Vi vil gerne opfordre til, at Transportudvalget genovervejer beslutningen om
linjeføring for en 3. Limfjordsforbindelse af flere grunde:
BEGRUNDELSE 1: PRISEN
6,2 mia. kr. for 20 km motorvej er uhørt mange penge pr. km. De 6,2 mia. stammer fra
VVM udgivet i 2011. Foruden inflation er der kommet nye udgifter til, f.eks. en bro over en
ny jernbane og måske øgede miljøomkostninger og måske en forlængelse videre fra E39
til E45 nord for fjorden. Desuden skal det tages i betragtning, at vejen skal anlægges hen
over meget lavt beliggende områder. En anden lavtliggende vej ved Aalborg (Egnsplanvej)
fik anlægsprisen øget med ca. 40 %. Med i regnestykket skal måske også prisen på
etablering af endnu en forbindelse - denne gang øst for centrum - inden for en kort
årrække, såfremt vejen via Egholm ikke aflaster E45 tilstrækkeligt. Samlet kan regningen
let havne på den anden side af
10 mia. kr.
Omvendt kan alternativet: en paralleltunnel øst for Aalborg City, etableres billigere end
beregnet i VVM, hvis man nøjes med et enkelt rør i stedet for to. Køresporene i det ekstra
rør kan vendes, så det passer til myldretiderne, ligesom i Elb-tunnelen. Med kun et enkelt
nyt rør kan man nøjes med en mindre udfletning syd for fjorden, hvor et stort
industriområde ellers skulle være eksproprieret. En ny østlig forbindelse med blot et enkelt
rør vil sandsynligvis koste
3-4 mia. kr.
BEGRUNDELSE 2: FORRENTNINGEN
I VVM blev den interne rente på 7,8 % for den vestlige løsning beregnet på basis af en
årlig tidsbesparelse på
2.000.000
trafikanttimer (rapport 379, 2011, side 14).
Men i en helt ny undersøgelse fra Transportministeren, som er omtalt i Jyllandsposten den
10. juli 2018. fremgår det, at tidsbesparelsen nu kun beregnes til 1.427.000 timer, altså
573.000 timer, eller 28.5 %, MINDRE end i hvad VVM redegørelsen fra 2011 angav,
hvilket jo var det tal udvalget havde at træffe sin beslutning ud fra.
https://jyllands-
posten.dk/protected/premium/indland/ECE10744373/nye-vejprojekter-vil-spare-trafikanterne-
for-millioner-af-timers-ophold-i-bilen
Tidsbesparelsen på den vestlige linjeføring vil formentlig være
endnu lavere,
hvis man
tager i betragtning, at man ikke med en motorvej så langt vest for byen kan aflaste
Limfjordstunnelen tilstrækkeligt. Ifølge Vejdirektoratet bliver aflastningen ca. 16 % *)
Derved vil trafikken i Limfjordstunnelen igen sande til, hvilket resulterer i tabte
trafikanttimer på grund af kø og besværlig omvejskørsel via Egholm f.eks. for trafik, der
skal fra E45 nord til E45 syd.
I VVM havde man taget udgangspunkt i en årlig trafikstigning i tunnelen på kun 0,5-0,6 %
fra 2020-2030. På motorvejene generelt har trafikstigningen på det seneste været ca. 5 %
pr. år. Næsten det samme gælder Limfjordstunnelen. Hvis blot stigningen i trafikmængden
bliver en smule højere end 0,5 % pr. år, får man det nævnte problem med kø og
omvejskørsel, idet Limfjordstunnelen vil sande til.
Med højere anlægspris og lavere tidsbesparelse
falder forrentningen
på den vestlige
linjeføring.