5/9/2018
Kronik: Femern-prognoser overdriver trafikspring | Ingeniøren
VORES FOKUS
SOLCELLEBALLADEN
ENERGIFORLIG 2018
NYE SIGNALER TIL JERNBANEN
ATOMSKROT
SELVKØRENDE BILER
FLERE
FEMERN-FOR
Kronik: Femern-prognoser overdriver
trafikspring
Det bliver interessant at se reaktionerne på den tekniske gennemgang i Folketingets Tra kudvalg i næste uge, og om politikerne fortsat vil tage ansvaret for, at brugerbetaling fuldt
ud kan nansiere den faste Femern-forbindelse. (Illustration: Femern Sund Bælt)
Af
Hans Schjær-Jacobsen
5. sep 2018 kl. 17:30
Når Folketingets Transportudvalg (TRU) torsdag 13. september holder møde, skal der være en
teknisk gennemgang af Femern Bælts tra kprognoser ved Transportministeren og embedsmænd.
Det skulle egentlig have været en høring med deltagelse af uafhængige fagfolk, men det blev ikke
til noget.
Hvorfor er der fornyet fokus på tra kprognoserne? 2014-tra kprognoserne blev jo fremlagt, før
Folketinget vedtog anlægsloven i 2015 og sågar blåstemplet ved en ekstern kvalitetssikring – dog
først
efter
anlægslovens vedtagelse. Siden har prognosemetoder og -resultater været effektivt
afskærmet mod kritik, selvom troværdigheden er lav, og den faste forbindelse er et nansielt
højrisikoprojekt.
Tra kprognoserne har en tankevækkende udviklingshistorie, især prognoserne for
personbiltra kken, som er den vigtigste indtægtskilde for den faste forbindelse. Parallelt med at
anlægsudgifterne i perioden 2008-16 steg fra 40 til 62 milliarder kr. (inkl. danske landanlæg og
reserver), og byggeriet blev udskudt adskillige gange, er den prognosticerede tra k vokset for
hver ny prognose. Fig. 1 viser re of cielle prognoser fra 2003, 2008, 2014 og 2016.
Fig.1:
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, ph.d., HD
(Illustration: Privatfoto)
https://ing.dk/artikel/kronik-femern-prognoser-overdriver-trafikspring-214225
1/3