Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1926630_0001.png
Retningslinjer for erhvervelse samt
vedligehold af infrastrukturkendskab
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0002.png
Indholdet i dette dokument er udarbejdet af:
Fagansvarlig, Lars Veiler (LTVJ)
Godkendt af:
Områdechef for Organisationsudvikling, Katrine Jensen (KATJ)
Version
10
9
8
7
6
Dato
31.01.17
10.03.16
03.07.15
07.04.15
26.03.15
Udarbejdet af
LVNS
AVPT
AVPT
NKJ
NKJ
Godkendt
af
KATJ
KATJ
KATJ
KATJ
KATJ
Ændring
Ændret i forhold til ny
lokomotivførerbekendtgørelse 1378
Procedure for tilmelding til prøve ændret (punkt
5.2)
Tilføjelse punkt 2.4.1: 14 timer inden for seneste
60 dage
Præcisering punkt 2.4.1 fra løbende til per måned
Retningslinjer for
erhvervelse samt
vedligehold af
infrastrukturkendskab
Banedanmark
Organisationsudvikling
Sikkerhedsuddannelser
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Forfatter Lars Veiler
Mail: [email protected]
Telefon: 8234 0000
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0003.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Indholdsfortegnelse
1
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6
1.7
2
2.1
2.2
2.3
2.3.1
2.3.2
3
3.1
3.2
3.2.1
3.2.2
3.2.3
3.3
4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
6
6.1
6.2
6.3
7
7.1
7.2
8
Generelt ............................................................................................................................................ 4
Gyldighed ................................................................................................................................... 4
Referencer ................................................................................................................................... 4
Definitioner ................................................................................................................................. 4
Forkortelser ................................................................................................................................. 4
Mål og indhold ............................................................................................................................ 4
Uddannelsens gennemførelse...................................................................................................... 4
Teori- og kørelærere samt censorer ............................................................................................ 4
Strækningskendskab ......................................................................................................................... 5
Erhvervelse ................................................................................................................................. 5
Indstilling til prøve...................................................................................................................... 5
Opretholdelse af rutine ................................................................................................................ 5
Rutinekørsel ............................................................................................................................ 5
Kørslens gennemførelse .......................................................................................................... 5
Generelt....................................................................................................................................... 6
Erhvervelse ................................................................................................................................. 6
Særligt komplekse stationer .................................................................................................... 6
Komplekse stationer................................................................................................................ 6
Øvrige stationer....................................................................................................................... 7
Opretholdelse af rutine ................................................................................................................ 7
Manglende rutine .............................................................................................................................. 8
Prøve i infrastrukturkendskab ........................................................................................................... 8
Formål ......................................................................................................................................... 8
Tilmelding til prøve .................................................................................................................... 8
Prøvens gennemførelse ............................................................................................................... 8
Regler for omgængere ................................................................................................................ 9
Prøvebevis................................................................................................................................... 9
Dokumentation ................................................................................................................................. 9
Generelt....................................................................................................................................... 9
Strækningskendskab ................................................................................................................... 9
Lokalkendskab .......................................................................................................................... 10
Pensum ........................................................................................................................................... 10
Strækningskendskab ................................................................................................................. 10
Lokalkendskab .......................................................................................................................... 10
Kontakt ........................................................................................................................................... 11
Lokalkendskab .................................................................................................................................. 6
Side 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0004.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Retningslinjer for erhvervelse samt
vedligehold af infrastrukturkendskab
1
1.1
Generelt
Gyldighed
Disse retningslinjer gælder for alle medarbejdere, der skal fremføre jernbanekøretøjer som
lokomotivfører og/eller fungere som rangerleder jf. SR § 3.
Infrastrukturkendskab er opdelt i strækningskendskab og lokalkendskab.
1.2
Referencer
Kravene til stræknings- og lokalkendskab (infrastrukturkendskab) fremgår af reference
dokumenterne med de i disse retningslinjer nævnte afvigelser og præciseringer. Reference
dokumenter er følgende:
Branchenormer for lokomotivfører licens- og certifikat uddannelser
Bekendtgørelse om certificering af lokomotivførere
(Lokomotivførerbekendtgørelsen)
SR
1.3
Definitioner
Fagansvarlig: Den fagansvarlige i Banedanmark, HR Sikkerhedsuddannelser.
