Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 366
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn)
§1
I lov nr. 551 af 6. juli 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, som senest
ændret ved lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 26 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”containerterminal” til ”erhvervshavn”.
2.
§26 b, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»…Det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”I”, anvendes til erhvervshavn med
krydstogtterminal, containerterminal og anden havne- og havnerelateret virksomhed med
tilhørende bygninger og anlæg, de fornødne adgangsveje og opmarcharealer samt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter mv…«
3.
§ 26 b, stk. 2
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
4.
I
§ 26 b, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 2, 1. pkt., ændres »”III”
til: ”II”«
og »rekreative formål«
ændres til: »maritime og rekreative formål«.
§ 26 b, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 2, 2. pkt., ophæves.
5.
6.
I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »”IV”« til: »”III”«
7.
§ 26 b, stk. 5,
ophæves.
8.
Bilag 2 affattes som bilag 1 til denne lov.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
»Bilag 2«
Kort over anvendelse af opfyldt areal i Københavns Ydre Nordhavn
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Ny arealinddeling på opfyldningen i Ydre Nordhavn
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2 Anvendelse af kajanlægget på Oceankaj
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3 Anvendelse af areal til maritime og rekreative formål
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Krydstogstrafikken er vokset mere end forudsat, og der er derfor behov for at ændre i indretningen
af erhvervshavnen i Ydre Nordhavn, så der fremadrettet kan ske en mere fleksibel anvendelse af
kajstrækningerne og erhvervshavnen. Lovforslaget skal gøre det muligt at ændre på
arealinddelingen og arealanvendelsen på opfyldningen i Ydre Nordhavn, således at hele kajlængden
på Oceankaj (1800 meter)kan benyttes til krydstogtaktiviteter mv. Derudover er formålet med
lovforslaget at etablere en ny 4. krydstogtsterminal. Dermed tilgodeses den fortsatte vækst indenfor
krydstogter, og der skabes mulighed for at større skibe kan anløbe havnen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Lovforslaget skal desuden gøre det muligt at slå to områder i Ydre Nordhavn sammen. Dette vil
betyde, at opfyldningen, i stedet for tre områder, fremadrettet kommer til at bestå af to områder; et
område til erhvervshavn og et område, der kan anvendes til maritime og rekreative formål.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Ny arealinddeling på opfyldningen i Ydre Nordhavn
2.1. 1 Gældende ret
Udviklingsselskabet By & Havn I/S fik med vedtagelsen af lov nr. 632 af 14. juni 2011, hjemmel
til at opfylde et areal i Ydre Nordhavn på ca. 100 ha. Opfyldningen i Ydre Nordhavn er i dag
inddelt i fire områder, område ”I”, ”II”, ”III” og ”IV”, hvor det sidstnævnte er søterritorium, jf.
lovens bilag 2. De øvrige tre områders udstrækning er anført med koordinater i bemærkningerne til
lovens § 26 a stk. 1.
Anvendelsen for områderne er udtømmende fastlagt i § 26 b, hvoraf følgende fremgår:
§ 26 b. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”I”, anvendes til containerterminal med
tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje. Området kan ikke anvendes til andre
formål. De tilhørende bygninger må maksimalt være 25 meter høje.
Stk. 2. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”II”, anvendes til fornødne adgangsveje til og
fra containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt til service- og
vedligeholdelsesfaciliteter, opmarchbaner mv. til brug for havnedriften. Området kan ikke anvendes
til andre formål.
Stk. 3. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med
”III”, anvendes til rekreative formål. Området
kan ikke anvendes til andre formål.
Stk. 4. Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”IV”, bibeholdes som søterritorium. Der må
ikke foretages inddæmning eller opfyldning på dette areal.
Stk. 5. Den i stk. 1-4 anførte anvendelse kan kun ændres ved lov.
Det er allerede med lov nr. 632 af 14. juni 2011 besluttet, at containerterminalen mv. på Levantkaj
i Indre Nordhavn skal flyttes til det opfyldte areal i Ydre Nordhavn. Der er i nærværende lovforslag
således alene tale om en ændret arealinddeling og arealanvendelse i forbindelse med en allerede
vedtaget flytning af containerterminalen til et nyt område i Ydre Nordhavn.
2.1.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der er behov for at ændre på inddelingen af områderne på opfyldningen i Ydre Nordhavn for at
gøre anvendelsen af opfyldningen mere fleksibel og sikre bedst mulige betingelser for den fortsatte
udvikling af områderne på opfyldningen.
Det foreslås, at opfyldningen fremadrettet inddeles i to områder (mod i dag tre områder)
et
område til erhvervshavn mv. og et område til maritime og rekreative formål.
