Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1919304_0001.png
Bred enighed om nye elcykler Transportministeriet
-
Page i of2
www.trm.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over anvendelsen at sitet. Du kan altid slette cookies fra www.trm.dk
gen. Læs mere om cookies her.
Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet
Acceptér cookies
Forside / Nyheder / 2018/ Bred enighed om nye elcykler
Bred enighed om nye elcykler
Under et møde med medlemmer af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget er der i dag opnået
enighed om, at forsøgsordningen med de såkaldte “speed pedelecs” lovliggøres på de danske
cykelstier fra den 1. juli 2018.
I
i’
«.
_‘14
L
I—
[)h1r’
-
.k.:
-
Foto: Ulrik Jantzen
29. juni 2018
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen mødtes her til morgen med de medlemmer af
Folketingets transportudvalg, som har udtrykt bekymring for som et forsøg at lovliggøre de såkaldte
“speed pedelecs” på landets cykelstier.
-
-
Under mødet fik medlemmerne en gennemgang af de indkomne høringssvar, og det resulterede i enighed
om, atforsøgsordningen bør igangsættes med en aftalt førsteevaluering senest 1. maj 2019.
https ://www.trm.dkldalnyhederl2O i 8/bred-enighed-om-nye-elcykler
29-06-2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 351: Transport-, bygnings- og boligministerens pressemeddelelsen "Bred enighed om nye elcykler"
1919304_0002.png
Bred enighed om nye elcykler Transportministeriet
-
Page 2 of 2
Det glædet mig, at Folketingets partier er åbne ovet for nye måder at sikre danskerne mobilitet på. En
speed pedelec kan vise sig at være et godt tilbud til pendleren, der har 20 km til arbejde, i stedet for at
-
anskaffe sig en bil nummer to i husstanden. Den kan også være løsningen for unge, som bor på landet og
skal starte på ungdomsuddannelse i en større by uden for almindelig cykelafstand fra hjemmet, siger Ole
Birk Olesen.
Partierne er på mødet blevet enige om, at de 15 til 17-årige skal erhverve sig et knallertkørekort, inden de
må betjene en speed pedelec. Det vil blive indarbejdet i en ændringsbekendtgørelse. Partierne har samtidig
aftalt at holde et nyt møde inden 1. maj 2019 for at drøfte erfaringerne med forsøgsordningen. Har
introduktionen af speed pedelecs på cykelstierne været uden væsentlige problemer, vil ordningen kunne
fortsætte uændret, og der vil kunne høstes yderligere erfaringer. Har der omvendt været grund til
bekymring, kan det f.eks. overvejes at hæve aldersgrænsen eller lignende.
Fakta om forsøgsordningen om speed pedelecs:
Kørsel med speed pedelecs skal foregå på cykelstien
Brug af cykelhjelm er obligatorisk ved kørsel med speed pedelec
En speed pedelec må kun kunne køre 20 km/t ved egen kraft. Vil man køre hurtigere, skal man selv
træde i pedalerne. Ved 45 km/t slår hjælpemotoren fra
Speed pedelecen er ligesom den almindelige cykel underlagt færdselslovens almindelige
agtsomhedskrav og reglerne om, at man
i
trafikken skal tilpasse hastigheden til forholdene med
særligt hensyn til andres sikkerhed. Det er derfor ikke tilladt at køre for eksempel 45 kilometer i timen i
myldretiden på cykelstien
Gennemsnitshastigheden vil efter Færdselsstyrelsens opfattelse ligge på omkring 30 km i timen
Ifølge Færdselsstyrelsen er speed pedelecs med hensyn til vægt og dimensioner mere
sammenlignelig med en cykel end en knallert.
-
-
Førere af en speed pedelec skal være fyldt 15 år
Førere af speed pedelecs under 18 år skal have knallertkørekort eller være omfattet af
forsøgsordningen for bilkørekort til 17-årige
Færdselslovens bestemmelser om forsikring, spirituspåvirkning og kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv. gælder også for førere af speed pedelecs
TRANSPORT-, BYGNINGS- OG
BOLIGMINISTERIET
I: 41 71 27 00
E: [email protected]
EAN: 5798000893429
CVR: 43265717
FREDERIKSHOLMS KANAL
27 F
1220 KØBENHAVN K
.
https ://www.trm.dklda/nyheder/20 i $/bred-enighed-om-nye-elcykler
29-06-201 $