Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 386
Offentligt
Aalborgs BRT bus bør stoppes.
Kommunalpolitikerne i Aalborg kan ikke slippe deres drøm om en letbane. Som bekendt kunne de ikke rejse
kapitalen til den voldsomt dyre bane. De vil nu etablere en bus løsning, som er væsentlig billigere. De
satser på en såkaldt BRT bus. Det er en meget stor bus på gummihjul. Bustypen er så stor, at den skal have
dispensation for at køre i blandet trafik.
Bortset fra prisen, har BRT bus løsningen de samme ulemper som letbanen. Der er simpelthen ikke plads til
så stor en bus i Aalborgs smalle gader. Desuden kan chaufføren umuligt styre så lang en bus i den tætte
bytrafik, på en sikker måde.
Trafikken i Aalborgs gader er steget meget i de seneste år. Forskerne er desuden enige om, at
trafiktætheden vil stige endnu mere i fremtiden. Derfor er tanken om, at etablere busbaner og i andre
tilfælde ensrette trafikken,
helt forkert.
Alle de anlægsarbejder som politikerne foreslår, skal jo anlægges
på den plads som de individuelle trafikanter skulle benytte.
Løsninger er en Nordjysk S-bane. Siden august 2018 har Nordjyske Jernbaner haft stor succes ned S-
togsdrift fra Skagen og Hirtshals i Nord til Skørping i Syd. Denne succes kan udbygges ved at benytte
Grønlandsbanen. En lille forlængelse af banen fra Gistrup langs Hadsund Landevej og videre langs
Universitetsboulevarden frem til Gigantium (ca. 4 km), vil gøre det muligt for de mange mennesker der har
ærinde i Aalborg Øst, at komme direkte frem med S-tog. Afstanden fra S-toget´s stoppested ved Hadsund
Landevej til Hospitalets hoveddør bliver samme afstand som den de har i Skejby til letbanen i Århus. Det er
lidt længere end den afstand der er til BRT bussens planlagte stoppested. Det stoppested er designet på
vest siden af den kommende P-plads.
Der bor mange i nærheden af J.F. Kennedys plads, som har ærinde i Aalborg Øst. Dertil kommer alle de
mennesker, som ankommer til pladsen med bus, rutebil eller tog og skal videre til Aalborg Øst.
Passagergrundlaget til S-toget fra midtbyen og frem til Aalborg Øst er således meget stort.
Selvfølgelig skal der fortsat køre almindelige busser i den rute der er tiltænkt BRT bussen. Aalborgs borgere,
inde i byen, lades ikke i stikken.
Der er hastigheds begrænsning på Grønlandsbanen, alligevel kan S-toget være fremme på samme tid som
BRT bussen, der har mange stoppesteder. Endelig kan de niveau overskæringer der er årsag til
hastighedsbegrænsningen jo ombygges. Så kan S-toget sætte farten op.
Jeg begriber ikke hvorfor Regeringen og Region Nordjylland har valgt, at støtte BRT løsningen økonomisk.
BRT bussen betjener jo kun dem der bor i Aalborg langs den planlagte rute. Eller de der på anden vis har
bragt sig hen til ruten. Tilmed tvinges alle, fra oplandet, til at skifte til en BRT bus ved J.F. Kennedys Plads.
Også vore gangbesværede medborgere.
En Nordjysk S-bane kan betjene alle de bysamfund, der er beliggende langs den eksisterende længdebane.
Passagergrundlaget bliver derfor enormt stort. Et S-tog vil helt sikkert friste mange pendlere til at lade
bilen blive hjemme. Derved lettes trafikpresset på indfaldsvejene ind til Aalborg. Når privatbilen forbliver
hjemme, lettes presset samtidigt på byens P-pladser. Det er således rigtig mange Nordjyder, der vil have
glæde af en S-togs løsning, frem for en BRT bus inde i Aalborg.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 386: Henvendelse af 2/8-18 vedrørende forslag til annullering af BRT bus-løsningen i Aalborg, fra Torben Andersen, Støvring
På den baggrund vil jeg opfordre til, at der arbejdes for en Nordjysk S-bane, frem for en Aalborgensisk BRT
bus.
Lokalplanen for BRT banen er netop nu i offentlig høring. Indsigelser mod den skal sendes til: BRT-
Sekretariatet, inden den.31. august 2018
Hilsen
Torben Andersen
Borupsalle 1B
9530 Støvring