Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1926632_0001.png
BEK nr
af
/
/
Historisk
Udskriftsdato:
. juli
Mi isteriu :
Tra sport-, Byg i gs- og Bolig i isteriet
Jour al u
er: Tra sport- og Byg i gs i .,
Trafik- og Byggestyrelse , j. r. TS
-
9
Senere ændringer til forskriften
BEK r
af / /
Bekendtgørelse om certificering af lokomotivførere
1)
I medfør af § 56, § 66, stk. 3, § 68, stk. 1, § 101, stk. 3, § 102, stk. 1, og § 117, stk. 1, i jernbaneloven,
lov nr. 686 af 27. maj 2015, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 112, stk. 1:
Kapitel 1
Anvendelsesområde m.v.
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter krav til personer, der ønsker at fremføre trækkraftenheder på det danske
jernbanenet og virksomheder, der beskæftiger personer, der fremfører trækkraftenheder på det danske
jernbaneret.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen gælder ikke for personer, der udelukkende fører trækkraftenheder på:
1) Letbanesystemer, metrosystemer, herunder den københavnske metro.
2) Privatejet jernbaneinfrastruktur, der udelukkende bruges til ejerens egen godstransport.
3) Sporsektioner, der midlertidigt er afspærret for normal trafik med henblik på vedligeholdelse, fornyel‐
se eller forbedring.
4) Veteranbaner, smalsporsbaner og kørsel på disse, jf. § 40 i jernbaneloven.
§ 2.
For at føre trækkraftenheder på det danske jernbanenet skal lokomotivføreren være i besiddelse af
en gyldig lokomotivførerlicens og et gyldigt lokomotivførercertifikat.
Stk. 2.
Certifikatet giver adgang til at føre trækkraftenheder i en eller flere af følgende kategorier:
1) Kategori A: arbejdskørsel, rangering eller begge dele.
2) Kategori B: personbefordring, godstransport eller begge dele.
Stk. 3.
Et certifikat kan indeholde en tilladelse til alle kategorier, der dækker alle koder som nævnt i
Kommissionens forordning (EU) nr. 36/2010 af 3. december 2009 om EF-modeller for lokomotivførerli‐
cens, supplerende certifikater, bekræftede genparter af supplerende certifikater og ansøgningsformular til
lokomotivførerlicens, jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF.
Stk. 4.
Lokomotivførere, der har et B-certifikat, kan udføre begrænsede og tilhørende funktioner, herun‐
der rangering, som naturligt udføres i forbindelse med gods- eller passagerkørsel.
Stk. 5.
Førere, som er godkendt til kørsel på en veteranbane efter gældende regler, kan føre veterantog‐
skøretøjer ved udøvelse af ikke erhvervsmæssig jernbanedrift på jernbanenettet, hvis en lokomotivfører
med en gyldig lokomotivførerlicens og -certifikat for den pågældende infrastruktur efter denne bekendt‐
gørelse, sidder ved siden af føreren.
Kapitel 2
Krav for erhvervelse af lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikat
Erhvervelse af lokomotivførerlicens
§ 3.
For at erhverve lokomotivførerlicens skal ansøgere opfylde de i stk. 2-7 angivne krav.
Stk. 2.
Personen skal være fyldt 20 år ved licensens udstedelse, dog kan ansøgere, som er fyldt 18 år, få
udstedt licens, som kun er gyldig i Danmark.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Stk. 3.
Ansøgeren skal være i besiddelse af en gyldig helbredsgodkendelse, jf. kapitel 5.
Stk. 4.
Ansøgeren skal med tilfredsstillende resultat have gennemført en erhvervspsykologisk test under
opsyn af en autoriseret psykolog.
Stk. 5.
Testen, jf. stk. 4, skal godtgøre, at ansøgeren ikke har nogen kendte arbejdspsykologiske mang‐
ler, navnlig med hensyn til praktisk egnethed eller til relevante personaspekter, der vil kunne indvirke på
en sikker udførelse af arbejdet som lokomotivfører.
Stk. 6.
Ansøgeren skal have gennemført 9 års skoleuddannelse og en licensuddannelse jf. § 4 svarende
til niveau 3 jf. Rådets beslutning 85/368/EØF af 16. juli 1985 om sammenlignelighed af de ved erhvervs‐
uddannelse i staterne opnåede kvalifikationer.
Stk. 7.
Ansøgeren må ikke ved dom være frakendt retten til at gøre tjeneste som lokomotivfører jf. straf‐
felovens §§ 78-79, eller i øvrigt være dømt for strafbart forhold, der begrunder nærliggende fare for mis‐
brug af stillingen.
Stk. 8.
Til brug for vurdering af personens egnethed som lokomotivfører, jf. stk. 7, kan Trafik- og Byg‐
gestyrelsen med ansøgers samtykke indhente oplysninger fra Rigspolitiet.
§ 4.
Licensuddannelse skal gennemføres på et af Trafik- og Byggestyrelsen godkendt uddannelsescenter
i henhold til gældende regler om godkendelse af uddannelsescentre, eksaminator m.v. ved uddannelse af
lokomotivførere på jernbaneområdet.
Stk. 2.
Ansøger skal ved prøve dokumentere at have de i bilag 1 anførte generelle faglige kundskaber og
krav.
Stk. 3.
Den generelle ordning for anerkendelse af erhvervsuddannelser, der er indført ved direktiv
2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, finder anvendelse på anerkendelse af
faglige kvalifikationer hos lokomotivførere, der er statsborgere i en medlemsstat, og som har opnået deres
uddannelsesbevis i et tredjeland. Denne ordning gælder også for statsborgere fra tredjelande.
Erhvervelse af lokomotivførercertifikat
§ 5.
For at erhverve et lokomotivførercertifikat skal ansøger have opnået infrastrukturkendskab til en
given infrastruktur og litrakendskab til en given trækkraftenhed.
§ 6.
For at opnå infrastruktur- og litrakendskab i det i § 5 angivne lokomotivførercertifikat skal ansøger
være i besiddelse af en lokomotivførerlicens.
§ 7.
Erhvervelse af infrastruktur- og litrakendskab skal ske gennem kombineret teoretisk og praktisk
undervisning, så personen forud for den praktiske undervisning har opnået et tilstrækkeligt teoretisk kom‐
petenceniveau.
Stk. 2.
Uddannelsen skal foregå på et af Trafik- og Byggestyrelsen godkendt uddannelsescenter i hen‐
hold til gældende regler om godkendelse af uddannelsescentre, eksaminator m.v. ved uddannelse af loko‐
motivførere på jernbaneområdet eller i en af Trafik- og Byggestyrelsen godkendt jernbanevirksomhed el‐
ler jernbaneinfrastrukturforvalter.
Stk. 3.
Ansøger skal ved prøve dokumentere at have opnået de i bilag 2 og 3 anførte kompetencer.
§ 8.
Ansøger skal kunne dansk svarende til B1, jf. bilag 2.
Stk. 2.
Lokomotivførere, der kører på grænseovergangssektioner, kan af jernbaneinfrastrukturforvalte‐
ren for det pågældende område fritages for sprogkravene, jf. bilag 2, pkt. 8.3.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Kapitel 3
Gyldighed og udstedelse af lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikat
Udstedelse af lokomotivførerlicens
§ 9.
For at få udstedt en lokomotivførerlicens skal personen være i besiddelse af en gyldig helbredsgod‐
kendelse samt opfylde de i §§ 3 og 4 og bilag 1 anførte krav. Dokumentation for opfyldelse af disse krav
sendes til Trafik- og Byggestyrelsen.
§ 10.
