Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1918065_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
28. juni 2018
2018-2227
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ekstern høring af udkast til lovforslag om ændring af lov om trafik-
selskaber
Til
Transport-, Bygnings- og Boligudvalgets
orientering sendes vedlagte udkast
til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber. Lovforslaget er samtidig
sendt i ekstern høring. Høringsfristen udløber den 13. august 2018.
Den 13. december 2017 blev der indgået aftale mellem Regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Det Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti om: Fremtidens togtrafik i Hovedstadsområdet. Med aftalen
blev det blandt andet besluttet at overdrage statens praktiske trafikkøberansvar
for togtrafikken på strækningen mellem Østerport Station og grænsen til Sveri-
ge til Skånetrafiken. Med lovforslaget skaffes den materielle hjemmel hertil.
Formålet med lovforslaget er at bemyndige transport-, bygnings- og boligmini-
steren til at overdrage statens praktiske trafikkøberansvar for togtrafikken på
strækningen mellem Østerport Station og grænsen til Sverige til den svenske
trafikkøber, Skånetrafiken.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget sit samtykke efter grundlo-
vens § 19 til, at transport-, bygnings- og boligministeren på Danmarks vegne
tiltræder aftalen mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Skåne-
trafiken: ”Aftale vedrørende togtrafik mellem –
København H/Østerport-
Malmö C”. Aftalen
optages som bilag til lovforslaget.
En fælles drift af øresundstrafikken vil forenkle og forbedre mulighederne for
at udvikle øresundstrafikken til gavn for passagererne. Da de fleste passagerer
er svenske, vil det være naturligt at samle ansvaret for den praktiske drift under
svensk administration, men med dansk indsigt og overordnet kontrol for den
danske del af trafikken. Den fysiske adskillelse af den nuværende øresundstra-
fik i en kystbanedel og en fortsættende øresundstrafik mellem Østerport og
Sverige giver mulighed for at gennemføre denne organisatoriske forenkling.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen