Dato 23. august 2018
Sammenhængende transportløsninger er nødvendige
Frederikssundkorridoren, som består af Ballerup, Egedal og Frederikssund kommuner (også
kaldet Bycirklen) ønsker at skabe sammenhængende infrastrukturløsninger.
Derfor vil vi gerne have en dialog med Transport-, Bygnings- og Boligudvalget omkring to ting:
1. Færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen og
2. Udvidelse af O4
De generelle samfundstendenser betyder, at der de næste mange år vil komme flere og flere
biler på vejene. I 2030 vil der køre ca. 32.000 biler dagligt mellem Frederikssund og København
(Kilde KKR). Det er en betydelig belastning på infrastrukturen, og derfor er det vigtigt allerede
nu at få infrastrukturen dimensioneret rigtigt.
Bycirklen huser knap 140.000 indbyggere, lægges hertil de godt 70.000 indbyggere i Halsnæs
og Gribskov kommuner har vi en samlet befolkning på ca. 210.000 personer med en meget høj
erhvervsfrekvens. I Bycirklen har vi mere end 80.000 arbejdspladser. Derudover et utroligt højt
pendlingsmønster både ind og ud af Storkøbenhavn og til omkringliggende kommuner som
Hillerød, Lyngby, Gladsaxe og hele Vestegnen. Det samlede område udgør landets mest
erhvervsaktive område, og har kolossal betydning for Danmarks samlede vækst og
beskæftigelse.
Alene i erhvervsområdet Lautrup, i Ballerup Kommune, arbejder der mere end 20.000.
Virksomhederne gentager gang på gang, at de er bekymrede for den stigende trafik. Det kan
medføre produktivitetstab, at medarbejderne har svært ved at komme frem og tilbage på
arbejde. Samtidig er det er generel gene for medarbejderne, at transporttiden kun bliver længere
og længere for at komme på arbejde.
I Egedal og Frederikssund kommuner er der hver dag lange kødannelser i myldretiden, og med
den forventede åbning af ny fjordforbindelse i 2019 samt den lange række af udviklingsprojekter
der er i de tre kommuner vil dette pres øges betydeligt i de kommende år.
Samlet set forventer vi en befolkningstilvækst i Frederikssundfingeren på godt og vel 30.000
nye borgere.
I det store samfundsmæssige perspektiv vil en færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen give
et afkast på 7,1 %. Det er en af de mest rentable investeringer i infrastrukturen i Danmark.
NYT - Medicon Valley udvider i Frederikssundfingeren
Medicon Valley er et meget solidt brand internationalt. Life Science er Danmarks næststørste
eksportvare med en eksport på 17 %, fødevarer er den største med 18 % (Erhvervsministeriet
marts 2018). Frem mod 2025 kan vi forvente eksport for op mod 200 mia. kr. inden for Life
Science (Kilde: Børsen 8/8 2018). Derfor er der mange initiativer i gang for at styrke denne
klynge i Greater Copenhagen. Life Science i Danmark er meget anerkendt internationalt og
befinder sig i den bedste liga. Greater Copenhagen er en regional meget stærk klynge med
Ballerup som den 2. største Life Science kommune i Danmark målt på medarbejdere på omkring
5.000 (Kilde: Medicon Valley Alliance 2018).
Potentialet ligger på op mod 20.000 arbejdspladser, når Kildedal er fuldt udbygget og mellem
5.000
–
10.000 nye borgere i området. Dette skulle gerne være realiseret inden for en 10 - 15
årig periode, og det vil lægge et yderligere pres på infrastrukturen.
1