Lokomotivførerlicens jf. § 9 gælder i en periode på 10 år. Ansøgning vedrørende fornyelse af lo‐
komotivførerlicens skal foreligge hos Trafik- og Byggestyrelsen senest 4 uger, inden licensen udløber.
Stk. 2.
Nye oplysninger eller ændringer til gældende licens sendes til Trafik- og Byggestyrelsen, som
kan ajourføre oplysningerne i gældende licens eller udstede en ny licens.
Stk. 3.
For at licensen forbliver gyldig, skal personen være i besiddelse af en gyldig helbredsgodkendel‐
se.
§ 11.
Lokomotivførerlicensen udstedes i et enkelt originaleksemplar, og må ikke kopieres. En lokomo‐
tivfører kan anmode Trafik- og Byggestyrelsen om udstedelse af en genpart, hvis licensen er bortkommet.
§ 12.
En lokomotivførerlicens udstedt i henhold til direktivet af et andet EU- eller EØS-land er gyldig
på lige fod med lokomotivførerlicens udstedt i Danmark.
Udstedelse af lokomotivførercertifikat
§ 13.
Jernbanevirksomheden og jernbaneinfrastrukturforvalteren udsteder og opdaterer lokomotivfører‐
certifikatet.
Stk. 2.
For at få udstedt et lokomotivførercertifikat og for at det forbliver gyldigt, skal lokomotivføreren
være i besiddelse af en lokomotivførerlicens, og opfylde de i §§ 5-8 og bilag 2 og 3 fastsatte krav for
infrastruktur- og litrakendskab.
Stk. 3.
Certifikatet skal udstedes i overensstemmelse med kravene fastsat i Kommissionens forordning
(EU) nr. 36/2010 af 3. december 2009 om EF-modeller for lokomotivførerlicens, supplerende certifikater,
bekræftede genparter af supplerende certifikater og ansøgningsformular til lokomotivførerlicens, jf. Euro‐
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF.
Stk. 4.
Certifikatet tilhører den jernbanevirksomhed eller den jernbaneinfrastrukturforvalter, der udste‐
der det. Lokomotivføreren har ret til en genpart af certifikatet jf. § 25.
Stk. 5.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere fastsætter i overensstemmelse med
denne bekendtgørelse:
1) procedurer for udstedelse og ajourføring af certifikater som led i sit sikkerhedsledelsessystem, der er
foreskrevet i Rådets Direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 om jernbanesikkerhed i EU og ændring af
Rådets direktiv 95/10/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF
om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet om opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfra‐
struktur samt sikkerhedscertificering (jernbanesikkerhedsdirektivet), og
2) klageprocedurer, der giver lokomotivføreren mulighed for at anmode om fornyet behandling af en be‐
slutning i forbindelse med udstedelse, ajourføring, suspension eller inddragelse af et certifikat.
Stk. 6.
Uenighed, jf. stk. 5, nr. 2, om beslutninger om certifikater truffet af jernbanevirksomheder eller
jernbaneinfrastrukturforvaltere, kan forelægges for Trafik- og Byggestyrelsen.
Stk. 7.
Ved bortkomst, beskadigelse eller tyveri m.v. af lokomotivførercertifikat udsteder jernbanevirk‐
somheden eller jernbaneinfrastrukturforvalteren uden ugrundet ophold en kopi af lokomotivførercertifika‐
tet eller lignende dokument, der kan fungere som midlertidigt lokomotivførercertifikat.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
§ 14.
Et lokomotivførercertifikat er gyldigt for den infrastruktur samt de trækkraftenheder, som er angi‐
vet i certifikatet. Et certifikat mister sin gyldighed, når indehaveren ikke længere er beskæftiget direkte
eller indirekte som lokomotivfører for den udstedende virksomhed.
Kapitel 4
Suspension, tilbagekaldelse og generhvervelse af lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikat samt
indberetningspligt m.v.
§ 15.
Jernbanevirksomheden og jernbaneinfrastrukturforvalteren skal sikre, at de lokomotivførere, de
beskæftiger såvel direkte som indirekte, er i besiddelse af en gyldig helbredsgodkendelse, en gyldig loko‐
motivførerlicens og et gyldigt lokomotivførercertifikat.
Stk. 2.
Lokomotivføreren skal på forlangende fra Trafik- og Byggestyrelsen fremvise en gyldig lokomo‐
tivførerlicens og et gyldigt lokomotivførercertifikat for den givne infrastruktur og den anvendte trækkraf‐
tenhed.
Lokomotivførerlicens
§ 16.
Trafik- og Byggestyrelsen kan suspendere en lokomotivførerlicens, hvis der er begrundet mistan‐
ke om, at lokomotivføreren ikke længere opfylder kravene i §§ 3 og 4 og bilag 1.
Stk. 2.
Trafik- og Byggestyrelsen kan suspendere lokomotivførerlicensen, hvis indehaveren har fået sus‐
penderet sin helbredsgodkendelse jf. § 29.
Stk. 3.
Lokomotivførere, der har fået suspenderet lokomotivførerlicensen, må ikke udføre de funktioner,
som lokomotivførerlicensen giver adgang til.
Stk. 4.
For at generhverve en suspenderet lokomotivførerlicens jf. stk. 1, skal personen være ansat i en
jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter. Lokomotivførerlicensen kan generhverves inden‐
for 3 år efter, den er suspenderet. Det er en betingelse for generhvervelse, at personen påviser at opfylde
kravene i §§ 3 og 4 og bilag 1.
§ 17.
Trafik- og Byggestyrelsen kan tilbagekalde en lokomotivførerlicens, hvis lokomotivføreren ikke
længere opfylder kravene i §§ 3 og 4 og bilag 1.
Stk. 2.
Trafik- og Byggestyrelsen kan tilbagekalde en lokomotivførerlicens, hvis indehaveren har fået
tilbagekaldt helbredsgodkendelsen jf. § 30.
Stk. 3.
Personer, der har fået tilbagekaldt lokomotivførerlicensen, må ikke udføre de funktioner, som
lokomotivførerlicens giver adgang til og skal uden ugrundet ophold indsende den tilbagekaldte lokomo‐
tivførerlicens til Trafik- og Byggestyrelsen.
§ 18.
Lokomotivførere, der har begrundet mistanke om eller kendskab til, at de ikke længere opfylder
kravene til lokomotivførerlicensen, skal uden ugrundet ophold indberette dette på skrift til Trafik- og
Byggestyrelsen, samt til den jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter, hvor lokomotivføre‐
ren er beskæftiget. Personen må ikke udføre de funktioner, som lokomotivførerlicensen giver adgang til.
§ 19.
Har jernbanevirksomheden eller jernbaneinfrastrukturforvalteren begrundet mistanke om eller
kendskab til, at en lokomotivfører ikke længere opfylder kravene til lokomotivførerlicensen, skal virk‐
somheden uden ugrundet ophold fritage den pågældende lokomotivfører fra udførelsen af de funktioner,
som lokomotivførerlicensen giver adgang til. Jernbanevirksomheden eller jernbaneinfrastrukturforvalte‐
ren skal snarest muligt foretage en begrundet indberetning på skrift til Trafik- og Byggestyrelsen.
§ 20.
Er en lokomotivførerlicens bortkommet, beskadiget eller stjålet m.v., skal indehaveren af licensen
uden ugrundet ophold meddele dette på skrift til Trafik- og Byggestyrelsen.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Lokomotivførercertifikat
§ 21.
Har Trafik- og Byggestyrelsen begrundet mistanke om, at en lokomotivfører ikke opfylder krave‐
ne til lokomotivførercertifikatet jf. §§ 5-8 og bilag 2 og 3, skal jernbanevirksomheden eller jernbaneinfra‐
strukturforvalteren efter anmodning fra Trafik- og Byggestyrelsen suspendere det pågældende lokomotiv‐
førercertifikat, indtil Trafik- og Byggestyrelsen har foretaget en vurdering af, om betingelserne i §§ 5-8
og bilag 2 og 3 foreligger.
