Til Folketingets transportordførere
Aalborg, 2.september 2018
Vi henvender os til jer for at fortælle, at det absolut ikke er et samlet Nordjylland, der står bag
ønsket om en 3. limfjordsforbindelse over Egholm.
Debatten i Nordjylland er kørt af sporet. Det er som om, at det for politikerne og erhvervslivet blot
handler om at få en 3. forbindelse - ikke om at få den bedste løsning. Flertallet i Aalborg Byråd
overser desuden det faktum, at den eksisterende Limfjordstunnel inden for forholdsvis få år skal
levetidsforlænges eller suppleres af en ny tunnel, for at E45 fortsat kan fungere.
Vi mener, at Folketinget først og fremmest bør sikre, at den bedste løsning vedtages, så
trængselsproblemerne reelt kan blive afhjulpet. De to forslag fra VVM rapporten diskuteres stadig:
En vestlig Limfjordsforbindelse over øen Egholm
–
en 20 km ny motorvej med lavbroer og tunnel:
1. Forbinder E45 med E39 på sydsiden af fjorden og videre op mod Hirtshals. Men forbinder
ikke med E45 mod Frederikshavn nord for fjorden.
2. 16 % vil den kunne aflaste den nuværende tunnel med iflg. Vejdirektoratets
konsolideringsrapport fra 2013*. 16 % er mindre end den trafikstigning, der forventes at
være ved tunnelen i byggeperioden
–
altså vil der, hvis forbindelsen stod færdig, forventes
mere trafik ved tunnellen end der er i dag.
3. Når den nuværende svækkede tunnel skal lukkes pga. vejarbejde, vil den give mere
trafikkaos. Nordgående E45 trafikanter vil være nødt til at tage E39 og derefter med stor
omvej tilbage ad den sydgående E39 motorvej til E45 i Nørresundby eller tage gennem
Aalborg by, over Limfjordsbroen og gennem Nørresundby ad mindre gader for at komme på
E45 (og omvendt for sydgående trafikanter).
4. Det er en dyrere løsning til 6,2 mia. kr., anslået pris i 2012 - det er uden støjsikring, uden
klimasikring, uden lokalvej til øen Egholm
–
De fleste eksperter er enige om at beløbet
bliver langt højere!
5. Belaster naturen meget langs en stor del af linjeføringen. Ifølge Miljørapport del 1 fra
Vejdirektoratet påvirker den 40 §3-beskyttede naturtyper med et maksimalt arealtab af § 3-
beskyttet natur på 201.911 m2.
Der foreligger også en klage hos Folketingets ombudsmand over Aalborg Byråds flertal for
bevidst at have undladt at informere Miljø- og Fødevareministeriet om tilstedeværelsen af
havfugle, der iflg. EU lovgivning ved deres tilstedeværelse udpeger Natura2000 område på
Egholm og fjorden nordøst herfor (dvs. i linjeføringen)
6. Gennemskærer og ødelægger lavtliggende rekreative område langs hele ruten (Østerådalen,
Hasseris Enge, Nørholmsøerne, øen Egholm, Bankskoven og vandskisøerne).
7. Ødelægger beboelsesområder med både støj og besværligheder for den krydsende trafik.
Gående og cyklister vil kun have få passager mod de nuværende mange større eller mindre
veje.