Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 359
Offentligt
1921149_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven
(Master til brug for mobil- og internetdækning i tog)
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016, § 21 i
lov nr. 285 af 29. marts 2017 og § 1 i lov nr. 1558 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
§1
1. Efter
§ 30, stk. 2, nr. 7,
indsættes:
»8) nyanlæg, ændring eller vedligehold af master til brug for internetdækning i tog.«
2.
I § 38, stk. 1,
indsættes efter »eksisterende baneanlæg«: » ,master til brug for internetdækning
i tog i tilknytning til baneanlæg«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0002.png
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ekspropriation
2.1.1. Gældende ret
2.1.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser om den foreslående
ordning
2.2. Forundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser om den foreslående
ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre),
Dansk Folkeparti og Enhedslisten om en moderne jernbane
udmøntning af Togfonden DK af 14.
januar 2014, blev det besluttet, at der skulle sikres god internetdækning i alle tog på hele statens
jernbanenet med henblik på, at passagererne bl.a. skal kunne anvende toget som en fuld
funktionsdygtig arbejdsplads.
Der er efterfølgende med aktstykke nr. 9 af 13. oktober 2016 afsat 101,0 mio. kr. (2016-pl) med
henblik på at sikre størst mulig forbedring af brugeroplevelsen ved internetdækning i tog via
investeringer i radiomaster langs jernbanenettet samt fibernet til transmission og teknikhytter.
Beløbet er øremærket til den infrastrukturudbygning, som Banedanmark skal gennemføre, mens
mobiloperatørerne afholder udgifterne til radioudstyr og driften heraf. Beløbet er efterfølgende
blevet indbudgetteret på finansloven.
Det overordnede projekt består af tre hovedelementer, der er indbyrdes afhængige: 1) Indbygning af
signalforstærkere fra mobiloperatørerne i DSB’s tog, 2) indbygning af WiFi-system
for
datatransmission i DSB’s
tog, samt 3) forbedret mobil-
og internetdækning langs Banedanmarks
jernbanenet. Teleoperatørerne investerer, sammen med DSB, i installation af signalforstærkere i
DSB’s tog. Yderligere investerer DSB også i installation af
multioperatør wifi-løsning
i DSB’s tog.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0003.png
Som følge af, at arealerhvervelsen er særdeles vanskelig uden hjemmel til ekspropriation og
forundersøgelser, hvilket resulterer i både væsentlige forsinkelser af dele af projektet, og at det
samlede projekt bliver mangelfuldt, fordi der ikke kan opnås godkendelse til at opsætte enkelte
master, hvilket indebærer, at der opnås dårligere internetdækning end forudsat, indføres der med
lovforslaget hjemmel til ekspropriation og forundersøgelser.
Med lovforslaget skal det således sikres, at der skabes hjemmel til at ekspropriere de nødvendige
arealer til brug for projektet, herunder udføre de forundersøgelser mv. der er nødvendige hertil.
Hjemlen er dog ikke alene tiltænkt det beskrevne projekt, men vil kunne anvendes, hvis der i
relation til nye baneanlæg er behov for at etablere master til brug for internetdækning i tog eller hvis
den eksisterende dækning langs eksisterende baneanlæg ændrer sig således, at der er behov for at
etablere yderligere master til brug for internetdækning i tog.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Ekspropriation
2.1.1. Gældende ret
Af grundlovens § 73 fremgår, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at afstå sin
ejendom, uden hvor almenvellet kræver det. Afståelse kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Af jernbanelovens § 30 fremgår det, at transportministeren til statslige anlæg, når det er nødvendigt
af hensyn til almenvellet, kan iværksætte eller, for så vidt angår ikkestatslige anlæg, tillade, at
anlægsmyndigheden iværksætter ekspropriation til de formål, der er nævnt i stk. 2.
Af § 30, stk. 2, fremgår det, at ekspropriation i henhold til stk. 1 kan ske til 1) nyanlæg af jernbaner,
2) udvidelse eller ændring af eksisterende jernbaneanlæg, 3) nyanlæg, udvidelse eller ændring af
veje i forbindelse med anlæg efter nr. 1 og 2, 4) sikring og regulering af færdslen ved krydsninger
mellem veje og jernbaner, 5) vedligehold af jernbaneanlæg, nødvendige supplerende
foranstaltninger og fyldtagning, 6) foranstaltninger af hensyn til udnyttelse, betjening, sikring,
synlighed og drift på hensigtsmæssig måde af de anlæg, der er nævnt i nr. 1-5, herunder til
etablering af fornødne adgangsveje, arbejdsarealer, garager, værksteder, administrationsbygninger,
signaler, kørestrømsanlæg og sikringsanlæg, eller 7) klimarelaterede afværgeforanstaltninger,
herunder ved etablering af regnvandsbassiner, kontrollerede oversvømmelser og etablering og
vedligeholdelse af dræn og afvandingsanlæg samt sikring af grundvand.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser om den foreslående ordning
Af hensyn til at sikre, at der kan skabes god internetdækning i alle tog på hele statens jernbanenet
med henblik på, at passagererne bl.a. skal kunne anvende toget som en fuld funktionsdygtig
arbejdsplads, og på baggrund af, at det har vist sig, og ved eventulle fremtidige projekter kan vise
sig, vanskeligt at erhverve arealer til brug for dette formål, foreslås der skabt hjemmel til at
ekspropriere arealer og udføre forundersøgelser til nyanlæg, ændring eller vedligehold af master til
brug for internetdækning i tog.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0004.png
Med den foreslåede tilføjelse til jernbanelovens § 30, stk. 2, skabes i overensstemmelse med
grundlovens § 73 en lovhjemmel til ved ekspropriation at erhverve de øvrige fornødne arealer og
rettigheder til etablering af master med tilhørende anlæg. Ekspropriation kan kun ske, hvis det er
nødvendigt at erhverve de pågældende arealer m.v. enten midlertidigt eller permanent for at kunne
gennemføre anlægsprojektet.
Ekspropriationerne i henhold til lovforslaget sker efter reglerne herom i den gældende jernbanelov.
Det betyder, at enten Kommissarius ved Statens Eksproportioner i Jylland eller på Øerne afhængig
af den enkelte masts placering foretager en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen skal være nødvendig, er udtryk for, at
det almindelige proportionalitetsprincip skal være opfyldt. Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan
således ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Hvor nye antennepositioner vil give væsentlig forbedringer af mobil- og internetdækningen for
togpassagererne skal Banedanmark prioritere at finde placeringer til netudbygning på egne arealer.
For så vidt angår den allerede planlagte udbygning af internetdækningen langs jernbanenettet, er
kun ca. 37 procent (24 ud af 65) af de masteplaceringer, som Banedanmark forventer at tage i brug,
på Banedanmarks egne arealer. Den dækningsmæssige konsekvens, hvis der alene skulle anvendes
Banedanmarks egne arealer til projektet, ville således svare til, at kun godt en tredjedel af de
dækningsmæssige behov ville blive dækket.
Kriteriet for opfyldelse af almenvellet efter Grundlovens § 73, vil være, at borgere på togrejse i
Danmark vil få adgang til internettet og dermed gøre rejsetiden mere effektiv. Som en naturlig følge
af de konkrete masteplaceringer langs jernbanen, vil borgere og samfund i det nærliggende
lokalområde, som ofte omfatter tyndt befolkede områder, opleve en væsentlig forbedring af de
mobile kommunikationsmuligheder.
Herudover vil erhvervskunder på togrejse i Danmark kunne anvende toget som arbejdsplads med
adgang til internettet og dermed gøre rejsetiden mere effektiv, og for det lokale erhvervsliv som
f.eks. landbrug og mindre virksomheder samt kommunal servicevirksomhed vil udvidelsen af
internet- og mobildækningen forbedre arbejdsmulighederne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1.
2.2 Forundersøgelser
2.2.1. Gældende ret
Af jernbanelovens § 38, stk. 1, fremgår det, at transport-, bygnings- og boligministeren, hvis det
skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse, har adgang til en
privat ejendom med henblik på at foretage jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger og
andre undersøgelser af udendørsarealer for at foretage undersøgelser og projektering af nye
baneanlæg eller ændringer af eksisterende baneanlæg samt klimarelaterede afværgeforanstaltninger.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0005.png
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser om den foreslående ordning
Det foreslås i forbindelse med anlæggelse af master til brug for internetdækning i tog at udvide
jernbanelovens bestemmelse om forundersøgelser til også at omfatte master til brug for
internetdækning i tog i tilknytning til baneanlæg. Der henvises til afsnit 2.1.2. for bagrunden herfor.
Den foreslåede tilføjelse til § 38, stk. 1, giver således transport-, bygnings og boligministeren
beføjelse til, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørsarealer for at foretage undersøgelser
og projektering af master til brug for internetdækning i tog i tilknytning til baneanlæg.
Der henvises i øvrigt til lovforslags § 1, nr. 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Arbejdet forestås af Banedanmark og har således primært økonomiske og administrative
konsekvenser for Banedanmark i forbindelse med anlægsfasen.
