Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
1924976_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
2018-3522
Europa-Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet,
Det Europæiske økonomiske og sociale udvalg og regionsudvalget
om Et mobilt Europa
Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, op-
koblet og ren
KOM(2018) 293 final
Nyt notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget om et mobilt Europa
bæredygtig mobi-
litet i Europa: sikker, opkoblet og ren. Der er tale om tredje og sidste del af
mobilitetspakken (vejpakken)
"Et mobilt Europa". Et af målene består af at
fuldføre den proces, der skal sætte EU i stand til at høste det fulde udbytte af
moderniseringen på mobilitetsområdet. For at sikre dette er det ifølge Kom-
missionen afgørende, at fremtidens mobilitetssystemer er sikre, rene og effek-
tive for alle EU-borgere.
Kommissionen ønsker derfor i større grad at udnytte mulighederne ved ny
teknologi og derigennem forfølge målsætningerne om at gøre mobiliteten i EU
mere sikker og tilgængelig, gøre den europæiske industri mere konkurrence-
dygtig, gøre de europæiske arbejdspladser mere sikre og skabe et renere mil-
jø, der er bedre tilpasset til den nødvendige bekæmpelse af klimaændringerne.
Meddelelsen foreslår en omfattende EU-tilgang til mobilitetsområdet og be-
skriver i den forbindelse overordnet den brede vifte af lovforslag og under-
støttende foranstaltninger, som Kommissionen gennemfører, og som ifølge
Kommissionen tilsammen udgør en helhedsorienteret, integreret og fremad-
rettet tilgang til at opnå ren, opkoblet og konkurrencedygtig mobilitet for EU-
borgerne.
Regeringen ser generelt positivt på Kommissionens tredje mobilitetspakke og
støtter overordnet meddelelsens formål og ambition om at opnå ren, opkoblet
og konkurrencedygtig mobilitet for EU-borgerne.
For så vidt angår meddelelsens punkt om trafiksikkerhed er det regeringens
grundlæggende holdning, at trafiksikkerhed og regulering heraf overvejende
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0002.png
anses for at være et nationalt anliggende, da der er stor forskel i medlemssta-
ternes infrastruktur, trafikforhold, hastighedsgrænser, trafikanters adfærd
mv. Regeringen finder det ligeledes vigtigt, at de enkelte medlemslande fort-
sat har metodefrihed i trafiksikkerhedsarbejdet således at indsatsen, herunder
nøgleaktionerne, ikke bliver bindende og unødig bureaukratisk.
Regeringen har ikke implementeret en national handlingsplan med trafiksik-
kerhedsmålsætninger og er således særdeles kritisk over for Kommissionens
eventuelle fastsættelse af
resultatmål.
En del af Kommissionens foranstaltninger/nøgleaktioner i handlingsplanen
for trafiksikkerhed mangler at blive kvalificeret, hvilket gør det svært at vur-
dere, om det vil have stor indflydelse på måden, som regeringen tilgår trafik-
sikkerhedsarbejdet i dag. Fra dansk side forventes det, at de enkelte initiativer
kvalificeres i ekspertudvalg etc. før de endeligt fremlægges til beslutning.
Regeringen anser desuden Kommissionens iværksættelse af en undersøgelse
af, om det er muligt at gennemføre et lovgivningsinitiativ om gensidig aner-
kendelse af frakendelse af førerretten, for problematisk, da der er meget stor
forskel på de frakendelsesmæssige sanktioner inden for de enkelte medlems-
stater. Baggrunden herfor er infrastrukturelle og navnlig kulturelle forskelle.
Regeringen afventer og følger på den baggrund Kommissionens initiativ.
Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2018 en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regi-
onsudvalget, under titlen ”Et mobilt Europa
- Bæredygtig mobilitet i Europa:
sikker, opkoblet og ren”.
