Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1926629_0001.png
Jesper Ravn
Sendt pr. mail til: [email protected]
01.08.2018
Svar på klage
Banedanmark vender hermed tilbage vedrørende din klage af 17. juli 2018, som er sendt til
Banedanmark, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, Berlingske, Kim Christiansen (DF),
samt Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets udvalgsassistent.
Banedanmark skal indledningsvist bemærke, at nærværende svar på din klage alene er sendt til
dig med kopi til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Nedenfor adresseres de enkelte punkter i din klage.
Klagepunkt 1
Jesper Ravns klage
Banedanmark anser et sammenfald imellem RAVN Bane 2016 ApS og RAVN Bane II ApS.
Dette er ikke tilfældet hvilket i her kan se:
RAVN Bane 2016 ApS havde 7 ansatte, RAVN Bane II ApS har 2 ansatte
RAVN Bane 2016 ApS var godkendt efter gammelt sikkerhedsledelsessystem jf.
Banedanmark regler før 2018, RAVN Bane II ApS er godkendt efter Banedanmarks nye
2018 regler samt færdig med udarbejdelse af RBSMS Jernbanesikkerhedsledelsessystem
som er grundlag for sikkerhedscertifikat ved Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen og er langt i
processen.
RAVN Bane 2016 ApS kom under konkurs hvorved Lønmodtagernes Garantifond trådte til. I
tilfælde af virksomhedsoverdragelse ville de IKKE være tiltrådt med dækning af
lønmodtagernes krav men ville have videreført kravet til RAVN Bane II ApS. Dette var ikke
tilfældet.
Lønmodtagernes Garantifond har pligt til, at sørge for, at de ikke dækker løn til
medarbejdere som er en del af en virksomhedsoverdragelse.
RAVN bane II ApS har igennem processen med skabelsen af helt nyt
Sikkerhedsledelsessystem forøget sikkerhedsbevidstheden markant. Den øvrige observans
mod gældende lovgivning er ligeledes opgraderet kraftigt i forhold til RAVN Bane 2016
ApS.
RAVN Bane 2016 ApS var ejet af RAVN Bane Holding IVS
RAVN Bane II ApS er ejet af SICO
Anlæg IVS. Altså to selvstændige juridiske enheder ejet af hver deres selvstændige juridiske
enhed.
Banedanmark opfattelse af, at der er sammenfald imellem RAVN Bane 2016 ApS og RAVN Bane II
ApS kommer ud af det blå og strider direkte imod hvad konkursen tidligere har afgjort.
Kvalitet & Sikkerhed
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
2018-10999
CVR 18632276
Brevskabelon 1.0
Side 1(7)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926629_0002.png
Er det ikke tilstrækkeligt, at der ved samme lejlighed blev udstedt en jernbanesikkerhedsmæssig
advarsel til undertegnede som person?
Nej den giver jer ikke ret til, at føre et skærpet tilsyn med RAVN Bane II ApS, og det er nok her skoen
trykker.
Jeg ved, at Banedanmarks stunt med virksomhedsoverdragelse alene har til formål, at kunne føre et
skærpet tilsyn med RAVN Bane II ApS.
Hvilken motivation ligger der her bag?
Jeg troede faktisk, at Banedanmarks ønske om, at smadre mine virksomheder og fratage mig alt jeg
ejer forsvant med Niels K.
Men dette synes ikke, at være tilfældet!
Banedanmarks forsøg på, at på uskyldig og diskret manér, at overføre det skærpede tilsyn til RAVN
Bane II ApS vil jeg hermed på det kraftigeste afvise!
Banedanmarks bemærkninger
Den 19. september 2017 foretog Ravn Bane 2016 ApS en arbejds- og placeringskørsel i en trolje,
som ikke var forsynet med en virksom dødmandsanordning, hvorfor der foruden føreren skal
være en anden person i førerrummet, jf. Sikkerhedsreglementet af 1975, § 78, pkt. 3.3. Under en
efterfølgende samtale i Banedanmark den 26. september 2017 bekræftede du kørslen, samt at
du foretog kørslen, selvom du vidste, at handlingen var i strid med de
jernbanesikkerhedsmæssige regler.
