Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 381
Offentligt
1926606_0001.png
Fra:
Jesper Ravn [mailto:[email protected]]
Sendt:
17. juli 2018 11:28
Emne:
Re: RAVN Bane ll ApS skærpet tilsyn (BDK ID: 760365)
Prioritet:
Høj
Kære Banedanmark
Dette er en klage!
Banedanmark
Inden jeg forholder mig til hvad Banedanmark ved jeres mail ønsker svar på, så har jeg følgende at
fremføre!
Punkt 1
Banedanmark har truffet afgørelse om, at der er tale om virksomhedsoverdragelse
Banedanmark anser et sammenfald imellem RAVN Bane 2016 ApS og RAVN Bane II ApS.
Dette er ikke tilfældet hvilket i her kan se:
RAVN Bane 2016 ApS havde 7 ansatte, RAVN Bane II ApS har 2 ansatte
RAVN Bane 2016 ApS var godkendt efter gammelt sikkerhedsledelsessystem jf. Banedanmark regler før 2018, RAVN
Bane II ApS er godkendt efter Banedanmarks nye 2018 regler samt færdig med udarbejdelse af RBSMS
Jernbanesikkerhedsledelsessystem som er grundlag for sikkerhedscertifikat ved Trafik,- Bygge- og Boligstyrelsen og
er langt i processen.
RAVN Bane 2016 ApS kom under konkurs hvorved Lønmodtagernes Garantifond trådte til. I tilfælde af
virksomhedsoverdragelse ville de IKKE være tiltrådt med dækning af lønmodtagernes krav men ville have
videreført kravet til RAVN Bane II ApS. Dette var ikke tilfældet.
Lønmodtagernes Garantifond har pligt til, at sørge for, at de ikke dækker løn til medarbejdere som er en del af en
virksomhedsoverdragelse.
RAVN bane II ApS har igennem processen med skabelsen af helt nyt Sikkerhedsledelsessystem forøget
sikkerhedsbevidstheden markant. Den øvrige observans mod gældende lovgivning er ligeledes opgraderet kraftigt i
forhold til RAVN Bane 2016 ApS.
RAVN Bane 2016 ApS var ejet af RAVN Bane Holding IVS
RAVN Bane II ApS er ejet af SICO Anlæg IVS. Altså to
selvstændige juridiske enheder ejet af hver deres selvstændige juridiske enhed.
Banedanmark opfattelse af, at der er sammenfald imellem RAVN Bane 2016 ApS og RAVN Bane II ApS
kommer ud af det blå og strider direkte imod hvad konkursen tidligere har afgjort.
Er det ikke tilstrækkeligt, at der ved samme lejlighed blev udstedt en jernbanesikkerhedsmæssig advarsel
til undertegnede som person?
Nej den giver jer ikke ret til, at føre et skærpet tilsyn med RAVN Bane II ApS, og det er nok her skoen
trykker.
Jeg ved, at Banedanmarks stunt med virksomhedsoverdragelse alene har til formål, at kunne føre et
skærpet tilsyn med RAVN Bane II ApS.
Hvilken motivation ligger der her bag?
Jeg troede faktisk, at Banedanmarks ønske om, at smadre mine virksomheder og fratage mig alt jeg ejer
forsvant med Niels K.
Men dette synes ikke, at være tilfældet!
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926606_0002.png
Banedanmarks forsøg på, at på uskyldig og diskret manér, at overføre det skærpede tilsyn til RAVN Bane II
ApS vil jeg hermed på det kraftigeste afvise!
Punkt 2
Banedanmark stiller uhjemlede krav
Banedanmarks krav vil jeg nedenfor sammenligne med Banedanmarks egne retningslinjer.
Her kan Banedanmark kræve, at en Lokomotivfører dokumenter hvor han har kørt(TIB og fra og til) samt
tid(Dato samt starttid)
De følgende krav Banedanmark stiller er uden hjemmel:
en præcis beskrivelse af kørslernes formål
med hvilke køretøj / køretøjer kørslerne blev gennemført
i tilfælde af der var øvrige personer med i køretøjet, bedes oplyst deres navne og funktioner under kørslerne
Banedanmark kan i Banedanmarks egne Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab punkt 6.2 læse hvilke krav Banedanmark kan stille.
Dette er rendyrket diskrimination!
Og vi har været præcis her tidligere!
Nærmere den 10.10.2013 hvor Lizette Jensen videresendte mail fra Niels K med en række uhjemlede krav.
Forskellen er her, at Banedanmark for længst har bedyret over for pressen samt Tranport-, Bygning- og
Boligministeriet, at Banedanmark har endt al diskrimination af Jesper Ravn.
Dette har Banedanmark dog her netop dokumenteret IKKE er tilfældet.
Punkt 3
Banedanmark erkender de også tidligere har stillet uhjemlede krav
I en anden kommunikation har jeg klaget over jeres afvisning af, at vores rutinekørsel i trolje i
sporspærringer ikke blev accepteret af Banedanmark.
Dette til trods for, at Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab IKKE
specificerer om rutinekørsel skal foregå i spærret spor eller ej.
Dette erkender i da også i e-mail den 11.07.2018 hvor jeres formulering er: Vi er blevet opmærksomme på,
at formuleringen vedr. Rutinekørsel kan gøres mere tydelig end
reel fremføring . Det bliver ændret i
forbindelse med den i gangværende revision. Denne e-mail modtog jeg kl. 11:26 kun 11 min efter den mail
jeg her svarer på.
Her kunne i evt. sige
tak Jesper Ravn fordi du opdagede om dette og gjorde os opmærksomme på endnu
en fejl vi havde lavet i vores retningslinjer
Tidligere havde i jo fejl i Retningslinjer for styring af litrauddannelse og litrakompetencer så Transport-,
Bygning- og Boligministeriet i deres afgøelse fra 11.02.2015 ugyldiggjorde jeres retningslinjer.
