Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
1927536_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. august 2018
2017-6509
Bilag 1
– DSB’s køreplanforslag for fjern-
og regionaltogtrafikken i
2019
I dette bilag gennemgås de to nye anmodninger om fravigelser fra sine trafik-
forpligtelser, som DSB har fremsat overfor Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriet med tilhørende argumentation i forhold til, hvorfor de imødekommes.
1.1. For få tog mellem København H og Ringsted
DSB ønsker at køre syv tog mindre søndag til torsdag mellem København H og
Roskilde end krævet i DSB-kontrakten. Desuden ønsker DSB at køre fem tog
mindre søndag til torsdag mellem Roskilde og Ringsted end krævet i DSB-
kontrakten.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, at 1) eftersom Banedan-
mark skal gennemføre sporarbejder på strækningen i store dele af K19, vil re-
duktionen bidrage til, at passagererne får en mere enkel og ensartet køreplan
uden pludselige ad hoc-aflysninger, 2) at pendlertalsmanden ikke har haft be-
mærkninger til reduktionen og 3) at
DSB’s beregninger af kundepunktligheden
på strækningen København H-Ringsted i aftentimer (kl. 22.30-1.00) viser, at
”en
forsigtig vurdering”
er, at den faste reduktion,
der her ønskes, har forbed-
ret kundepunktligheden med ca. 8. procentpoint.
Det bemærkes, at denne anmodning har været fremsat og imødekommet siden
køreplanen for 2016.
1.2 For få tog mellem København H og Lufthavnen
DSB ønsker at køre ti færre tog mellem København H og Lufthavnen mandag til
torsdag og ni færre tog på søndage end krævet i DSB-kontrakten.
Anmodningen imødekommes, fordi DSB har oplyst, at 1) eftersom Banedan-
mark skal gennemføre sporarbejder på strækningen i store dele af K19, vil re-
duktionen bidrage til, at passagererne får en mere enkel og ensartet køreplan
uden pludselige ad hoc-aflysninger, 2) at pendlertalsmanden ikke har haft be-
mærkninger til reduktionen og 3)
at DSB’s beregninger af kundepunktligheden
på strækningen København H-Ringsted i aftentimer (kl. 22.30-1.00) viser, at
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 389: Orientering om DSB's køreplanforslag for fjern- og regionaltogtrafikken i 2019, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1927536_0002.png
”en
forsigtig vurdering”
er, at den
faste reduktion, der her ønskes, har forbed-
ret kundepunktligheden med ca. 8. procentpoint.
Side 2/2