Den 7. november 2017 meddelte Banedanmark til Ravn Bane 2016 Aps, at virksomheden sættes
under skærpet tilsyn. Det skærpede tilsyn gennemføres i fire år fra den 7. november 2017, og
det indebærer, at Ravn Bane 2016 ApS i perioden vil kunne blive underlagt hyppigere audits og
tilsyn fra SR-koordinatorer.
Den 20. november 2017 anmodede Ravn Bane II IVS (senere Ravn bane II ApS) om at blive
godkendt til at levere jernbanesikkerhedsmæssige ydelser til Banedanmark. Du er også
administrerende direktør i Ravn Bane II ApS og ejer alle anparterne i selskabet. Ravn Bane II
ApS modtog den nævnte godkendelse fra Banedanmark den 14. marts 2018.
Ravn Bane 2016 ApS blev den 5. februar 2018 af Erhvervsstyrelsen anmodet tvangsopløst efter
selskabslovens § 225.
Under godkendelsesproceduren af Ravn Bane II ApS til at levere jernbanesikkerhedsmæssige
ydelser til Banedanmark, blev Banedanmark opmærksom på og konstaterede, at der var
fuldstændigt personsammenfald i ejer- og direktørkredsen i virksomhederne Ravn Bane 2016
ApS og Ravn Bane II ApS. Ravn Bane 2016 ApS ejedes 100 % af Ravn Holding 2016 IVS, som igen
ejedes 100 % af dig. Direktionen i Ravn Bane 2016 Aps bestod af adm. direktør Jesper Ravn.
Ravn Bane II ApS, ejes 100 % af Sico Anlæg IVS, som igen ejes 100 % af dig. Direktionen består af
adm. direktør Jesper Ravn.
Begge virksomheders formål er, at drive virksomhed vedrørende
handel, rådgivning, service, investering, handel, produktion og anden efter ledelsens opfattelse
relateret virksomhed.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926629_0003.png
Ved godkendelsen af Ravn Bane II ApS havde Banedanmark ud fra en omgåelsesbetragtning
derfor såvel ret som pligt til at lægge vægt på de forhold, som førte til, at Ravn Bane 2016 ApS
blev underlagt et skærpet tilsyn. Det var Banedanmarks vurdering, at der forelå sagligt grundlag
for, at det skærpede tilsyn videreføres overfor Ravn Bane II ApS.
Det skal bemærkes, at der juridiske set ikke tale om succession af et offentligretligt påbud eller
anden bebyrdende forvaltningsafgørelse, hvorfor det skærpede tilsyn uden videre kan
videreføres til Ravn Bane II ApS.
Hertil skal det bemærkes, at det efter Banedanmarks opfattelse er uden betydning, at de to
virksomheder er godkendt til at levere jernbanesikkerhedsmæssige ydelser til Banedanmark
efter retningslinjer i to forskellige versioner. Versionsskiftet skyldes alene tidsmæssige faktorer,
da virksomhederne er godkendt med års mellemrum.
Endvidere er det uden betydning, at Ravn Bane II ApS har skabt et nyt
sikkerhedsledelsessystem, som er nødvendigt for at blive godkendt af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i medfør af bekendtgørelse 147 af 30. januar 2017.
Endelig er der ikke tale om en virksomhedsoverdragelses-betragtning, som strider mod
konkursens retsvirkninger.
Banedanmark bemærker, at Banedanmark løbende vurderer, om der er grundlag for at føre et
skærpet tilsyn med alle virksomheder, som fremfører materiel på Banedanmarks infrastruktur
og sikkerhedsgodkendelse.
Klagepunkt 2
Jesper Ravns klage
Banedanmarks krav vil jeg nedenfor sammenligne med Banedanmarks egne retningslinjer.
Her kan Banedanmark kræve, at en Lokomotivfører dokumenter hvor han har kørt(TIB og fra og
til) samt tid(Dato samt starttid)
De følgende krav Banedanmark stiller er uden hjemmel:
en præcis beskrivelse af kørslernes formål
med hvilke køretøj / køretøjer kørslerne blev gennemført
i tilfælde af der var øvrige personer med i køretøjet, bedes oplyst deres navne og
funktioner under kørslerne
Banedanmark kan i Banedanmarks egne Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab punkt 6.2 læse hvilke krav Banedanmark kan stille.
