Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 410
Offentligt
1935829_0001.png
5/9/2018
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring | Ingeniøren
VORES FOKUS
SOLCELLEBALLADEN
ENERGIFORLIG 2018
NYE SIGNALER TIL JERNBANEN
ATOMSKROT
SELVKØRENDE BILER
FLERE
FEMERN-FOR
Kronik: Femern-prognoser overdriver
trafikspring
Det bliver interessant at se reaktionerne på den tekniske gennemgang i Folketingets Tra kudvalg i næste uge, og om politikerne fortsat vil tage ansvaret for, at brugerbetaling fuldt
ud kan nansiere den faste Femern-forbindelse. (Illustration: Femern Sund Bælt)
Af
Hans Schjær-Jacobsen
5. sep 2018 kl. 17:30
Når Folketingets Transportudvalg (TRU) torsdag 13. september holder møde, skal der være en
teknisk gennemgang af Femern Bælts tra kprognoser ved Transportministeren og embedsmænd.
Det skulle egentlig have været en høring med deltagelse af uafhængige fagfolk, men det blev ikke
til noget.
Hvorfor er der fornyet fokus på tra kprognoserne? 2014-tra kprognoserne blev jo fremlagt, før
Folketinget vedtog anlægsloven i 2015 og sågar blåstemplet ved en ekstern kvalitetssikring – dog
først
efter
anlægslovens vedtagelse. Siden har prognosemetoder og -resultater været effektivt
afskærmet mod kritik, selvom troværdigheden er lav, og den faste forbindelse er et nansielt
højrisikoprojekt.
Tra kprognoserne har en tankevækkende udviklingshistorie, især prognoserne for
personbiltra kken, som er den vigtigste indtægtskilde for den faste forbindelse. Parallelt med at
anlægsudgifterne i perioden 2008-16 steg fra 40 til 62 milliarder kr. (inkl. danske landanlæg og
reserver), og byggeriet blev udskudt adskillige gange, er den prognosticerede tra k vokset for
hver ny prognose. Fig. 1 viser re of cielle prognoser fra 2003, 2008, 2014 og 2016.
Fig.1:
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, ph.d., HD
(Illustration: Privatfoto)
https://ing.dk/artikel/kronik-femern-prognoser-overdriver-trafikspring-214225
1/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 410: Henvendelse af 7/9-18 vedrørende trafikprognoser for Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen
1935829_0002.png
5/9/2018
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring | Ingeniøren
(Illustration: Hans Schjær-Jacobsen)
Jeg vil i denne kronik fokusere på personbilprognoserne, nemlig tra kudviklingen frem til tunnelåbning, tra kspringet ved tunnelåbning og
tra kudviklingen efter tunnelåbning. De of cielle tra kprognoser forudsætter, at færgedriften ophører, når tunnellen åbner, og at alle de biler, der
ville have taget færgen, i stedet for kører gennem tunnelen. Derfor er prognosen for færgetra kkens udvikling frem til tunnelåbning et afgørende
udgangspunkt for prognosticering af den fremtidige tunneltra k.
Som det fremgår af Fig. 1, er der i alle re of cielle prognoser regnet med en jævn stigning i færgetra kken. Imidlertid er det siden 2007 gået den
stik modsatte vej: Den samlede færgetra k er faldet jævnt. Havde tunnelen skullet åbne i 2018 som planlagt i 2008, ville der have manglet over
500.000 biler i forhold til 2008-prognosen.
I forhold til 2014-prognosen med tunnelåbning 2022 skulle den til den tid lukkede færgeforbindelse levere 1.969.000 biler svarende til 60 pct. af
den samlede tunneltra k, se Tabel 1. I forhold til 2016-prognosen med tunnelåbning 2028 skal færgeforbindelsen levere endnu ca. 200.000 biler
oveni, se g. 1. Bidraget fra den lukkede færgeforbindelse til den fremtidige tunneltra k ser ud til at være stærkt overvurderet, og det er endda
usikkert, om færgeforbindelsen lukker.