Arbejdsgiver: Den entreprenørvirksomhed som medarbejderen er ansat i.
1.4
Forkortelser
Lkf: Lokomotivfører
Rgl: Rangerleder
1.5
Mål og indhold
Målet med uddannelsen er, at lkf/rgl opfylder de i reference dokumenterne og nærværende
retningslinjers krav til stræknings- og lokalkendskab.
De detaljerede mål (pensum) fremgår af afsnit 7.
1.6
Uddannelsens gennemførelse
Uddannelsen gennemføres dels som teoretisk uddannelse og dels som praktisk
gennemgang. Den teoretiske del gennemføres normalt i forbindelse med praktikken, men
kan også gennemføres særskilt alt efter omfanget af denne.
1.7
Teori- og kørelærere samt censorer
Teori- og kørelærere samt censorer skal være godkendt af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen og Banedanmark HR Sikkerhedsuddannelser.
Praktisk undervisning skal ske med en kørelærer.
Teoretisk undervisning kan gennemføres enten af en kørelærer eller en teorilærer.
Side 4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0005.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Mundtlige prøver afholdes med en kørelærer som eksaminator (normalvis den kørerlærer
der har undervist eleven) samt en faglig censor.
2
2.1
Strækningskendskab
Erhvervelse
For erhvervelse af strækningskendskab skal strækningen gennemkøres
mindst
en gang i
begge retninger sammen med en kørelærer eventuelt suppleret med teoretisk gennemgang.
Det er kørelæreren der i dialog med eleven vurderer, om der skal køres mere end én gang i
hver retning. Denne vurdering sker dels på baggrund af elevens kørsel generelt og dels på
baggrund af elevens erfaring og rutine.
Eleven skal, så vidt det overhovedet er muligt, selv fremføre køretøjet.
Kan det undtagelsesvis ikke lade sig gøre, skal kørelæreren på anden måde sikre sig, at alle
forhold på strækningen belyses herunder de topografiske forhold.
2.2
Indstilling til prøve
Når uddannelsen i pågældende strækning er gennemført, indstiller køre- eller teorilæreren
eleven til prøve i den pågældende infrastruktur jf. pkt. 5.2.
2.3
2.3.1
Opretholdelse af rutine
Rutinekørsel
For at opretholde sit strækningskendskab skal lkf befare de enkelte strækninger (i
begge retninger) i nogle bestemte intervaller afhængig af lkf´s rutine og erfaring.
Derudover kræves en generel opretholdelse af rutinen i selve det at fremføre køretøj.
Erfaring
0
1 år
1
2 år
2
6 år
6
x år
Interval for rutinekørsel på de
enkelte strækninger
Mindst en gang hver anden måned
Mindst en gang hver tredje måned
Mindst en gang hver sjette måned
Mindst en gang hver tolvte måned
Generel rutine
Mindst 7 timers reel
fremføring af køretøj pr.
måned eller 14 timer inden
for seneste 60 dage jf. pkt.
2.3.2.
Det er dog altid lkf´s personlige ansvar, at vurdere om det i skemaet anførte er
tilstrækkeligt til forsvarligt at fungere som lkf.
Den fagansvarlige kan pålægge en lkf øget rutinekørsel herunder kørsel med kørelærer,
hvis det skønnes nødvendigt ud fra en vurdering af den pågældendes faglige niveau, adfærd
samt rutine og erfaring.
2.3.2
Kørslens gennemførelse
Følgende kørsel tæller som rutinekørsel:
Kørsel, hvor den pågældende lkf selv fremfører køretøjet som fører jf. SR.
Kørsel, hvor den pågældende lkf ikke selv fremfører køretøjet, men fungerer
Side 5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0006.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
som lods eller fører jf. SR. (Gælder kun, hvis den der fremfører køretøjet ikke
har infrastrukturkendskab).
Ved mangel
på ”produktionskørsel”,
er det muligt for entreprenører at bestille en
toganmeldelse som
”uddannelseskørsel”
med Banedanmark som operatør.