Den foreslåede arealinddeling ændrer ikke på områdernes nuværende formål. Det betyder, at det
eksisterende område ”I” og ”II” fortsat skal være udlagt til containerterminal med tilhørende
faciliteter mv.,
mens det eksisterende område ”III” fortsat alene kan anvendes til rekreativt område.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås i § 26 b, stk. 1, 1. pkt.,.
at det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”I”, anvendes
til erhvervshavn med krydstogtterminal, containerterminal og anden havne- og havnerelateret
virksomhed med tilhørende bygninger og anlæg, de fornødne adgangsveje og opmarcharealer samt
service- og vedligeholdelsesfaciliteter mv.
Det foreslåede areal angivet med ”I” er det område, som
tidligere var område ”I” og område ”II”, dog med en indskrænkning i arealet, som fremgår af dette
lovforslags bilag 1.
Indskrænkningen i arealet på område ”I” gør det muligt at anvende frigjorte arealer ud mod de
eksisterende krydstogtterminaler (det eksisterende område ”II”) til byudvikling mv. Arealet til
byudvikling udgør ca. 7,5 ha og vil indgå i den generelle byudvikling af Nordhavn med en blanding
af bolig og erhverv under hensyntagen til bl.a. miljøforhold. Byudviklingen skal desuden ske under
hensyntagen til havnedriften. Hensynet til havnedriften i området gør, at der ikke kan ske
byudvikling, hvis det har negative konsekvenser for havnedriften.
Erhvervshavnen
på område ”I”
består af en containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg.
Det vil sige kraner og opstillingspladser til containere, plads til anløb af Ro/Ro skibe, bilskibe og
stykgodsskibe, opstillings
og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og indtjekningsfaciliteter,
pakhuse med tilhørende administration og speditionsvirksomhed, containeroplag og
containerreparationsvirksomhed mm,, administrationsbygning til havneoperatør samt havne - og
havnerelateret virksomhed i øvrigt. Erhvervshavnen indeholder endvidere en krydstogtterminal, der
kan betjene krydstogtskibe, færger og andre større skibe, der bedriver erhvervsmæssig transport af
passagerer, biler mv.
Det foreslås endvidere i § 26 b, stk. 2, at det
eksisterende område ”III” bliver til område ”II” og
bliver øget i forhold til det eksisterende område ”III”.
Det er muligt at øge dette område som følge
af et reduceret arealbehov til erhvervshavnen mv. Der sker således en indskrænkning af de
eksisterende områder ”I” og ”II”
Den nye områdeinddeling fremgår af lovens bilag 2.
Koordinaterne for de to områder på opfyldningen fremgår ligeledes af lovens bilag 2.
2.2. Anvendelse af kajanlægget på Oceankaj
2.2.1 Gældende ret
Det fremgår af § 26 a, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(metroselskabsloven), at Udviklingsselskabet By & Havn I/S i overensstemmelse med lovens bilag
2 kan opfylde et areal i Københavns Ydre Nordhavn samt anlægge en containerterminal med
tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal. Det opfyldte
areal ejes af By & Havn og er byzone.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at det opfyldte areal forventes at udgøre i alt
100 ha., heraf udgør containerterminalen ca. 50 ha.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det fremgår af § 26 b, stk. 1, at det areal, som i lovens bilag 2 er angivet med »I«, anvendes til
containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje. Området kan
ikke anvendes til andre formål. De tilhørende bygninger må maksimalt være 25 meter høje.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der ved »containerterminal med tilhørende
bygninger og anlæg« forstås containerterminal med kraner og opstillingspladser til containere, plads
til anløb af RO/RO skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings- og parkeringsplads til biler mm.,
værksteds- og indcheckningsfaciliteter, pakhuse med tilhørende administration og
speditionsvirksomhed, containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm.,
administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for anløb af passagerskibe, herunder
krydstogtskibe ved eventuel ledig kapacitet.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til loven, at containerterminalen ønskes placeret
således, at skibe kan lægge til kaj i umiddelbar forlængelse af krydstogtskibene ud mod Kronløbet,
og således at en del af kajstrækningen kan anvendes både til krydstogtskibe og godstrafik. Den
samlede kajlængde skal være 1.800 meter. Krydstogtskibene skal ligge sydligst, hvor der er
reserveret 800 meter til krydstogtskibe. Hertil kommer en kajstrækning på 300 meter til blandet
anvendelse samt en kajstrækning på 700 meter reserveret primært til godstrafik. Hertil kommer en
kaj på den nordøstlige del af opfyldningen på ca. 500 meter, som også kan anvendes til godstrafik.
Krydstogtterminalens placering på i alt 1100 meter (800 meter + 300 meter)) er fastlagt i
»Landsplandirektiv af 14. december 2009 om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn«.