Stk. 2.
Den jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter, der jf. stk. 1 har suspenderet et lo‐
komotivførercertifikat, har efterfølgende 4 uger til at sende sagens oplysninger til Trafik- og Byggestyrel‐
sen.
Stk. 3.
Opfylder lokomotivføreren ikke længere kravene til lokomotivførercertifikatet, kan Trafik- og
Byggestyrelsen anmode udstederen om at tilbagekalde lokomotivførercertifikatet.
Stk. 4.
Den jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter, der modtager en anmodning jf. stk.
1, skal uden ugrundet ophold fritage den pågældende lokomotivfører fra udførelse af de funktioner, loko‐
motivførercertifikatet giver afgang til.
§ 22.
Lokomotivførere, der har begrundet mistanke om eller kendskab til, at de ikke længere opfylder
kravene til lokomotivførercertifikatet jf. §§ 5-8, bilag 2 og 3, skal snarest muligt indberette dette til den
jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter, som har udstedt certifikatet og må ikke udføre de
funktioner, lokomotivførercertifikatet giver adgang til.
§ 23.
Har den udstedende jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter begrundet mistanke
om, at en lokomotivfører med lokomotivførercertifikat ikke længere opfylder kravene, skal virksomheden
uden ugrundet ophold fritage den pågældende fra udførelsen af de funktioner, som er anført på lokomotiv‐
førercertifikatet og suspendere certifikatet, indtil der foreligger en endelig afklaring.
Stk. 2.
Den udstedende virksomhed tilbagekalder uden ugrundet ophold lokomotivførercertifikatet, hvis
virksomheden konstaterer, at personen ikke opfylder kravene til lokomotivførercertifikatet i §§ 5-8 og bi‐
lag 2 og 3.
§ 24.
Bortkommer et lokomotivførercertifikat, skal indehaveren af certifikatet snarest muligt meddele
dette til den udstedende jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter.
§ 25.
Jernbanevirksomheden eller jernbaneinfrastrukturforvalteren skal ved en lokomotivførers fratræ‐
delse tilbagekalde den pågældendes lokomotivførercertifikat og udstede en bekræftet genpart af certifika‐
tet samt anden dokumentation for uddannelse, kvalifikation, erfaring og faglige kompetencer. Hvis en lo‐
komotivfører påbegynder ansættelse i en anden jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturforvalter,
skal denne virksomhed medregne de kompetencer, som er angivet i den bekræftede genpart af certifikatet
samt anden dokumentation under forudsætning af, at § 39 er opfyldt.
Kapitel 5
Helbredsgodkendelse
§ 26.
Lokomotivførere må kun udføre deres hverv, hvis de er i besiddelse af en gyldig helbredsgodken‐
delse udstedt af Trafik- og Byggestyrelsen. Helbredsgodkendelsens udløbsdato fastsættes i godkendelsen.
Stk. 2.
Helbredsgodkendelser udstedt i henhold til gældende EU-lovgivning af et andet EU-medlems‐
land eller EØS-land gælder i Danmark.
Stk. 3.
Lokomotivførere, som har opnået helbredsgodkendelse på anden måde end de i stk. 1 og 2 angiv‐
ne, vil kunne opnå helbredsgodkendelse efter denne bekendtgørelse, hvis den pågældende helbredsgod‐
kendelse anses for at svare til de krav, der er angivet i denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
De i stk. 3 nævnte personer, skal overfor Trafik- og Byggestyrelsen dokumentere, at den pågæl‐
dende helbredsgodkendelse svarer til de helbredskrav, der er angivet i kapitel 5 og bilag 5. På baggrund af
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
den fremsendte dokumentation træffer Trafik- og Byggestyrelsen afgørelse om, hvorvidt der kan udstedes
helbredsgodkendelse.
§ 27.
Trafik- og Byggestyrelsen udsteder helbredsgodkendelser til ansøgere, der ved helbredsattest og
synsattest dokumenterer at opfylde helbredskravene i bekendtgørelsens bilag 5 og § 31.
Stk. 2.
Trafik- og Byggestyrelsen kan udstede helbredsgodkendelser, hvortil der knytter sig særlige vil‐
kår med henblik på efterfølgende dokumentation for, at betingelserne er opfyldt.
Stk. 3.
Helbredsundersøgelsen med henblik på efterfølgende helbredsgodkendelse skal foretages af læge
eller speciallæge og udføres efter Trafik- og Byggestyrelsens anvisninger.
Stk. 4.
Krav til helbredsundersøgelser før ansættelse og ved de efterfølgende periodiske helbredsunder‐
søgelser er angivet i bilag 4.
Stk. 5.
Personer, der jf. stk. 1 skal dokumentere at opfylde helbredskravene, skal benytte den til en hver
tid gældende helbredsattest og synsattest udstedt af Trafik- og Byggestyrelsen. Helbredsattest og synsat‐
test kan findes på Trafik- og Byggestyrelsens hjemmeside.
§ 28.
Lokomotivførere skal helbredsgodkendes med følgende intervaller:
1) Hvert tredje år i alderen til og med 55 år.
2) Hvert år i alderen fra 56 år.
Stk. 2.
Helbredsattest vedrørende periodisk helbredsundersøgelse skal foreligge hos Trafik- og Bygge‐
styrelsen senest 4 uger inden helbredsgodkendelsens udløbsdato. Helbredsgodkendelsen bortfalder ved
gyldighedsdatoens udløb. Trafik- og Byggestyrelsen kan forny en helbredsgodkendelse, hvorved hel‐
bredsgodkendelsens gyldighedsdato forlænges.
Stk. 3.
Lokomotivførere skal lægeundersøges, hvis de har mere end 30 dages sammenhængende syge‐
fravær eller har været involveret i en arbejdsulykke eller hændelse, hvor der opstår tvivl om, hvorvidt den
pågældende kan udføre sine funktioner forsvarligt.
Stk. 4.
Trafik- og Byggestyrelsen kan bestemme, at der skal ske hyppigere undersøgelser, hvis den an‐
sattes helbredstilstand kræver det.
Stk. 5.
Ved mistanke om at der foreligger et misbrug af alkohol eller lægemidler eller brug af euforise‐
rende stoffer, kan der udtages blod-, sved- og urinprøver i forbindelse med helbredsundersøgelse af loko‐
motivførere.
§ 29.
Trafik- og Byggestyrelsen kan suspendere en helbredsgodkendelse, hvis der er begrundet mistan‐
ke om, at indehaveren ikke længere opfylder helbredskravene i bilag 5 og § 31. Lokomotivførere, der har
fået suspenderet helbredsgodkendelsen, må ikke udføre funktioner som lokomotivfører, indtil Trafik- og
Byggestyrelsens vurdering af helbredsforholdene foreligger.
§ 30.
Trafik- og Byggestyrelsen kan tilbagekalde en helbredsgodkendelse, hvis indehaveren ikke længe‐
re opfylder helbredskravene i bilag 5 og § 31.
§ 31.
Lokomotivførere kan ikke helbredsgodkendes efter denne bekendtgørelse, hvis vedkommende
1) er afhængige af eller misbruger alkohol, eller har et alkoholoverforbrug,
2) misbruger lægemidler, eller
3) bruger euforiserende stoffer.
Stk. 2.
Lægemidler, der kan påvirke reaktionsevnen eller bevidsthedsniveauet, må ikke anvendes ved
udførelse af funktioner som lokomotivfører.
Informations- og indberetningspligt for helbredsgodkendelse
§ 32.
