Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 355
Offentligt
1920126_0001.png
28-06-2018
UDKAST
Fremsat den {FREMSAT} af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse
af
grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital
for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene
ungdomsboliger)
§1
I lov om almene boliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober 2017, som ændret
ved § 20 i lov nr. 688 af 8. juni 2017, § 2 i lov nr. 1544 af 19. december 2017 og lov nr. 733 af
8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 57
indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
”Stk.
4.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte at udleje kommunalt ejede almene ældreboliger
som almene ungdomsboliger i en periode op til 10 år. Det er en betingelse, at der ikke generelt
er efterspørgsel efter de pågældende boliger fra den berettigede personkreds. Det er endvidere
en betingelse, at indfrielse af lån i ejendommen i forbindelse med afhændelse af boligerne vil
påføre kommunen et tab. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de pågældende boliger på ny
skal udlejes som almene ældreboliger.”
2.
I §
118 a, stk. 1,
ændres ”den
31. december 2018” til:
”den
31. december 2020”
og efter
”nedsættes til 10 pct.” indsættes: ”, jf. dog stk. 2 og 3”.
3.
I § 118 a indsættes som nye stykker:
”Stk.
2.
For tilsagn efter § 115, stk. 1, der gives i perioden 1. januar 2019 til den 31. december
2020, til almene familieboliger nedsættes den kommunale grundkapital, der er nævnt i stk. 1, til
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0002.png
28-06-2018
8 pct., hvis det gennemsnitlige bruttoetageareal er mindre end 90 m
2
. Det lån, der er nævnt i §
118 a, stk. 1, forhøjes til 90 pct.
”Stk.
3.
For tilsagn efter § 115, stk. 1, der gives i perioden 1. januar 2019 til den 31. december
2020, til almene familieboliger forhøjes den kommunale grundkapital, der er nævnt i stk. 1, til
12 pct., hvis det gennemsnitlige bruttoetageareal er lig med eller større end 105 m
2
. Det lån,
der er nævnt i § 118 a, stk. 1,
nedsættes til 86 pct.”
§2
I lov om friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26. oktober 2017, foretages følgende
ændring:
1.
I § 12, stk. 1, 2. pkt., ændres
”den
31. december 2018” til:
”den
31. december 2020”.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0003.png
28-06-2018
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af perioden med grundkapital for almene boliger på 10 pct. og indførelse af
differentieret grundkapital for almene familieboliger
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og forslag
2.2. Udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger under
særlige omstændigheder
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Almene ældreboliger
2.2.3. Almene ungdomsboliger
2.2.4. Ministeriets overvejelser og forslag
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Miljømæssige konsekvenser
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Kommunerne spiller en nøglerolle i udviklingen af den almene boligsektor. Det er således
kommunerne, der beslutter, hvor mange nye almene boliger der skal bygges, ligesom
kommunerne har et medansvar for at sikre velfungerende almene boligafdelinger med den rette
sammensætning af små og større boliger. Hensynet bag strukturen er, at kommunerne i kraft af
deres lokalkendskab er bedst til at vurdere det lokale boligbehov.
Et særligt ansvar i den forbindelse er at sikre et udbud af billige boliger til unge, små familier,
enlige og udsatte borgere. I de senere år har en kombination af stigende priser og
boligstørrelser
både i den almene boligsektor og på boligmarkedet generelt
skabt en øget
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0004.png
28-06-2018
efterspørgsel efter små og mellemstore boliger. Dette har gjort det vanskeligt for unge, små
familier og enlige at finde fodfæste på boligmarkedet. Udfordringen er særlig stor i de større
byer.
Regeringen og KL er derfor enige om, at der i de kommende år er behov for at øge andelen af
mindre og billige boliger særligt til unge, små familier, enlige og udsatte borgere.
På den baggrund aftalte regeringen og KL i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi
for 2019 at indføre en ordning i 2019 og 2020 med en differentiering af den kommunale
grundkapital efter den gennemsnitlige boligstørrelse for familieboliger, således at kommunerne i
højere grad får økonomisk incitament til at opføre mindre og billigere boliger til gavn for de
målgrupper, som har særligt behov herfor.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om udlejning af kommunalt ejede almene
ældreboliger som almene ungdomsboliger under særlige omstændigheder.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Forlængelse af perioden med grundkapital for almene boliger på 10 pct. og indførelse af
differentieret grundkapital for almene familieboliger
2.1.1
Gældende ret
Det fremgår af bekendtgørelse af lov om almene boliger m.v. nr. 1116 af 5. oktober 2017
(almenboligloven) § 118, stk. 1 og 2, at anskaffelsessummen for alment byggeri efter § 115,
stk. 1-5, finansieres med 84 pct. lån, 14 pct. kommunal eller regional grundkapital og 2 pct.
beboerindskud.
Beboerne betaler som udgangspunkt en ydelse på 2,8 pct. af anskaffelsessummen plus de
løbende bidrag m.v. til kreditinstitutterne, i alt svarende til ca. 3,0 pct. af anskaffelsessummen,
som betaling på lånet. Betalingen sker første gang tre måneder efter lånoptagelsen. Herefter
reguleres betalingen i de følgende 45 år med 100 pct. af stigningen i nettoprisindekset eller,
hvis dette er steget mindre, lønindeks for den private sektor i de første 20 år og derefter med
75 pct. af stigningen i de nævnte indeks. Regulering sker første gang et år efter første
terminsbetaling. Forskellen mellem beboerbetalingen og den samlede ydelse på lånet betales af
staten som ydelsesstøtte. Landsbyggefonden refunderer 25 pct. af den statslige udgift hertil.
Grundkapital stilles til rådighed af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor byggeriet
opføres, og har karakter af et lån. Tilsvarende yder regionrådet grundkapital til ældreboliger,
der etableres af regionrådet. Lånene er rente- og afdragsfrie i indtil 50 år efter ejendommens
ibrugtagelse.