Meddelelsen beskriver på overordnet plan indholdet af den tredje del af mobili-
tetspakken "Et mobilt Europa", som har til formål at uddybe den nye industri-
politiske strategi fra september 2017. Et af målene består i at fuldføre den pro-
ces, der skal sætte EU i stand til at høste det fulde udbytte af moderniseringen
på mobilitetsområdet. For at sikre dette er det ifølge Kommissionen afgørende,
at fremtidens mobilitetssystemer er sikre, rene og effektive for alle EU-borgere.
Baggrunden for meddelelsen og initiativerne i tredje del af mobilitetspakken er,
at Kommissionen ønsker at sikre, at EU's mobilitetspolitikker afspejler den
politiske målsætning om, at EU og EU's erhvervsliv skal være førende i verden
inden for innovation, digitalisering og dekarbonisering.
2. Formål og indhold
Det overordnede formål med Kommissionen tredje og sidste mobilitetspakke
"Et mobilt Europa" er at fuldføre den proces, der skal sætte EU i stand til at
høste det fulde udbytte af moderniseringen på mobilitetsområdet. Formålet er
således at sikre, at de nødvendige rammebestemmelser er på plads for, at vigti-
Side 2/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0003.png
ge teknologier, tjenester og infrastruktur udvikles i Europa, og at EU dermed
kan forblive konkurrencedygtig og samtidig bidrage til bekæmpelsen af klima-
ændringerne.
Formålet er derved at gøre det europæiske transportsystem mere sikkert og
bedre tilgængeligt, den europæiske industri mere konkurrencedygtig, europæi-
ske jobs mere sikre samt at være renere og bedre tilpasset til den nødvendige
håndtering af klimaforandringerne. Indholdet af tredje del af mobilitetspakken
skal derudover medvirke til at mindske trængslen i trafikken og dermed øge
energieffektiviteten og forbedre luftkvaliteten.
Kommissionen angiver, at Europa skal gå forrest i denne omstilling af mobili-
tetssystemet, og at EU derfor skal træffe foranstaltninger på de områder, hvor
det kan gøre en reel forskel. EU har ifølge Kommissionen de bedste forudsæt-
ninger for at sikre, at der i forbindelse med denne udvikling tages hensyn til
behovene i den cirkulære økonomi og de samfundsmæssige fordele i form af
bl.a. øget sikkerhed og bedre livskvalitet, at innovationen, jobskabelsen og kon-
kurrenceevnen fremmes, og at fordelene for borgernes mobilitet optimeres på
europæisk plan. Kommissionen udpeger således en række fokusområder, hvor
EU bør træffe foranstaltninger, hvor det kan gøre en reel forskel. Fokusområ-
derne beskrives nærmere nedenfor.
I det følgende vil de enkelte initiativer i tredje del af mobilitetspakken blive
gennemgået nærmere, idet der for så vidt angår de enkelte forslag henvises til
grund- og nærhedsnotaterne herom for en dybdegående behandling.
Fælles rammer for trafiksikkerhed og handlingsplan - Sikker mobi-
litet: Prioritering af sikkerhed
Kommissionen anfører i meddelelsen, at sikkerhed er afgørende for ethvert
transportsystem, og at den altid skal prioriteres højest. Da mobiliteten fortsat
øges og ændres radikalt af digitalisering, dekarbonisering og innovation, skal
mulighederne for at forbedre sikkerhedsniveauet udnyttes yderligere.
EU’s langsigtede mål vil fortsat være at nå så tæt på helt at
undgå dødsfald in-
den for vejtransport
i 2050 (”nul-visionen”).
Det samme mål bør ifølge Kom-
missionen nås for alvorligt kvæstede. Desuden vil EU forfølge nye delmål for
nedbringelse af antallet af trafikdræbte og alvorligt kvæstede med 50 % mellem
2020 og 2030.
For at bidrage til opnåelsen af disse mål foreslår Kommissionen for perioden
2021-2030 fælles rammer for trafiksikkerhed, der ledsages af en handlingsplan
(bilag 1) og som senest medio 2019 skal udspecificeres nærmere i samarbejde
med medlemsstaterne. Disse fælles rammer bør ifølge Kommissionen imple-
menteres ved at anlægge en ”Safe-system”-tilgang.