Kørslen skal aftales forud med den fagansvarlige på e-mail: [email protected]. Bekræftelse på
aftalen skal vedlægges bestillingen af toganmeldelsen.
Bestiller skal angives med navn på både person og firma (entreprenør).
3
3.1
Lokalkendskab
Generelt
Retningslinjer for lokalkendskab på stationer gælder helt generelt for funktionen som
rangerleder jf. SR § 3, uanset om man selv betjener køretøjet eller ej.
Stationerne er inddelt i tre kategorier.
Særligt komplekse stationer.
Komplekse stationer.
Øvrige stationer.
3.2
3.2.1
Erhvervelse
Særligt komplekse stationer
På særligt komplekse stationer skal undervisning i lokalkendskab forestås af en lokalkendt
kørelærer, og i videst muligt omfang ved praktisk indøvelse som rangerleder i det
pågældende område.
Stationerne er:
København H
Fredericia
Københavns lufthavn Kastrup
Århus H
Kan det undtagelsesvis ikke lade sig gøre, at eleven selv fungerer som rgl, skal kørelæreren
i stedet sikre sig, at stationen gennemgås på en måde, så alle forhold belyses som om
eleven selv fungerede som rgl.
Kørelæreren indstiller eleven til prøve jf. pkt. 5.2.
3.2.2
Komplekse stationer
Opnåelse af lokalkendskab kan ske ved, at rgl selv rent fysisk sætter sig ind i
infrastrukturen på den pågældende station med eventuelle tilhørende instrukser.
Stationerne er:
Esbjerg
Frederikshavn
Herning
Side 6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0007.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Odense
Padborg
Struer
Vejle
Aalborg
Kolding
Helgoland
Helsingør
Kalundborg
Nykøbing F
Næstved
Ringsted
Roskilde
Køge
Hillerød
Østerport
Det er rgl selv, der vurderer, hvornår det nødvendige lokalkendskab er til stede, og
anmoder om at komme til prøve jf. pkt. 5.2.
3.2.3
Øvrige stationer
Stationer hvor man på stedet, og inden rangeringen påbegyndes, sætter sig ind i forholdene,
så kravene i målbeskrivelsen og SR § 3 overholdes.
Der afholdes ikke prøve, rgl har alene ansvaret for at have erhvervet sig tilstrækkeligt
lokalkendskab inden rangeringen påbegyndes.
3.3
Opretholdelse af rutine
For at opretholde sit lokalkendskab skal medarbejderen fungere som rgl og foretage
rangeringer i bestemte intervaller afhængig af områdernes kompleksitet.
Derudover kræves en generel opretholdelse af rutinen i selve funktionen som rgl.
Stationer
Særligt
komplekse
stationer
Komplekse
stationer
Øvrige
stationer
Interval for rutinerangering
Foretage mindst en rangering
hvert sjette måned på den enkelte
station.
Foretage mindst en rangering en
gang om året på den enkelte
station.
Ingen særlige krav
Generel opretholdelse af rutine
Inden for de seneste fire måneder,
skal medarbejderen i alt fungere
samlet 20 dage som Rangerleder
og SR-arbejdsleder. Fordelingen
skal være således: minimum fem
dage som rangerleder, minimum
10 dage som SR-arbejdsleder og
fem dage, som kan fordeles
mellem funktionerne SR-
arbejdsleder og rangerleder.
Det er dog altid rgl´s personlige ansvar, at vurdere om det i skemaet anførte er
tilstrækkeligt i forhold til forsvarligt at fungere som rgl.
Den fagansvarlige kan pålægge en rgl øget rutinerangering, hvis det skønnes nødvendigt ud
fra en vurdering af den pågældendes faglige niveau, adfærd samt rutine og erfaring.
Side 7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0008.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
4
Manglende rutine
Har en lkf ikke vedligeholdt sit strækningskendskab jf. pkt. 2.3 og en rgl ikke vedligeholdt
sit lokalkendskab jf. pkt. 3.3., må disse ikke fungere som henholdsvis lkf eller rgl på den
respektive infrastruktur.