Friplejeboliger, som modtager offentlig støtte, finansieres efter samme model som almene
boliger inden for en årlig ramme på 225 boliger, jf. bekendtgørelse af lov om friplejeboliger
nr.1162 af 26. oktober 2017 (friplejeboligloven) § 11 a, stk. 2. Dog betales det kontante
indskud, svarende til den kommunale grundkapital til almene boliger, jf. friplejeboliglovens § 12,
stk. 1, af friplejeboligleverandøren i form af et kapitalindskud.
Det kommunale grundkapitallån udgør som udgangspunkt 14 pct. af anskaffelsessummen, men
for tilsagn i perioden fra 1. juli 2012 til 31. december 2018 har det kommunale grundkapitallån
dog med henblik på sikring af en stabil tilsagns- og byggeaktivitet været fastsat til 10 pct. af
anskaffelsessummen. Det statsligt støttede realkreditlån har som følge heraf udgjort 88 pct. af
anskaffelsessummen
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0005.png
28-06-2018
Ligeledes har kapitalindskuddet til friplejeboliger i perioden fra 1. juli 2012 til 31. december
2018, jf. friplejeboliglovens § 12, stk. 1, været fastsat til 10 pct. af anskaffelsessummen. Det
statsligt støttede realkreditlån har som følge heraf udgjort 88 pct. af anskaffelsessummen.
Den særlige nedsættelse af grundkapitallånet og kapitalindskuddet til 10 pct. bortfalder ved
udgangen af 2018.
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og forslag
Som led i aftalen om kommunernes økonomi for 2019 er regeringen og KL enige om, at
regeringen skal søge Folketingets tilslutning til at forlænge perioden, hvor den kommunale
grundkapital nedsættes til 10 pct. frem til udgangen af 2020.
Forlængelsen giver kommunerne en stabil planlægningshorisont i perioden frem til udgangen af
2020.
Forlængelsen af nedsættelsen af grundkapitalen vil ligeledes gælde for friplejeboliger, hvorefter
friplejeboligleverandørens kapitalindskud til friplejeboliger vil være 10 pct. i 2019 og 2020.
En nedsættelse af grundkapitalen medfører, at det bliver billigere for den enkelte kommune og
friplejeboligleverandør at medfinansiere opførelse af støttede boliger og medfører øgede udgifter
til ydelsesstøtte for staten og Landsbyggefonden. De enkelte kommuner får således økonomisk
råderum til at opføre flere boliger, hvis der er behov, f. eks. flere små familieboliger og
ungdomsboliger.
I regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for 2019 er der særligt fokus på den
forpligtigelse, som den almene boligsektor har for at tilvejebringe billigere boliger til unge, små
familier, enlige og udsatte borgere. For at fremme og øge antallet heraf indgår det i aftalen, at
regeringen søger Folketingets tilslutning til at indføre en differentieret grundkapitalmodel for
almene familieboliger i 2019 og 2020. Modellen skal kun gælde almene familieboliger, hvor den
kommunale grundkapital fastsættes til mellem 8 til 12 pct. afhængig af det gennemsnitlige
bruttoetageareal for tilsagnet, således at kommunerne skal indskyde færrest penge ved byggeri
af små og dermed billigere boliger og flest penge ved byggeri af store og dermed dyrere boliger.
Formålet med modellen er at fremme tilvejebringelsen af flere mindre og billigere almene
familieboliger til de grupper i samfundet, der har særligt behov herfor.
Det foreslås, at differentieringen af grundkapitalen kun skal gælde i en toårig periode, hvorefter
det skal vurderes, om den har haft den fornødne effekt i forhold til byggeri af mindre og billigere
boliger. I den forbindelse vil det blive overvejet, om modellen skal videreføres, eller der skal
fastsættes et andet niveau for den kommunale grundkapital.
Den 1. januar 2021 vil nedsættelsen af den kommunale grundkapital og
friplejeboligleverandørers kapitalindskud således ophøre og udgøre 14 pct. af byggeriets
anskaffelsessum for alle boligtyperne.
2.2.
Udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger under
særlige omstændigheder
2.2.1.
Gældende ret
2.2.2. Almene ældreboliger
Almene ældreboliger skal udlejes til ældre og personer med handicap, der har særligt behov for
sådanne boliger (den berettigede personkreds), jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, og § 57, stk.
1. Hvis ældreboligerne ikke kan udlejes til den berettigede personkreds, kan
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0006.png
28-06-2018
kommunalbestyrelsen beslutte, at boligerne skal udlejes til andre boligsøgende. Ved ledighed
skal boligerne på ny søges udlejet til den berettigede personkreds, jf. almenboliglovens § 54,
stk. 1, 2.-3. pkt.
Kommunalbestyrelsen står for anvisningen af borgere til almene ældreboliger, jf. § 54, stk. 1, 4.
pkt., i almenboligloven.
Ved lejeledighed kan kommunalbestyrelsen beslutte, at almene ældreboliger tilhørende almene
boligorganisationer skal lejes som ungdomsboliger, jf. almenboliglovens § 55, stk. 7.
2.2.3. Almene ungdomsboliger
Efter reglerne i almenboliglovens § 52, stk. 1, 1. pkt., anvises ledige almene ungdomsboliger af
almene boligorganisationer til unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov
derfor (den berettigede personkreds). Kommunalbestyrelsen har dog ret til at få stillet hver
fjerde ledige almene ungdomsbolig til rådighed for kommunal anvisning af unge efter reglerne i
§ 59, stk. 3, i almenboligloven.
I almenboliglovens § 4, stk. 1, nr. 6, fremgår det, at almene ungdomsboliger kan være almene
ældreboliger, hvis bruttoetageareal ikke overstiger 50 m
2
, og som kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen aftaler fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.
Almene ungdomsboliger kan være ejet af almene boligorganisationer eller selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner. Kommuner kan ikke eje almene ungdomsboliger.
2.2.4. Ministeriets overvejelser og forslag
Norddjurs Kommune har via
den udvidede udfordringsret
vedrørende statslige og lokale regler
udfordret almenboliglovens § 4, stk. 1, nr. 6, hvorefter almene ældreboliger, som ommærkes til
almene ungdomsboliger, ikke må være større end 50 m
2
.
Den udvidede udfordringsret indebærer, at alle offentligt ansatte og private leverandører har
mulighed for at komme med ændringsforslag til uhensigtsmæssige statslige og lokale regler.
Udfordringsretten er udvidet ved, at der er åbnet for at imødekomme forslag, der kræver
lovændringer. Den udvidede udfordringsret løber i perioden 2017-2021.
Norddjurs Kommune forklarer i ansøgningen, at de råder over en række kommunalt ejede
almene ældreboliger, som har været ledige i en årrække, og som fortsat er tomme. Kommunen
skriver samtidigt, at de har behov for ungdomsboliger, da en afdeling under Københavns
Universitet, Skovskolen, flytter flere aktiviteter til Norddjurs. Kommunen ønsker derfor at
omdanne nogle almene ældreboliger til almene ungdomsboliger. Men ejerforhold til boligerne og
boligernes størrelse blokerer herfor.
Norddjurs Kommunes ansøgning skal ses i sammenhæng med, at flere kommuner i de senere år
har oplevet udlejningsvanskeligheder med almene ældreboliger, hvilket påfører kommunerne
udgifter til betaling af tomgangsleje.
Kommuner kan begrænse tabet til tomgangslejen ved at udleje ældreboliger til andre end
målgruppen (den berettigede personkreds) for ældreboliger.
Ved udlejningsvanskeligheder kan almene ældreboliger lejes ud til en anden personkreds, indtil
det på ny er muligt at leje dem ud til ældre og personer med handicap, jf. almenboliglovens §
54, stk. 1.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0007.png
28-06-2018
Ommærkning af almene ældreboliger til almene familie- eller ungdomsboliger er efter gældende
regler en løsning på lejeledighedsproblemer, hvis der er efterspørgsel efter boligerne fra andre
persongrupper. Når boligerne er kommunalt ejede, kan kommunalbestyrelsen give samtykke til,
at ældreboliger overdrages til en afdeling i en almen boligorganisation før ommærkningen, idet
kommunen ikke kan eje almene familie- eller ungdomsboliger. Overdragelsessummen
fastsættes til restgælden, og meddelte tilsagn om støtte overføres, og garantier for lån vedstås i
overensstemmelse med § 27, stk. 5 og 6, i almenboligloven.
De pågældende boliger i Norddjurs Kommune er imidlertid større end 50 m
2
, hvilket forhindrer,
at de kan ommærkes til almene ungdomsboliger, jf. § 4, stk. 1, nr. 6, i almenboligloven.
Desuden er lånet til finansiering af opførelsen af de pågældende ældreboliger ydet af
KommuneKredit. Hvis ældreboligerne overdrages til en almen boligorganisation, vil det betyde,
at lånene skal indfries, idet KommuneKredit ikke kan yde lån til almene boligorganisationer. Da
der er tale om et inkonverterbart indekslån, vil kommunen lide et tab ved overdragelsen, idet
den skal ske til restgælden, jf. almenboliglovens § 27, stk. 6.
Er der derimod tale om indekslån fra andre kreditinstitutter, vil boligerne kunne overdrages til
en almen boligorganisation, uden at kommunen påføres tab, jf. § 27, stk. 5, i almenboligloven.
Det skal derfor endelig være en betingelse, at indfrielse af lån i forbindelse med afhændelse af
boligerne vil påføre kommunen et tab.
For at imødekomme problemer med udlejningsvanskeligheder i visse kommunalt ejede
ældreboliger foreslås det, at det ved lejeledighed skal være muligt at udleje kommunalt ejede
almene ældreboliger som almene ungdomsboliger, når en række betingelser er opfyldt.
Forslaget indebærer, at kommunen ved lejeledighed kan beslutte at udleje almene ældreboliger
som almene ungdomsboliger. Det betyder, at boligerne skal lejes ud til unge
uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor, jf. almenboliglovens § 52, stk.
1.
Ligeledes vil opsigelsesreglerne for ungdomsboliger, hvorefter udlejer skal opsige lejeren, når
lejeren har fuldført sin uddannelse eller de forudsætninger, hvorunder boligerne er udlejet, ikke
længere er til stede, finde anvendelse, jf. § 85, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts
2016 af lov om leje af almene boliger. Reglerne i almenlejelovens § 85, stk. 2, er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 370 af 19. juni 1998 om opsigelse i statsstøttede almene ungdomsboliger.
Det er en betingelse, at der ikke generelt er efterspørgsel efter de pågældende ældreboliger fra
den berettigede personkreds, jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, men derimod efterspørgsel efter
almene ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de pågældende boliger på ny
skal udlejes som almene ældreboliger.
Efter gældende regler er almene ældreboliger permanente udlejningsboliger, og udgangspunktet
i almenlejeloven er, at lejekontrakter er tidsubegrænsede. Når almene ældreboliger udlejes til
andre end den berettigede personkreds, jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, er det dermed ikke
muligt at opsige lejeren, indtil den pågældende selv vælger at opsige lejemålet.
Da opsigelsesreglerne for ungdomsboliger gælder ved forslaget, bliver det muligt for kommunen
at opsige lejeren efter endt uddannelse, og kommunen får herudover hjemmel til at kontrollere,
om den pågældende er studieaktiv.
Det er endvidere en betingelse efter forslaget, at kommunen vil lide et tab ved indfrielse af lån i
ejendommen i forbindelse med afhændelse af boligerne.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0008.png
28-06-2018
Det er endelig en betingelse, at udlejning til andre end den berettigede personkreds højst kan
ske i en periode i op til 10 år, og der må herefter findes en varig løsning på
lejeledighedsproblemerne. Perioden på 10 år skal ses i sammenhæng med, at det ikke er
hensigten, at kommuner permanent skal udleje almene ungdomsboliger.
Det vurderes, at forslaget vil bidrage til at løse de udlejningsvanskeligheder, nogle kommuner
oplever i almene ældreboliger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det er alene forslaget om forlængelse af perioden med grundkapital og kapitalindskud på 10
pct., der medfører økonomiske konsekvenser for det offentlige. Skønnet over de udgiftsmæssige
konsekvenser er behæftet medbetydelig usikkerhed, især på grund af usikkerhed om effekten
på det antal boliger, som kommunerne kan forventes at give tilsagn til på kort sigt. Denne
usikkerhed vil blive reduceret, når kommunernes budgetteringsforudsætninger for 2019
foreligger ultimo oktober 2018.
Med forslaget om forlængelse af perioden med nedsat grundkapital bliver det, opgjort pr. bolig,
billigere for kommunerne at give tilsagn til nye almene familie-, ældre- og ungdomsboliger i
2019 og 2020, mens det bliver dyrere for staten og Landsbyggefonden. Denne effekt kan for
familieboliger forstærkes af forslaget om at differentiere grundkapitalen for familieboliger. For
familieboliger under ét kan den effektive grundkapitalprocent således komme til at udgøre
mindre end 10, hvis differentieringen tilskynder kommunerne til samlet set at give tilsagn til
flere byggeprojekter med en gennemsnitlig boligstørrelse på under 90 m
2
end over 105 m
2
.
Den samlede udgiftsmæssige effekt består dels af en priseffekt som følge af, at grundkapital
erstattes af ydelsesstøtte, dels af en aktivitetseffekt, idet kommunerne må forventes at give
tilsagn til flere boliger, men i gennemsnit lidt mindre boliger, når dette bliver billigere for
kommunen.
Ligesom for almene boliger indebærer forlængelsen af perioden med nedsat kapitalindskud i
støttede friplejeboliger, at det, opgjort pr. bolig, bliver billigere for friplejeboligleverandører at
opføre friplejeboliger og dyrere for staten og Landsbyggefonden. Samtidig er der tale om, at et
privat kapitalindskud erstattes af ydelsesstøtte. Dette giver anledning til en priseffekt. Derimod
bliver der ikke tale om en aktivitetseffekt, da aktiviteten er kvotereguleret.
I aktivitetseffekten indgår tillige, at der sker en udskydelse af den fremrykningseffekt, som hidtil
har været forventet i 2018 på baggrund af det forventede bortfald af den tidsbegrænsede
nedsættelse af grundkapitalindskuddet ved udgangen af 2018. Fremrykningseffekten vil nu først
indtræde i 2020, hvor forøgelsen af antallet af tilsagn opvejes af færre tilsagn i 2021. Effekten
af forslaget viser sig derfor ikke kun i 2019 og 2020, men tillige i 2018, og 2021, jf. tabel 1.
Forslaget om, at det ved lejeledighed skal være muligt at udleje kommunalt ejede almene
ældreboliger som almene ungdomsboliger, når en række betingelser er opfyldt, vil kunne
begrænse nogle kommuners tab til tomgangsleje som følge af udlejningsvanskeligheder i visse
kommunalt ejede ældreboliger. Der er ikke foretaget noget skøn over effekten af forslaget, da
det er op til den enkelte kommune at vurdere, om anvendelse af denne mulighed vil være
hensigtsmæssig i konkrete tilfælde.
De økonomiske konsekvenser for stat og kommuner fremgår af tabel 1. Kommunernes udgifter
består af grundkapital og ungdomsboligbidrag, hvor kommunernes andel af bidraget udgør 20
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0009.png
28-06-2018
pct., mens statens udgifter består af ydelsesstøtte, ungdomsboligbidrag (80 pct.) og
servicearealtilskud.
Tabel 1. Ændringer i kommunernes, statens og Landsbyggefondens udgifter til grundkapital,
ydelsesstøtte, ungdomsboligbidrag og servicearealtilskud som følge af nedsættelse af den
kommunale grundkapital til 10 pct. i 2019 og 2020 (2019-priser, mio. kr.).
2019
Kommunerne
heraf grundkapital
Staten
Landsbyggefonden
I alt
heraf friplejeboliger
140
126
347
180
667
17
2020
224
193
491
232
947
17
2021
-88
-88
-19
-21
-128
0
2022
0
0
0
0
0
0
Anm.: en negativ værdi angiver en mindreudgift.
Forslaget om forlængelse af perioden med en grundkapital på 10 pct., men især forslaget om at
differentiere grundkapitalen for familieboliger vil medføre begrænsede statslige udgifter til
tilretning af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens administrationssystem for almene boliger
(BOSSINF-STB). Disse udgifter vil blive afholdt inden for Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets eksisterende rammer.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ud over ændringerne af BOSSINF-systemet ikke at have administrative
konsekvenser for staten og vurderes heller ikke at have det for kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om forlængelse af perioden med en grundkapital på 10 pct. i 2019 og 2020 skønnes at
medføre, at der samlet set vil blive givet tilsagn til i størrelsesordenen 2.000 almene boliger
yderligere. Det svarer til en forøgelse af de samlede anskaffelsesudgifter til nye almene boliger
på omkring 3,5 mia. kr. (inkl. moms) i perioden 2020-2021. Denne merinvestering forventes
isoleret set at resultere i øget omsætning i de erhverv, der leverer varer og ydelser til det
almene byggeri, dvs. entreprenører, rådgivere, byggematerialeproducenter, private
grundsælgere, finansielle virksomheder mv., og dermed i en begrænset aktivitetsforøgelse i
byggesektoren i bred forstand.
Virkningerne af lovforslaget vil være midlertidige, og det vurderes, at virkningerne for
økonomien som helhed vil være neutrale, idet en aktivitetsforøgelse i de erhverv, der leverer
varer og ydelser til det almene byggeri, vil fortrænge aktivitet i andre dele af økonomien.
Endvidere gør forslaget det billigere for private friplejeboligleverandører at etablere nybyggede
friplejeboliger, idet deres kapitalindskud nedsættes i 2019 og 2020.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0010.png
28-06-2018
5. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige miljømæssige konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget om nedsættelse og differentiering af den kommunale grundkapital til almene
boliger og kapitalindskud for friplejeboliger indeholder bestemmelser om overdragelse af
udførelsen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse til virksomheder, jf.
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel
106, stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s.
3).
Transport, - Bygnings- og Boligministeriet vurderer, at nævnte bestemmelser i lovforslaget er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse, herunder med art. 2, stk. 1, litra c i
Kommissionens afgørelse, som tillader støtte til socialt boligbyggeri.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retslige aspekter herudover.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra [dato] været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-
ejendomme, BAT-Kartellet, BL
Danmarks Almene Boliger, BOSAM, Byfornyelsesrådet,
Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger,
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, DI, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Ældreråd, Danske Udlejere, Det
centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finans Danmark, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for ældre og enlige,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og Pension, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KommuneKredit, KL, Kollegiekontorerne i Danmark,
Kommunernes Revision
BDO, Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Norddjurs Kommune, OK-
fonden, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, SMVdanmark,
Socialstyrelsen, VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og TEKNIQ.
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0011.png
28-06-2018
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Forlænget nedsættelse af
grundkapital medfører statslige
og kommunale mindreudgifter
på hhv. 19 og 88 mio. kr. i
2021.
Negative konsekvenser /
merudgifter
Forlænget nedsættelse af
grundkapital medfører statslige
merudgifter på 347 og 491 mio.
kr. i hhv. 2019 og 2020 samt
kommunale merudgifter på 140
og 224 mio. kr. i hhv. 2019 og
2020.
Ingen
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Begrænset forøget aktivitet i
byggesektoren mv. på kort sigt,
men virkningerne for
økonomien som helhed vil på
længere sigt være neutrale.
Lavere kapitalkrav til
friplejeboligleverandører i 2019
og 2020.
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de 5
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering (sæt X)
Ingen
Ingen.
Ingen
Ingen
Ingen
Transport,- Bygnings- og Boligministeriet vurderer, at lovforslaget
er i overensstemmelse med EU-retten.
Ja
Nej
X
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0012.png
28-06-2018
§1
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Almene ældreboliger skal udlejes til ældre og personer med handicap, der har særligt behov for
sådanne boliger (den berettigede personkreds), jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, og § 57, stk.
1. Det vil sige personer, der af kommunen er visiteret til en ældre- eller plejebolig. Dette gælder
både for ”almindelige” ældreboliger (ældreboliger uden serviceareal) og for plejeboliger
(ældreboliger med serviceareal). Hvis ældreboligerne ikke kan udlejes til den berettigede
personkreds, kan kommunalbestyrelsen beslutte, at boligerne skal udlejes til andre
boligsøgende. Ved ledighed skal boligerne på ny søges udlejet til den berettigede personkreds,
jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, 2.-3. pkt.
For almene ældreboliger tilhørende almene boligorganisationer kan kommunalbestyrelsen
beslutte, at de skal udlejes som ungdomsboliger ved lejeledighed, jf. almenboliglovens § 55,
stk. 7.
Efter reglerne i almenboliglovens § 52, stk. 1, 1. pkt., anvises ledige almene ungdomsboliger af
almene boligorganisationer til unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov
derfor (den berettigede personkreds). Ledige almene ungdomsboliger kan endvidere anvises af
kommunalbestyrelsen til løsning af unges boligsociale problemer i kommunen efter reglerne i
almenboliglovens § 59, stk. 3.
I almenboliglovens § 4, stk. 1, nr. 6, fremgår det, at almene ungdomsboliger kan være almene
ældreboliger, hvis bruttoetageareal ikke overstiger 50 m
2
, og som kommunalbestyrelsen og
boligorganisationen aftaler fremover skal mærkes som almene ungdomsboliger.
Det foreslås derfor i
§ 57
et nyt
stk. 4,
hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte at udleje kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger i en
periode op til 10 år. Det er en betingelse, at der ikke generelt er efterspørgsel efter de
pågældende boliger fra den berettigede personkreds, jf. § 54, stk. 1, i almenboligloven. Det er
endvidere en betingelse, at indfrielse af lån i ejendommen i forbindelse med afhændelse af
boligerne vil påføre kommunen et tab. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de pågældende
boliger på ny skal udlejes som almene ældreboliger.
Ved at udleje ældreboliger til andre end målgruppen, vil det betyde, at kommuner kan
begrænse tabet til tomgangslejen.
Efter gældende regler kan kommuner ved lejeledighed udleje almene ældreboliger til andre end
den berettigede personkreds.
Forslaget betyder derfor, at kommunalt ejede almene ældreboliger kan udlejes som almene
ungdomsboliger, hvilket vil afhjælpe de udlejningsvanskeligheder, nogle kommuner oplever, og
hvor der er behov for almene ungdomsboliger.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0013.png
28-06-2018
Med forslaget vil kommunen fortsat eje ældreboligerne, og de bibeholder deres mærkning om
ældreboliger, men det vil med forslaget være muligt at udleje kommunalt ejede ældreboliger
som ungdomsboliger.
Det vil sige, at boligerne fortsat er ældreboliger, som tillades udlejet til personkredsen for
ungdomsboliger, jf. § 52, stk. 1, 1. pkt., i almenboligloven, når en række betingelser er opfyldt.
Forslaget betyder, at kommunen ved lejeledighed kan beslutte at udleje almene ældreboliger
som ungdomsboliger til unge uddannelsessøgende og andre unge med et særligt behov derfor,
jf. almenboliglovens § 52, stk. 1.
Det er endvidere en betingelse, at der ikke generelt er efterspørgsel efter de pågældende
boliger fra den berettigede personkreds, jf. almenboliglovens § 54, stk. 1, men derimod
efterspørgsel efter almene ungdomsboliger. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at de
pågældende boliger på ny skal udlejes som almene ældreboliger.
Da boligerne bevarer deres status som ældreboliger, vil boligerne i forbindelse med
genudlejning igen kunne inddrages som et kommunalt ældreboligtilbud.
Opsigelsesregler for ungdomsboliger i almenlejeloven gælder ved forslaget, hvilket betyder, at
det er muligt for kommunen at opsige lejeren efter endt uddannelse, og kommunen får
herudover hjemmel til at kontrollere, om den pågældende er studieaktiv, jf. almenlejelovens §
85, stk. 2.
Det er en betingelse, at udlejning til andre end den berettigede personkreds højst kan ske i en
periode op til 10 år, og der må herefter findes en varig løsning på lejeledighedsproblemerne.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ifølge § 118, stk. 1, i almenboligloven finansieres anskaffelsessummen for etablering af almene
boliger med 84 pct. lån, 14 pct. kommunal grundkapital og 2 pct. beboerindskud.
Ifølge § 118, stk. 2, i almenboligloven finansieres etableringen af regionale almene ældreboliger
med 84 pct. lån, 14 pct. regional grundkapital og 2 pct. beboerindskud.
Ifølge § 118 a i almenboligloven er fastsat, at for tilsagn efter § 115, stk. 1-5, der gives i
perioden fra den 1. juli 2012 til og med den 31. december 2018, forhøjes de lån, der er nævnt i
§ 118, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, 1. pkt. til 88 pct., samtidig med at den kommunale
grundkapital, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og den regionale grundkapital til boliger, der
er nævnt i § 118, stk. 2, 1. pkt., nedsættes til 10 pct.
I § 66 i bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om støtte til almene boliger
m.v.(støttebekendtgørelsen) fremgår det, at grundkapitallån udbetales i forbindelse med
grundkøb samt byggeriets projektering og udførelse, jf. § 125 i lov om almene boliger m.v. Det
er en betingelse for udbetalingen, at kommunalbestyrelsen har meddelt tilsagn til byggeriet og
samtidig foretaget indberetning til BOSSINF-STB, jf. § 24.
I §
118 a, stk. 1, foreslås at
ændre ”den
31. december 2018” til:
”den
31. december 2020”
og
efter ”nedsættes til 10 pct.” indsættes: ”, jf. dog stk. 2 og 3”.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0014.png
28-06-2018
Med forslaget foreslås det, at kommunerne i 2019 og 2020 kan give tilsagn til etablering af
almene boliger, hvortil der ydes en kommunal eller regional grundkapital på 10 pct. af
byggeriets anskaffelsessum. Dette indebærer, at den nedsættelse af grundkapitalen til 10 pct.,
der har været gældende siden 1. juli 2012, forlænges frem til udgangen af 2020.
For almene familieboliger gælder grundkapitalen på 10 pct. kun for de boligprojekter, der
omfatter et gennemsnitligt bruttoetageareal pr. bolig på mellem 90 og 105 m
2
. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor der indføres differentieret grundkapital for almene familieboliger.
Med forslaget bliver det generelt billigere for kommunerne at give tilsagn til nye almene familie-
, ældre- og ungdomsboliger i 2019 og 2020. I de to år nedsættes den kommunale grundkapital
for disse boliger således med 4 procentpoint. Kommunerne får dermed en stabil
planlægningshorisont til at etablere almene familie-, ældre- og ungdomsboliger frem til
udgangen af 2020.
Nedsættelsen af den kommunale grundkapital til 10 pct. er en midlertidig ordning, der
forlænges frem til udgangen af 2020. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsens tilsagn og
godkendelse af skema A til projekter efter forslagets § 118 a, stk. 1, og indberetningen af disse
i BOSSINF-STB efter § 4 i støttebekendtgørelsen skal ske senest den 31. december 2020.
Fra 1. januar 2021 ophører nedsættelsen af den kommunale grundkapital, der derefter er 14
pct. for alle almene boliger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Ifølge § 109, stk. 1, i almenboligloven kan den enkelte almene familieboligs areal ikke overstige
115 m
2
, jf. dog stk. 5. En del af boligernes areal kan indrettes til fællesarealer for flere boliger.
Ifølge § 109, stk. 5, i almenboligloven kan kommunalbestyrelsen tillade almene familieboliger
opført med bruttoetageareal større end 115 m
2
med henblik på udlejning til husstande med
mindst 4 medlemmer, hvoraf mindst ét medlem er stærkt bevægelseshæmmet.
Ifølge § 15, stk. 1 og 2, i støttebekendtgørelsen fremgår det, at boligarealet for almene
familieboliger inklusive eventuelle fælleslokaler kan udgøre indtil 110 m
2
i gennemsnit pr. bolig,
og at den enkelte boligs areal ikke kan overstige 115 m
2
.
Ifølge § 15, stk. 3, i støttebekendtgørelsen fremgår det, at kommunalbestyrelsen uanset
bestemmelsen i stk. 2 kan tillade, at almene familieboliger opføres med et boligareal større end
115 m² med henblik på udlejning af boligerne til husstande med mindst 4 medlemmer, hvoraf
mindst et medlem er stærkt bevægelseshæmmet. Indeholder bebyggelsen udelukkende boliger
for bevægelseshæmmede, anvendes grænsen for maksimalt gennemsnitligt areal på 110 m
2
ikke. Indgår boliger for bevægelseshæmmede som en del af en bebyggelse, fragår arealet for de
pågældende boliger tillagt en forholdsmæssig andel af eventuelle fælleslokaler, opgjort i forhold
til antal boliger, i grundlaget for beregning af det gennemsnitlige areal efter stk. 1.
I § 17 i støttebekendtgørelsen fremgår det, at boligarealet i § 15 opgøres som bruttoetageareal
efter regler fastsat i henhold til lov om bygnings- og boligregistrering.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0015.png
28-06-2018
Det foreslås i
§ 118 a, stk. 2,
at kommunerne i 2019 og 2020 kan give tilsagn til etablering af
almene familieboligprojekter med et gennemsnitligt bruttoetagereal pr. bolig på mindre en 90
m
2
, hvortil der kan ydes en kommunal grundkapital på 8 pct. af byggeriets anskaffelsessum.
Det foreslås i
§ 118 a, stk. 3,
at kommunerne i 2019 og 2020 kan give tilsagn til etablering af
almene familieboligprojekter med et gennemsnitligt bruttoetagereal pr. bolig lig med eller større
end 105 m
2
, hvortil der kan ydes en kommunal grundkapital på 12 pct. af byggeriets
anskaffelsessum.
Med forslagene indføres der en incitamentsbaseret model for kommunernes tilsagn til almene
familieboliger ved indførelse af to støtteknæk.
For almene familieboliger med en gennemsnitlig boligstørrelse på under 90 m
2
nedsættes den
kommunale grundkapital til 8 pct. af byggeriets anskaffelsessum.
For almene familieboliger med en gennemsnitlig boligstørrelse på 105 m
2
og derover forhøjes
den kommunale grundkapital til 12 pct. af byggeriets anskaffelsessum.
Boligernes bruttoetageareal opgøres i henhold til de regler, der fremgår af Bygnings- og
Boligregistret (BBR). Dette indebærer, at arealer af tilknyttede fællesarealer skal indgå i
beregningen af bruttoetagearealet. Efter støttebekendtgørelsens § 15, stk. 1 skal eventuelle
fælleslokaler, som ikke tilknyttet de enkelte boliger, medtælles ved opgørelsen af den
gennemsnitlige bruttoareal.
Beregningen af den samlede kommunale grundkapital for et tilsagn sker på baggrund af
bygherrens indberetning af projektet i BOSSINF-STB, jf. § 4 i støttebekendtgørelsen.
Hvis familieboligprojektet indgår i et integreret boligprojekt med almene ældre- og/eller
ungdomsboliger, skal projektets opmåling af en landinspektør foretages således, at en præcis
opmåling af familieboligprojektets gennemsnitlige bruttoetageareal pr. bolig kan opgøres.
Efter den gældende regel i støttebekendtgørelsens § 15, stk. 3 indgår familieboliger, der er
indrettet til udlejning af boliger til husstande med mindst 4 medlemmer, hvoraf mindst ét
medlem er stærkt bevægelseshæmmet, jf. almenboliglovens § 109, stk. 5, indgår arealet af
disse boliger ikke i beregningen i projektets gennemsnitlige bruttoetageareal pr. bolig. I det
tilfælde, at der er tilknyttet fælleslokaler til sådanne boliger, tillægges boligerne en
forholdsmæssig andel heraf. Beregningen heraf opgøres i forhold til det antal boliger som disse
boliger udgør af det samlede antal boliger i byggeriet
I det, at det gennemsnitlige bruttoetageareal fremover får betydning for den kommunale
grundkapital for tilsagn til almene familieboliger, vurderes det ikke holdbart, at fortsætte med at
udelade denne type boliger ved opgørelsen af det gennemsnitlige bruttoetageareal for et tilsagn.
Omvendt skal det forhold, at der er brug for større almene familieboliger til familier med
bevægelseshæmmede ikke forvride kommunalbestyrelsens beslutning i forhold til de øvrige
familieboligers størrelse. På den baggrund vil støttebekendtgørelsens § 15, stk. 3 blive ændret,
så familieboliger, der er indrettet til udlejning af boliger til husstande med mindst 4 medlemmer,
hvoraf mindst ét medlem er stærkt bevægelseshæmmet, jf. almenboliglovens § 109, stk. 5,
blive ændret, så disse boliger indgår ved opgørelsen af det gennemsnitlige boligareal for
tilsagnet, men højst med et areal på 110 m
2
.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0016.png
28-06-2018
Hvis der er tilknyttet fælleslokaler til et integreret projekt med familie-, ældre- og/eller
ungdomsboliger, beregnes en forholdsmæssig andel af arealet af fælleslokaler for hver af
boligtyperne, opgjort i forhold til summen af de enkelte boligtypers samlede bruttoetageareal.
Det foreslås, at den incitamentsbaserede model indføres for en toårig periode for årene 2019 og
2020, hvorefter det vil blive vurderet, om modellen har haft den fornødne effekt i forhold til, at
der bliver etableret flere mindre og billigere familieboliger.
Fra 1. januar 2021 er den kommunale grundkapital således 14 pct. for alle almene boliger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
§2
Ifølge § 12, stk. 1, 1. pkt., i friplejeboligloven finansieres anskaffelsessummen for friplejeboliger
med et kapitalindskud ydet af friplejeboligleverandøren svarende til det i almenboliglovens §
118, stk. 1, nævnte kommunale grundkapital.
I § 12, stk. 1, 2. pkt., i friplejeboligloven fremgår, at anskaffelsessummen for tilsagn til
friplejeboliger givet i perioden 1. juli 2012 til 31. december 2018 finansieres med et
kapitalindskud af friplejeboligleverandøren svarende til den i § 118 a i almenboliglovens nævnte
kommunale grundkapital.
Det foreslås i
§ 12, stk. 1, 2 pkt.,
i friplejeboligloven, at
”den 31. december 2018” ændres til ”
den 31. december 2020”.
Med forslaget nedsættes friplejeboligleverandørens kapitalindskud til etablering af friplejeboliger
med offentlig støtte indenfor en årlig ramme på 225 boliger til 10 pct. i 2019 og 2020, lig med
hvad der gælder for almene ældreboliger. Samtidig forlænges forhøjelsen af
kreditinstitutbelåningen fra 84 til 88 pct. af anskaffelsessummen tilsvarende. Forslaget
indebærer, at det bliver billigere at opføre nye friplejeboliger i 2019 og 2020.
Fra 1. januar 2021 ophører nedsættelsen af kapitalindskuddet, der derefter er 14 pct. for
støttede friplejeboliger.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
§3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0017.png
28-06-2018
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om almene boliger m.v. lov-
bekendtgørelse nr. 1116 af 2. oktober 2017
som ændret ved § 20 i lov nr. 688 af 8. juni
2017, § 2 i lov nr. 1544 af 19. december
2017 og lov nr. 733 af 8. juni 2018, foretages
følgende ændringer:
§ 57.
Ledige almene ældreboliger, som
ejes af en kommune, udlejes af kommunen til
ældre og personer med handicap, der har
særligt behov for sådanne boliger, jf. § 54,
stk. 1, 1. pkt. Reglerne i § 54, stk. 1, 2.-4.
pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2.
Er ældreboligerne indrettet med
henblik på at betjene personer med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, jf. § 54, stk. 2, udlejes
boligerne
af
kommunen
til
denne
personkreds. Reglerne i § 54, stk. 1, 2. og 3.
pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen udøver
anvis-nings retten til de boliger, der er nævnt
i stk. 2. For boliger nævnt i stk. 2, som ikke
er etableret af beliggenhedskommunen,
udøves
anvisningsretten
af
den
kommunalbestyrelse, som i henhold til en
rammeaftale efter § 185 b, stk. 3, har
rådighed over den pågældende bolig. Såfremt
boligerne ikke kan udlejes til den i stk. 2
omhandlede
personkreds,
kan
kommunalbestyrelsen udleje disse til den i §
54, stk. 1, 1. pkt., nævnte personkreds, jf.
dog § 185 b, stk. 3. Reglerne i § 54, stk. 4,
finder tilsvarende anvendelse.
1.
I § 57 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke:
»Stk.
4.
Kommunalbestyrelsen
kan
beslutte at udleje kommunalt ejede almene
ældre-boliger som almene ungdomsboliger i
en periode op til 10 år. Det er en betingelse,
at der ikke generelt er efterspørgsel efter de
pågældende boliger fra den berettigede
personkreds. Det er endvidere en betingelse,
at indfrielse af lån i ejendommen i forbindelse
med afhændelse af boligerne vil påføre
kommunen et tab. Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at de pågældende boliger på ny skal
udlejes som almene ældreboliger.«
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0018.png
28-06-2018
§ 118 a.
For tilsagn efter § 115, stk. 1-5,
der gives i perioden fra den 1. juli 2012 til og
med den 31. december 2018, forhøjes de lån,
der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og stk.
2, 1. pkt., til 88 pct., samtidig med at den
kommunale grundkapital, der er nævnt i §
118, stk. 1, 1. pkt., og den regionale
grundkapital, der er nævnt i § 118, stk. 2, 1.
pkt., nedsættes til 10 pct.
2.
§ 118 a, stk. 1 ændres »den 31. december
2018« til: »den 31. december 2020« og efter
»nedsættes til 10 pct.« indsættes: », jf. dog
stk. 2 og 3«.
3.
I § 118 a indsættes som nye stykker:
»Stk.
2.
For tilsagn efter § 115, stk. 1, der
gives i perioden 1. januar 2019 til den 31.
december 2020, til almene familieboliger
nedsættes den kommunale grundkapital, der
er nævnt i stk. 1, til 8 pct., hvis det
gennemsnitlige bruttoetageareal er mindre
end 90 m2. Det lån, der er nævnt i § 118 a,
stk. 1, pkt. 1 forhøjes til 90 pct.
Stk. 3.
For tilsagn efter § 115, stk. 1, der
gives i perioden 1. januar 2019 til den 31.
december 2020, til almene familieboliger
forhøjes den kommunale grundkapital, der er
nævnt i stk. 1, til 12 pct., hvis det
gennemsnitlige bruttoetageareal er lig med
eller større end 105 m2. Det lån, der er
nævnt i § 118 a, stk. 1. nedsættes til 86
pct.«
§2
1.
I lov om friplejeboliger, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1162 af 26. oktober 2017,
foretages følgende ændring:
§ 12.
Den godkendte anskaffelsessum for
boliger etableret med ydelsesstøtte efter § 11
a, stk. 1, finansieres med et kapitalindskud
ydet af friplejeboligleverandøren svarende til
den i § 118, stk. 1, i lov om almene boliger
m.v. nævnte kommunale grundkapital, et lån
svarende til det i § 118, stk. 1, i lov om
almene boliger m.v. nævnte og 2 pct.
beboerindskud. Anskaffelsessummen for
tilsagn givet i perioden fra den 1. juli 2012 til
og med den 31. december 2018 finansieres
dog med et kapitalindskud, der svarer til den
kommunale og regionale grundkapital, der er
nævnt i § 118 a i lov om almene boliger m.v.,
et lån, der svarer til det, der er nævnt i § 118
»I § 12, stk. 1, 2. pkt., ændres
”den
31.
december 2018” til:
”den
31. december
2020”.«
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 355: Udkast til lovforslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om friplejeboliger (Nedsættelse af grundkapital for almene boliger og kapitalindskud for friplejeboliger, differentieret grundkapital for almene familieboliger og udlejning af kommunalt ejede almene ældreboliger som almene ungdomsboliger), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1920126_0019.png
28-06-2018
a, og 2 pct. beboerindskud. Kan der som
følge af det garantimaksimum, der er fastsat i
§ 20, 2. pkt., ikke opnås det fulde lån nævnt i
1. pkt., kan friplejeboligleverandøren i stedet
finansiere en del af anskaffelsessummen med
supplerende kapitalindskud.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
19