Det overordnede mål med
systemet er at afklare årsagerne til ulykker på integreret vis, idet der opbygges
et beskyttende lag, som sikrer, at hvis et element fejler, tager et andet over.
Side 3/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0004.png
Kommissionen anfører, at der kan opnås bedre koordinering blandt medlems-
staterne og anlægger
en tilgang baseret på ”styring gennem mål”. Lovgivningen
kan således understøttes ved at fastsætte udtrykkelige trafiksikkerhedsrelate-
rede kriterier for berettigelse til EU-støtte og national støtte, sikre bedre ud-
veksling af dragne erfaringer og bedste praksis og søsætte bevidstgørelseskam-
pagner. Dette vil sikre, at foranstaltninger, der i høj grad øger sikkerheden,
støttes mere af direkte finansiering.
Kommissionen vil desuden understøtte denne tilgang i tæt samarbejde med
medlemsstaterne ved at fremlægge centrale resultatindikatorer, der er direkte
forbundet med en nedbringelse af antallet af dødsfald og alvorligt kvæstede.
Disse bør ifølge Kommissionen omfatte fælles målemetoder og referenceværdi-
er, som der træffes aftale om, og de bør (så vidt muligt) være knyttet til resul-
tatmål.
Med en målsætning om at øge trafiksikkerheden og fortsat bestræbe sig på at
nedbringe antallet af døde og kvæstede, har Kommissionen blandt andet frem-
sat to forslag, som ifølge Kommissionen tilsammen skal skabe en synergieffekt
og fremme opnåelsen af målet om øget trafiksikkerhed. Det ene forslag sigter
mod at ændre EU's standarder for køretøjers sikkerhed, så de bl.a. omfatter de
seneste sikkerhedsfunktioner. Det andet forslag tilstræbes at styrke forvaltnin-
gen af vejinfrastrukturens sikkerhed.
I kraft af handlingsplanen og det tætte samarbejde med medlemsstaterne og
interesserede parter ønsker Kommissionen at sørge for, at sikkerheden fortsat
kommer i første række, efterhånden som nye mobilitetssystemer ændres i løbet
af de kommende år.
Strategisk handlingsplan om trafiksikkerhed
Kommissionens bilag til meddelelsen skitserer de forskellige foranstaltninger,
som Kommissionen foreslår igangsat indenfor trafiksikkerhed i forbindelse
med tredje del af mobilitetspakken og under Kommissionens nuværende man-
dat, dvs. frem til udgangen af 3. kvartal 2019. De foreslåede foranstaltninger er
samlet under følgende 8 hovedområder, hvortil der er knyttet en række nøgle-
aktioner:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Bedre forvaltning af trafiksikkerheden
Øget økonomisk støtte til trafiksikkerhed
Sikre veje og vejsider
Sikre køretøjer
Sikker kørsel
Hurtig og effektiv nødhjælp
Fremtidssikring af trafiksikkerheden
EU’s globale rolle: eksport af trafiksikkerhed
Side 4/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0005.png
Meddelelse - Opkoblet og automatiseret mobilitet: Vejen til de næ-
ste fremskridt. En strategi for udbredelse af opkoblede og automa-
tiserede køretøjer i Europa
I tredje del af mobilitetspakken fremsætter Kommissionen ud over nærværende
meddelelse også en selvstændig meddelelse om en EU-strategi for fremtidens
mobilitet baseret på opkoblet og automatiseret transport.
Formålet med Kommissionens meddelelse om automatiseret mobilitet er at
foreslå en EU-dagsorden for en EU-tilgang til opkoblet og automatiseret mobi-
litet. Dagsordenen skal tilvejebringe en fælles vision og identificere understøt-
tende tiltag. Dette skal sikre, at EU’s retlige og politiske rammer er klar
til op-
koblet og automatiseret transport herunder samfundsmæssige og miljømæssige
problemstillinger, som vil være afgørende for den offentlige accept.
