Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 348
Offentligt
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets j. nr. 2017-5044
Udkast af 26. juni 2018
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & Havn I/S
(Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station)
§1
I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring, som senest ændret ved lov nr. 156 af 18. februar 2015
om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 o, indsættes:
»Kapitel 3 c
Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
§ 5 p.
Denne lovs § 7, stk. 7, §§ 8-12 a, § 13, §§ 14 a- 14 b, § 17 samt §§ 17 b - § 17 c finder
anvendelse i forhold til den del af udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station, som vedrører
planlægning og byggemodning af udviklingsområdet. Transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til førnævnte bestemmelser.
.
Stk. 2.
Kort over udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station fremgår af bilag 4.
§ 5 q.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at overdrage byggeretten over
statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik på gennemførelse
af Metroselskabet I/S’ udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
§ 5 r.
Som grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning for udviklingsområdet
udarbejder Metroselskabet I/S en helhedsplan for udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
§ 5 s.
§ 77, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet finder anvendelse på
ledningsarbejder i eller over vejarealer i forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg
Station.
§ 5 t.
Kan der ikke opnås enighed med ejere af ledningsanlæg omfattet af § 5 s om, hvordan
planlagte anlægsarbejder på de arealer, hvori eller hvorover ledningerne er anbragt, kan
tilrettelægges, kan transport-, bygnings og boligministeren efter at have meddelt ledningsejeren, at
det planlagte anlægsarbejde på arealet påbegyndes, gennemføre arbejdet og kræve bestemte
ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i særlige tilfælde lade de ledningsarbejder,
der er nævnt i stk. 1, udføre for Metroselskabet I/S’ eller ledningsejerens regning,
jf. § 5 s.
§ 5 u.
Erstatning som følge af en afgørelse truffet i medfør af §§ 5 s og 5 t fastsættes, hvis der
ikke kan indgås aftale herom, af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 2.
Ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 103 i lov om offentlige veje anvendelse.
Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger forbundet hermed.
§ 5 v.
Ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til undersøgelser, anlæg og drift, der
ikke er nødvendige for
Metroselskabet I/S’
udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, og som
staten eller Københavns Kommune har mulighed for at vælge i forbindelse med gennemførelsen af
udviklingsprojektet. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af den, der ønsker at foretage tilkøb
eller udnytte en option.
2.
Efter § 14 c, indsættes som ny bestemmelse:
Ȥ
14 d.
Kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds afgørelser vedrørende planlægning og
byggemodning af området ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 5 p, stk. 1, og som træffes efter
byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete
projekter (VVM), planloven og regler udstedt i medfør af disse love, kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende planlægning og byggemodning af området
ved Ny Ellebjerg Station i henhold til de i stk. 1 nævnte love kan påklages af Metroselskabet I/S til
transport-, bygnings- og boligministeren.
Klage indgives skriftligt til kommunalbestyrelsen, som
senest 3 uger efter modtagelse af klagen videresender denne til
transport-, bygnings- og
boligministeren
ledsaget af den påklagede afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens
bedømmelse, og en udtalelse med kommunalbestyrelsens bemærkninger til sagen og de anførte
klagepunkter. Klage har ikke opsættende virkning.«
3.
Som
bilag 4
indsættes efter bilag 3 til denne lov.
§2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som
senest ændret ved § 4 i lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8
indsættes efter stk. 5:
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
»Stk.
6.
Selskabet kan udnytte byggeretten over banearealet ved Ny Ellebjerg Station,
herunder foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station samt fornødne
ejendomsretlige dispositioner, jf. kapitel 3 c i lov om en Cityring.
Stk. 7.
Selskabet kan efter de tre ejeres godkendelse oprette datterselskaber eller erhverve
andele i andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse med udviklingen af området ved
Ny Ellebjerg Station.
Stk. 8.
Selskabet kan indgå samarbejdsaftaler m.v. i forbindelse med udviklingen af området
ved Ny Ellebjerg Station eller virksomhed, som har en forretningsmæssig sammenhæng
hermed.«
§3
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918054_0004.png
Bilag 1:
Udviklingsområde ved Ny Ellebjerg Station (gul farve).
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og hovedpunkter
2. Lovforslagets indhold
2.1. Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
2.1.2 Gældende ret
2.1.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Overdragelse af byggeretten
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3.
Metroselskabet I/S’ ejendomsretlige dispositioner over området
2.3.1 Gældende ret
2.3.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Rammer for byggemodning af udviklingsområdet samt afskæring af klageadgang
2.4.1 Gældende ret
2.4.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.5. Datterselskaber og samarbejdsaftaler
2.5.1 Gældende ret
2.5.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.6 Lokalplanlægning
2.6.1 Gældende ret
2.6.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Staten v/ transportministeren (nu transport-, bygnings- og boligministeren) og Københavns
Kommune indgik i juni 2014 ”Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen”
(Sydhavnsmetroen). Aftalen forudsætter anlæg af en metrolinje med fire underjordiske stationer
samt én station i terræn ved Ny Ellebjerg Station.
I oktober 2016 indgik staten v/ transport- og bygningsministeren (nu transport-, bygnings- og
boligministeren), Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune en ny aftale om finansiering
af en underjordisk placering af Ny Ellebjerg metrostation. Ifølge aftalen er formålet med at
nedgrave Ny Ellebjerg metrostation særligt at forbedre omstigningsmulighederne på stationen
mellem metro, S-tog og regionaltog, samt at bidrage til at skabe et nyt trafikalt knudepunkt for den
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
kollektive trafik i hovedstadsområdet. Dertil kommer, at en underjordisk placering vil forbedre
mulighederne for en senere videreførelse af metrolinjen.
Merudgiften til en underjordisk station er i aftalen anslået til 615 mio. kr. (2013-priser).
Merudgiften finansieres i sin helhed ved, at staten overdrager byggeretten over banearealet ved Ny
Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S som et statsligt indskud til finansieringen af projektet.
Byggeretten er af Metroselskabet I/S anslået til at kunne udvikles til en værdi af netto 120 mio. kr.,
på baggrund af et byggeønske på i alt ca. 80.000 etagemeter. Nettoindtjeningen på 120 mio. kr. er
beregnet efter salg af byggeretten og efter fradrag af omkostninger til projektudvikling,
byggemodning m.m.
Endvidere afsættes der 50 mio. kr. fra Metroselskabet I/S’ pulje til driftsoptimering.
Frederiksberg
Kommune indskyder 150 mio. kr. i Metroselskabet I/S til finansiering af udviklingsprojektet.
Københavns Kommune indskyder ligeledes 150 mio. kr. i selskabet til finansiering af
udviklingsprojektet, og finansierer bl.a.
sit bidrag ved salg af arealet ”Strømmen”, som ligger i
forbindelse med Ny Ellebjerg Station. Metroselskabet I/S dækker restbeløbet på 145 mio. kr. via
selskabets langtidsbudget.
De forbedrede omstigningsforhold og udviklingen af stationsnært byggeri både over stationen og
ved ”Strømmen” vil generere flere passagerer blandt andet i metroen. Metroselskabet I/S forventes
således at kunne dække restbeløbet uden, at tilbagebetalingstiden for selskabets gæld bliver
påvirket.
Statens og de øvrige parters indskud ændrer ikke på de nuværende ejerandele i Metroselskabet I/S,
jf. § 1, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Som det fremgår af aftalen af oktober 2016, så skal staten overdrage byggeretten over banearealet
ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S som et statsligt indskud til finansieringen.
Byggeretten har ingen værdi i sig selv, men udmøntningen af denne del af aftalen forudsætter, at
Metroselskabet I/S forestår udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, hvilket vurderes at
generere netto 120 mio. kr., som skal medfinansiere den underjordiske placering af metrostationen
ved Ny Ellebjerg.
Indbringer udviklingsprojektet mere end de forventede netto 120 mio. kr., fordeles et merprovenu
ved, at de første 50 mio. kr. tilbagebetales til Metroselskabet I/S, og yderligere midler fordeles
ligeligt mellem aftaleparterne, dvs. staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.