2.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Krydstogstrafikken er vokset mere end forudsat. Der er derfor behov for at ændre i indretningen af
kajanlægget på Oceankaj, så der fremadrettet kan ske en mere fleksibel anvendelse af
kajstrækningen og erhvervshavnen.
For at imødekomme den store efterspørgsel fra markedet, hvor der også benyttes større skibe, som
stikker dybere i vandet, er det nødvendigt at kunne benytte det fulde kajareal på Oceankaj til
krydstogttrafik mv., så terminalen kan modtage større skibe. I dag er det alene muligt at benytte
1100 meter til permanent krydstogttrafik ud af de 1800 meter, som krydstogtkajen måler.
Den foreslåede bestemmelse i § 26 a, stk. 1. 1. pkt. hvorefter »containerterminal« ændres til
»erhvervshavn« og den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1,
hvorefter område ”I” anvendes til
erhvervshavn med krydstogtterminal og containerterminal mv. skal derfor gøre det muligt, at
benytte hele kajlængden på Oceankaj (1800 meter) til krydstogtaktiviteter mv. samt at etablere en
ny 4. krydstogtsterminal nord for de 3 eksisterende terminaler på Oceankaj
på område ”I”.
Erhvervshavnen på det opfyldte areal i Ydre Nordhavn vil bestå af en containerterminal med
tilhørende bygninger og anlæg. Det vil sige kraner og opstillingspladser til containere, plads til
anløb af Ro/Ro skibe, bilskibe og stykgodsskibe, opstillings
og parkeringsplads til biler mm.,
værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse med tilhørende administration og
speditionsvirksomhed, containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm.,
administrationsbygning til havneoperatør samt havne - og havnerelateret virksomhed i øvrigt.
Erhvervshavnen vil endvidere bestå af en krydstogtterminal, der kan betjene krydstogtskibe, færger
og andre større skibe, der bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer, biler mv.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Containertrafik, Ro/Ro trafik og anden erhvervshavneaktivitet herunder eventuel fremtidig
udvidelse af container
og krydstogtterminalen afvikles på det øvrige kajareal på den nordøstlige
del af opfyldningen. Denne kaj udgør ca. 500 meter. Dette er allerede muligt efter den gældende
lov.
Området er omfattet af gældende lokalplan nr. 443 med tillæg nr. 1. Da arealanvendelsen for det
pågældende område (område ”I”) er udtømmende fastlagt,
og kun kan ændres ved ny lovgivning, er
det ikke nødvendigt, at Københavns Kommune udarbejder yderligere lokalplaner mv. for området.
Der vil i alle tilfælde blive udarbejdet en VVM-redegørelse for området.
2.3. Anvendelse af areal til maritime og rekreative formål
2.3.1 Gældende ret
Det fremgår af metroselskabslovens § 26 b, stk. 3, at det areal på opfyldningen i Københavns
Ydre Nordhavn, som
i lovens bilag 2 er angivet med ”III”
alene kan anvendes til rekreative formål.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der med et rekreativt område forstås, at
området henlægges som et ubebygget areal, som langs kysten kan anvendes til rekreative faciliteter
med et maritimt formål. Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i
naboområderne.
Det fremgår endvidere, at området ikke kan anvendes til andre formål. Således kan området
eksempelvis ikke anvendes til boliger, fabrikker eller vindmøller.
Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S sikrer, at arealet vil blive beplantet
således, at det fremstræder grønt og indbydende, og at der sker beplantning af træer især på den
vestlige side af containerterminalen senest samtidig med ibrugtagning af containerterminalen. Disse
træer vil i stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigten fra land til containerterminalen.
2.3.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det vurderes, at det rekreative område (det eksisterende område ”III”) på opfyldningen i
Ydre
Nordhavn med fordel kan indrettes, så flere borgere får glæde af området og dets rekreative
muligheder. Området skal kunne anvendes til flere forskellige rekreative formål end loven giver
mulighed for i dag. Området skal således kunne anvendes til rekreative faciliteter som ikke
nødvendigvis har et maritimt formål.
Det foreslås i § 26 b, stk. 2, 1. pkt., at
område ”II” (eksisterende område ”III”) kan anvendes til
maritime og rekreative formål.
Med rekreative formål forstås eksempelvis naturprægede vådområder, udsigtspunkter mv.
Området skal desuden indrettes, så det understøtter sport og fysisk bevægelse i området.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der vil være mulighed for at indrette området, så det ikke blot fremstå som et fladt område, men i
stedet fremstår med diversitet i terrænet. Det skal være muligt at skabe udsigtspunkter op til kote
25.0 og herved gøre området mere spændende at besøge.