Kommissionen ønsker med dagsordenen at tilvejebringe initiativer på en bred
række af områder, herunder forskning, cybersikkerhed og harmonisering af
tekniske krav, og vil løbende vurdere de socioøkonomiske og miljømæssige
konsekvenser ved opkoblet og automatiseret mobilitet. Meddelelsen skal ses i
sammenhæng med en række af de øvrige initiativer, som indgår i tredje mobili-
tetspakke, herunder direktivet om forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed
og den generelle sikkerhedsforordning for motorkøretøjer.
Handlingsplan - Ren mobilitet: Overvinde klimaudfordringen og
samtidig opretholde EU's erhvervslivs konkurrenceevne. Skabe et
konkurrencedygtigt ”økosystem” for batterier i Europa –
en stra-
tegisk handlingsplan
Som en del af tredje del af mobilitetspakken fremlægger Kommissionen endvi-
dere en handlingsplan for skabelsen af et konkurrencedygtigt økosystem for
batteriproduktion i Europa. Kommissionen motiverer handlingsplanen med
batteriers centrale rolle i omstillingen til ren energi samt bilsektorens fremtidi-
ge konkurrenceevne. Derudover mener Kommissionen, at den med handlings-
planen er med til at undgå en fragmenteret tilgang til opbyggelsen af en euro-
pæisk batteriproduktion, da der skal mobiliseres store investeringer på kort tid.
Kommissionen bygger med handlingsplanen videre på sit samarbejde med
”Den Europæiske Batterialliance”, der består af industrielle
aktører, individuel-
le medlemslande samt den Europæiske Investeringsbank.
Handlingsplanen vil styrke hele værdikæden for batterier lige fra forsynings-
sikkerhed af råvarer fra 3. lande og øget adgang til europæiske råvarekilder
over design og produktion til genanvendelse af batterier.
Dette skal bl.a. ske ved at øge EU-støtten til forskning og innovation i batterier
og til grænseoverskridende fremstillingsprojekter og opkvalificering af arbejds-
styrken.
Side 5/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0006.png
Derudover opfordrer Kommissionen aktørerne i Batterialliancen til at fortsætte
industristyrede initiativer, samt medlemslandene til at øge deres støtte til indu-
stristyrede projekter om fremstilling af battericeller, og at de generelt forenkler
godkendelsesprocedurerne for relevante industrielle projekter.
Forordningsforslag - Etablering af et digitalt miljø for udveksling
af transportrelaterede oplysninger
Ud over initiativer, der bidrager til EU's strategi for opkoblet og automatiseret
mobilitet, omfatter tredje del af mobilitetspakken også forslag, som har til for-
mål at etablere et fuldt ud digitalt og harmoniseret miljø for udveksling af op-
lysninger mellem transportoperatører og myndigheder. Det drejer sig blandt
andet om forslag om gensidig anerkendelse af elektronisk godstransportinfor-
mation.
Forslagets formål er at mindske bureaukratiet og lette digitale informations-
strømme i forbindelse med godstransportoperationer. Kommissionen angiver
som baggrund for forslaget, at det er en betydelig hindring for det indre mar-
keds funktion, at godstransportdokumenter ikke er digitaliseret, og kunne i
forbindelse med forslagets fremsættelse oplyse, at godt 99 % af de grænseover-
skridende transportoperationer i EU stadig involverer papirbaserede dokumen-
ter.
I arbejdet med forslaget er der blevet identificeret to primære udfordringer for
anvendelsen af elektronisk godstransportinformation. For det første er den
nuværende lovramme fragmenteret, og for det andet er det konstateret at sam-
spillet mellem IT-miljø på tværs af medlemsstaterne er utilstrækkeligt.
Forslagets væsentligste elementer består på denne baggrund i, at myndigheder
forpligtes til at modtage godstransportdokumenter mv. i elektronisk form, og at
behandlingen af de elektroniske dokumenter underlægges en række krav med
henblik på at sikre ensartet anvendelse på tværs af unionen og et gensidigt an-
vendeligt og sikkert IT-miljø.
Forslaget forpligter ikke virksomheder til at anvende elektronisk godstrans-
portinformation og regulerer kun anvendelsen i det omfang eksisterende lov-
givning kræver, at godstransportinformationen skal gøres tilgængelig. Der fast-
sættes således ikke nye indholdsmæssige krav eller områder inden for hvilke,
godstransportinformationen skal udveksles elektronisk.
Forordningsforslag - Færdiggørelse
af EU’s lovgivningsmæssige
rammer for CO2-emissioner på vejtransportområdet
Kommissionen har også som en del af den tredje del af mobilitetspakken frem-
sat forslag til en forordning vedr. fastsættelse af præstationsnormer for nye
tunge køretøjers CO2-emissioner.
Side 6/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0007.png
Forslaget bygger på forordningen om bestemmelse af CO2-emissioner og
brændstofforbrug for tunge køretøjer (VECTO), samt forordningen om over-
vågning og indberetning af nye tunge køretøjers CO2-emissioner og brændstof-
forbrug.
Forslaget omhandler generelt, hvilke krav der skal stilles til producenter af tun-
ge køretøjer for så vidt angår visse typer af nye tunge køretøjers CO2-
udledning.
Forslaget indeholder krav om et overordnet CO2-reduktionsmål i EU på 15 pct.
i 2025 og et vejledende reduktionsmål på mindst 30 pct. i 2030 i forhold til
2019. Der lægges op til en revision af forordningen i 2022, hvor man bl.a. vil se
på fastsættelsen af reduktionsmålet i 2030 og på en udvidelse af forordningen
til andre typer af tunge køretøjer, herunder til at omfatte busser, mindre last-
vogne og påhængsvogne.
Forordningsforslag - Bedre mærkning af dæk
Som en del af tredje del af mobilitetspakken fremlægger Kommissionen også et
forslag om ny forordning om bedre mærkning af dæk, der erstatter og ophæver
den nugældende forordning.
I meddelelsen angiver Kommissionen, at EU-forordningen, forordning (EF) nr.
1222/2009 om mærkning af dæk, fremmer brændstofbesparende og sikre dæk
med lav afgivelse af rullestøj til omgivelserne for at opnå brændstofbesparelser
og sikker vejtransport. Forordningen har også til formål at sikre bedre oplys-
ning til forbrugerne gennem standardmærkning for at påvirke købsbeslutnin-
ger. Det anføres ligeledes, at da 20-30 % af køretøjernes brændstofforbrug kan
skyldes dækkene, har deres effektivitet en betydelig indvirkning på brændstof-
besparelsen og emissionerne fra køretøjerne.
Kommissionens forslag om ny forordning har til formål at styrke forordningen
og gøre den mere effektiv. Navnlig skal det sikre synlig mærkning over for for-
brugerne, når de køber dæk. Kommissionen angiver også, at det blandt andet
skal være muligt for potentielle købere at genkende og forstå mærkningen, ek-
sempelvis med hensyn til præcision og driftssikkerhed. Endvidere tilstræbes
det at udvide viften af effektivitetsparametre på mærkningen, idet der medta-
ges nye elementer, og i sidste ende at tage mere hensyn til andre prioriteter i
EU-politikken såsom dagsordenen for den cirkulære økonomi. Afslutningsvis
angives det, at forordningen styrker håndhævelsen af markedsovervågningen.
Det pågældende forslag uddybes nedenfor.
Kommissionen ønsker med forslaget om mærkning af dæk for så vidt angår
brændstofeffektivitet og andre vigtige parametre at forbedre mærkningen af
dæk og give forbrugerne flere oplysninger om brændstofeffektivitet, sikkerhed
og støjniveau. Herved kan forbrugere få nøjagtige, relevante og sammenligneli-
ge oplysninger om disse aspekter, når de køber dæk. Formålet er at forbedre
dækmærkningsordningens effektivitet og dermed sikre mere miljøvenlige, sik-
Side 7/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0008.png
rere og mere støjsvage køretøjer samt maksimere ordningens bidrag til omstil-
lingen til uafhængighed af fossile brændsler i transportsektoren.