Ledelsen i jernbanevirksomheden og jernbaneinfrastrukturforvalteren skal informere de lokomo‐
tivførere, de beskæftiger, om helbredskravene i denne bekendtgørelse.
§ 33.
Lokomotivførere, der har begrundet mistanke om, eller kendskab til, at de ikke længere opfylder
helbredskravene i denne bekendtgørelse, skal uden ugrundet ophold indberette dette på skrift til Trafik-
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
og Byggestyrelsen og må ikke udføre de funktioner, helbredsgodkendelsen giver adgang til, indtil Trafik-
og Byggestyrelsens vurdering af, om helbredskravene er opfyldt, foreligger.
§ 34.
Virksomheder, der har begrundet mistanke om eller kendskab til, at en lokomotivfører ikke opfyl‐
der helbredskravene i denne bekendtgørelse, skal uden ugrundet ophold indberette dette på skrift til Tra‐
fik- og Byggestyrelsen og fritage den pågældende fra at udføre de funktioner, helbredsgodkendelsen giver
adgang til, indtil Trafik- og Byggestyrelsens vurdering af, om helbredskravene er opfyldt, foreligger.
Kapitel 6
Godkendelse af uddannelsesordning
Uddannelsesordninger for erhvervelse af lokomotivførerlicens (licensuddannelsen)
§ 35.
Uddannelse for at erhverve lokomotivførerlicens skal opfylde kravene i bilag 1 og godkendes af
Trafik- og Byggestyrelsen.
Uddannelsesordninger for erhvervelse af infrastruktur- og litrakendskab (certifikatuddannelse)
§ 36.
Uddannelse for at erhverve lokomotivførercertifikat skal opfylde kravene i §§ 5-8 og bilag 2 og 3
og godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen efter indstilling fra jernbanevirksomheden eller jernbaneinfra‐
strukturforvalteren. Uddannelsesordningen skal indeholde lektionsplaner.
Stk. 2.
Uddannelsesordningen skal beskrive følgende:
1) hvorledes uddannelsen agtes gennemført for at opfylde de i §§ 5-8 og bilag 2 og 3 anførte krav, og
2) hvor i uddannelsesforløbet, de forskellige prøver lægges, til kontrol af, om personerne opfylder kra‐
vene i §§ 5-8 og bilag 2 og 3, og om prøverne er praktiske eller teoretiske.
Stk. 3.
For den offentlige lokomotivføreruddannelse, jf. bekendtgørelse nr. 689 af 22. juni 2010 om ud‐
dannelse til lokomotivfører, godkender Trafik- og Byggestyrelsen den praktiske del af uddannelsen.
Efteruddannelse
§ 37.
Jernbanevirksomheden eller jernbaneinfrastrukturforvalteren skal udarbejde en efteruddannelses‐
ordning og fastsætte systemer, der skal sikre, at lokomotivførerens kompetencer for lokomotivførerlicen‐
sen og lokomotivførercertifikatet opretholdes.
§ 38.
Før efteruddannelsens start skal Trafik- og Byggestyrelsen efter indstilling fra jernbanevirksomhe‐
den eller jernbaneinfrastrukturforvalteren godkende efteruddannelsesordningen jf. § 37.
Stk. 2.
Uddannelsesordningen skal beskrive følgende:
1) hvorledes efteruddannelsen skal gennemføres for at opfylde de i kapitel 2 anførte uddannelseskrav,
2) de kvalifikationer lærerne i de enkelte fag i den teoretiske del af undervisningen skal have, og
3) hvor i efteruddannelsesforløbet, de forskellige prøver lægges, til kontrol af, om personerne opfylder
kravene, jf. kapitel 2.
§ 39.
En lokomotivfører med lokomotivførercertifikat skal bestå en prøve hvert tredje år, hvor de kræ‐
vede kompetencer til infrastruktur- og litrakendskab afprøves. Har personen ikke i inden for de seneste 12
måneder ført trækkraftenhed på en given infrastruktur, skal personen aflægge prøve i de krævede kompe‐
tencer for infrastrukturkundskaber for denne infrastruktur jf. § 7.
Kørerlærere og lærere
§ 40.
Lærere, der underviser i teoretiske fag med relevans for jernbanesikkerheden i licensuddannelsen,
certifikatuddannelsen og efteruddannelse, skal være godkendt af Trafik- og Byggestyrelsen.
Stk. 2.
Kravene for godkendelse af lærere er fastsat i bekendtgørelse om godkendelse af uddannelses‐
centre, eksaminatorer, m.v. ved uddannelse af lokomotivførere på jernbaneområdet.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
§ 41.
Kørelærere, som anvendes i forbindelse med den praktiske del af uddannelsen, herunder kørerlæ‐
rere, der anvendes ved prøver, skal være godkendt af Trafik- og Byggestyrelsen, og:
1) være indehaver af en lokomotivførerlicens,
2) være indehaver af et lokomotivførercertifikat for infrastrukturkendskab for den anvendte infrastruk‐
tur- og litrakendskab for den anvendte trækkraftenhed, jf. dog stk. 4 og 5,
3) have mindst 3 års erfaring som lokomotivfører, og
4) have gennemgået uddannelse som kørelærer.
Stk. 2.
Uddannelsen som kørelærer godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen.
Stk. 3.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere skal indmelde kørelærere til Trafik- og
Byggestyrelsen for godkendelse.
Stk. 4.
Kravet om, at kørelæreren skal have lokomotivførercertifikat til den anvendte trækkraftenhed, jf.
stk. 1, kan fraviges, hvis kørelæreren overvåger kørslen i forbindelse med uddannelse i infrastrukturkend‐
skab til en bestemt strækning af en lokomotivfører med lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikat
til den anvendte trækkraftenhed.
Stk. 5.
Kravet om, at kørelæreren skal have lokomotivførercertifikat til den anvendte infrastruktur, jf.
stk. 1 kan fraviges, hvis kørelæreren overvåger kørslen i forbindelse med uddannelse i litrakendskab af en
lokomotivfører med lokomotivførerlicens og lokomotivførercertifikat til den anvendte infrastruktur.
Kapitel 7
Afholdelse af eksamen
Krav til afholdelse af eksamen i teoretiske og praktiske kompetencer
§ 42.
Personen skal efter endt undervisning ved individuel prøve dokumentere, at de nødvendige kom‐
petencer, jf. kapitel 2, er opnået.
§ 43.
Teoretiske kompetencer skal afprøves ved enten skriftlige eller mundtlige prøver. Prøvens form
fremgår af de godkendte uddannelsesordninger i henhold til kapitel 6.
§ 44.
Praktiske kompetencer skal testes ved praktisk prøve.
§ 45.
Mundtlige og praktiske prøver overværes af en censor, jf. §§ 47 - 50, og af en eksaminator, som
normalt er eksaminandens lærer i det pågældende emne.
§ 46.
Ved prøvens afslutning bedømmer censor og eksaminator, om eksaminandens kompetencer opfyl‐
der kravene i kapitel 2. Prøven bedømmes som ”bestået” eller ”ikke bestået”.
Censorer
§ 47.
Censorer godkendes af Trafik- og Byggestyrelsen.
§ 48.
Censorer skal være uvildige bedømmende i relation til eksaminanden.
Stk. 2.
En person kan ikke anvendes som censor, hvis der i øvrigt foreligger omstændigheder, som kan
vække tvivl om censors habilitet.
Stk. 3.
Prøverne skal tilrettelægges således, at enhver interessekonflikt undgås, uden at det berører mu‐
ligheden for, at censoren kan være ansat i den samme jernbanevirksomhed eller jernbaneinfrastrukturfor‐
valter som eksaminanden.
§ 49.
Kan kravet om uvildighed, jf. § 48, stk. 1, i forbindelse med prøver i licensuddannelsen ikke op‐
fyldes, skal der anvendes to censorer.
Stk. 2.
Kravet i stk. 1 kan fraviges, hvis det vurderes uhensigtsmæssigt for den praktiske prøves gen‐
nemførelse eller i øvrigt vil være til fare for jernbanesikkerheden.
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
§ 50.
Censorer, som skal bedømme praktiske kompetencer ved at føre trækkraftenheder, skal som mini‐
mum opfylde de i § 41 anførte krav til kørelærere.
Kapitel 8
Registre
§ 51.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere fører et register over udstedte, ajourfør‐
te, udløbne, suspenderede, tilbagekaldte, anmeldt tabte eller ødelagte lokomotivførercertifikater i overens‐
stemmelse med bestemmelserne i Kommissionens beslutning 2010/17/EF af 29. oktober 2009 om vedta‐
gelse af grundlæggende parametre for registre over licenser og supplerende certifikater til lokomotivføre‐
re.
§ 52.
Jernbanevirksomheder og jernbaneinfrastrukturforvaltere, som beskæftiger lokomotivførere, der
udfører grænseoverskridende trafik, skal om nødvendigt levere oplysninger om disse lokomotivførercerti‐
fikaters indhold til andre EU-medlemslandes jernbanemyndigheder.
§ 53.
Trafik- og Byggestyrelsen kan, hvis det vurderes nødvendigt, indhente oplysninger fra jernbane‐
virksomheder og jernbaneinfrastrukturforvalter til brug for register for licenser
§ 54.
Lokomotivføreren har til enhver tid ret til at få oplyst data om sin person i henholdsvis registreret
for licenser og certifikater. Efter anmodning skal lokomotivføreren have udleveret en kopi af data fra regi‐
strene, jf. gældende regler på området.
Kapitel 9
Dispensation og vilkår
§ 55.
Trafik- og Byggestyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne vedrørende loko‐
motivførerlicens og lokomotivførercertifikat jf. §§ 3-25 og 35-53, når det skønnes foreneligt med de hen‐
syn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser, og i øvrigt er foreneligt med EU-reglerne på
området.
§ 56.
Trafik- og Byggestyrelsen kan dispensere fra helbredskravene i bekendtgørelsens bilag 5, punkter‐
ne 2 og 3 (syn og hørelse), hvis det må formodes, at den pågældende kan udføre tjenesten på fuldt betryg‐
gende måde, og når det i øvrigt er foreneligt med EU-regler på området.
Stk. 2.
Trafik- og Byggestyrelsen kan udstede helbredsgodkendelse med vilkår jf. § 27 stk. 2, på bag‐
grund af en lægelig vurdering, herunder i forbindelse med behandling af hjertesygdomme, sukkersyge og
alkoholbehandlinger m.v.
Kapitel 10
Klageadgang
§ 57.
Klage over afgørelser truffet af Trafik- og Byggestyrelsen kan påklages til transport- og bygnings‐
ministeren senest 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. bekendtgørelse om Trafik- og
Byggestyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik- og Byggestyrel‐
sens forskrifter.
Kapitel 11
Straf
§ 58.
Overtrædelse af § 2, stk. 1, § 15, stk. 2, § 16, stk. 3, § 17, stk. 3, §§ 18-24, § 26, § 33 og § 34
straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter § 116 i jernbaneloven.
§ 59.
Der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapi‐
tel, jf. § 119 i jernbaneloven.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Kapitel 12
Ikrafttræden
§ 60.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om certificering af lokomotivførere ophæves.
Stk. 3.
For ansøgninger om lokomotivførerlicens modtaget før bekendtgørelsens ikrafttræden, og som
ikke er afgjort på bekendtgørelsens ikrafttrædelsestidspunkt, gælder reglerne i denne bekendtgørelse.
Stk. 4.
Lokomotivførerlicenser og lokomotivførercertifikater, der er udstedt før den 1. januar 2017, er
fortsat gældende i overensstemmelse med deres indhold, indtil de udløber, ændres eller tilbagekaldes.
Stk. 5.
Helbredsgodkendelse af lokomotivførere udstedt før den 1. januar 2017 er fortsat gældende i
overensstemmelse med deres indhold, indtil de udløber, ændres eller tilbagekaldes.
Trafik- og Byggestyrelsen, den 22. november 2016
Carsten Falk Hansen
/ Leif Funch
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
1)
Bekendtgørelsen gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF af 23. oktober 2007 om certificering af lokomotivførere, der fører lo‐
komotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet, EU-tidende 2007, nr. L 315, side 51, dele af Kommissionens direktiv 2014/82/EU af 24. juni 2014 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/59/EF for så vidt angår generelle faglige kundskaber, helbredskrav og krav vedrørende licensen,
EU-Tidende 2014, nr. L 184, side 11, og Kommissionens direktiv (EU) 2016/882 af 1. juni 2016 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/59/EF for så vidt angår de sproglige krav, EU-Tidende 2016, nr. L 146, side 22.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926632_0012.png
(Historisk)
Bilag 1
Generelle faglige kundskaber og krav vedrørende licensen
Den »generelle uddannelse« har som mål at give lokomotivføreren »generel« kompetence inden for alle
aspekter, der er relevante for erhvervet. Den generelle uddannelse skal således fokusere på grundlæggen‐
de kundskaber og principper, der gælder uanset det rullende materiels og infrastrukturens type og karak‐
ter. Den kan tilrettelægges uden praktiske øvelser.
Kompetence vedrørende bestemte typer rullende materiel eller en given infrastrukturs sikkerheds- og
driftsregler og -metoder er ikke en del af den »generelle« kompetence. Uddannelse, der har til formål at
give lokomotivføreren kompetence vedrørende bestemt rullende materiel eller infrastruktur, er knyttet til
lokomotivførerens certifikat og omhandlet i bilag 2 og 3.
Den generelle uddannelse omfatter emner i punkt 1-7 i listen nedenfor. Punkterne er ikke opstillet i prio‐
ritet rækkefølge.
Brugen af verberne i listen viser, hvilken form for kompetence kandidaten forventes at tilegne sig. Deres
betydning er beskrevet i denne tabel:
Betydning
at have erhvervet kundskaber (data, kendsgerninger), som er nødvendige for
at forstå sammenhænge
vide, have kendskab til, kun‐ at kunne huske og genkende situationer, udføre arbejdsopgaver samt løse
ne nævne
problemer inden for veldefinerede rammer
(1) Lokomotivførerens arbejdsopgaver, arbejdsmiljø, rolle og ansvarsområder i forbindelse med togdrif‐
ten samt de faglige og personlige krav, der stilles til lokomotivføreren som følge af arbejdsopgaverne
a) kende hovedlinjerne i den lovgivning og de regler, der gælder for togdrift og -sikkerhed (krav og
procedurer vedrørende certificering af lokomotivførere, farligt gods, miljøbeskyttelse, brandsikring,
m.v.)
b) vide, hvilke specifikke krav og faglige og personlige kvaliteter der stilles (arbejde hovedsagelig ale‐
ne, skifteholdsarbejde på alle tider af døgnet, personlig beskyttelse og sikkerhed, læsning og ajour‐
føring af dokumenter, m.v.)
c) vide, hvilken adfærd der er forenelig med det sikkerhedsmæssige ansvar (indtagelse af medicin, al‐
kohol, narkotika og andre psykotrope stoffer, sygdom, stress, udmattelse, m.v.)
d) kunne nævne reference- og driftsdokumenter (f.eks. regelsæt, strækningsbog, kørselshåndbog, m.v.)
e) kunne nævne de involverede personers ansvarsområder og funktioner
f) vide, hvorfor præcision ved udførelsen af arbejdsopgaverne og i arbejdsmetoderne har stor betyd‐
ning
g) have kendskab til sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (f.eks. reglerne for færdsel på og i nærhe‐
den af sporene, reglerne for, hvordan man stiger på og af køretøjet på sikker måde, ergonomi, reg‐
lerne for personalets sikkerhed, personlige værnemidler, m.v.)
h) kende adfærdsmæssige færdigheder og principper (stresshåndtering, ekstreme situationer, m.v.)
i) kende principperne for miljøbeskyttelse (miljørigtig kørsel, m.v.).