Den ændrede arealanvendelse med et større rekreativt område med grøn beplantning og diversitet
i terrænet sikrer også, at der kan etableres en god afskærmning mellem erhvervshavn og beboere, så
byudviklingen i områder tæt på erhvervshavnen kan fortsætte uden store støjgener fra
erhvervshavnen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
En trafikalt velbeliggende erhvervshavn med blandt andet en containerterminal, en
konkurrencedygtig krydstogtterminal samt anden havnerelateret virksomhed har generelt stor
betydning for hovedstadsområdets økonomiske udvikling, og dermed også for økonomien i
Københavns Kommune og de øvrige hovedstadskommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget pålægger ikke erhvervslivet økonomiske og administrative byrder. For dele af
erhvervslivet især i hovedstadsområdet har det stor betydning, at der fortsat findes en trafikalt
velfungerende erhvervshavn i hovedstadsområdet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
De miljømæssige konsekvenser ved opfyldningen i Ydre Nordhavn er nærmere beskrevet i VVM-
redegørelsen og miljøvurderingen ”Udvidelse af Københavns Nordhavn og ny krydstogtterminal”
udarbejdet af Københavns Kommune og Kystdirektoratet i maj 2009. Der er i oktober 2011
endvidere udarbejdet en strategisk miljøvurdering (SMV) ”Miljørapport for udflytning af
containerterminal til Ydre Nordhavn”.
Ingen af disse VVM-undersøgelser har haft særskilt fokus på etablering af en container
og
krydstogtterminal på det opfyldte areal, hvorfor der udarbejdes en særskilt miljøkonsekvensrapport
(VVM) for flytning af den eksisterende containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn og
anlæg af yderligere krydstogtfaciliteter i Ydre Nordhavn. VVM ansøgning blev indsendt i marts
2017.
Lovforslaget vurderes at have en begrænset miljømæssig effekt, idet der alene er tale om en
mindre ændring af den arealmæssige anvendelse. Det oprindeligt forudsatte aktivitetsniveau i Ydre
Nordhavn er uændret. Dog kan der komme mere trafik til og fra krydstogtsterminalen pga. den
øgede terminalkapacitet, men det vurderes, at den miljømæssige effekt heraf er begrænset, hvilket
understøttes af den kommende Nordhavnstunnel, som medvirker til en kort afstand mellem
havneterminalen og motorvejsnettet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1923022_0008.png
Den visuelle påvirkning vurderes generelt at være begrænset, da erhvervshavnen afskærmes af det
rekreative område, som med dette lovforslag gøres større og med mulighed for en øget diversitet i
topografien med terrænbearbejdning op til kote 25.0. Dette område -
benævnt ”II” i lovforslaget
-
vil være beliggende mellem containerterminalen og kysten ved Hellerup. Den forudsatte
beplantning på området skal tjene til at begrænse containerterminalens synlighed set fra land, og
beplantningen vil ad åre i stort omfang skærme af for udsigten fra land til containerterminalen.
Ydre Nordhavn er endvidere i forvejen præget af erhvervsmæssige bebyggelser og havneprægede
aktiviteter, hvorfor ændringen af området vil opleves som beskeden, især når erhvervshavnen
afgrænses af beplantningen og det rekreative område gøres større.
Påvirkninger på miljøet herunder de visuelle forhold undersøges og vurderes nærmere i
miljøkonsekvensrapporten for container- og ny krydstogtterminal i Ydre Nordhavn.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2018 til den 8. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Advokatsamfundet, Agenda 21 Østerbro, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Beredskabsstyrelsen,
Brancheforeningen Danske Advokater, Brancheforeningen Danske Havnevirksomheder,
Cyklistforbundet, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
sportsfiskerforbund, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Handicap
forbund, Dansk Industri, Dansk Ornitologisk forening, Dansk Transport og Logistik, Danske
handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Speditører, DI Transport, DFDS Canal Tours,
Domstolsstyrelsen, Ejerforeningen Tuborg Kanal, FOGUS, Forbrugerrådet, Frederiksberg
Kommune, Friluftsrådet, Gentofte Kommune, Geodatastyrelsen, Grundejerforeningen for Hellerup-
Maglegårds Sogne, Grundejerforeningen Svanevænget, Havneudvalget Hellerup Havn, Hellerup
Kajakklub, Hellerup Roklub, Hellerup Sejlklub, HK Trafik & Jernbane, Håndværksrådet, Kgl.
Dansk Yachtklub, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på øerne, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kulturarvsstyrelsen, Københavns Kommune, Københavns Museum, Landbrug
& Fødevarer, LO, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen, Region Hovedstaden, Region Sjælland,
Svanemøllen gruppen, Søfartsstyrelsen, Teknisk Landsforbund, Udviklingsselskabet By & Havn
I/S, Østerbro lokalråd, Østerbro lokaludvalg, Østerbro Havnekomité, Østerbro lokalhistorisk
forening. Lovforslaget er endvidere sendt til Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1923022_0009.png
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Velbeliggende erhvervshavn
med tilstrækkelig kapacitet
bidrager positivt til
økonomien i
hovedstadsområdet.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Fortsat adgang til
erhvervshavnedrift i
København Havn.