Tabel 1:
Prognose for 2022
Femern Bælt færgetra k før tunnelåbning
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret tra k inkl. ændret transportmiddel
Femern Bælt tra k på den faste forbindelse
Tra k på den faste forbindelse, 1.000 biler/år Andel af samlet tra k
1.969
248
218
30
3.280
60%
25%
8%
7%
1%
100%
Reduktion på Storebælt over yttet til Femern Bælt 814
Tra kspring som de neret af Femern A/S: 1.311.000 personbiler, svarende til 67%
Som det fremgår af Tabel 1 indeholder 2014-prognosen et tra kspring på 1.311.000 personbiler svarende til 67 pct. af tra kken før tunnelåbning.
Det er et meget større tra kspring end i både 2003- og 2008-prognoserne. Heraf udgør alene overførsel fra Storebælt 814.000 biler, svarende til
25 pct. af den samlede tra k. Transportministeriet (TRM) bad da også i november 2015 – samtidig med Cowis blåstempling af prognosen – Sund &
Bælt Holding A/S (S&B) om at lave en undersøgelse, der kunne sandsynliggøre eksistensen og potentielle over ytning af de mange biler fra
Storebælt.
To år senere rykkede TRM forgæves for resultater, men måtte erfare, at Femern A/S på eget initiativ havde bestilt to nye undersøgelser hos
Intraplan Consult GmbH (Intraplan), konsulent rmaet bag 2014-prognosen. Den ene undersøgelse skulle fremskaffe den manglende
dokumentation af over ytningen fra Storebælt ved tracking af bilisternes mobiltelefoner, idet S&B’s undersøgelse med svarkort ‘ikke kunne stå
alene’. En eufemisme for, at S&B ikke havde fundet dokumentation for de mange biler.
Den anden undersøgelse omtales i næste afsnit. I dag, re år efter den tvivlsomme 2014-prognose, er dette væsentlige bidrag fra Storebælt til
tunneltra kken stadig udokumenteret, hvilket i øvrigt også gælder for bidragene fra de øvrige færgeruter. Alt tyder således på, at tra kspringet er
https://ing.dk/artikel/kronik-femern-prognoser-overdriver-trafikspring-214225
2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 410: Henvendelse af 7/9-18 vedrørende trafikprognoser for Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen
5/9/2018
kraftigt overvurderet.
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring | Ingeniøren
Som det fremgår af g. 1, regner alle de of cielle prognoser med en betragtelig stigning i tra kken efter tunnelåbning. Her begår prognosemagerne
den fejl at slutte fra stigningen i den almene biltra k til de specielle forhold omkring Rødby-Puttgarden. Af g. 1 fremgår det, at den ordinære
personbiltra k (non-shopping) er stagneret/faldet siden 2000. Kun fremvæksten af et lavpris shopping-segment fra 2000 har holdt den samlede
tra k oppe, men ikke forhindret et fald siden 2007.
De of cielle prognoser efter tunnelåbning er baseret på en gennemsnitstakst, som skulle svare til gennemsnittet af de nuværende færgetakster,
men udviklingen i de to kundesegmenter drives af helt forskellige rationaler. De burde derfor prognosticeres hver for sig og ikke som et
gennemsnit.
Der er ikke noget der tyder på, at den utilfredsstillende tra kudvikling siden 2000 vil ændre sig til en kraftig vækst efter tunnelåbning. Specielt
ikke når man tager i betragtning, at de fortsættende færgeselskaber vil tage konkurrencen op med den faste forbindelse.
Dette, og de øvrige bristede forudsætninger, har Femern A/S formentligt erkendt. I hvert fald har Intraplan fået den vigtige
desk research
opgave
at dokumentere nyskabt tra k som følge af dynamiske effekter til erstatning for den udokumenterede tra k. Det er en stor faglig udfordring, idet
dynamiske effekter har været betragtet som usandsynlige i alle hidtidige Femern-prognoser. Resultaterne af begge de nye undersøgelser skal
foreligge inden udgangen af 2018.
Milliarderne ruller, og der arbejdes febrilsk på at reparere det svigtende tra kgrundlag. Det bliver interessant at se reaktionerne på den tekniske
gennemgang i TRU. Vil politikerne fortsat tage ansvaret for, at brugerbetaling fuldt ud kan nansiere den faste Femern-forbindelse?
Fokus:
Femern-forbindelsen
Emner:
Tunneller
Relateret jobannonce:
Innovative og ambitiøse teamledere
https://ing.dk/artikel/kronik-femern-prognoser-overdriver-trafikspring-214225
3/3