Overordnet set foreslår Kommissionen at stramme mærkningskravene til dæks
egenskaber på de tre parametre; rullemodstand, greb i vådt føre og støj, samt at
udvide mærkningskravet til også at gælde dæk til tunge køretøjer (kaldet C3-
dæk). Endvidere foreslås det blandt andet at øge dækmærkets synlighed ved
handel på internettet samt at gøre yderligere tekniske oplysninger om dækket
lettere tilgængeligt for forbrugerne blandt andet gennem anvendelse af QR-
koder.
Derudover indeholder forslaget mulighed for delegerede retsakter om
blandt andet tilføjelse af oplysninger om dæks levetid og slidstyrke på mærket
og mulighed for fremtidige mærkningskrav for regummierede dæk.
Forordningsforslag - Strømlining af gennemførelsen af TEN-T-
hovednettet for at opnå lavemissionsmobilitet
Tredje del af mobilitetspakken indeholder også Kommissionens forslag til for-
ordning om forenkling af foranstaltninger til fremme af gennemførelsen af det
transeuropæiske transportnet (Smart TEN-T).
Forordningsforslagets formål er ifølge Kommissionen dels at minimere risiko-
en for forsinkelser i de enkelte TEN-T-projekter, dels at øge den juridiske sik-
kerhed for projektiværksættere for derigennem også at tiltrække flere private
investorer til transportinfrastrukturen.
Der skal med forordningen skabes øget klarhed om de procedurer, som pro-
jektiværksætterne skal følge, navnlig i forbindelse med offentlige udbud og
udstedelse af tilladelser.
Godkendelsen af TEN-T-projekter skal ifølge forslaget foretages af én myndig-
hed, som påtager sig at administrere hele processen og fungere som et centralt
kontaktpunkt (one-stop-shop) for projektiværksættere og andre investorer.
Denne myndighed udsteder én samlet afgørelse for et givent transportinfra-
strukturprojekt.
Forordningen fastlægger de krav, der skal gælde for de administrative procedu-
rer, som EU-landenes kompetente myndigheder skal følge i forbindelse med
godkendelse og gennemførelse af projekter på det såkaldte TEN-T-hovednet,
dvs. den særligt prioriterede del af TEN-T-nettet.
Der fastsættes med forslaget en øvre grænse på tre år for hele tilladelsesproces-
sen. Med forslaget følger desuden en række detaljerede krav og tidsfrister ved-
rørende samarbejdet imellem myndigheden og projektiværksætteren.
Afgørelse - Konstruktive krav til lastvogne, som skal mindske CO2-
emissionerne og øge sikkerheden
Side 8/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0009.png
Kommissionen anfører endvidere i meddelelsen, at køretøjers aerodynamik har
en direkte indvirkning på CO2-emissionerne. Kommissionen foreslår derfor, at
lovgivningen om visse vejkøretøjers vægt og dimensioner revideres for at for at
rykke datoen for, hvornår det tillades producenter at markedsføre nye tunge
godskøretøjer med mere runde og aerodynamiske førerhuse på markedet, tre år
frem til 2019.
Forslaget skal fremme anvendelsen af lastbilsførerhuse med afrundet og aero-
dynamisk form, og skal, sammen med Kommissionens forslag om at indføre
CO2-standarder for tunge godskøretøjer, mindske CO
2
-emissionerne fra trans-
port. Et andet formål med forslaget er at øge sikkerheden for andre trafikanter,
forbedre chaufførernes udsyn og komfort, og løbende fremme intermodal
transport.
En ny metode - Sammenligning af brændstofpriser for forbrugerne
I tredje del af mobilitetspakken præsenterer Kommissionen endelig en ny me-
tode,
der gør det muligt for forbrugerne at foretage en umiddelbar sammenlig-
ning af priserne på alternative brændstoffer.
Baggrunden herfor er, at det fremgår af artikel 7, stk. 3 i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv af 2014/94/EU om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer, at Kommissionen tillægges beføjelse til ved gennemførelsesrets-
akter at vedtage en fælles metode til sammenligning af enhedspriserne på al-
ternative brændstoffer.