(2) Jernbaneteknologi, herunder de sikkerhedsmæssige principper bag driftsreglementer
a) kende principper, reglementer og forskrifter for sikker togdrift
b) kunne nævne de involverede personers ansvarsområder og funktioner.
(3) Grundprincipperne for jernbaneinfrastrukturen
a) kende principperne og parametrene bag systemet og strukturen
b) kunne beskrive de vigtigste kendetegn ved spor, stationer og rangerbanegårde
Form for kompetence
kende, kunne beskrive
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
c) kende jernbanestrukturer (broer, tunneler, sporskifter, m.v.)
d) kende driftsformer (enkeltsporsdrift, dobbeltsporsdrift, m.v.)
e) kende signal- og togkontrolsystemer
f) kende sikkerhedsudstyr (akselboksvarmløbningsdetektorer, røgdetektorer i tunneler, m.v.)
g) kende trækkraftens strømforsyning (køreledning, tredje strømskinne, m.v.).
(4) Grundprincipper for driftsmæssig kommunikation
a) kende betydningen af kommunikation og kommunikationsmidler og -procedurer
b) vide, hvilke personer lokomotivføreren skal kontakte, og have kendskab til deres rolle og ansvars‐
områder (infrastrukturforvalterens personale, andet togpersonales arbejdsopgaver, m.v.)
c) vide, hvornår/hvorfor lokomotivføreren skal indlede en kommunikation
d) have kendskab til kommunikationsmetoder.
(5) Toget, dets sammensætning og de tekniske krav til trækkraftenheder, godsvogne, personvogne og an‐
det rullende materiel
a) kende de forskellige typer af trækkraft (el, diesel, damp, m.v.)
b) kunne beskrive køretøjets overordnede konstruktion (bogier, vognkasse, førerrum, beskyttelsessy‐
stemer, m.v.)
c) kende mærkningsregler og -systemer
d) kende dokumentation af togets sammensætning
e) vide, hvordan bremsesystemerne virker, og hvordan bremsekraften beregnes
f) vide, hvad togets hastighed er
g) vide, hvad den maksimale vægt og kræfterne på koblingen er
h) kende togkontrolsystemets funktionsmåde og formål.
(6) Risici, der er forbundet med jernbanedrift generelt
a) have kendskab til de styrende principper for trafiksikkerhed
b) kende de risici, der er forbundet med jernbanedrift, og de foranstaltninger, der kan tages i anvendel‐
se for at begrænse dem
c) kende sikkerhedsmæssige hændelser og vide, hvilken adfærd/reaktion der kræves
d) kende procedurerne i tilfælde af en ulykke med personskade (f.eks. evakuering).
(7) Fysiske grundbegreber
a) vide, hvilke kræfter der påvirker hjulene
b) vide, hvilke faktorer der påvirker accelerations- og bremseevne (vejrforhold, bremseudstyr, begræn‐
set adhæsion, sanding, m.v.)
c) have kendskab til elektriske begreber (kredsløb, måling af spænding, m.v.).
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Bilag 2
Kompetencer til opnåelse af certifikat for infrastrukturkendskab
1. Bremsetest
1.1. Personen skal kunne efterse og beregne, at togets aktuelle bremseevne før afgang er i overensstem‐
melse med den krævede bremseevne for den aktuelle infrastruktur i henhold til gældende regler.
2. Maksimal hastighed i henhold til strækningsforhold og driftsform
2.1. Personen skal kunne:
2.1.1. håndtere informationer som f.eks. hastighedsnedsættelser eller andre ændringer i forhold til gæl‐
dende regler for strækningen, og
2.1.2. føre tog under hensyntagen til den maksimale hastighed på basis af gældende regler herfor.
3. Kendskab til strækningen
3.1. Personen skal være i stand til at forudse problemer og reagere herpå på en sikker og effektiv måde,
herunder sikre præcision ved at have en gennemgående viden om strækningen og dens installationer samt
eventuelle alternative strækninger.
3.2. Særligt skal personen kunne:
3.2.1. håndtere de driftsmæssige betingelser (muligheder for ændring af sporbenyttelse, enkeltsporkør‐
sel, venstresporkørsel osv.),
3.2.2. læse og forstå relevante dokumenter om strækningens udstyrelse og beskaffenhed i denne sam‐
menhæng,
3.2.3. identificere spor, som kan anvendes for en given drift,
3.2.4. kende og anvende gældende sikkerhedsregler og signalsystemer for strækningen,
3.2.5. forstå driftsstyringen af strækningen,
3.2.6. kende og anvende strækningens opdeling i linieblok eller lignende med tilhørende regler herfor,
3.2.7. kende stationernes navne, placering med tilhørende afstandsmærker, signaler, m.v. for at kunne
tilpasse kørslen på tilfredsstillende vis,
3.2.8. kende signaler, der angiver overgang mellem forskellige drifts- og strømsystemer,
3.2.9. kende den maksimale hastighed for forskellige typer køretøjer, som anvendes,
3.2.10. kende de topografiske forhold på strækningen,
3.2.11. kende de særlige bremsekrav, f.eks. i forbindelse med faldforhold, og
3.2.12. kende særlige driftsforhold, f.eks. specielle signaler, mærker, afgangsbetingelser, m.v.
4. Sikkerhedsregler
4.1. Personen skal være i stand til at:
4.1.1. sikre, at toget kun igangsættes, når alle gældende regler herfor er opfyldt (jf. tjenestekøreplan,
afgangssignaler, m.v.),
4.1.2. observere ydre eller indre signaler, kunne tolke dem straks og agere korrekt som påkrævet,
4.1.3. føre toget sikkert i overensstemmelse med den fastsatte driftsform, herunder anvende specielle
kørselstyper, hvis det er påkrævet f.eks. i forbindelse med hastighedsnedsættelser, venstresporkørsel, samt
tilladelse til forbirangering af signal i stop, omstilling af sporskifter eller kørsel i arbejdsområder, og
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
4.1.4. håndtere planlagte og ikke planlagte stop, samt hvis det er nødvendigt, at yde supplerende service
for passagerer ved disse ikke planlagte stop ved f.eks. ind- og udstigning af passagerer.
5. Fremføring af tog
5.1. Personen skal være i stand til at:
5.1.1. stadfæste togets position i forhold til strækningens mærker og signaler m.v.,
5.1.2. anvende bremserne for nedsættelse af hastighed eller opbremsning under hensyntagen til det an‐
vendte rullende materiel og infrastrukturen, og
5.1.3. tilrette føringen af toget i overensstemmelse med køreplan samt givne krav til energibesparelse,
trækkraftens, togets, strækningens og omgivelsernes karakteristika.
6. Uregelmæssigheder
6.1. Personen skal være i stand til at:
6.1.1. være agtpågivende over for usædvanlige tildragelser på infrastrukturen og i omgivelserne, i den
udstrækning kørslen af toget tillader det: signaler, spor, energiforsyning, niveauskæringer, sporomgivel‐
ser, anden trafik,
6.1.2. vurdere afstande til genstande, der ligger inden for fritrumsprofilet,
6.1.3. informere jernbaneinfrastrukturforvalteren snarest muligt om observerede uregelmæssigheders
placering og art, samt sikre at informationen er forstået, og
6.1.4. tage hensyn til infrastrukturen, varetage eller træffe foranstaltninger til at varetage trafikkens og
personers sikkerhed, hver gang det er nødvendigt.