Såfremt værdien af byggeretten mod forventning ikke kan realiseres, vil mindreindtægten skulle
dækkes inden for Metroselskabets langtidsbudget. Metroselskabet I/S skal endvidere afholde alle
udgifter, som er nødvendige for udviklingsprojektets realisering, og som under planlægningen og
byggemodningen af udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station påføres statslige
infrastrukturforvaltere eller statslige selskaber.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S i samarbejde med ejerne af
statens banearealer og arealer,
som ejes via statslige selskaber,
tilrettelægger arbejdet med byggemodning af udviklingsområdet,
herunder etablering af et bærende dæk hen over udviklingsområdet. Det er endvidere hensigten, at
Metroselskabet I/S og ejerne af banearealerne, samt i fornødent omfang DSB, løbende koordinerer
og drøfter projektets fremdrift, eventuelt under inddragelse af transport-, bygnings- og
boligministeren således, at arbejdet kan afvikles på en hensigtsmæssig måde.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med dette lovforslag muliggøres således den statslige finansiering af nedgravningen af
metrostationen ved Ny Ellebjerg Station dels ved, at transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges til at overdrage byggeretten over statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station
vederlagsfrit til Metroselskabet I/S samt ved en præcisering af selskabets formålsbestemmelser
således, at selskabet får udtrykkelig hjemmel til at foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station. Samtidig indføres de fornødne hjemler til brug for, at udviklingsområdet kan byggemodnes,
herunder at der kan etableres et bærende dæk hen over udviklingsområdet. I forlængelse heraf
bemærkes det, at selve udviklingsprojektet endnu ikke er defineret.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
Udpegningen af Ny Ellebjerg Station som et nyt centralt knudepunkt for jernbanetrafikken i
hovedstaden indebærer, at området ved Ny Ellebjerg Station forventeligt vil blive mere attraktivt.
Desuden må det forventes, at Ny Ellebjerg Station vil få betydning for den fremtidige udvikling af
København, herunder også i forhold til afvikling af den kollektive trafik. Arealet over banearealerne
ved Ny Ellebjerg Station har således stort potentiale som udviklingsområde. Ydermere kan
udvikling hen over banearealerne medvirke til at åbne banearealerne mod den omgivende by,
reducere støj fra banelegemet og skabe forbindelser på tværs af banearealet og dermed fjerne den
barriere i form af baneterræn, som i dag opdeler Valby.
Udvikling af banearealerne ved Ny Ellebjerg Station skal overordnet set ske ved at bygge hen over
de eksisterende spor og på terræn i det omfang, det vurderes muligt og hensigtsmæssigt. Det er
forudsat, at der ved etablering af et bærende dæk henover spor kan tilvejebringes et eller flere
byggefelter, hvorpå der kan bygges ca. 80.000 etagemeter, som kan anvendes til boliger, erhverv,
detailhandel m.v. Udformningen af det bærende dæk skal ske i tæt samspil med den overordnede
planlægning af bebyggelsen således, at konstruktionens udformning understøtter de
byudviklingsmæssige formål. Den samlede bebyggelse skal tænkes ind i Ny Ellebjergområdet som
helhed, herunder i forhold til adgangsveje til og fra både stationen og den nye bebyggelse.
Det er Metroselskabet I/S, som forestår udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
Som grundlag for Københavns Kommunes planproces for området skal Metroselskabet I/S
udarbejde en helhedsplan for omdannelse og udvikling af spor og stationsområderne, som stilles til
rådighed for Københavns Kommune. Helhedsplanen kan baseres på en helhedsplankonkurrence
initieret af Metroselskabet I/S, som kan omhandle tilstødende udviklingsområder.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S på baggrund af helhedsplanen og efter lokalplansvedtagelse
udvikler en bydel på et forretningsmæssigt grundlag. Byggeområdet er endnu ikke geografisk
defineret, men forventes at bestå af dels arealet over og omkring sporområdet, samt området over
og omkring en fælles stationsfacilitet for S-tog, regional og fjerntog og metro.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S forestår planlægning og byggemodning af
udviklingsområdet, herunder det teknisk grundlag for overdækning af arealer over sporområdet. Når
det tekniske grundlag foreligger, er det hensigten, at Metroselskabet I/S skal forestå salg af
byggerettigheder eller bebyggelse opført med Metroselskabet som bygherre. Salget skal ske på
markedsvilkår, og Metroselskabet I/S forpligtes til at opnå størst muligt nettoprovenu ved salget
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
hvad enten der er tale om salg af byggerettigheden eller opført byggeri. Selskabet kan udøve
egentlig udviklingsvirksomhed, dvs. deltage med risikovillig kapital i forbindelse med byggeri og
efterfølgende drift af byggeriet.
Frasalg af byggerettigheder og bygninger skal ske ud fra forretningsmæssige overvejelser bl.a.
under hensyntagen til udviklingen på ejendomsmarkedet med henblik på at opfylde intentionerne i
aftalen af oktober 2016 om at indbringe 120 mio. kr., som udgør statens finansieringsbidrag til
projektet. Frasalg af byggeretter eller opført byggeri skal således ikke nødvendigvis ske hurtigst
muligt, men i den takt, der vurderes forretningsmæssigt mest attraktiv.
Metroselskabets konkurrenceudsatte aktiviteter vil enten skulle drives i juridiske enheder med
begrænset ansvar eller i moderselskabet under særlige betingelser. Såfremt konkurrenceudsatte
aktiviteter drives i moderselskabet, vil der skulle udarbejdes et regnskabsreglement for selskabet,
der tager højde for de økonomiske fordele, der er en følge af den manglende selskabsmæssige
udskillelse. Regnskabsreglementet skal således sikre, at der ikke foregår krydssubsidiering af de
kommercielle aktiviteter med midler hidrørende fra andre aktiviteter, og at der ved beregning af
priser for de kommercielle aktiviteter indregnes den skattebelastning, som private aktører i
modsætning til Metroselskabet I/S har.
Metroselskabet I/S kan endvidere indgå samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse med
udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station eller virksomhed, som har en forretningsmæssig
sammenhæng hermed. Selskabet vil således have mulighed for at indgå samarbejde med f.eks. By
og Havn I/S, investorer og fonde om f.eks. medfinansiering af byggerier.
2.1.1. Gældende ret
Metroselskabet I/S' hjemmelsgrundlag findes i lov nr. 551 om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S af 6. juni 2007 med senere ændringer (herefter lov om
Metroselskabet og By & Havn).
Af § 8, stk. 1, i lov om Metroselskabet og By & Havn fremgår, at selskabets formål er at varetage
projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen samt
drift og vedligehold af den samlede metro. Ifølge § 8, stk. 2, kan selskabet tillige drive anden
virksomhed med naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at loven har sin baggrund i aftale om udvidelse af metroen
med en Cityring, hvor de eksisterende metroaktiviteter samles i Metroselskabet I/S, der udover
ansvaret for den eksisterende metro også får til opgave at anlægge og drive Cityringen, jf. afsnit 2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Efter gældende ret har Metroselskabet I/S således til
opgave at stå for projektering og anlæg samt drift og vedligehold af metroen.
For så vidt angår kompetencen til at foretage arealudvikling fremgår det af § 15, stk. 1, i lov om
Metroselskabet og By & Havn, at By og Havn I/S’
formål er at forestå udvikling af selskabets
arealer samt forestå havnedrift i Københavns Havn. Det er således i hovedsagen By & Havn, som
efter gældende ret varetager arealudviklingsopgaver.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med den oprindelige lov om Metroselskabet og By & Havn lavede man en opdeling således at drift-
og anlægsopgaven i forhold til metro i København og Frederiksberg lå hos Metroselskabet I/S og
arealudviklingsopgaven lå hos Udviklingsselskabet By og Havn I/S, således at der blev etableret et
selskab for hvert af de enkelte hovedforretningsområder.
Selvom Metroselskabet I/S’ nye udviklingsopgave ved Ny Ellebjerg Station er tæt knyttet til
metroanlægget, idet der er tale om udvikling af et stationsområde med en metrolinje, og
udviklingsopgaven i øvrigt medfører arbejde på sporarealer, så indeholder projektet tillige
elementer, der har karakter af klassisk byudvikling. Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
kan således siges at være i en gråzone i forhold til en
ordlydsfortolkning af Metroselskabet I/S’s
formålsbestemmelse.
