GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Dato
J. nr.
[dato]
2018-2656
Europa-Kommissionens forslag til forordning om forenkling af for-
anstaltninger til fremme af gennemførelsen af det transeuropæiske
transportnet (Smart TEN-T)
KOM(2018) 277
Nyt forslag.
Nyt notat.
1.
Resumé
Europa-Kommissionen har ved KOM(2018) 277 af 17. maj 2018 fremsat for-
slag til forordning om forenkling af foranstaltninger til fremme af gennemfø-
relsen af det transeuropæiske transportnet (Smart TEN-T).
Forordningsforslagets formål er ifølge Kommissionen dels at minimere risi-
koen for forsinkelser i de enkelte TEN-T-projekter, dels at øge den juridiske
sikkerhed for projektiværksættere for derigennem også at tiltrække flere pri-
vate investorer til transportinfrastrukturen.
Der skal med forordningen skabes øget klarhed om de procedurer, som pro-
jektiværksætterne skal følge, navnlig i forbindelse med offentlige udbud og
udstedelse af tilladelser.
Godkendelsen af TEN-T-projekter skal ifølge forslaget foretages af én myn-
dighed, som påtager sig at administrere hele processen og fungere som et
centralt kontaktpunkt (one-stop-shop) for projektiværksættere og andre inve-
storer. Denne myndighed udsteder én samlet afgørelse for et givent trans-
portinfrastrukturprojekt.
Forordningen fastlægger de krav, der skal gælde for de administrative proce-
durer, som EU-landenes kompetente myndigheder skal følge i forbindelse med
godkendelse og gennemførelse af projekter på det såkaldte TEN-T-hovednet,
dvs. den særligt prioriterede del af TEN-T-nettet.
Der fastsættes med forslaget en øvre grænse på tre år for hele tilladelsespro-
cessen. Med forslaget følger desuden en række detaljerede krav og tidsfrister
vedrørende samarbejdet imellem myndigheden og projektiværksætteren.
Forslaget vil, hvis vedtaget i sin nuværende form, nødvendiggøre ændringer i
dansk ret. Det er sandsynligt, at forslaget vil medføre bebyrdende økonomiske