Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 375
Offentligt
Hej.
Jeg skal prøve at gøre det kort: hvorfor benytter Danmark sig ikke af den eneste løsning der får farten ned,
når man ser bort fra fartskrivere/GPS overvågning i personbiler?
Jeg taler her om fastmonterede ANPG kameraer ved alle til/frakørsler som eksempelvis
https://en.wikipedia.org/wiki/SPECS_(speed_camera) eller Section Control eller nogen af de andre lignende
systemer.
Grunden til jeg skriver det er den eneste løsning der virker, er at dette system straffer hver gang!
Danmark med ATK i dag er en joke for bilister som vil køre for stærkt, mere end 300.000 registrede brugere
på fartkontrol.nu vidner om dette.
Hvis risikoen for at få en bøde er minimeret til forsvindende lille, så koster det jo kun en brøkdel af en bøde
at køre for stærkt.
Jeg mistænker visse af mine medbilister for at have fartbøder som en post på budgetkontoen.
Og med "Saphe" og tilhørende tjenester/alternativer er risikoen og omkostningen uendelig lille.
Hvis man indførte stræknings-atk på motorveje og omfartsveje hvor det virker bedst, så kunne de mobile
ATK vogne koncentrere sig mere om byzoner, skoler og andre relevante zoner.