Udviklingsprojektet udgør derudover en særlig konstruktion, idet Metroselskabet I/S får overdraget
byggeretten over banearealet ved Ny Ellebjerg Station uden en samtidig overdragelse af det
underliggende areal. Derved adskiller projektet sig fra de typiske byudviklingsprojekter, som By &
Havn I/S varetager efter gældende ret, idet By & Havn I/S’ udviklingsprojekter gennemføres på
arealer, der overdrages til selskabet.
På baggrund af ovenstående er det fundet nødvendigt at præcisere det retlige grundlag for
Metroselskabet
I/S’ gennemførelse af det kommende udviklingsprojekt ved at justere
Metroselskabet I/S’ formålsbestemmelse.
Med dette lovforslag tilpasses formålsparagraffen i § 8 i lov om Metroselskabet og By & Havn, idet
der indføres hjemmel til, at Metroselskabet I/S kan foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station.
Det foreslås således, at Metroselskabet I/S kan udnytte byggeretten over banearealet ved Ny
Ellebjerg Station, herunder foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station samt fornødne
ejendomsretlige dispositioner, jf. kapitel 3 c i lov om en Cityring. Det foreslås derudover, at
selskabet kan oprette datterselskaber m.v.
2.2. Overdragelse af byggeretten
2.2.1. Gældende ret
Det følger af aftalen af 14. oktober 2016 mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune om finansiering af en underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg Station, at staten
overdrager byggeretten for banearealet ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik
på selskabets udvikling af området over banearealerne.
Der er udover staten v/Banedanmark forskellige ejere til arealer, som er berørt eller kan være
omfattet af byggeområdet, herunder Københavns Kommune og A/S Øresundsforbindelsen samt
potentielt set et mindre antal private ejere, alt afhængig af den præcise afgrænsning af projektet, jf.
nedenfor. Metroselskabet I/S har efter gældende ret ikke juridisk adkomst til byggeretten.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Inden udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station påbegyndes, er det forventningen, at der
i
overensstemmelse med vanlig tilgang ved sådanne udviklingsprojekter
udskrives en
arkitektkonkurrence. På baggrund af arkitektkonkurrencens vinderprojekt vil udviklingsprojektets
udformning kunne beskrives.
Det er således hensigten, at ministeren herefter
og efter fornøden vedtagelse af lokalplan, jf. afsnit
2.6
overdrager en byggeret over det pågældende statslige areal til Metroselskabet I/S. Arealet vil
på dette tidspunkt være fastlagt som en del af projektudformningen. Der ændres ikke på ejerskabet
til det underliggende baneareal. Byggeretten har ikke en værdi i sig selv, men forventes at kunne
generere en nettoværdistigning af byggeretsområdet svarende til 120 mio. kr.
Det er i den politiske aftale fra oktober 2016 lagt til grund, at det er det samlede baneareal ved Ny
Ellebjerg Station, der kan anvendes til udviklingsprojektet. Ministeren overdrager byggeretten over
statens arealer for så vidt de ejes af myndigheder, der er ministeren direkte underordnede, altså
Banedanmarks arealer, som forventeligt vil dække det altovervejende arealbehov til
udviklingsprojektet.
For så vidt angår de arealer, som ejes via statslige selskaber, eksempelvis A/S
Øresundsforbindelsens banearealer, forudsættes det, at der indgås aftale om fornøden overdragelse
af byggeret over arealerne. A/S Øresundsforbindelsen ejer, driver og vedligeholder
Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen, som er tilslutningsanlægget til Øresundsbroen på den
danske side. Selskabet er datterselskab i Sund og Bælt Holding A/S, hvorfor transport-, bygnings-
og boligministeren vil udmønte den praktiske overdragelse af byggeretten over A/S
Øresundsforbindelsens banearealer i samarbejde med Sund og Bælt Holding A/S, ligesom selskabet
inddrages i den videre proces omkring udvikling af området, særligt henset til at sikre muligheden
for kapacitetsudvidelse af jernbanen, jf. hertil også bemærkningerne til den foreslåede § 5 r.