Drift og vedligehold af master og teknikkabiner overgår efter anlægsfasen til Banedanmark, mens
drift og vedligehold af antenner og andet radioudstyr til det allerede planlagte projekt om udbygning
af internetdækningen overgår til teleoperatørerne.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og
udbud, udføres af Banedanmark i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver
og anlægsarbejder udbydes efter gældende regler herfor.
Banedanmark og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at
det aftalte arbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal projektforløbet styres,
kontrolleres og dokumenteres.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
For den del af erhvervet, der berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der være midlertidige
administrative konsekvenser, i den periode ekspropriationsforretningerne m.v. foregår. Ejerne af de
berørte ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra Banedanmark og
ekspropriationsmyndighederne.
En indirekte positiv effekt vil være, at erhvervskunder på togrejse i Danmark vil kunne anvende
toget som arbejdsplads med adgang til internettet og dermed gøre rejsetiden mere effektiv. For det
lokale erhvervsliv som f.eks. landbrug og mindre virksomheder samt kommunal servicevirksomhed
vil udvidelsen af mobil- og internetdækningen i lokalområdet forbedre arbejdsmulighederne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
For de borgere, der berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der være midlertidige
administrative konsekvenser, i den periode ekspropriationsforretningerne m.v. foregår. Ejerne af de
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0006.png
berørte ejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra Banedanmark og
ekspropriationsmyndighederne.
En indirekte, positiv effekt vil være, at borgere på togrejse i Danmark vil få adgang til internettet og
dermed gøre rejsetiden mere effektiv. Som en naturlig følge af de konkrete masteplaceringer langs
jernbanen, vil borgere og samfund i det nærliggende lokalområde, som ofte omfatter tyndt
befolkede områder, opleve en væsentlig forbedring af mobil- og internetdækningen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljøretlige konsekvenser i sig selv.
Det allerede planlagte projekt vedrørende udbygning af internetdækningen langs jernbanenettet og
eventulle fremtidige projekter af denne karakter vil have miljømæssige konsekvenser og håndteres i
de konkrete projekter.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
EU-retlige aspekter for det allerede planlagte projekt vedr. udbygning af internetdækningen langs
jernbanenettet og eventulle fremtidige projekter af denne karakter vil blive håndteret i det konkrete
projekt.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den [dd-mm-åå] til den [dd-mm-åå].
[Alfabetisk oplistning af de organisationer og myndigheder, der høres over lovforslaget]
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Anlægsprojektet er finansieret af
Togfonden
Ingen
Indirekte påvirkning eftersom
erhvervskunder på togrejse
vil kunne anvende toget som
arbejdsplads med adgang til
internettet, hvorved rejsetiden
Virksomheder, der eksproprieres,
vil lide et økonomisk tab, som dog
kompenseres ved ekspropriations-
forretningen.
Endvidere kan virksomheder, der
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0007.png
gøres mere effektiv.
Endvidere vil udvidelsen af
internetdækningen forbedre
arbejdsmulighederne for det
lokale erhvervsliv.
Administrative konsekvenser
Ingen
for erhvervslivet
Evt. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Evt. Regionale konsekvenser
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
skal flytte ledninger som følge af
gæsteprincippet, blive pålagt
udgifter.
Mindre konsekvenser i forbindelse
med ekspropriation.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen EU retlige aspekter.
JA
Ingen
Ingen
Mindre konsekvenser i forbindelse
med ekspropriationer.
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser [særlige bemærkninger]
Til § 1
Med
§ 1, nr. 1,
foreslås det, at der indsættes et nyt nr. 8 i jernbanelovens § 30, stk. 2, hvorefter
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at foretage ekspropriation til nyanlæg,
ændring eller vedligehold af master til brug for mobil og internetdækning i tog.
Bemyndigelsen giver således transport-, bygnings- og boligministeren hjemmel til at ekspropriere
rettigheder og arealer til brug for adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot m.v. i forbindelse med
etableringen af master til brug for mobil- og internetdækning i tog og dertil hørende teknikkabine.
Når anlægsarbejderne er færdige vil de midlertidigt eksproprierede arealer i videst muligt omfang
retableres og leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Der er alene tale om en udvidelse af, hvad der eksproprieres til efter jernbaneloven. Den foreslåede
tilføjelse ændrer således ikke ved gældende ret for så vidt angår den resterende del af § 30, men
udvider blot bestemmelsens anvendelsesområde.