Ingen
Afskærmning af udsigt til
erhvervshavn og etablering af
større rekreativt område.
Ingen
Ingen
Ingen
Forlængelse af
krydstogtterminalen kan indebære
en begrænset trafikvækst.
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 26 a, stk.1, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S kan opfylde et areal i
Københavns Havn ved Ydre Nordhavn samt anlægge en containerterminal med tilhørende
bygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje på det opfyldte areal.
Ved »containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg« forstås containerterminal med kraner
og opstillingspladser til containere, plads til anløb af RO/RO skibe, bilskibe og stykgodsskibe,
opstillings- og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og indcheckingsfaciliteter, pakhuse med
tilhørende administration og speditionsvirksomhed, containeroplag og
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
containerreparationsvirksomhed mm., administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for
anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved eventuelt ledig kapacitet.
Det opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S og er byzone.
Arealet udgør ca. 100 ha, heraf udgør containerterminalen ca. 50 ha. Opfyldningen skal bl.a.
rumme jord og kalk fra anlæg af Cityringen og Nordhavnsvejen.
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 1, 1. pkt.,
at
”containerterminal” ændres til ”erhvervshavn”.
Ved erhvervshavn forstås en havn som består af containerterminal med tilhørende bygninger og
anlæg. Det vil sige kraner og opstillingspladser til containere, plads til anløb af Ro/Ro skibe,
bilskibe og stykgodsskibe, opstillings
og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og
indcheckingsfaciliteter, pakhuse med tilhørende administration og speditionsvirksomhed,
containeroplag og containerreparationsvirksomhed mm., administrationsbygning til havneoperatør
samt havne - og havnerelateret virksomhed i øvrigt. Containerterminalen udstyres med ship-to-
shore kraner mv., som placeres længst mod nord langs den nordøstlige del af opfyldningen.
Erhvervshavnen indeholder endvidere en krydstogtterminal, der kan betjene krydstogtskibe,
færger og andre større skibe, der bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer, biler mv.
Det foreslås med ændringen i § 26 a, stk. 1, 1. pkt. at der bliver mulighed for at anlægge en ny 4.
krydstogtterminal på Oceankaj
på område ”I” på
opfyldningen i Ydre Nordhavn. Terminalen
placeres nord for de tre eksisterende krydstogtterminaler på Oceankaj.
Dette vil medføre, at kajstrækningen, der kan anvendes til krydstogttrafik, øges fra de nuværende
1.100 meter til 1.800 meter. Formålet er at tilgodese den fortsatte vækst inden for krydstogter mv.,
ligesom terminalen på sigt kan modtage færger og andre større passagerskibe.
Placeringen af den 4. krydstogtterminal fremgår af lovens bilag 2, som er bilag 1 til dette
lovforslag.
Den eksisterende krydstogtterminal på 1100 meter er beskrevet i
”Landsplandirektiv af 14.
december 2009 om Krydstogtterminal ved Københavns Nordhavn”.
Med lovforslaget foreslås det,
at kajanlægget der kan anvendes til krydstogtfaciliteter udvides til fra 1100 meter til 1800 meter. De
ekstra 700 meter var før primært reserveret til godstrafik, og vil fremadrettet kunne anvendes til
såvel krydstogtsvirksomhed som anden havnerelateret virksomhed på den resterende kajstrækning.
Den nye krydstogtterminal planlægges, så der mod land bliver et offentligt tilgængeligt areal, der
omfatter kørebaner og vendeplads for biler, cykelsti og fortov. Selve kajen vil være indhegnet med
et ISPS (International Ship and Port Security) hegn svarende til det, der er etableret for de 3
eksisterende krydstogtterminaler på Oceankaj.
Der opføres en terminalbygning til pas- og sikkerhedskontrol og venteområde for passagerer og
deres bagage samt personalefaciliteter. Udenoms arealerne indrettes simpelt med manøvreareal
bestående af kørebaner og vendeareal samt parkerings/opmarchbåse for busser, lastbiler taxier,
limousiner og privatbiler, der transporterer passagerer til og fra terminalen, og areal til
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
lastning/losning af bagage og forsyninger til skibet samt bortskaffelse af spildevand, affald og lign.
fra skibet. Terminalbygningen kan uden for krydstogtssæsonen anvendes til andre formål som f.eks.
møder, konferencer, udstillinger mv., og understøttes hele året transportmæssigt af Metroen til
Nordhavn, som vil gøre transporten af personer til og fra terminaler med kollektiv trafik mulig.
Terminalbygningen planlægges opført i to-etager med en højde på op til 25 meter. Bygningen
forventes at dække et areal på ca. 5.000 m2, svarende til ca. 10.000 etagemeter.
Terminalbygningen forventes at have et udtryk, der minder om de eksisterende terminalbygninger,
ligesom bygningen skal indrettes funktionelt. Det kan dog blive nødvendigt med et andet
materialevalg.
Terminalbygningens grundplan vil bestå af bagagemodtagelsesområde, securityområde og
lagerområde. Første sal vil indeholde check-in og venteområde, diverse kontorlokaler samt
myndighedslokaler/faciliteter. Ombordstigning vil ske direkte fra 1. sal via landgangsbroer.
De tre eksisterende krydstogtterminaler er indeholdt i den gældende lokalplan for området:
”Udvidelse af Nordhavn og ny Krydstogtterminal –
Lokalplan nr. 443 med tillæg nr. 1 vedtaget af
Borgerrepræsentation i Københavns Kommune den 20. juni 2012 og bekendtgjort den 2. august
2012. Da arealanvendelsen for det område, hvor der med lovforslaget forslås at etablere en ny 4.
krydstogtterminal er udtømmende fastlagt, og kun kan ændres ved ny lovgivning, er det ikke
nødvendigt, at Københavns Kommune udarbejder yderligere lokalplaner mv. for området.
Der vil i alle tilfælde blive udarbejdet en VVM-redegørelse for området. VVM-redegørelsen for
flytning af den eksisterende containerterminal fra Indre Nordhavn til Ydre Nordhavn og anlæg af
yderligere krydstogtfaciliteter i Ydre Nordhavn (Miljøkonsekvensrapport for container- og
krydstogtterminal i Ydre Nordhavn, København) er under udarbejdelse.
Til nr. 2
Det fremgår af § 26 b, stk. 1, at
område ”I”
skal anvendes til containerterminal med tilhørende
bygninger og anlæg samt de fornødne adgangsveje. Området kan ikke anvendes til andre formål.
Ved »containerterminal med tilhørende bygninger og anlæg« forstås containerterminal med kraner
og opstillingspladser til containere, plads til anløb af RO/RO skibe, bilskibe og stykgodsskibe,
opstillings- og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og indcheckingsfaciliteter, pakhuse med
tilhørende administration og speditionsvirksomhed, containeroplag og
containerreparationsvirksomhed mm., administrationsbygning til havneoperatør samt mulighed for
anløb af passagerskibe, herunder krydstogtskibe ved eventuelt ledig kapacitet.
Det fremgår endvidere af § 26 b, stk. 2, at område
”II” skal anvendes til fornødne adgangsveje til
og fra containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter. Området kan ikke anvendes til andre formål.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S træffer
beslutning om, hvornår adgangsveje er fornødne. Antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes
konkrete placering vil fremgå af en VVM-redegørelse, når der foreligger en konkret
projektbeskrivelse af containerterminalen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Område ”I” og område ”II” på opfyldningen fremgår af lovens bilag 2.
Det foreslås i
§ 26 b, stk. 1, 1. pkt.,
at det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”I”, anvendes
til erhvervshavn med krydstogtterminal, containerterminal og anden havne og havnerelateret
virksomhed med tilhørende bygninger og anlæg, de fornødne adgangsveje og opmarcharealer samt
service- og vedligeholdelsesfaciliteter mv.
Containerterminalen består af en terminal med tilhørende bygninger og anlæg. Det vil sige kraner
og opstillingspladser til containere, plads til anlæg af Ro/Ro skibe, bilskibe og stykgodsskibe,
opstillings
og parkeringsplads til biler mm., værksteds- og indtjekningsfaciliteter, pakhuse med
tilhørende administration og speditionsvirksomhed, containeroplag og
containerreparationsvirksomhed mm, administrationsbygning til havneoperatør samt havnerelateret
virksomhed i øvrigt. Containerterminalen udstyres med ship-to-shore kraner mv., som placeres
længst mod nord langs den nordøstlige del af opfyldningen.
Erhvervshavnen indeholder endvidere en krydstogtterminal, der kan betjene krydstogtskibe, færger
og andre større skibe, der bedriver erhvervsmæssig transport af passagerer, biler mv.
De fornødne adgangsveje til og fra erhvervshavnen mv. etableres i område ”I”. Udviklingsselskabet
By & Havn I/S træffer beslutning om, hvornår adgangsveje er fornødne. Der er på nuværende
tidspunkt ikke taget endelig stilling til den konkrete placering af de fornødne adgangsveje. Vejenes
placering fremgår derfor ikke af lovens bilag 2. Antallet af adgangsveje samt adgangsvejenes
konkrete placering vil senere fremgå af den VVM-redegørelse (skriv dens fulde navn), der er under
udarbejdelse.