Det er hensigten, at de nærmere vilkår for overdragelsen af byggeretten til Metroselskabet I/S over
statens arealer og arealer, som ejes via statslige selskaber, vil blive fastsat ved aftale.
Med dette lovforslag får ministeren således bemyndigelse til at overdrage byggeretten over statens
banearealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik på gennemførelse af
selskabets udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station. Overdragelsen sker vederlagsfrit i
overensstemmelse med formålet.
2.3. Metroselskabets ejendomsretslige dispositioner
2.3.1. Gældende ret
Efter gældende ret har Metroselskabet I/S ikke klar hjemmel til at råde over den overdragne
byggeret, herunder foretage salg af bygninger eller byggemuligheder.
2.3.2 Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Hensigten med den politiske aftale er, at Metroselskabet I/S kan foretage udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station med henblik på størst mulig værdiskabelse. Med værdiskabelse henvises der
til, at udviklingsprojektet skal kunne generere et bidrag til dækning af merudgifterne ved den
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
underjordiske placering af metrostationen, og at udviklingsprojektet bidrager til en positiv udvikling
af området.
Metroselskabet I/S skal forestå planlægning og byggemodning af udviklingsområdet. Der skal
endvidere udvikles en bydel på og omkring bane- og stationsarealerne ved Ny Ellebjerg Station på
et forretningsmæssigt grundlag. Arealerne består af dels arealet over og omkring sporområdet, dels
området over og omkring en fælles stationsfacilitet for S-tog, regional og fjerntog og metro.
For at hensigten med aftalen af 14. oktober 2016 kan efterleves skal Metroselskabet I/S have
adgang til at udøve fornødne ejendomsretlige dispositioner, herunder forestå salg på markedsvilkår
af byggerettigheder eller bebyggelse opført med Metroselskabet som bygherre.
Det er i forbindelse med selskabets ejendomsretlige dispositioner over byggeriet forudsat, at
selskabet fører separat regnskab over udviklingsprojektet adskilt fra selskabets øvrige aktiviteter
med henblik på at kunne opgøre et endeligt økonomisk resultat af byggeriet. Der skal således med
sikkerhed kunne fastslås et præcist overskud eller underskud, således at den politiske aftale om
overskudsdeling henholdsvis underskudsdækning kan overholdes, jf. nedenfor.
Med lovforslaget får Metroselskabet I/S således ejendomsretlig dispositionsret over
udviklingsprojektet, jf. den foreslåede § 8, stk. 6. Det betyder blandt andet, at selskabet har ret til at
udvikle og videresælge projektet, som selskabet vurderer det mest fordelagtigt med henblik på
minimum at realisere de forudsatte 120 mio. kr. netto, jf. den politiske aftale fra oktober 2016.
Forudsætningen for Metroselskabet I/S’ ejendomsretlige
dispositioner er, at de lovgivningsmæssige
rammer, som følger af dette lovforslag, bliver fulgt. Det vil sige, at det primære formål med
selskabets udvikling af Ny Ellebjerg Station er at indbringe 120 mio. kr. netto, som udgør statens
bidrag til finansiering af den underjordiske metrostation.
2.4. Rammer for byggemodning af udviklingsområdet samt afskæring af klageadgang
2.4.1. Gældende ret
Efter gældende ret er det planloven, som udgør den overordnede ramme for kommunernes fysiske
planlægning og er med til at skabe rammerne for udviklingsmulighederne i byerne, på landet og
langs kysterne. Byggeloven indeholder de overordnede rammer, som gælder for byggeri, og loven
skal sikre, at bygninger opføres således at de overholder gældende krav til sikkerhed, brand,
sundhed m.v.
Det er endvidere miljøbeskyttelsesloven, som generelt regulerer miljøområdet, og som indeholder
de overordnede og generelle krav til luft, vand, affald m.v. Dertil kommer, at lov om miljøvurdering
af planer og programmer og konkrete projekter (VVM) indeholder regler for miljøvurdering af
planer, programmer og konkrete projekter samt regler om inddragelsen af offentligheden m.v.
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Udgangspunktet er, at udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station udgør et almindeligt
byggeprojekt, som er undergivet kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til de almindelige
regler, som finder anvendelse på byggeprojekter.
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Der er dog en række særlige hensyn forbundet med arbejdet med at planlægge og byggemodne
udviklingsområdet, da det areal, der skal udvikles hen over, primært består af banespor, tekniske
installationer og mindre grus- og græsarealer. I forbindelse med udviklingen af arealet skal der
derfor etableres et bærende dæk henover banearealet med understøtninger på banearealet samt
tilstødende konstruktioner, som der kan bygge ovenpå. Det kan samtidig blive nødvendigt at
forberede kloak-, vand-, el og andre installationer m.v. samt foretage flytning af ledninger. Arbejdet
med etablering af bærende dæk samt forberedelse af installationer m.m. udgør byggemodning i bred
forstand, og dette arbejde adskiller sig fra det senere arbejde med at bygge boliger m.v. oven på det
bærende dæk, da arbejdet i vid udstrækning foregår på eller hen over banearealer i drift. Det er
derfor nødvendigt, at der skabes adgang til at bruge en række hjemler i lov om en Cityring på
arbejdet med at planlægge og byggemodne udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, jf.
nedenfor.
Det skal bemærkes, at det er en klar forudsætning for udviklingsprojektet, at projektet ikke
medfører negative konsekvenser for jernbanedriften af permanent karakter eller for banearealernes
brugsværdi, herunder for infrastrukturforvalternes muligheder for vedligeholdelse af
baneanlæggene.
Det forudsættes, at udviklingsprojektet i udgangspunktet gennemføres uden, at der bliver behov for
tvangsmæssig overtagelse af ejendomme. Det er således forventningen, at den fysiske udvikling af
området kan holdes inden for arealer, som ejes af staten v/Banedanmark og arealer, som ejes via
statslige selskaber.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at udviklingsprojektet indebærer, at der skal
overtages mindre ejendomme eller dele af ejendomme fra andre aktører end statslige aktører for at
tilgodese hensynet til baner i drift samt udviklingsprojektets overordnede indpasning i området.
Såfremt dette bliver nødvendigt, vil den ekspropriationsadgang og -proces, der følger af § 13 i lov
om en Cityring, blive benyttet. Såfremt det bliver nødvendigt at pålægge byggelinjer, overtage
arealer på ejers anmodning, forlods overtage arealer, foretage jordbundsundersøgelser m.m., vil §§
8-12 a i lov om en Cityring blive benyttet.
I det omfang det bliver nødvendigt, at der indføres særlige støjregler, foreslås transport-, bygnings-
og boligministeren at få bemyndigelse hertil ved at anvende § 14 a-14 b og 17 c i lov om en
Cityring. Såfremt denne bemyndigelse udnyttes, vil naboerne til byggeriet blive kompenseret af
Metroselskabet I/S for de gener, der er forbundet hermed.
Endelig kan det blive nødvendigt under udviklingsprojektet at få adgang til midlertidigt at opnå
råderet over offentlig eller privat fællesvej via ekspropriation. Dette skyldes, at konstruktionen af en
overdækning over banearealerne er en atypisk og kompliceret konstruktion at etablere i forhold til
byudvikling. Ny Ellebjerg Station udgør allerede i dag en væsentlig trafikkorridor for den kollektive
trafik i København, hvorfor det er af væsentlig samfundsmæssig interesse at lette muligheden for
anlægsarbejdet, herunder at kunne råde midlertidigt over privat og offentlig vej. § 7, stk. 7 i lov om
en Cityring vil derfor blive benyttet, i det omfang det vurderes nødvendigt.
Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station finder sted under usædvanlige omstændigheder med
snævre arealforhold, hvor der skal arbejdes på og hen over aktive banearealer, hvor togtrafikken i
udgangspunktet skal kunne afvikles under byggeriet. En klage, der standser arbejdet i en periode,
kan få meget vidtrækkende konsekvenser for afviklingen af den kollektive trafik i store dele af
Københavnsområdet.