Dette er rendyrket diskrimination!
Og vi har været præcis her tidligere!
Nærmere den 10.10.2013 hvor Lizette Jensen videresendte mail fra Niels K med en række
uhjemlede krav.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926629_0004.png
Forskellen er her, at Banedanmark for længst har bedyret over for pressen samt Tranport-,
Bygning- og Boligministeriet, at Banedanmark har endt al diskrimination af Jesper Ravn.
Dette har Banedanmark dog her netop dokumenteret IKKE er tilfældet.
Banedanmarks bemærkninger
Nedenfor redegøres for Banedanmark hjemmel til at anmode entreprenører om at levere
oplysninger om kørsler til Banedanmark, når de fremfører materiel på Banedanmarks
infrastruktur og på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse.
Det følger af jernbanelovens
1
§ 16, at Banedanmark forvalter statens infrastruktur. Som
infrastrukturforvalter skal Banedanmark sikkerhedsgodkendes af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen i medfør af jernbanelovens § 59.
I medfør af jernbanelovens § 59, stk. 2, kan transportministeren fastsætte nærmere regler om
kravene for at opnå sikkerhedsgodkendelse, herunder regler om sikkerhedsledelsessystemer,
gyldighedsperiode, dispensation, ændringer af godkendelser og certifikater samt tilbagekaldelse.
Reglerne er bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr. 13 af 4. januar 2007 om sikkerhedsgodkendelse
af jernbaneinfrastrukturforvaltere, som Banedanmark nuværende sikkerhedsgodkendelse er
udstedt i medfør af.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkender efter § 61, stk. 1, de sikkerhedsregler, som
Banedanmark udarbejder. Af bestemmelsens stk. 2 fremgår det dog, at Banedanmark kan
udarbejde og ændre egne sikkerhedsregler i henhold til virksomhedens
sikkerhedsledelsessystem uden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens godkendelse, hvis de krav, der
er fastsat i stk. 3, er opfyldt.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fører endvidere efter reglerne i §§ 70-71 tilsyn med, at
Banedanmark overholder betingelserne herfor.
Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse
Banedanmarks gældende sikkerhedsgodkendelse er udstedt af Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen i
medfør af bekendtgørelse 13 af 4. januar 2007. I medfør heraf, har
jernbaneinfrastrukturforvalteren ansvaret for en sikker drift af sin del af jernbanesystemet og
kontrollen med de risici, der opstår på dette system. Infrastrukturforvalteren har pligt til at
iværksætte nødvendige risikostyringsforanstaltninger, og hvor det er relevant i samarbejde med
organisationer som udfører sikkerhedsklassificerede funktioner på samme infrastruktur, jf. § 8.
Efter § 10 skal infrastrukturforvalterens øverste ledelse udarbejde en jernbanesikkerhedspolitik
og sikre, at jernbanesikkerhedspolitikken 1) omfatter en forpligtelse til fastholdelse og
forbedring af jernbanesikkerheden, 2) omfatter en forpligtelse til at overholde relevant
lovgivning, efterleve relevante retningslinjer for god praksis og eventuelt andre bestemmelser,
som infrastrukturforvalteren har tilsluttet sig på jernbanesikkerhedsområdet, og 3) er formidlet
til og indarbejdet på alle niveauer hos infrastrukturforvalteren.
Det fastslås endvidere i § 17, at infrastrukturforvalteren skal udforme og vedligeholde
procedurer, der sikrer, at relevant behov for uddannelse og træning bliver identificeret, og at
1
lovbekendtgørelse nr. 686 af 27. maj 2015
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926629_0005.png
medarbejderne opnår de nødvendige færdigheder, der er hensigtsmæssige eller krævede for
gennemførelsen af deres arbejde.
Infrastrukturforvalteren skal efter § 22 udforme og vedligeholde procedurer til at registrere,
undersøge og rapportere jernbaneulykker, hændelser og andre sikkerhedsmæssige forhold,
samt sikre, at der gennemføres korrigerende og forebyggende handlinger.
Endelig følger det af § 27, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan tilbagekalde
sikkerhedsgodkendelsen helt eller delvist, hvis jernbaneinfrastrukturforvalteren ikke længere
opfylder de i § 3 nævnte krav, eller hvis jernbaneinfrastrukturforvalteren overtræder vilkårene
for sikkerhedsgodkendelsen eller bestemmelserne i bekendtgørelsen om
sikkerhedsgodkendelse af jernbaneinfrastrukturforvaltere.
Med hjemmel i disse angivne bestemmelser stiller Banedanmark således krav til alle
entreprenører, der kører på Banedanmarks infrastruktur om at overholde og efterleve en række
nærmere angivne regler, procedurer og krav, herunder blandt andet SR og andre
jernbanesikkerhedsmæssige regler. Banedanmark fører kontrol med overholdelsen af disse
regler. Banedanmark stiller krav og fører kontrol med entreprenører, der fremfører materiel på
Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse, idet Banedanmark - som ovenfor angivet - er forpligtet
til at sikre en sikker drift af sin del af jernbanesystemet og kontrollen med de risici, der opstår på
dette system. Dette indebærer blandt andet også, at entreprenører, der ønsker at levere
jernbanesikkerhedsmæssige ydelser til Banedanmark, skal godkendes hertil. Dette
godkendelsessystem skal sikre, at entreprenørerne etablerer og opretholder nødvendige og
tilstrækkelige procedurer til at sikre en høj jernbanesikkerhed på Banedanmarks infrastruktur.
Herudover sikrer Banedanmark, at de krav, som er pålagt Banedanmark i medfør af
jernbaneloven og bekendtgørelser på jernbaneområdet overholdes. Dette gælder i særdeleshed
lokomotivførerbekendtgørelsen, som indeholder nærmere regler om, at de personer der
fremfører materiel på det åbne danske jernbanenet, har de nødvendige og tilstrækkelige
kompetencer hertil. Dette skal Banedanmark blandt andet sikre, når Banedanmark udsteder og
opdaterer lokomotivførercertifikater.
På baggrund heraf, er det således Banedanmarks opfattelse, at Banedanmark har den
nødvendige hjemmel til kræve, at entreprenører, der fremfører materiel på Banedanmarks
infrastruktur og sikkerhedsgodkendelse, leverer oplysninger om deres kørsler til Banedanmark,
når der anmodes herom.
Klagepunkt 3
Jesper Ravns klage
I en anden kommunikation har jeg klaget over jeres afvisning af, at vores rutinekørsel i trolje i
sporspærringer ikke blev accepteret af Banedanmark.
Dette til trods for, at Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab IKKE specificerer om rutinekørsel skal foregå i spærret spor eller ej.
Dette erkender i da også i e-mail den 11.07.2018 hvor jeres formulering er: Vi er blevet
opmærksomme på, at formuleringen vedr. Rutinekørsel kan gøres mere tydelig end
reel
fremføring . Det bliver ændret i forbindelse med den
i gangværende revision. Denne e-mail
modtog jeg kl. 11:26 kun 11 min efter den mail jeg her svarer på.
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926629_0006.png
Her kunne i evt. sige
tak Jesper Ravn fordi du opdagede om dette og gjorde os opmærksomme
på endnu en fejl vi havde lavet i vores retningslinjer
Tidligere havde i jo fejl i Retningslinjer for styring af litrauddannelse og litrakompetencer så
Transport-, Bygning- og Boligministeriet i deres afgøelse fra 11.02.2015 ugyldiggjorde jeres
retningslinjer.
Dette stoppede dog ikke Banedanmark som hemmeligholdt denne vigtige detalje.
Fra 11.02.2015 til den 01.04.2015 havde Banedanmark simpelthen ikke retningslinjer for Litra
overhovedet.
Afgørelsen fra Tranport-, Bygning- og Boligministeriet den 11.02.2015 findes her.
Nederst på side 21 er udtalelsen om fortolkning af daværende BEK nr. 985.
Banedanmarks bemærkninger
I mail af 21. juni 2018 anmodede du om, at Banedanmark nærmere redegør for fortolkningen af
retsreglerne og hermed kravene for opnåelse af strækningskendskab med henblik på
generhvervelse af lokomotivførercertifikat.
Den 11. juli 2018 sendte Banedanmark svar til dig, hvori der nærmere redegøres for
Banedanmarks krav i forbindelse med generhvervelse af lokomotivførercertifikat. Samme dato
kvitterer du for dette svar.
Banedanmark angiver i sit svar
også af 11. juli 2018 - på din
mail, at Vi er blevet
opmærksomme på, at formuleringen vedr. rutinekørsel kan gøres mere tydelig end
reel
fremføring”.
Dette vil blive ændret ved en kommende revision.
Til dette skal det indledningsvist bemærkes, at tidsangivelserne i dit klagepunkt 2 er ukorrekte.
Banedanmark første mail til dig den 11. juli 2018 sendes kl. 11.26. Det er herefter dig selv, der
svarer Banedanmark 10 minutter senere kl. 11.36. Banedanmark opfølgende mail af samme dato
sendes først kl. 16.32, dvs. 5 timer senere.
Herudover er det ikke korrekt, at ovenstående citat fra Banedanmark mail er et udtryk for, at
Banedanmark har fundet og erkendt fejl i Banedanmarks Retningslinjer for erhvervelse samt
vedligehold af infrastrukturkendskab . Retningslinjerne er et levende dokument, der
opdateret, dels når der vedtages ny lovgivning, som giver anledning hertil, dels når
Banedanmark bliver opmærksom på behovet for præciseringer som følge af ny terminologi,
risiko for misfortolkninger eller misforståelser, samt andre faktorer, der spiller ind for at sikre
den bedste forståelse af retningslinjerne.
Banedanmark tilkendegiver i sin mail af 11. juli 2018, at formuleringen vedr. rutinekørsel, kan
gøres mere tydelig. Dette er ikke ensbetydende med, at retningslinjerne i den gældende version
indeholder fejl. Det er en tilkendegivelse af, at retningslinjerne ved næste opdatering eller
gennemgang, vil blive formuleret således, at teksten vedr. kravene om rutinekørsel fremstår
klarest muligt.
Klagepunkt 4
Jesper Ravns klage
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
Punkt 4
Banedanmarks forvaltning samt fortolkning af bekendtgørelser
Den 20.11.2017 blev Banedanmark begavet med en ny bekendtgørelse. BEK nr. 1212 af
20/11/2017 som erstattede BEK nr. 1378.
I Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab er seneste rettelse
lavet den 31.01.2017 hvor der er ændret i forhold til BEK nr. 1378.
I Retningslinjer for styring af litrauddannelse og litrakompetencer er seneste rettelse den
14.04.2017 hvor akut opståede kørsler er opdateret, men ud over dette er der den 12.01.2017
lavet ændringer i forhold til BEK nr. 1378.
Men Banedanmark har endnu ikke adapteret nogen af Banedanmarks retningslinjer til BEK nr.
1212 af 20/11/2017 til trods for, at der er en del ændringer og, at det er knap 8 måneder siden
bekendtgørelsen blev lov.
Hvordan skal man som underentreprenør til Banedanmark og som vidne til Banedanmarks egen
håndtering af gældende lovgivning blive inspireret til, at navigere fejlfrit igennem skoven af
bekendtgørelser, retningslinjer samt love?
Banedanmarks bemærkninger
Efter ikrafttrædelse af bekendtgørelse 1212 af 20. november 2017 om certificering af
lokomotivførere som afløser den tidligere bekendtgørelse nr. 1378 af 22. november 2016, har
Banedanmark foretaget en intern undersøgelse af behovet for at opdateret Banedanmarks
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab . Banedanmark har
fundet, at et sådan behov ikke er tilstede, da den nye bekendtgørelse ikke indeholder ændringer
til bestemmelser, som er berørt i retningslinjerne.
Med venlig hilsen
Martin Harrow
Områdechef
Banedanmark
Side 7/7