Med lovforslaget foreslås det således, at
område ”I” og ”II”
slås sammen og benævnes område
”I”. Udstrækningen af område ”I” samt koordinaterne for området fremgår af bilag 2 til loven.
Til nr. 3.
Det fremgår af § 26 b, stk. 2, at område ”II” skal anvendes til
fornødne adgangsveje til og fra
containerterminalen med tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter. Området kan ikke anvendes til andre formål.
Som en konsekvens af den foreslåede ændring i § 26 b, stk. 1, 1. pkt. foreslås det at ophæve
§ 26 b,
stk. 2,
idet bestemmelsen i § 26 b, stk. 2 kan rummes i den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1.
Som en konsekvens heraf bliver stk. 3-5 herefter stk. 2-4.
Til nr. 4.
I henhold til bestemmelsen i § 26 b, stk. 3
skal område ”III” anvendes til rekreative formål.
Området kan ikke anvendes til andre formål.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at der med et rekreativt område forstås, at
området henlægges som et ubebygget areal, som langs kysten kan anvendes til rekreative faciliteter
med et maritimt formål. Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i
naboområderne.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås i
§ 26 b, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver til stk. 2, 1. pkt. at ”III” ændres til ”II”.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 1. 1. pkt.,
hvorefter
område ”I” og ”II” foreslås slået sammen til område ”I”. Med den foreslåede ændring
bliver område ”III” til område ”II”.
Det foreslås videre i
§ 26 b, stk. 3, 1. pkt.,
at det
areal, som i lovens bilag 2 er angivet med ”II”,
anvendes til maritime og rekreative formål.
Med et rekreativt område skal forstås, at området henlægges som et ubebygget areal, som langs
kysten kan anvendes til rekreative faciliteter som eksempelvis vådområder, udkigstårne og andre
mindre støttepunkter til fysisk aktivitet. Området skal indrettes så det understøtter sport og fysisk
bevægelse i området.
Området skal kunne indrettes med diversitet i terrænet. Det skal være muligt at skabe
terrænbearbejdning op til kote 25.0 for at skabe udsigtspunkter. Det skal være muligt, at beplante
større områder med udsparing af lysninger og etablere naturprægede vådområder og områder med
krat og bundbeplantning. I forbindelse med indretning skal der tages højde for de naturhensyn og
den naturpleje, området tilsiger.
Anvendelsen skal desuden være forenelig med havnedriften i naboområderne.
Det forudsættes, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S sikrer, at arealet vil blive beplantet således,
at det fremtræder grønt og indbydende, og at der sker beplantning af træer især på den vestlige side
af containerterminalen (nyt område ”II”) senest samtidig med ibrugtagning af containerterminalen
(område ”I”). Disse træer vil i stort omfang ad åre kunne skærme af for udsigten fra land til
erhvervshavnen.
Til nr. 5.
Det følger af § 26 b, stk. 3, 2. pkt., at området
benævnt med ”III”
ikke kan anvendes til andre formål
end rekreative formål. Det betyder med den foreslåede bestemmelse i § 26 b, stk. 3. 1. pkt., at
området alene kan anvendes til maritime og rekreative formål.
Det foreslås, at
§ 26 b, stk. 3, 2. pkt.
ophæves. Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 26 b,
stk. 3, 1. pkt. at området kan anvendes til maritime og rekreative formål. Bestemmelsen gør således
udtømmende op med, hvad området kan anvendes til, hvorfor en bestemmelse om, at området ikke
kan anvendes til andre formål er overflødig.
Til nr. 6.
Det fremgår af § 26 b, stk. 4, at
område ”IV” bibeholdes som søterritorium.
Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal.
Område ”IV”
fremgår af bilag 2 til loven.
Det foreslås i
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1. pkt., at ”IV” ændres til ”III”. Ændringen er
en konsekvens af de foreslående ændringer i § 26 b, stk. 1, 1. pkt. og § 26 b, stk. 3, 1. pkt., hvorefter
henholdsvis område ”I” og ”II” bliver til område ”I”, mens område ”III” bliver til område ”II”.
Område ”III” fremgår af bilag
2 som er bilag 1 til dette lovforslag.
Der henvises til bemærkningerne til nr. 2 og nr. 4.
Til nr. 7.
I henhold til bestemmelsen i § 26 b, stk. 5 kan de i stk. 1-4 anførte anvendelser kun ændres ved lov.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås, at
§ 26 b, stk. 5
ophæves. Det følger af bestemmelserne i stk. 1-3, hvad områderne
(område ”I”, ”II” og ”III”) kan anvendes til, hvorfor en
bestemmelse om, at disse
anvendelsesmuligheder kun kan ændres ved lov, er overflødig.