7. Driftsmæssige hændelser og uheld, herunder ildebrand og personskader
7.1. Personen skal være i stand til at:
7.1.1. træffe foranstaltninger til at sikre toget og tilkalde hjælp i tilfælde af ulykker med personskade til
følge,
7.1.2. bestemme, hvor toget skal stoppe i tilfælde af brand og evakuering af passagerer, hvis det er nød‐
vendigt,
7.1.3. sørge for relevante oplysninger om ildebrand hurtigst muligt, hvis branden ikke kan bringes under
kontrol,
7.1.4. informere jernbaneinfrastrukturforvalteren hurtigst muligt om anførte forhold, og
7.1.5. vurdere, om infrastrukturen tillader videre kørsel med det rullende materiel samt under hvilke be‐
tingelser.
8. Sprogkrav
8.1. Lokomotivførere, der skal kommunikere med infrastrukturforvalteren om vigtige sikkerhedsmæssi‐
ge forhold, skal have sprogkundskaber i mindst et af de sprog, den pågældende infrastrukturforvalter fast‐
lægger. Deres sprogkundskaber skal sætte dem i stand til at kommunikere aktivt og effektivt i rutinemæs‐
sige og uregelmæssige situationer og i nødsituationer. Lokomotivførerne skal kunne anvende de medde‐
lelser og den kommunikationsmetode, der er fastlagt i TSI�½en for »drift og trafikstyring«.
8.2. For at opfylde de krav, der er fastsat i pkt. 8.1, skal lokomotivførerne have læse- og forståelsesfær‐
digheder samt skriftlige og mundtlige udtryksfærdigheder på niveau B1 i Europarådets fælles europæiske
referenceramme for sprog (CEFRL), jf. nedenstående tabel:
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926632_0016.png
(Historisk)
B1
Selvstændig
sprogbruger
Lytte
Forstå
Læse
Samtale
Tale
Redegøre
Skrive Skrive
Jeg kan forstå hovedindholdet, når der er tale om dagligdags emner som fx arbej‐
de, skole, fritid etc., og sproget er klart og præcist.
Jeg kan forstå tekster, der er skrevet i et dagligdags sprog eller relaterer sig til mit
arbejde. Jeg kan forstå indholdet af personlige breve, hvor afsenderen beskriver
sine oplevelser, følelser og ønsker.
Jeg kan klare de fleste situationer, der opstår ved rejse i lande eller områder, hvor
sproget tales. Jeg kan uforberedt indgå i en samtale om emner af personlig interes‐
se eller generelle hverdagsemner som fx familie, fritid, arbejde, rejse og aktuelle
begivenheder.
Jeg kan bruge udtryk og vendinger til at redegøre for oplevelser, mine drømme,
håb og forventninger. Jeg kan kort forklare og begrunde mine meninger og planer.
Jeg kan fortælle en historie, give et resume af en bog eller af en film og beskrive
mine indtryk af dem.
Jeg kan skrive en enkel og sammenhængende tekst om dagligdags temaer eller om
emner, som interesserer mig personligt. Jeg kan skrive personlige breve, hvor jeg
beskriver oplevelser og indtryk.
8.3. For så vidt angår grænseovergangssektioner og de banegårde, der ligger tæt på grænserne, og som
er udpeget til grænseoverskridende trafik, kan førere af tog, som drives af en jernbanevirksomhed, af in‐
frastrukturforvalteren fritages for at skulle opfylde kravene i pkt. 8.2, hvis følgende procedure anvendes:
a) Jernbanevirksomheden skal anmode infrastrukturforvalteren om en undtagelse for de pågældende loko‐
motivførere. For at sikre en retfærdig og lige behandling af ansøgerne skal infrastrukturforvalteren for
hver indgivet anmodning om undtagelse anvende den samme vurderingsprocedure, som er beskrevet i
netredegørelsen.
b) Infrastrukturforvalteren skal imødekomme en anmodning om undtagelse, hvis jernbanevirksomheden
kan dokumentere, at den har truffet passende foranstaltninger til at sikre kommunikationen mellem de
berørte lokomotivførere og infrastrukturforvalterens ansatte i rutinemæssige og uregelmæssige situati‐
oner og i nødsituationer, som fastsat i pkt. 8.1.
c) Jernbanevirksomhederne og infrastrukturforvalterne skal sikre, at de berørte ansatte er bekendt med
disse regler og foranstaltninger og får den nødvendige uddannelse inden for rammerne af deres sikker‐
hedsstyringssystemer.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Bilag 3
Kompetencer til opnåelse af litrakendskab
1. Afprøvninger og kontroller forud for afgang
1.1. Personen skal være i stand til at:
1.1.1. indsamle relevant dokumentation og nødvendigt udstyr for det pågældende rullende materiel til
brug for lokomotivføreren under kørslen,
1.1.2. tjekke beholdningerne i trækkraftenheden,
1.1.3. tjekke relevante informationer, som befinder sig i trækkraftenheden,
1.1.4. sikre ved udførelse af specificerede checks og tests, at trækkraftenheden er i stand til at yde den
krævede trækkraft, og at sikkerhedsudstyret opererer korrekt,
1.1.5. tjekke anvendelighed og funktionaliteten af det foreskrevne beskyttelses- og sikkerhedsudstyr ved
opstart eller overdragelse af trækkraftenheden, hvor det kræves, og
1.1.6. udføre enhver rutinemæssig præventiv vedligeholdelsesforanstaltning.
2. Kendskab til det rullende materiel
2.1. Personen skal være fortrolig med alle til rådighed værende kontrolrutiner og indikationer, herunder
særligt for traktionssystem, bremsesystem og jernbanesikkerhedsrelaterede systemer.
2.2. For at kunne registrere og lokalisere uregelmæssigheder ved det rullende materiel, afgive melding
om dem, afgøre under hvilke betingelser driften kan genoptages, og i visse tilfælde foretage et indgreb,
skal lokomotivføreren have kendskab til:
2.2.1. den mekaniske opbygning,
2.2.2. ud- og indkobling af udstyr,
2.2.3. det rullende materiels løbetøj (hjul og bogier),
2.2.4. sikkerhedsudstyr,
2.2.5. brændstoftanke, brændstofforsyningssystem, udstødningssystem,
2.2.6. betydningen af ind- og udvendige mærker på det rullende materiel, særligt symboler anvendt til
farligt gods,
2.2.7. systemer til registrering af ture,
2.2.8. elektriske og pneumatiske systemer,
2.2.9. strøm- og højspændingssystemer,
2.2.10. kommunikationsudstyr (infrastruktur til togradio, osv.),
2.2.11. organisering af ture,
2.2.12. komponentdele af det rullende materiel, deres betydning, herunder udstyr til transport af dødt
rullende materiel, samt særligt udstyr til bremsning af tog ved udluftning af bremseledning,
2.2.13. bremsesystemet,
2.2.14. delene i traktionsenheden, og
2.2.15. traktionskæde, motorer og transmission.
3. Bremseprøver
3.1. Personen skal være i stand til at:
3.1.1. beregne og checke før afgang, om togets aktuelle bremseevne i henhold til gældende regler svarer
til den krævede på den pågældende strækning, og
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
3.1.2. afprøve funktionen af trækkraftens og togets bremser ved opstart og inden afgang samt under
driften.
4. Driftsbrug og maksimal hastighed af toget i relation til strækningsdata
4.1. Personen skal være i stand til at:
4.1.1. håndtere givne informationer, og
4.1.2. fastlægge kørselstype og hastighedsgrænse for toget ud fra variable forudsætninger som f.eks. ha‐
stighedsbegrænsninger, vejrforhold og signalændringer.
5. Fremføring af tog på en måde, som ikke medfører skader på installationer og vogne
5.1. Personen skal være i stand til at:
5.1.1. benytte alle til rådighed værende kontrolsystemer i overensstemmelse med gældende regler,
5.1.2. igangsætte toget under hensyntagen til adhæsion og trækkraftrestriktioner, og
5.1.3. anvende bremser for deceleration eller bremsning under hensyntagen til det rullende materiel og
infrastrukturen.
6. Uregelmæssigheder
6.1. Personen skal være i stand til at:
6.1.1. være opmærksom over for uregelmæssigheder af betydning for togets kørsel,
6.1.2. inspicere toget og identificere uregelmæssigheder ved toget, samt kunne skelne mellem forskelli‐
ge typer af uregelmæssigheder og kunne reagere i overensstemmelse med deres vigtighed, herunder kun‐
ne prøve at afhjælpe dem, samt altid give fortrin til jernbanesikkerheden, og
6.1.3. forstå betydningen af forskellige beskyttelsesforanstaltninger og kommunikationsformer.
7. Driftsmæssige hændelser og uheld, herunder ildebrand og personskade
7.1. Personen skal være i stand til at:
7.1.1. træffe foranstaltninger til at sikre toget og tilkalde hjælp i tilfælde af ulykker, hvor personer om
bord på toget er impliceret,
7.1.2. konstatere, om toget medfører farligt gods og skal kunne identificere farligt gods vogne på basis
af togdokumenter og vognlister, og
7.1.3. have kendskab til procedurer i relation til evakueringen af et tog i en nødsituation.
8. Betingelser for viderekørsel efter en hændelse, hvor det rullende materiel er involveret
8.1. Personen skal efter en hændelse være i stand til at:
8.1.1. vurdere, om det rullende materiel kan fortsætte kørslen og under hvilke betingelser, og
8.1.2. informere jernbaneinfrastrukturforvalteren om ovennævnte betingelser så hurtigt som muligt.
9. Hensætning af tog
9.1. Personen skal være i stand til at tage forholdsregler til at sikre, at toget ikke utilsigtet kommer i
bevægelse. Endvidere skal personen have kendskab til forholdsregler til at standse et tog eller dele deraf i
tilfælde af, at det uventet er kommet i bevægelse.
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Bilag 4
Krav til helbredsundersøgelser
2. Helbredsundersøgelser før ansættelse
2.1. Generelle krav til helbredsundersøgelser for alle sikkerhedsklassificerede funktioner før ansæt‐
telse:
2.1.1. generel lægeundersøgelse,
2.1.2. undersøgelse af sansefunktioner (syn, hørelse, farvesans),
2.1.3. undersøgelse af urin for sukkersyge (diabetes mellitus), og supplerende undersøgelser i det om‐
fang, de er nødvendige for at bedømme personens fysiske egnethed,
2.1.4. test for euforiserende stoffer eller psykotrop medicin (herunder antidepressiva), samt for alkohol‐
misbrug, der kan rejse tvivl om, hvorvidt personen er egnet til at udføre den pågældende sikkerhedsklassi‐
ficerede funktion,
2.1.5. undersøgelse af de kognitive egenskaber: opmærksomhed og koncentration, hukommelse, opfat‐
telsesevne, dømmekraft,
2.1.6. undersøgelse af kommunikationsevne, og
2.1.7. undersøgelse af psykomotoriske egenskaber: reaktionshastighed, koordinering af bevægelser.
2.2. Særlige helbredsundersøgelser før ansættelse af lokomotivførere
2.2.1. elektrokardiogram (EKG) i hvile.
3. De periodiske helbredsundersøgelser
3.1. Generelle krav til de periodiske helbredsundersøgelser efter ansættelse af lokomotivførere
3.1.1. generel lægeundersøgelse,
3.1.2. undersøgelse af sansefunktioner (syn og hørelse),
3.1.3. analyse af blod- eller urinprøve for at undersøge for sukkersyge (diabetes mellitus) og andre hel‐
bredstilstande efter indikation fra den kliniske undersøgelse,
3.1.4. test for euforiserende stoffer, hvis den kliniske undersøgelse indikerer det, og
3.1.5 elektrokardiogram (EKG) i hvile, hvis personen er fyldt 40 år.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
Bilag 5
Helbredskrav til lokomotivfører, der fører trækenhed på det danske jernbanenet
1. Generelle krav til helbred
Personen må ikke have noget helbredsproblem, være under medicinsk behandling eller tage medika‐
menter eller stoffer, der kan forårsage:
1.1. pludselig bevidstløshed,
1.2. nedsat opmærksomhed eller koncentration,
1.3. pludseligt tab af arbejdsevnen,
1.4. nedsat balance- eller koordinationsevne, eller
1.5. betydelig begrænsning af bevægelsesevnen.
2. Krav til synsevnen
Der stilles følgende krav til synsevnen:
2.1. synsstyrke på afstand med eller uden korrektion: 1,0 med mindst 0,5 på det svagest seende øje,
2.2. maksimalværdier for korrigerende linser: langsynethed +5/nærsynethed -8. Trafik- og Byggestyrel‐
sen kan i særlige tilfælde, og efter udtalelse fra en øjenlæge, tillade værdier, der ligger uden for dette in‐
terval,
2.3. synsstyrke på kort og mellemlang afstand: tilstrækkelig med eller uden korrektion,
2.4. kontaktlinser og briller er tilladt, hvis de regelmæssigt kontrolleres,
2.5. normalt farvesyn. Der anvendes en anerkendt test, f.eks. Ishihara, suppleret af en anden anerkendt
test, hvis nødvendigt,
2.6. synsfelt: normalt (ingen abnormitet af betydning for det arbejde, der skal udføres),
2.7. syn på begge øjne: fyldestgørende; kræves ikke, når en person har god adaptationsevne og tilstræk‐
kelig kompenseringsevne. Kun i det tilfælde, hvor personen har mistet sit binokulære syn efter ansættel‐
sen,
2.8. binokulært syn: skal være normalt og uden dobbeltsyn,
2.9. identificering af farvesignaler: testen skal baseres på genkendelse af enkeltfarver og ikke på relative
forskelle,
2.10. kontrastfølsomhed: god,
2.11. ingen fremadskridende øjensygdom,
2.12. øjenimplantater, keratotomi og keratektomi er kun tilladt, hvis de kontrolleres med en hyppighed,
som Trafik- og Byggestyrelsen fastsætter,
2.13. evne til at modstå blænding, og
2.14. farvede kontaktlinser og farveskiftende glas må ikke benyttes. Linser med UV-filter må benyttes.
3. Krav til hørelse og tale
Tilstrækkelig hørelse skal være bekræftet ved audiogram, dvs.:
3.1. ingen anomali (svimmelhedssygdomme) i det vestibulære sanseapparat (balanceorganet),
3.2. ingen kroniske talevanskeligheder (jf. nødvendigheden af høj og klar udveksling af meddelelser),
og
3.3. hørelsen skal være tilstrækkelig til, at personen kan føre en telefonsamtale og høre alarmtoner og
radiomeddelelser.
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
(Historisk)
3.4. Følgende værdier anses for vejledende:
3.4.1. hørenedsættelsen må ikke være større end 40 dB ved 500 og 1000 Hz, og
3.4.2. hørenedsættelsen må ikke være større end 45 dB ved 2000 Hz for det øre, hvor hørelsen ved luft‐
ledning er dårligst.
3.5. Brug af høreapparat er tilladt i særlige tilfælde.
21