For at fungere som lkf og/eller rgl på den givne infrastruktur igen, skal
strækningskendskabet og/eller lokalkendskabet erhverves på ny.
De manglende kompetencer slettes uden ugrundet ophold fra lkf´s certifikat henholdsvis
slettes på rgl´s kompetenceoversigt.
For uddybning af den administrative proces samt uddybning af ansvar i forbindelse med
certifikater, henvises til
Retningslinjer for udstedelse og ajourføring af lokomotivførerlicens
og -certifikat
5
5.1
Prøve i infrastrukturkendskab
Formål
Formålet med prøven er, at efterprøve og dokumentere at den enkelte lkf/rgl lever op til de
fastsatte kompetencekrav for stræknings- og lokalkendskab.
5.2
Tilmelding til prøve
Tilmelding til prøve foregår via
Banedanmarks Kursuskatalog.
I forbindelse med tilmelding skal en indstilling til prøven sendes til
[email protected].
Til indstillingen bruges blanketten:
Indstilling til prøve i infrastrukturkendskab
Ved strækningskendskab samt lokalkendskab på særligt komplekse stationer
indsender kørelæreren indstillingen til prøven
.
Ved lokalkendskab på komplekse stationer underskriver og indsender rgl selv
indstillingen til prøven.
5.3
Prøvens gennemførelse
Prøvens indhold fastsættes af den fagansvarlige, og er enten mundtlig, skriftlig, praktisk
eller på PC.
Skriftlige og PC baserede prøver afholdes med en eksamensvagt fra Banedanmark. Der skal
her som minimum opnås 80 point ud af 100 mulige for at bestå.
Mundtlige prøver afholdes individuelt som en praktisk prøve. Ved prøven deltager udover
medarbejderen en eksaminator samt en faglig censor. Eksaminator skal være en Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen og Banedanmark HR Sikkerhedsuddannelser godkendt kørelærer
med det pågældende infrastrukturkendskab på sit certifikat. Kørelæreren som har
gennemført undervisningen, vil normalt fungere som eksaminator.
Der gives ved begge type prøver
bedømmelsen ”bestået” eller ”ikke bestået”.
Medarbejderen må ikke fungere som lkf/rgl på den pågældende infrastruktur før prøven er
bestået.
Side 8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0009.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Hvis prøven indikerer sikkerhedskritiske mangler i den
generelle
viden hos lkf/rgl, så kan
den fagansvarlige suspendere den pågældendes certifikat, og indkalde til særlig prøve.
5.4
Regler for omgængere
Bestås prøven ikke kan den pågældende indstilles til ny prøve indenfor en måned.
Eventuelt efter at have modtaget yderligere undervisning.
5.5
Prøvebevis
Efter bestået prøve udstedes et prøvebevis, som sendes elektronisk til vedkommende der
indstillede lkf/rgl til at komme til prøve i infrastrukturkendskab.
Prøvebeviset gælder som dokumentation ved ansøgning om ændring af certifikat, og som
supplement til certifikatet indtil kompetencen er påført certifikatet. Dog højst indtil
certifikatet er modtaget af vedkommende der på vegne af rgl/lkf ansøger om ændring af
certifikat.
6
6.1
Dokumentation
Generelt
Den enkelte medarbejders stræknings- og lokalkendskab samt rutine skal altid kunne
dokumenteres overfor Banedanmark af såvel arbejdsgiver som medarbejder.
Banedanmark forbeholder sig ret til, at foretage stikprøvevis kontrol af bl.a logbøgers
validitet ved at udbede sig f.eks. arbejdssedler eller andet, der kan dokumentere de
oplysninger, som logbogen indeholder.
Al dokumentation skal leveres i en form, så den umiddelbart kan gennemskues.
6.2
Strækningskendskab
Den enkelte lokomotivfører skal derfor notere hver enkelt kørsel i en personlig logbog
(papir eller elektronisk).
Logbogen skal indeholde følgende:
Førerens navn og lokomotivfører licens nr.
Dato og præcist klokkeslet for kørslens påbegyndelse og afslutning.
Præcis angivelse af strækning/station for den pågældende kørsel.
Evt. nr. på TA.