Dette stoppede dog ikke Banedanmark som hemmeligholdt denne vigtige detalje.
Fra 11.02.2015 til den 01.04.2015 havde Banedanmark simpelthen ikke retningslinjer for Litra
overhovedet.
Afgørelsen fra Tranport-, Bygning- og Boligministeriet den 11.02.2015 findes her.
Nederst på side 21 er udtalelsen om fortolkning af daværende BEK nr. 985.
Punkt 4
Banedanmarks forvaltning samt fortolkning af bekendtgørelser
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926606_0003.png
Den 20.11.2017 blev Banedanmark begavet med en ny bekendtgørelse. BEK nr. 1212 af 20/11/2017 som
erstattede BEK nr. 1378.
I Retningslinjer for erhvervelse samt vedligehold af infrastrukturkendskab er seneste rettelse lavet den
31.01.2017 hvor der er ændret i forhold til BEK nr. 1378.
I Retningslinjer for styring af litrauddannelse og litrakompetencer er seneste rettelse den 14.04.2017 hvor
akut opståede kørsler er opdateret, men ud over dette er der den 12.01.2017 lavet ændringer i forhold til
BEK nr. 1378.
Men Banedanmark har endnu ikke adapteret nogen af Banedanmarks retningslinjer til BEK nr. 1212 af
20/11/2017 til trods for, at der er en del ændringer og, at det er knap 8 måneder siden bekendtgørelsen
blev lov.
Hvordan skal man som underentreprenør til Banedanmark og som vidne til Banedanmarks egen
håndtering af gældende lovgivning blive inspireret til, at navigere fejlfrit igennem skoven af
bekendtgørelser, retningslinjer samt love?
Afrunding
Overordnet er det mægtig fint, at Banedanmark kan se, at den er gal. Men Banedanmark forholder sig ikke
til, at Banedanmark har stillet krav om rutinekørsel til undertegnede samt Henrik Søeborg UDEN, at have
hjemmel i Banedanmarks egne retningslinjer.
Det er hverken gratis, at hyre en Kørelærer eller, at sige nej til arbejde da tiden skal bruges på rutinekørsel.
Selv ikke Niels K´s afgang fra Banedanmark har afsluttet diskriminationen mod min person, for der er
fortsat flere ansatte i Banedanmark som vil have ram på undertegnede.
Hvor længe vil
Transport-, Bygning- og Boligministeren tillade diskrimination mod min person?
Jeg gør her opmærksom på, at hetzen startede da jeg var til prøve ved Niels K.
Dette var i November 2008 så vi har snart 10 års jubilæum.
Med venlig hilsen
Kind regards
Mit Freundlichen Grüßen
Jesper Ravn
Adm. Direktør
RAVN Bane II ApS
Roholmsvej 12F
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1926606_0004.png
2620 Albertslund
Tel: +45 3111 6669
Dir: +45 3111 6666
www.ravn-bane.dk
[email protected]
Fra:
"Niels Hansen (NHAN)" <[email protected]>
Dato:
onsdag den 11. juli 2018 kl. 11.15
Til:
Henrik <[email protected]>, Jesper Ravn <[email protected]>
Cc:
"Martin Harrow (MHRO)" <[email protected]>
Emne:
RAVN Bane ll ApS skærpet tilsyn (BDK ID: 760365)
RAVN Bane ll ApS
Att: Sikkerhedsansvarlig Henrik Søeborg Sørensen
Banedanmark - Kvalitet & Sikkerhed er blevet opmærksom på, at RAVN Bane ll ApS på bestilling
har modtaget toganmeldelse nr. 13832 omhandlende kørsel med AKMA fra København H den
02.06.2018 til Esbjerg med tog BM 236175 og toganmeldelse nr. 13856 omhandlende kørsel med
tog BM 236147, BM 236148, BM 236149, BM 236150, BM 236151, BM 236152 og BM 236153 med
ankomst i Køge den 03.06.2018 kl: 05:23. (TA 13832 og 13856 er vedhæftet)
I mail af 08.11.2017 meddelte Banedanmark virksomheden Ravn Bane 2016 ApS, at denne ville
blive sat under skærpet tilsyn. Pågældende virksomhed er nu registreret i Erhvervsstyrelsens
selskabsregister som under konkurs. Banedanmark er dog af den opfattelse, at virksomhedens
aktiviteter er videreført i Ravn Bane II ApS og, at der er personsammenfald mellem de to juridiske
enheder. På denne baggrund vurderer Banedanmark, at der er fornødent saglig grundlag for at
videreføre det skærpede tilsyn, som er meddelt Ravn Bane 2016 ApS, og som kan henføres til
dennes ejers manglende efterlevelse af jernbanesikkerhedsmæssige regler, til Ravn Bane ll ApS.
På baggrund heraf skal jeg bede om at få oplyst følgende:
hvorvidt alle kørslerne blev gennemført som anført på toganmeldelserne nr. 13832 og
13856
en præcis beskrivelse af kørslernes formål
med hvilke køretøj / køretøjer kørslerne blev gennemført
hvilke lokomotivførere som fremførte de enkelte kørsler
i tilfælde af der var øvrige personer med i køretøjet, bedes oplyst deres navne og
funktioner under kørslerne.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 381: Henvendelse af 17/7-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
Formålet med ovenstående anmodning er en kontrol med, at Ravn Bane II ApS følger gældende
regler for kørsel med arbejdskøretøjer på Banedanmarks infrastruktur.
med venlig hilsen
Niels Hansen
Sektionschef
Banedanmark
Kvalitet & Sikkerhed,
Hændelser og Analyser
Amerika Plads 15
2100 København Ø