Til nr. 8
På bilag 2 til loven fremgår det, at opfyldningen er opdelt i fire
områder. Område ”I”, ”II”, ”III”
og
”IV”.
I bemærkningerne til § 26 a, stk. 1 fremgår en tabel med
koordinaterne til område ”I”, ”II” og
”III” på opfyldningen i Ydre Nordhavn.
Det foreslås, at der indsættes et nyt bilag 2, hvor den nye arealinddeling i tre
områder, område ”I”,
”II” og ”III”
fremgår.
Det foreslås desuden, at en oversigt over udstrækningen af område ”I” og ”II” angives
i en tabel
med koordinaterne til bestemmende hjørne- og knækpunkter for hver områdes rand som indsættes i
bilag 2. Koordinaterne er anført i det matrikulære referencesystem UTM 32/ETRS 89, jf.
bekendtgørelse om matrikulære arbejder, nr. 597 af 30/5/2018.
Ved at indsætte en tabel med koordinaterne til område ”I” og ”II” i et nyt kortbilag 2 opnås et bedre
overblik over områdernes inddeling på opfyldningen i Ydre Nordhavn.
Som konsekvens heraf udgår skemaet i bemærkningerne til bestemmelsen i § 26 a, stk. 1.
Til § 2
Der er tale om erhvervsrettet lovgivning, og det foreslås derfor, at loven træder i kraft den 1.
januar 2019.
Til § 3
Lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, jf. lov nr. 551 af 6. juni 2007
med senere ændringer gælder ikke for Færøerne og Grønland, derfor skal dette lovforslag heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
1. Kort over anvendelse af opfyldt areal i Københavns Ydre Nordhavn
2. Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1923022_0015.png
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 551 af 6. juli 2007 om Metroselskabet
I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, som
senest ændret ved lov nr. 657 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
§ 26 a. Udviklingsselskabet By & Havn I/S
kan i overensstemmelse med lovens bilag 2
opfylde et areal i Københavns Havn ved Ydre
Nordhavn samt anlægge en containerterminal
med tilhørende bygninger og anlæg samt de
fornødne adgangsveje på det opfyldte areal. Det
opfyldte areal ejes af Udviklingsselskabet By &
Havn I/S og er byzone.
Stk. 2. Den i stk. 1 nævnte opfyldning kan
gennemføres uden tilladelse efter
kystbeskyttelsesloven.
Stk. 3. Containerterminalen anlægges i kote
ca. 3 m.
§ 26 b. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med »I«, anvendes til containerterminal
med tilhørende bygninger og anlæg samt de
fornødne adgangsveje. Området kan ikke
anvendes til andre formål. De tilhørende
bygninger må maksimalt være 25 m høje.
1.
I
§ 26 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
”containerterminal” til ”erhvervshavn”.
2.
§26 b, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
» Det areal, som i lovens bilag 2 er angivet
med ”I”, anvendes til erhvervshavn med
krydstogtterminal, containerterminal og
anden havne- og havnerelateret
virksomhed med tilhørende bygninger og
anlæg, de fornødne adgangsveje og
opmarcharealer samt service- og
vedligeholdelsesfaciliteter mv… «
Stk. 2. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med »II«, anvendes til fornødne
adgangsveje til og fra containerterminalen med
tilhørende bygninger og anlæg samt eventuelt til
service- og vedligeholdelsesfaciliteter,
opmarchbaner m.v. til brug for havnedriften.
Området kan ikke anvendes til andre formål.
Stk. 3. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med »III«, anvendes til rekreative
formål. Området kan ikke anvendes til andre
formål.
3.
§ 26 b, stk. 2
ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
4.
I § 26 b, stk. 3, 1. pkt.,
der bliver stk. 2, 1.
pkt., ændres »”III” til: ”II”« og »rekreative
formål« ændres til: » maritime og
rekreative formål«.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 366: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Ny arealinddeling og arealanvendelse i Københavns Ydre Nordhavn), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1923022_0016.png
5.
§ 26 b, stk. 3, 2. pkt.,
der bliver stk. 2, 2.
pkt., ophæves.
Stk. 4. Det areal, som i lovens bilag 2 er
angivet med »IV«, bibeholdes som
søterritorium. Der må ikke foretages
inddæmning eller opfyldning på dette areal.
Stk. 5. Den i stk. 1-4 anførte anvendelse kan
kun ændres ved lov.
6.
I
§ 26 b, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 3, 1.
pkt., ændres »”IV”« til: »”III”«
7.
§ 26 b, stk. 5,
ophæves.
8.
Bilag 2 affattes som bilag 1 til denne lov
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.