Lokomotivføreren skal under kørslen medbringe logbogen for de sidste 6 måneders kørsel -
enten elektronisk eller i papirform.
Logbogen skal på forlangende fremvises til Banedanmarks tilsynsførende eller
undersøgelsesvagt.
Derudover skal logbogen for de seneste 12 måneders kørsel opbevares, så den på
forlangende kan fremsendes til Banedanmark indenfor 5 hverdage.
Den enkelte lokomotivfører er personligt ansvarlig for at føre logbogen.
Arbejdsgiveren har pligt til at kontrollere om logbøgerne udfyldes efter disse retningslinjer.
Kun kørsler anført i logbogen vil indgå i vurderingen af strækningskendskab og rutine i
Side 9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0010.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
forhold til opretholdelse af certifikat.
6.3
Lokalkendskab
For rgl, som samtidig er lkf, gælder, at rangering skal føres i logbogen som nævnt under
pkt. 6.2.
For øvrige rangerlederes vedkommende skal arbejdsgiveren på anden måde kunne
dokumentere lokalkendskab og rutine f.eks. i form af en kompetenceoversigt.
7
7.1
Pensum
Strækningskendskab
Eleven skal kunne redegøre for følgende i teori henholdsvis kunne håndtere i praksis:
SIN, TIB og andre dokumenter om stækningens beskaffenhed og udstyrelse.
Strækningens sikkerhedskoncepter linjeblok, fjernstyring, radiodirigering,
togkontrol m.v.
Stationsbestyrerens placering - FC, lokal.
Overgange til forskellige driftssystemer.
Bremsebestemmelserne gældende for pågældende strækning.
Stationernes navne.
Signaler og mærkers fysiske placering herunder kritiske synlighedsforhold.
Togvejsendepunkter på stationerne.
Signaler og mærkers betydning herunder forsignalering m.v.
Hastighederne på den fri bane.
Hastighederne ved ind- og udkørsel på stationerne.
De topografiske forhold på strækningen herunder eventuelle særlige forhold
med hensyn til stigning og fald.
Stedfæste en placering på strækningen i forhold til signaler, mærker m.v.
Perronoverganges placering.
Strækningens overkørsler
signaler- og mærkers placering og overkørsler med
11.5 henholdsvis 11.6 mærke.
Andre specielle forhold, steder eller andet, som kan have indflydelse på
kørslen.
Kunne træffe forholdsregler og tilkalde hjælp i tilfælde af uheld eller ulykker.
7.2
Lokalkendskab
Eleven skal kunne redegøre for følgende såvel i teori som i praksis:
SIN, TIB og andre dokumenter om stationens beskaffenhed og udstyrelse.
Stationsbestyrerens placering.
Signaler- og mærkers fysiske placering herunder kritiske synlighedsforhold.
Side 10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926630_0011.png
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Signaler og mærkers betydning.
Rangerhastighederne i de forskellige spor.
De topografiske forhold på stationen herunder eventuelle særlige forhold med
hensyn til bremser.
Særlige forhold vedrørende sporskiftebetjening herunder stedbetjening.
Hvilke områder der er omfattet af sikringsanlægget, og hvilke der ikke er -
samt afgrænsningen mellem de to områder.
Forhold og betingelser vedrørende kørsel mellem togvejsspor og sidespor.
Benævnelserne på spor og områder (numre, navne m.v.) samt sporenes
placering.
Stedfæste et rangertræks placering i forhold til signaler, mærker, sporskifter
m.v.
Hvordan rangering foregår - rangertogveje / annulleret / mundtlige tilladelser.
Betjening af særlige anlæg herunder omstillingsanlæg.
Stationens overgange og overkørsler herunder betjening af disse.
Andre specielle forhold eller forsigtighedsregler, som kan have indflydelse på
rangeringens gennemførelse.
Kunne træffe forholdsregler og tilkalde hjælp i tilfælde af uheld eller ulykker.
8
Kontakt
Henvendelser vedrørende prøveresultater og afholdelsen af undervisningen i
infrastrukturkendskab kan indsendes til Banedanmark på [email protected] eller til
Banehuset, Amerika Plads 15, 2100 København Ø.
Side 11