Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 396
Offentligt
1931014_0001.png
Dato 23. august 2018
Sammenhængende transportløsninger er nødvendige
Frederikssundkorridoren, som består af Ballerup, Egedal og Frederikssund kommuner (også
kaldet Bycirklen) ønsker at skabe sammenhængende infrastrukturløsninger.
Derfor vil vi gerne have en dialog med Transport-, Bygnings- og Boligudvalget omkring to ting:
1. Færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen og
2. Udvidelse af O4
De generelle samfundstendenser betyder, at der de næste mange år vil komme flere og flere
biler på vejene. I 2030 vil der køre ca. 32.000 biler dagligt mellem Frederikssund og København
(Kilde KKR). Det er en betydelig belastning på infrastrukturen, og derfor er det vigtigt allerede
nu at få infrastrukturen dimensioneret rigtigt.
Bycirklen huser knap 140.000 indbyggere, lægges hertil de godt 70.000 indbyggere i Halsnæs
og Gribskov kommuner har vi en samlet befolkning på ca. 210.000 personer med en meget høj
erhvervsfrekvens. I Bycirklen har vi mere end 80.000 arbejdspladser. Derudover et utroligt højt
pendlingsmønster både ind og ud af Storkøbenhavn og til omkringliggende kommuner som
Hillerød, Lyngby, Gladsaxe og hele Vestegnen. Det samlede område udgør landets mest
erhvervsaktive område, og har kolossal betydning for Danmarks samlede vækst og
beskæftigelse.
Alene i erhvervsområdet Lautrup, i Ballerup Kommune, arbejder der mere end 20.000.
Virksomhederne gentager gang på gang, at de er bekymrede for den stigende trafik. Det kan
medføre produktivitetstab, at medarbejderne har svært ved at komme frem og tilbage på
arbejde. Samtidig er det er generel gene for medarbejderne, at transporttiden kun bliver længere
og længere for at komme på arbejde.
I Egedal og Frederikssund kommuner er der hver dag lange kødannelser i myldretiden, og med
den forventede åbning af ny fjordforbindelse i 2019 samt den lange række af udviklingsprojekter
der er i de tre kommuner vil dette pres øges betydeligt i de kommende år.
Samlet set forventer vi en befolkningstilvækst i Frederikssundfingeren på godt og vel 30.000
nye borgere.
I det store samfundsmæssige perspektiv vil en færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen give
et afkast på 7,1 %. Det er en af de mest rentable investeringer i infrastrukturen i Danmark.
NYT - Medicon Valley udvider i Frederikssundfingeren
Medicon Valley er et meget solidt brand internationalt. Life Science er Danmarks næststørste
eksportvare med en eksport på 17 %, fødevarer er den største med 18 % (Erhvervsministeriet
marts 2018). Frem mod 2025 kan vi forvente eksport for op mod 200 mia. kr. inden for Life
Science (Kilde: Børsen 8/8 2018). Derfor er der mange initiativer i gang for at styrke denne
klynge i Greater Copenhagen. Life Science i Danmark er meget anerkendt internationalt og
befinder sig i den bedste liga. Greater Copenhagen er en regional meget stærk klynge med
Ballerup som den 2. største Life Science kommune i Danmark målt på medarbejdere på omkring
5.000 (Kilde: Medicon Valley Alliance 2018).
Potentialet ligger på op mod 20.000 arbejdspladser, når Kildedal er fuldt udbygget og mellem
5.000
10.000 nye borgere i området. Dette skulle gerne være realiseret inden for en 10 - 15
årig periode, og det vil lægge et yderligere pres på infrastrukturen.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 396: Henvendelse af 23/8-18 vedrørende færdiggørelse af Frederikssundsmotorvejen samt udvidelse af O4, fra Frederikssund Kommune, Egedal Kommune og Ballerup Kommune
1931014_0002.png
Dato 23. august 2018
Vinge udvikler fortsat
Byudviklingsprojektet Vinge udvikles fortsat i Frederikssund Kommune og forventningen er, at
der inden for en kort årrække vil blive opført et betydeligt antal boliger omkring den kommende
S-togstation. På lang sigt vil byen kunne rumme op mod 20.000 indbyggere.
Parallelt med denne udvikling er der en massiv befolkningstilvækst i hele Frederikssund
Kommune og ikke mindst i Frederikssund by, hvor der pt. opføres mange nye ejer- og lejeboliger.
Projekter i Egedal Kommune
Egedal har byudviklingsområder ved alle de 4 stationsbyer langs S-banen med et samlet areal
på 350 hektar.
Lige nu er der især gang i boligudbygningen i Smørumnedre, Stenløse Syd og Egedal By. Flere
af disse steder er der også mulighed for erhverv.
På sigt kommer der også til at ske en udvikling nord i Nordbyen ved Ølstykke Stationsby og i
Veksø. Nær Kildedal Station er der desuden mulighed for et stort ferie- og oplevelsesområde
med plads til mulighed for 1.600 ferieboliger og 35.000 m2 til feriecenter, badeland mv. Til
sammen forventes byudviklingen at give plads til omkring 8.500 nye indbyggere.
Projekter i Ballerup Kommune
Ud over det store projekt i Kildedal:
Udvikling af erhvervsområdet Lautrup: 5.000 nye medarbejdere i 2025-2030.
Byudviklingsprojekter i alt: 4.000 nye borgere
Virksomhederne har det godt, tal fra Ballerup
Nr. 2 i forholdet til antallet af Life Science-arbejdspladser i hele Danmark
Bidrager mest til BNP, 3,5 gange højere end landsgennemsnittet, det højeste i landet
Virksomhederne har høj vækst, over gennemsnittet for både region og hele Danmark
Høj produktivitet på 2 %, landsgennemsnittet er 1 %
Vækst i eksporten på 6,5 %, landsgennemsnittet er 3 %
De højeste timelønninger i landet på 294,- kr./t
For at virksomhederne kan fastholde denne position er udvikling af infrastrukturen nødvendig.
Konklusion
Reelt er situationen allerede i dag infrastrukturelt uholdbar på vejene i Frederikssund fingeren.
Det er bydende nødvendigt at få iværksat den nødvendige udbygning af infrastrukturen.
Med de højt ydende virksomheder samt godt og vel 30.000 nye borgere og op mod 30.000 nye
medarbejdere i Bycirklen frem mod 2030, er det kritisk at få skabt en sammenhængende
infrastruktur. Derfor ønsker vi en dialog om en snarlig færdiggørelse af Frederikssundmotorvejen
og en udvidelse af O4.
Vi ser derfor frem til et foretræde for Transportudvalget.
Med venlig hilsen
John Schmidt Andersen, Frederikssund
Karsten Søndergaard, Egedal
Jesper Würtzen, Ballerup
2