Det betyder bl.a., at ekspropriation efter den foreslåede § 30, stk. 2, nr. 8, skal ske efter reglerne i
lov om fremgangsmåden til ekspropriation vedrørende fast ejendom, og at erstatning fastsættes i
henhold til lov om offentlige veje m.v., jf. jernbanelovens § 30, stk. 5.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0008.png
Master til brug for internetdækning i tog anlægges af Banedanmark. Ekspropriation efter den
foreslåede § 30, stk. 2, nr. 8, iværksættes således i praksis ved, at Banedanmark anmoder transport-,
bygnings- og boligministeren om at bemyndige Kommissarierne ved Statens Ekspropriationer til at
ekspropriere med henblik på anlæggelse af en mast til brug for internetdækning i tog.
Banedanmark skal fjerne master samt retablere arealet, hvorpå en mast har været placeret, når disse
ikke længere har et formål. Transport-, bygnings- og boligministeren fører tilsyn med, at dette sker.
Bestemmelsen omfatter ligeledes fjernelse af teknikkabiner, samt hvad der eventuelt måtte være
etableret i tilknytning til masten. Ved retablering skal arealet i videst muligt omfang føres tilbage til
sin oprindelige tilstand.
Masten har et formål, så længe den bidrager til en anerkendelsesværdi funktion. Selvom en mast er
anlagt til brug for internetdækning i tog, kan der på master også være placeret andet udstyr, end
udstyr til brug for internetdækning, bl.a. GSM-R udstyr til signalstyring. Hvis der på en mast ikke
længere er placeret udstyr til brug for internetdækning i tog, men fortsat er placeret eksempelvis
GSM-R udstyr, vil masten fortsat have et formål og behøver derfor ikke blive fjernet.
Selvom transport-, bygnings- og boligministeren kan ekspropriere til master til brug for
internetdækning i tog, anses disse master ikke som værende en del af jernbaneanlægget, hvorfor de
ikke falder ind under jernbanelovens VVM-regler. Dette gælder uanset, om master, der er opført til
brug for internetdækning i tog, efterfølgende anvendes til eksempelvis GSM-R udstyr til
signalstyring eller andet, da det afgørende er, at masten er anlagt til brug for internet i tog.
Til nr. 2
Med
§ 1, nr. 2,
foreslås det, at jernbanelovens § 38, stk. 1, udvides til, at transport-, bygnings- og
boligministeren, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse har adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørsarealer for at foretage undersøgelser
og projektering af master til brug for internetdækning i tog i tilknytning til baneanlæg.
Den forsålede ændring af § 38, stk. 1 består alene i, at master til brug for internetdækning i tog i
tilknytning til baneanlæg omfattes af bestemmelsen. Ændringen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede tilføjelse til § 30, stk. 2.
Bestemmelsen viderefører gældende ret, dog med en tilføjelse til bestemmelsens
anvendelsesområde. Ændringen betyder således, at der blandt andet kan foretages de nævnte
forundersøgelser med henblik på anlæggelse af master til brug for internetdækning i tog.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft 1. januar 2019.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0009.png
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj
2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658
af 8. juni 2016, § 21 i lov nr. 285 af 29.
marts 2017 og § 1 i lov nr. 1558 af 19.
december 2017, foretages følgende
ændring:
§ 30
Transportministeren kan til statslige anlæg, når det er nødvendigt
af hensyn til almenvellet, iværksætte eller, for så vidt angår
ikkestatslige anlæg, tillade, at anlægsmyndigheden iværksætter
ekspropriation til de formål, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 2.
Ekspropriation i henhold til stk. 1 kan ske til
1) nyanlæg af jernbaner,
…..
7) klimarelaterede afværgeforanstaltninger, herunder ved
etablering af regnvandsbassiner, kontrollerede
oversvømmelser og etablering og vedligeholdelse af dræn og
afvandingsanlæg samt sikring af grundvand.
1. Efter § 30, stk. 2, nr. 7, indsættes:
»8) nyanlæg, ændring eller vedligehold
af master i til brug for internetdækning i
tog «
§ 38, stk. 1. Transportministeren har, hvis det skønnes nødvendigt, til
enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til en
privat ejendom med henblik på at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser af udendørsarealer
for at foretage undersøgelser og projektering af nye baneanlæg eller
ændringer af eksisterende baneanlæg samt klimarelaterede
afværgeforanstaltninger.
der.«
2. I § 38, stk. 1, indsættes efter
»eksisterende baneanlæg«: » ,master til
brug for internetdækning i tog i
tilknytning til baneanlæg«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 359: Udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven (master til brug for mobil- og internetdækning i tog), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1921149_0010.png