3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
4. Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en fælles
meddelelse fra Kommissionen.
5. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
6. Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Meddelel-
sen medfører ikke i sig selv konsekvenser for lovgivningen, statsfinanserne,
samfundsøkonomien eller erhvervslivet. Der vil særskilt blive taget stilling til
forslag, som meddelelsen og handlingsplanen eventuelt måtte afføde. Der hen-
vises således til de respektive grund- og nærhedsnotater til de for-
slag/meddelelser, som nærværende meddelelse omhandler, for uddybende
bemærkninger om eventuelle konsekvenser.
Side 9/11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0010.png
7. Høring
Sagen har ikke været i høring.
Side 10/11
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er endnu ikke kendskab til andre landes holdninger.
9. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser generelt positivt på Kommissionens tredje mobilitetspakke og
støtter overordnet meddelelsens formål og ambition om at opnå ren, opkoblet
og konkurrencedygtig mobilitet for EU-borgerne.
For uddybende bemærkninger om regeringens foreløbige generelle holdning til
de omhandlede forslag/meddelelser henvises til grund- og nærhedsnotater for
de enkelte forslag.
For så vidt angår punktet om trafiksikkerhed er det regeringens grundlæggende
holdning, at trafiksikkerhed og regulering heraf, overvejende anses for at være
et nationalt anliggende, da der er stor forskel i medlemsstaternes infrastruktur,
trafikforhold, hastighedsgrænser, trafikanters adfærd mv. Regeringen finder
det ligeledes vigtigt, at de enkelte medlemslande fortsat har metodefrihed i
trafiksikkerhedsarbejdet således, at indsatsen, herunder nøgleaktionerne, ikke
bliver bindende og unødig bureaukratisk.
Den danske regering sætter ind med konkrete initiativer og foranstaltninger på
trafiksikkerhedsområdet, når der er behov for det. Regeringen har ikkeimple-
menteret en national handlingsplan med trafiksikkerhedsmålsætninger, og er
således særdeles kritisk over for Kommissionens eventuelle fastsættelse af
re-
sultatmål.
Regeringen arbejder i stedet for at
reducere
alvorlige ulykker og ta-
ger færdselssikkerheden i betragtning, når der laves nye tiltag.
En del af Kommissionens foranstaltninger/nøgleaktioner i handlingsplanen for
trafiksikkerhed mangler at blive kvalificeret, hvilket gør det svært at vurdere,
om de vil have stor indflydelse på måden, som regeringen tilgår trafiksikker-
hedsarbejdet i dag. Fra dansk side forventes det, at de enkelte initiativer kvali-
ficeres i ekspertudvalg etc. før de endeligt fremlægges til beslutning. Det er
vigtigt, at der laves en fleksibel løsning således, at hver medlemsstat også frem-
adrettet kan fokusere på sine specifikke udfordringer inden for trafiksikker-
hedsområdet for herved effektivt at kunne skabe og nå gode resultater.
Det bemærkes konkret, at regeringen anser nøgleaktionen til bilag 1, pkt. 5 om
”sikker kørsel”, hvoraf
fremgår at Kommissionen vil iværksætte en undersøgel-
se af, om det er muligt at gennemføre et lovgivningsinitiativ om gensidig aner-
kendelse af frakendelse af førerretten, for problematisk, da der er meget stor
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 371: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om "Et mobilt Europa, Bæredygtig mobilitet i Europa: sikker, opkoblet og ren", fra transport-, bygnings- og boligministeren
1924976_0011.png
forskel på de frakendelsesmæssige sanktioner inden for de enkelte medlemssta-
ter. Baggrunden herfor er infrastrukturelle og navnlig kulturelle forskelle. Re-
geringen afventer og følger på den baggrund Kommissionens initiativ.
Det bemærkes endeligt, at Danmark ikke er en del af den Europæiske Batterial-
liance, men at regeringen følger udviklingen tæt.
Side 11/11
10. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg