Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 381
Offentligt
1926609_0001.png
søndag den 15. juli 2018 kl. 21.15.45 Centraleuropæisk sommer<d
Emne:
SV: Vedr. mail af 21.6.2018
Dato:
onsdag den 11. juli 2018 kl. 16.32.42 Centraleuropæisk sommer@d
Fra:
Lauge Køcks Philipsen (LKPH) <[email protected]>
Til:
Jesper Ravn <[email protected]>
Kære Jesper,
Selv tak, godt at du kunne bruge svaret.
Vi er blevet opmærksomme på, at formuleringen vedr. ru@nekørsel kan gøres mere tydelig end ”reel
fremføring”. Det bliver ændret i forbindelse med den igangværende revision.
Med venlig hilsen
Lauge Køcks Philipsen
Sektionschef sikkerhedsuddannelser
Banedanmark
HR / Organisationsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
M: +45 2752 1161
[email protected]
www.banedanmark.dk
Tænk på miljøet, behøver du at printe denne mail?
Fra: Jesper Ravn [mailto:[email protected]]
Sendt: 11. juli 2018 11:36
Til: Lauge Køcks Philipsen (LKPH) <[email protected]>
Emne: Re: Vedr. mail af 21.6.2018
Kære Lauge
Du beskriver det rig@g godt og det giver rig@g god mening.
Så mange tak for det.
Jeg har da også fulgt Banedanmarks anvisninger om ru@nekørsel.
Dog vil jeg fortsat fastholde, at kravet @l, at ru@nekørsel ikke omfa\er kørsel i “afspærret spor” (defini@on
fra BEK nr. 1212 af 26/11.2017) ikke er beskrevet i jeres Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastruktur.
Når det ikke står nogen steder bliver det håndteret som om det er kotume.
Og fremadre\et mener jeg, at i er bedst tjent med, at få en dække de passage hvor det defineres hvilke
former for kørsel der accepteres som ru@nekørsel ind i Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastruktur.
Med venlig hilsen
Kind regards
Mit Freundlichen Grüßen
Jesper Ravn
Adm. Direktør
RAVN Bane ApS
Roholmsvej 12F
Page 1 of 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926609_0002.png
2620 Albertslund
Tel: +45 3111 6660
Dir: +45 3111 6666
www.ravn-bane.dk
[email protected]
Den 11. jul. 2018 kl. 11.26 skrev Lauge Køcks Philipsen (LKPH) <[email protected]>:
Kære Jesper
Indledningsvist skal jeg beklage den lange svar@d, som skyldes lav bemanding som følge af
sommerferien.
Herunder finder du svar vedr. din henvendelse af 21. juni 2018 om Banedanmarks krav i
forbindelse med generhvervelse af lokomo@vførercer@fikat.
Kravet om ru@nekørsel, som du er blevet pålagt at overholde i medfør af ”Retningslinjer for
erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab”, er ikke et krav, der følger direkte af
bekendtgørelse 1212 af 20. november 2017 om cer@ficering af lokomo@vførere
(lokomo@vførerbekendtgørelsen), med derimod et krav som Banedanmark s@ller @l de
lokomo@vførere, som Banedanmark udsteder lokomo@vførercer@fikat @l, jf. § 14, og som må
køre på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse i medfør af den gældende overgangsordning,
dispensa@onsordning, eller som er Banedanmark egne førere.
Hvorvidt en kommende eeeruddannelsesordning, som etableres i forbindelse med, at din
virksomhed cer@ficeres eeer § 11 i jernbaneloven, bør indeholde lignede krav @l
ru@nekørsel, skal Banedanmark bede dig aflare med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Den nærmere begrundelse finder du i lokomo@vførerbekendtgørelsen, som er udstedt af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og som fastsæ\er krav @l personer, der ønsker at fremføre
trækkraeenheder på det danske jernbanenet og virksomheder, der beskæeiger personer,
der fremfører trækkraeenheder på det danske jernbanenet, jf. § 1, stk.1.
Det fremgår af § 1, stk. 2, nr. 3, at bekendtgørelsen ikke gælder for personer, der
udelukkende fører trækkraeenheder på sporsek@oner, der midler@digt er afspærret for
normal trafik med henblik på vedligeholdelse, fornyelse eller forbedring.
De\e betyder, at der ikke er krav om, at en person skal opfylde
lokomo@vførerbekendtgørelsens krav for at fremføre trækkraeenheder i spærrede spor, eller
ved erhvervelse af lokomo@vførerlicens og lokomo@vførercer@fikat (bekendtgørelsens
kapitel 2). Sam@dig betyder det, at lokomo@vførerbekendtgørelsens regler om
eeeruddannelse (§§38-40) heller ikke finder anvendelse på de personer, der alene fremfører
trækkraeenheder i spærrede spor.
Derimod forholder det sig således, at en person, der har erhvervet et
lokomo@vførercer@fikat fra Banedanmark i medfør af lokomo@vførerbekendtgørelsens §§ 6-
9 og bilag 2 og 3 fastsa\e krav for infrastruktur- og litrakendskab, skal følge den
eeeruddannelsesordning og de fastsa\e systemer, som Banedanmark er pålagt at etablere i
medfør af lokomo@vførerbekendtgørelsens § 38, med henblik på at lokomo@vførerens
kompetencer opretholdes. Eeeruddannelsesordningen er udmøntet i Banedanmarks
”Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab” og angår de
lokomo@vførercer@fikater, som Banedanmark udsteder. Eeeruddannelsesordningen er
godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, jf. § 39.
Andre virksomheder, der er indehaver et sikkerhedscer@fikat, jf. jernbanelovens § 58 eller
Page 2 of 3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926609_0003.png
virksomheder, der er cer@ficeret eeer § 11 i jernbaneloven kan have etableret et andet
system med andre specifikke krav @l ru@nekørsel. Her gælder, at eeeruddannelsesordningen
for deres vedkommende skal være godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, er du naturligvis velkommen @l at kontakte
undertegnede.
Med venlig hilsen
Lauge Køcks Philipsen
Sektionschef sikkerhedsuddannelser
Banedanmark
HR / Organisationsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
M: +45 2752 1161
[email protected]
www.banedanmark.dk
Tænk på miljøet, behøver du at printe denne mail?
Page 3 of 3