
ca. 24 måneder til at sælge det rullende materiel kontant til en kvalificeret,
uafhængig tredjemand på de vilkår, der fremgår af overdragelsesaftalen, og
at salget havde fundet sted som led i Sælgers salg af det rullende materiel.
Vurderingsmændene skal basere deres vurdering på den tænkte situation, at
der var tale om salg af en samlet materielbeholdning (altså for eksempel 3
togsæt).
Markedsprisen angives og begrundes i den i pkt. 1.1.4 nævnte vurderings-
rapport togsæt for togsæt.
1.1.4. Vurderingsprocessen
Vurderingsmændene aftaler
efter høring af Køber og Sælger samt un-
der overholdelse af bestemmelserne i dette Bilag
selv fremgangsmåden,
herunder tidsplanen, for deres arbejde.
Til brug for deres vurdering skal vurderingsmændene indhente supplerende
materiale fra Sælger i det omfang, de skønner det nødvendigt.
Sælger er forpligtet til at bistå vurderingsmændene i det ønskede omfang,
herunder med kopi af dokumenter, besvarelse af spørgsmål på skrift eller på
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 419: Orientering om aftale med Region Midtjylland om overdragelse af Skjern - Holstebro, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Købesum for Lint 41-togsæt ejet af Arriva Tog A/S
| 5.
møder, udarbejdelse af notater, oversigter og rapporter (herunder tilstands-
rapporten nævnt i Bilag 1, pkt. 4.3) osv.
Sælger har pligt til at give vurderingsmændene retvisende og dækkende op-
lysninger. Sælger har således
som udslag af dennes loyale oplysningspligt
også pligt til at oplyse vurderingsmændene om alle skader og defekter.
Til brug for deres vurdering skal vurderingsmændene
med mindre både
Køber og Sælger indvilliger i en anden fremgangsmåde
gennemføre en be-
sigtigelse togsæt for togsæt (eksklusiv omløbsdele) samt eventuelt gennem-
føre tests eller tekniske undersøgelser af et eller flere togsæt, eventuelt ved
inddragelse af særlig teknisk bistand fra uvildige eksperter. Sælger skal
medvirke i den anledning, og Køber skal tilbydes mulighed for at deltage.
Vurderingsmændene skal i videst muligt omfang tilrettelægge besigtigelsen
for eksempel ved at gennemføre den om natten
således at der tages hen-
syn til den daglige drift. Det er vurderingsmændene, der fastslår, på hvilken
måde der er behov for at gennemgå togsættene, herunder om disse skal kø-
res på værksted med henblik på en nærmere gennemgang af togsættene.
Vurderingsmændene udarbejder en rapport i elektronisk format, der for
hvert enkelt togsæt kort og overskueligt beskriver det rullende materiels
stand, herunder om vedligeholdelsesstanden vurderes at være mangelfuld,
og om der vurderes at være skader og defekter. I givet fald oplistes den
mangelfulde vedligeholdelse og de pågældende skader og defekter. For tog-
sæt, hvor købesummen fastsættes i henhold til pkt. 1, skal den eventuelle
anslåede reduktion i markedsprisen begrundes togsæt for togsæt.
Rapporten sendes i udkast til Køber og Sælger med henblik på, at disse får lej-
lighed til at kommentere udkastet, herunder påpege eventuelle misforståelser
og faktuelle fejl.
Vurderingsmændene må ikke afgive dissens, og vurderingsrapporten skal
fremstå som et fælles produkt.
Den endelige vurderingsrapport afleveres til Sælger, Køber og Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet senest 6 måneder inden Driftsstart.
Omkostningerne til vurderingsmændene (honorar og udlæg) samt eventuel-
le omkostninger til Voldgiftsinstituttet (for arbejdet med at bringe vurde-
ringsmænd i forslag mv.) deles mellem Køber og Sælger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 419: Orientering om aftale med Region Midtjylland om overdragelse af Skjern - Holstebro, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1937910_0006.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk