Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1918066_0001.png
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trafikselskaber
(Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken)
§ 1.
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som ændret ved § 3 i lov
nr. 657 af 8. juni 2016, § 22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og § 1 i lov nr. 1560 af 19. december
2017, foretages følgende ændringer:
1.
I § 5 indsættes som
stk. 15:
»Stk.
15.
Den svenske trafikkøber, Skånetrafiken, kan efter aftale med transport- bygnings- og
boligministeren overtage det praktiske trafikkøberansvar for togtrafikbetjeningen på statens
jernbanestrækning mellem Østerport Station og grænsen til Sverige på Øresundsforbindelsen.«
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets enkelte hovedpunkter, opstillet efter emne
2.1 Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar til Skånetrafiken
2.1.1 Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bemyndige transport-, bygnings- og boligministeren til at overdrage
statens praktiske trafikkøberansvar for togtrafikken på strækningen mellem Østerport Station og
grænsen til Sverige til den svenske trafikkøber, Skånetrafiken.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
transport-, bygnings- og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen mellem Transport-,
Bygnings-
og Boligministeriet og Skånetrafiken: ”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København
H/Østerport-Malmö
C”. Aftalen
optages som bilag til lovforslaget. Aftalen indeholder et forbehold
for Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for at kunne implementere Aftalen.
Siden ibrugtagningen af Øresundsbroen har den del af togtrafikken mellem Danmark og Sverige,
der udføres som offentlig service, været udført som gennemkørende trafik mellem Kystbanen i
Danmark og forskellige stationer i Sydsverige. Organisatorisk har driften været adskilt i en dansk
og en svensk del, hvilket har givet en kompleks tilrettelæggelse af trafikken.
Den 13. december 2017 indgik Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Det Radikale Venstre og Dansk Folkeparti en aftale om fremtidens togtrafik i
Hovedstadsområdet. Med aftalen blev det blandt andet besluttet at overdrage statens praktiske
trafikkøberansvar for togtrafikken på strækningen mellem Østerport og grænsen til Sverige til den
svenske trafikkøber, Skånetrafiken. Skånetrafiken en et svensk trafikselskab, der hører under
Region Skåne, som har ansvaret for køb af kollektiv trafik i Regionen.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0003.png
For at kunne udmønte den politiske aftale er der behov for en ændring af lov om trafikselskaber for
at tilvejebringe hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren ved aftale kan overdrage det
praktiske trafikkøberansvar.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Gældende ret
I dag samarbejder Skånetrafiken og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om togtrafikken
over Øresund. Togtrafikken på dansk side varetages af DSB i henhold til den forhandlede kontrakt
mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service i
perioden 2015-2024.
Mellem landegrænsen og stationer i Sverige udføres trafikken af en svensk operatør (p.t.
Transdev), der kører på en udbudt bruttokontrakt med den svenske trafikkøber Skånetrafiken.
I praksis samarbejder DSB og den svenske operatør om skiftevis at køre togene mellem København
og Malmø.
Den nuværende organisering af øresundstogtrafikken mellem Danmark og Sverige tager
udgangspunkt i en formel afgrænsning af ansvaret for trafikken ved landegrænsen på
Øresundsbroen og hviler på en samarbejdsaftale mellem Skånetrafiken og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, som koordinerer indkøb af den fælles trafik over Øresund.
Herudover er der indgået en samarbejdsaftale mellem togoperatørerne (DSB og Transdev) om den
daglige drift. Da DSB på dansk side har ansvaret for vedligeholdelse af togene, hvilket den svenske
operatør ikke har, er der yderligere en aftalerelation mellem Skånetrafiken og DSB. Modellen er
således kompliceret og forhindrer en hurtig og enkel beslutningsproces.
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
transport-, bygnings- og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen mellem Transport-,
Bygnings-
og Boligministeriet og Skånetrafiken: ”Aftale vedrørende
togtrafik mellem
København
H/Østerport-Malmö
C”. Aftalen optages som bilag til lovforslaget.
Aftalen indeholder et forbehold
for Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for at kunne implementere Aftalen.
Det fremgår af den politiske aftale af 13. december 2017, at parterne er enige om, at det praktiske
trafikkøberansvar for øresundstrafikken mellem København og Malmø forenkles og overlades til
den svenske trafikkøber, Skånetrafiken, så der kun er én trafikkøber og én operatør på
Øresundtrafikken. Adskillelse af de to trafiksystemer vil forbedre mulighederne for en bedre og
mere effektiv betjening af øresundstrafikken.
Kystbanen drives i dag integreret med svensk fjern- og regionaltrafik til blandt andet Göteborg,
Kalmar og Karlskrona. Dette medvirker til at forringe punktligheden på Kystbanen, og i det lys har
der længe været ønske om at adskille Kystbanen fra svensk trafik og i stedet drive den i
sammenhæng med den sjællandske regionaltrafik. En adskillelse forudsætter, at togene på
Kystbanen kan fortsætte til og fra tilstrækkeligt mange sjællandske destinationer, hvilket afventer
elektrificering til både Næstved via Køge og Holbæk. Med muligheden for samdrift mellem
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0004.png
Kystbanen og den sjællandske regionaltrafik efter elektrificering til både Næstved via Køge og
Holbæk vil det være muligt at etablere et grænsesnit i København (Østerport), hvor trafik og
trafikkøberansvar følges ad.
Skånetrafiken vil i løbet af 2018 gennemføre et udbud af den svenske del af øresundstrafikken
mellem landegrænsen på Øresund og de forskellige endestationer i Sydsverige. Dette udbud vil
indeholde en option om udvidelse af strækningen mellem Østerport og grænsen til Sverige. Hvis
Folketinget vedtager lovforslaget og optionen anvendes, vil det betyde, at en øget andel af den
danske togtrafik
specifikt strækningen Østerport-Malmø
konkurrenceudsættes som en del af
Skånetrafikens udbud. Driften på den danske delstrækning skal ske med udgangspunkt i danske
minimumskrav til betjeningen.
Det bemærkes, at der alene vil være tale om en overdragelse af det praktiske trafikkøberansvar,
idet Transport-, Bygnings- og Boligministeriet fortsat vil være sikret generel kontrol og indsigt i
trafikken, og der vil være adgang til at ophæve aftalen.
Formålet med at overdrage det praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken
er at skabe enklere og hurtigere beslutningsgange vedrørende tilrettelæggelse af
øresundstogtrafikken med henblik på en bedre betjening af passagererne samt en mere effektiv
togdrift. Endvidere tager ordningen sigte på at realisere samdriftsfordelen ved at udbyde trafikken
til én fælles operatør.
Anvendelse af bestemmelsen vil indebære, at Skånetrafiken overtager det praktiske
trafikkøberansvar for udbud herunder planlægning, vedligeholdelse af tog, kontraktopfølgning og
den operative trafikafvikling af øresundstogtrafikken inklusive den danske delstrækning i
overensstemmelse med aftalen mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken.
Øresundstogtrafikken skal udføres på grundlag af et mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet aftalt minimumsniveau for betjening af passagererne på strækningen Østerport-
Malmö C.
Det er en forudsætning for overdragelsen af det praktiske trafikkøberansvar, at Danmark og
Sverige er enige om vilkår og rammer for togtrafikken over Øresund, og at Danmark henholdsvis
Sverige har kontrol over togtrafikken på de respektive tilstødende landstrækninger. Aftalen mellem
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken om overdragelse af det praktiske
trafikkøberansvar indeholder en række vilkår, som har til formål at sikre, at alle danske krav
tilgodeses, og at manglende opfyldelse af de danske ønsker vil kunne føre til sanktioner eller
ophævelse.
Passagerer, som rejser lokalt med øresundstogene på strækningen mellem Østerport og
Københavns Lufthavn, skal uden restriktioner kunne benytte togene med det til enhver tid gældende
takstsystem og priser for kollektiv trafik i hovedstadsområdet, samt kunne bruge rejsekort som
betaling. Desuden skal passagerer, som rejser lokalt på strækningen mellem Østerport og
Københavns Lufthavn, have mindst samme kompensation for forsinkelser og andre former for
rejsebetingelser, som gælder i Danmark, samt have samme klageadgange. Skånetrafikens regler kan
anvendes i det omfang, de giver samme eller bedre forhold for passagererne end danske regler. Det
skal endvidere være muligt for passagererne at komme i kontakt med kundeansvarlige instanser på
dansk
både i skrift og tale.
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0005.png
Alle gældende rabatordninger, aftaler om befordring af særlige grupper og sociale ordninger med
videre, som gælder på den danske delstrækning på tidspunktet for Skånetrafikens overtagelse af det
praktiske trafikkøberansvar, skal ligeledes være gældende i fremtiden, idet forpligtelserne løbende
tilpasses i det omfang, de ændres for DSB for tilsvarende trafik.
Det forudsættes, at Skånetrafiken træffer alle de fornødne direkte og indirekte foranstaltninger til
at kunne sikre passagerernes betjening på vilkår, der ikke stiller dem ringere end betjeningen af
andre togpassagerer i hovedstadsområdet samt til at sikre de tilhørende indtægter. Skånetrafikens
fremtidige rolle i samarbejdet om deling af billetindtægter vil blive håndteret i en kommende
revision af regelgrundlaget for deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik for
hovedstadsområdet, som forventes gennemført i 2019.
I henhold til aftalen mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken vil der
som tillæg til aftalen blive indarbejdet en udtømmende beskrivelse af Skånetrafikens ansvar og
opgaver i relation til den danske delstrækning.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslagets økonomiske konsekvenser er usikre, men forventes at være positive.
Der påregnes en samdriftsfordel ved at overgive udførelse af trafikken til én fælles operatør,
hvilket forventes at medføre et lavere omkostningsniveau.
Der må dog tages forbehold for usikkerheden ved størrelsen af de tilbudspriser, som Skånetrafiken
vil modtage ved det næste udbud af togtrafik med virkning fra december 2019, som kan medføre
større eller mindre omkostninger. Selvom det ikke anses for sandsynligt indeholder aftalen en
klausul om annullering af aftalen, såfremt det ved Skånetrafikens modtagelse af tilbud i 2019 på det
kommende udbud viser sig, at omkostningerne ender på et højere niveau end videreførelse af den
nuværende model.
Forslaget vil ikke have økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for skatter, afgifter, gebyrer, m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0006.png
Det vurderes, at der ikke er relevante EU-retlige aspekter, idet det bemærkes, at Skånetrafiken vil
skulle drive togtrafikken i overensstemmelse med gældende EU-ret.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den [dd-mm-åå] til den [dd-mm-åå].
[Alfabetisk oplistning af de organisationer og myndigheder, der høres over lovforslaget]
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Forslaget forventes at have
positive økonomiske
konsekvenser for staten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I dag samarbejder Skånetrafiken og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om togtrafikken
over Øresund. Togtrafikken på dansk side varetages af DSB i henhold til den forhandlede kontrakt
mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig service i
perioden 2015-2024. Mellem landegrænsen og stationer i Sverige udføres trafikken af en svensk
operatør (p.t. Transdev), der kører på en udbudt bruttokontrakt med den svenske trafikkøber,
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0007.png
Skånetrafiken. I praksis samarbejder DSB og den svenske operatør om skiftevis at køre togene
mellem Østerport Station og Malmø.
Der foreslås indsat et nyt
stk. 15
i § 5 i lov om trafikselskaber, hvorefter den svenske trafikkøber,
Skånetrafiken, efter aftale med transport- bygnings- og boligministeren kan overtage det praktiske
trafikkøberansvar for togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Østerport Station
og grænsen til Sverige på Øresundsforbindelsen.
I praksis vil det dreje sig om togdrift mellem stationerne ved Østerport og Københavns Lufthavn.
Ved det praktiske trafikkøberansvar forstås i denne forbindelse, at Skånetrafiken fremadrettet vil
være ansvarlig for udbud, herunder planlægning, vedligeholdelse af tog, kontraktopfølgning og den
operative trafikafvikling af øresundstogtrafikken inklusive den danske delstrækning.
Det er en klar forudsætning, at der alene vil være tale om en overdragelse af det praktiske
trafikkøberansvar, idet Transport-, Bygnings- og Boligministeriet sikres indsigt i og kontrol med
den betjening, som Skånetrafiken varetager på den danske delstrækning. Det er endvidere en
forudsætning, at der skal være adgang til at ophæve aftalen.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19 til, at
transport-, bygnings- og boligministeren på Danmarks vegne tiltræder aftalen mellem Transport-,
Bygnings-
og Boligministeriet og Skånetrafiken: ”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København
H/Østerport-Malmö
C”. Aftalen optages som bilag til lovforslaget. Aftalen indeholder et forbehold
for Folketingets vedtagelse af den lovgivning, som er nødvendig for at kunne implementere Aftalen.
Øresundstogtrafikken skal udføres på grundlag af et mellem Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet aftalt minimumsniveau for betjening af passagererne på strækningen Østerport-
Malmö C.
Det er en forudsætning for overdragelsen af det praktiske trafikkøberansvar, at Danmark og
Sverige er enige om vilkår og rammer for togtrafikken over Øresund, og at Danmark henholdsvis
Sverige har kontrol over togtrafikken på de respektive tilstødende landstrækninger. Aftalen mellem
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken om overdragelse af det praktiske
trafikindkøberansvar indeholder en række vilkår, som har til formål at sikre, at alle danske krav
tilgodeses, og at manglende opfyldelse af de danske ønsker vil kunne føre til sanktioner.
Skånetrafiken er forud for udbud af togtrafik over Øresund forpligtet til at høre Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet om de udbudsbetingelser, som direkte eller indirekte kan berøre
betjeningen på den danske delstrækning. Såfremt Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke
kan acceptere udbudsbetingelserne, har Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ret til at opsige
aftalen.
Skånetrafiken vil over for Transport- Bygnings- og Boligministeriet have det regnskabsmæssige
ansvar for hele øresundstogtrafikken. Skånetrafiken aflægger en gang årligt regnskab for hele
øresundstogtrafikken på strækningen København H
Malmö C, hvoraf Transport- Bygnings- og
Boligministeriet modtager en kopi. Skånetrafiken opgør samtidig fordelingen af det økonomiske
resultat i dansk øresundstrafik på dansk og svensk økonomiansvar.
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0008.png
Passagerer, som rejser lokalt med øresundstogene på strækningen mellem Østerport og
Københavns Lufthavn, skal uden restriktioner kunne benytte togene med det til enhver tid gældende
takstsystem og priser for kollektiv trafik i hovedstadsområdet, samt kunne bruge rejsekort som
betaling. Desuden skal passagerer, som rejser lokalt på strækningen mellem Østerport og
Københavns Lufthavn, have mindst samme kompensation for forsinkelser og andre former for
rejsebetingelser, som gælder i Danmark, samt have samme klageadgange. Skånetrafikens regler kan
anvendes i det omfang, de giver samme eller bedre forhold for passagererne end danske regler. Det
skal endvidere være muligt for passagererne at komme i kontakt med kundeansvarlige instanser på
dansk
både i skrift og tale.
Alle gældende rabatordninger, aftaler om befordring af særlige grupper og sociale ordninger med
videre, som gælder på den danske delstrækning på tidspunktet for Skånetrafikens overtagelse af det
praktiske trafikkøberansvar på den danske delstrækning, skal være gældende i fremtiden, idet
forpligtelserne løbende tilpasses i det omfang, de ændres for DSB for tilsvarende trafik.
Det forudsættes, at Skånetrafiken træffer alle de fornødne direkte og indirekte foranstaltninger til
at kunne sikre passagerernes betjening på vilkår, der ikke stiller dem ringere end betjeningen af
andre togpassagerer i hovedstadsområdet samt til at sikre de tilhørende indtægter. Skånetrafikens
fremtidige rolle i samarbejdet om deling af billetindtægter vil blive håndteret i en kommende
revision af regelgrundlaget for deling af billetindtægter fra offentlig servicetrafik for
hovedstadsområdet, som forventes gennemført i 2019.
I henhold til aftalen mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skånetrafiken vil der
som tillæg til aftalen blive indarbejdet en udtømmende beskrivelse af Skånetrafikens ansvar og
opgaver i relation til den danske delstrækning.
Dette tillæg vil eksempelvis præcisere regler for, hvordan opgørelsen af økonomien skal
foretages, præcisere bestemmelser om forhold for levering af danske øresundstog og indeholde en
præcis oplistning af alle gældende rabatter og takster på dansk side. I samme tillæg oplistes alle
gældende danske regler og rettigheder for passagererne ved aftalens indgåelse, og opgaver samt
forpligtelser vedrørende deltagelse i dansk billetsamarbejde i intern dansk trafik specificeres.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Loven gælder efter § 38 i den gældende lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af
20. marts 2015, ikke for Færøerne og Grønland
Bilag
1. Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
2. Aftale vedrørende togtrafik mellem
København H/Østerport- Malmö C
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 349: Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber (Overdragelse af statens praktiske trafikkøberansvar for øresundstrafikken til Skånetrafiken), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918066_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som ændret
ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, § 22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017 og § 1 i lov
nr. 1560 af 19. december 2017, foretages følgende ændringer:
§ 5.
stk. 2-12 ---
1.
I § 5 indsættes som stk. 15:
»Stk. 15. Den svenske trafikkøber, Skånetrafiken, kan efter aftale med transport-
bygnings- og boligministeren overtage det praktiske trafikkøberansvar for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning mellem Østerport Station og
grænsen til Sverige på Øresundsforbindelsen.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
---
9