Transport- Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen
Transport- Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Kolding den 5. september 2018
En evt. Kattegatforbindelse må ikke skygge for andre og langt mere akutte projekter
For borgere og virksomheder i Trekantområdet er fremkommelighed og tilstrækkelig kapacitet på det overordnede
vejnet afgørende. Fremkommelighed og tilstrækkelig kapacitet er afgørende for, at virksomheder kan få deres
varer frem til kunderne i ind- og udland. Samtidig er fremkommelighed og tilstrækkelig kapacitet på det overord-
nede vejnet afgørende for, at virksomheder kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft fra et større område, og at
borgere kan komme rundt i hverdagen og i fritiden.
Borgmestrene i Trekantområdet (Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejen og Vejle) har på den
baggrund med interesse, men også med nogen bekymring fulgt det fokus, der nu er kommet på en Kattegatfor-
bindelse. Det vil på den ene side være interessant grundigt at få belyst, hvilke perspektiver og konsekvenser en
evt. Kattegatforbindelse vil få - både trafikalt, samfundsøkonomisk og for den regionale udvikling - i hele Danmark.
På den anden side, så er der allerede nu lavet så grundige analyser, at det kan konkluderes at en Kattegatforbin-
delse ikke
–
hverken på kortere eller længere sigt
–
kan løse de infrastruktur- og trængselsproblemer, der allerede
nu er på dele af landsdelsforbindelserne i Trekantområdet. Vores bekymring er derfor for det første, at fokus vil
blive fjernet fra de nødvendige infrastrukturtiltag, der under alle omstændigheder skal gennemføres. Og for det
andet, at en Kattegatforbindelse - uanset den forudsættes brugerfinansieret - vil reducere det samlede anlægs-
økonomiske råderum, så akutte infrastruktur- og trængselsprojekter i Trekantområdet, må udskydes. Vores be-
kymring drejer sig om følgende projekter:
1.
Udbygning af E20/E45 rundt om Kolding
Allerede i dag er der kritisk trængsel på E20/E45 rundt om Kolding. Denne problematik vil ikke blive løst
med en Kattegatforbindelse. Den strategiske analyse med genberegning af en fast forbindelse over Kat-
tegat fra foråret 2018, viste tværtimod at en fast forbindelse over Kattegat vil forøge trafikken på E20/E45
rundt om Kolding. Der er gennemført en VVM for udbygningen rundt om Kolding. Udbygningen koster
700-800 mio. kr. Det er sådan set bare at komme i gang.
Anlæg af ny midtjysk motorvej Haderslev-Billund-Hobro, inkl. tværforbindelse mod Fyn/Sjælland
Vestdanmarks største internationale lufthavn i Billund mangler opkobling på det overordnede vejnet.
Samtidig er trafikken på E45 på Vejlefjord steget markant hurtigere end forudsagt for få år siden, og det
er nu realistisk, at niveauet for kritisk trængsel nås i løbet af 1-2 år. En Kattegatforbindelse vil ikke have
nogen relevans i forhold til opkobling af Billund Lufthavn. For trængsel på Vejlefjord vil en Kattegatfor-
bindelse heller ikke aflastningsmæssig have nogen videre relevans. Ikke på kort sigt
–
da en Kattegat-
forbindelse vel tidligst kan være færdig omkring 2035
–
men heller ikke på længere sigt. Den strategiske
analyse fra foråret 2018 konkluderer således, at en Kattegatforbindelse kun kan aflaste Vejlefjord for
7.000 køretøjer i døgnet. Med en stigningstakt de seneste 5 år på 3.500-5.000 køretøjer pr. år på Vejle-
fjord, siger det sig selv, at en aflastning på 7.000 køretøjer om 17 år har meget lille relevans for denne
problemstilling.
En hurtig igangsætning af en ny midtjysk motorvej
–
hele vejen fra Haderslev til Hobro, og med en tvær-
forbindelse syd for Vejle mod Fyn/Sjælland - vil være den mest oplagte måde at medvirke til at afhjælpe
den snarlige trængselsproblematik på Vejlefjord.
2.