Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1926628_0001.png
Fra:
Jesper Ravn [mailto:[email protected]]
Sendt:
1. august 2018 21:55
Emne:
Konkrete spørgsmål
Prioritet:
Høj
Min bemærkning om, at nu må det være nok med tidstrækkeri og åbenlys diskrimination" må gerne
medtages.
Kære Banedanmark
Kære Transport-, Bygnings- og Boligminister
Du har chancen for, at vise noget format og mødes med mig.
Der er meget du behøver en opdatering på.
Banedanmark dette er en KLAGE!
Jeg har enkelte konkrete spørgsmål i må og SKAL svare på.
Der er 5 spørgsmål som jeg ønsker svar på.
KONKRETE svar!
Forord:
Jeg er bekendt med embedsværkets metoder.
Banedanmark svarer udenom på konkrete spørgsmål for derved, at kunne referere til jeres svar ved
fremtidige henvendelser.
Populært sagt begraver i de gode spørgsmål som i ikke kan eller vil svare på!
Det skal jeg bede jer om ikke, at forsøge her!
Den 01.08.2018 sender Banedanmark mig så et svar hvor der skrives om alt andet.
Banedanmark forstår hver gang, at krybe udenom ved, at citere paragraffer og andet.
Men Banedanmark forholder sig på intet tidspunkt til mine konkrete spørgsmål.
Jeg skal derfor skære det lidt mere ud i pap så også Banedanmark forstår!
I gør mig så rasende efterhånden.
Jeg er så træt af en behandling som om jeg er komplet idiot!
Jeg kan udmærket godt identificere jeres arbejdsmetoder og hvad i vil opnå.
Dette gør, at jeg ved i bevidst bryder loven, i bevidst trækker tiden og, at i bevidst svarer udenom.
Jeg vil mene der skal et møde til!
Vedr. Punkt 1
Banedanmark skriver:
Banedanmark bemærker, at Banedanmark løbende vurderer, om der er grundlag for at føre et skærpet
tilsyn med alle virksomheder, som fremfører materiel på Banedanmarks infrastruktur og
sikkerhedsgodkendelse.
Mit spørgsmål:
Hvilke andre virksomheder er underlagt skærpet tilsyn? (1)
Jeg er klar over langt de fleste sikkerhedsmæssige hændelser hvorfor jeg ved, at Banedanmark til stadighed
diskriminerer!
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
Kan Banedanmark svare sandfærdigt på dette så har vi et sted at starte.
Vedr. Punkt 2
Banedanmark skriver:
På baggrund heraf, er det således Banedanmarks opfattelse, at Banedanmark har den nødvendige hjemmel
til kræve, at entreprenører, der fremfører materiel på Banedanmarks infrastruktur og
sikkerhedsgodkendelse, leverer oplysninger om deres kørsler til Banedanmark, når der anmodes herom.
Mit spørgsmål:
Korrekt at Banedanmark kan stille krav og vi entreprenører skal leve op til dem.
Men i kan kun stille krav jf. Jeres egne retningslinjer!
Der står i Retningslinjer for erhvervelse samt vedligeholdelse af infrastrukturkendskab punkt 6.2:
6.2 Strækningskendskab
Den enkelte lokomotivfører skal derfor notere hver enkelt kørsel i en personlig logbog (papir eller
elektronisk).
Logbogen skal indeholde følgende:
Førerens navn og lokomotivfører licens nr.
Dato og præcist klokkeslet for kørslens påbegyndelse og afslutning.
Præcis angivelse af strækning/station for den pågældende kørsel.
Evt. nr. på TA.
Alligevel kræver i følgende som IKKE fremgår af Retningslinjer for erhvervelse samt vedligeholdelse af
infrastrukturkendskab:
En præcis beskrivelse af kørslens formål
Med hvilke køretøj/køretøjer kørslerne blev gennemført
I tilfælde af der var øvrige personer med i køretøjet, bedes oplyst navne og funktioner
under kørslen.
Især vedr. Dette punkt har Banedanmark helt og aldeles ignoreret klagepunkterne og hældt
vand ud af ørene .
Det er beskæmmende som Banedanmark ikke tåler fremført fakta imod jer selv.
Så hvor finder Banedanmark hjemmel til disse krav? (2)
Vedr. Punkt 3
Banedanmark skriver:
Banedanmark tilkendegiver i sin mail af 11. juli 2018, at formuleringen vedr. rutinekørsel, kan gøres mere
tydelig. Dette er ikke ensbetydende med, at retningslinjerne i den gældende version indeholder fejl. Det er
en tilkendegivelse af, at retningslinjerne ved næste opdatering eller gennemgang, vil blive formuleret
således, at teksten vedr. kravene om rutinekørsel fremstår klarest muligt.
Mit spørgsmål:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926628_0003.png
Korrekt
Banedanmark
kan stille krav og vi entreprenører skal leve op til dem.
Men i kan kun stille krav jf. Jeres egne retningslinjer?
Hvor står det Banedanmark jeres retningslinjer, at kørsel i sporspærringer ikke regnes med som
rutinekørsel?
Der står i Retningslinjer for erhvervelse samt vedligeholdelse af infrastrukturkendskab punkt 2.3.1 og
2.3.2:
2.3.1 Rutinekørsel
Generel rutine: Mindst 7 timers
reel fremføring af køretøj pr.
Måned eller 14 timer
inden for seneste 60 dage jf. Pkt. 2.3.2
2.3.2 Kørslens gennemførsel
Kørsel, hvor den pågældende lkf selv fremfører køretøjet som fører jf. SR.
Kørsel, hvor den pågældende lkf ikke selv fremfører køretøjet, men fungerer
som lods eller fører jf. SR. (Gælder kun, hvis den der fremfører køretøjet ikke har
infrastrukturkendskab).
Ved mangel på produktionskørsel , er det muligt for entreprenører at
bestille en
toganmeldelse som uddannelseskørsel med Banedanmark som operatør.
Kørslen skal aftales forud med den fagansvarlige på e-mail:
[email protected].
Bekræftelse
på aftalen skal vedlægges bestillingen af toganmeldelsen.
Bestiller skal angives med navn på både person og firma (entreprenør).
Hvor i Retningslinjer for erhvervelse samt vedligeholdelse af infrastrukturkendskab står det, at
rutinekørsel i spærret spor ikke tæller? (3)
Vedr. punkt 4
Banedanmark skriver:
Banedanmark har fundet, at et sådan behov ikke er tilstede, da den nye bekendtgørelse ikke indeholder
ændringer til bestemmelser, som er berørt i retningslinjerne.
Mit spørgsmål:
Så mit spørgsmål er:
Forskellen på BEK nr. 1378 af 22/11/2016 (historisk) og BEK nr. 1212 af 20/11/2017 (gældende) er
primært hvad der i BEK nr. 1212 er §5:
Stk. 3. Såfremt lokomotivføreren tidligere har opnået relevante kompetencer, kan
uddannelsens omfang indskrænkes til de kompetencer, lokomotivføreren mangler at
opnå.
Stk. 4. Personen skal ved en prøve kunne dokumentere at have opnået de i bilag 2 og 3
anførte kompetencer.
Stk. 5. Krav til prøvernes form og indhold er fastsat i kapitel 7.
Stk. 6. Uddannelsens nærmere indhold, skal overholde bestemmelserne i kapitel 3.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 384: Henvendelse af 1/8-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926628_0004.png
Disse punkter er en markant forskel i forhold til BEK nr. 1378.
Endvidere har BEK nr. 1378 også været gældende for Faglærere samt Kørelærere.
Dette er nu flyttet over i BEK nr. 1213 af 20/11/2017.
Det er alt i alt markante ændringer som er sket, men alligevel har i ingen opdateringer af
hverken
Retningslinjer for erhvervelse samt vedligeholdelse af infrastrukturkendskab
eller
Retningslinjer for styring af litrauddannelse og litrakompetencer.
Hvordan kan Banedanmark påstå, at der ikke er et sådant behov da den nye
bekendtgørelse(red. Bek nr. 1212) ikke indeholder ændringer til bestemmelser, som er berørt
i retningslinjerne, når retningslinjerne primært vedrører uddannelse? (4)
Når Banedanmark stiller krav til entreprenørere som IKKE står i Banedanmarks retningslinjer så er
der tale om uhjemlede krav.
Hvem stiller i ellers overfor disse krav? (5)
Med venlig hilsen
Kind regards
Mit Freundlichen Grüßen
Jesper Ravn
Adm. Direktør
RAVN Bane II ApS
Roholmsvej 12F
2620 Albertslund
Tel: +45 3111 6669
Dir: +45 3111 6666
www.ravn-bane.dk
[email protected]