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
For at arbejdet med planlægning og byggemodning af udviklingsområdet kan færdiggøres
planmæssigt, uden fordyrelse og med mindst mulig forstyrrelse af banedriften er det derfor
nødvendigt, at
reglerne om klageadgang, klagemyndighed og opsættende virkning i
byggeloven, lov
om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer og programmer og konkrete projekter samt
planloven afskæres. Dette skyldes, at der efter de nævnte love kan træffes en række afgørelser
vedrørende udviklingsprojektet som kan påklages. I forhold til miljøbeskyttelsesloven kan dette
f.eks. være tilfældet i forhold til anvendelse af additiver ved betonstøbninger eller genanvendelse af
grus og jord til opfyldning. I forhold til lov om miljøvurdering af planer og programmer og
konkrete projekter kan det f.eks. omhandle afgørelse om VVM-screening. I forhold til planloven
kan det f.eks. være retlige mangler m.v. ved lokalplansprocessen.
Med lovforslaget får transport-, bygnings- og boligministeren således adgang til at anvende § 7, stk.
7, §§ 8-12a, § 13, §§ 14a-14b samt §§ 17-17c i lov om en cityring. Dertil kommer, at
klageadgangen efter byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer og
programmer og konkrete projekter samt planloven afskæres.
Det er ved planlægning og byggemodning af udviklingsområdet, at oven for nævnte hjemler kan
anvendes. Den øvrige gennemførelse af udviklingsprojektet
altså selve opførelsen af boliger,
erhvervsejendomme m.m. oven på det bærende dæk - forudsættes gennemført efter de almindelige
regler, som regulerer et byggeprojekt.
2.5. Datterselskaber og samarbejdsaftaler
2.5.1. Gældende ret
Metroselskabet I/S har efter gældende ret ikke hjemmel til at oprette datterselskaber og indgå
samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station.
2.5.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station overvejer Metroselskabet I/S at indgå et
samarbejde med en byudviklingsaktør, såsom Udviklingsselskabet By & Havn I/S, private
udviklingsselskaber eller andre, med henblik på at etablere et fælles udviklingsselskab til opgaven.
Metroselskabet I/S vil i den forbindelse kunne indskyde byggeretten som værdi.
På den baggrund er det nødvendigt at sikre mulighed for, at Metroselskabet I/S kan oprette
datterselskaber samt indgå samarbejdsaftaler og lignende.
Med lovforslaget sikres Metroselskabet I/S mulighed for med de tre ejeres godkendelse at oprette
datterselskaber eller erhverve andele i andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse med
udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station.
Det bemærkes, at der ikke er truffet beslutning om oprettelse af et datterselskab til opgaven
vedrørende udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, men Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet finder det væsentligt, at Metroselskabet I/S med lovforslaget sikres muligheden
herfor, såfremt en sådan fremgangsmåde findes mest hensigtsmæssig.
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Metroselskabet I/S får endvidere mulighed for at indgå samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse
med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station. Selskabet vil således have mulighed for at
indgå samarbejde med øvrige byudviklingsaktører som eksempelvis Udviklingsselskabet By &
Havn I/S. Samarbejdet vil i alle tilfælde skulle ske i relation til udviklingen af området ved Ny
Ellebjerg Station og således have forretningsmæssig sammenhæng hermed.
2.6. Lokalplanlægning
2.6.1. Gældende ret
Som følge af planloven er Kommunalbestyrelsen - før et større bygge- eller anlægsarbejde eller en
væsentlig ændring i anvendelsen af bebyggelse og arealer sættes i værk - forpligtiget til at foretage
en planlægningsmæssig vurdering af konsekvenserne af udviklingsprojektet. Reglerne i planloven
skal desuden sikre, at den interesserede offentlighed og berørte myndigheder får lejlighed til at
kommentere og eventuelt at modsætte sig planens indhold.
2.6.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Byudvikling tæt ved et trafikalt knudepunkt vil, udover at kunne medvirke til finansiering af
nedgravning af metrostationen, kunne opfylde et væsentligt samfundsmæssigt ønske om en
bæredygtig byudvikling på grund af den gode adgang til kollektiv transport.
Det er en forudsætning for gennemførelse af udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, at
Københavns Kommune skal vedtage en ny lokalplan for udviklingsområdet. Til brug for
Københavns Kommunes lokalplanlægning skal Metroselskabet I/S udarbejde en helhedsplan for
udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, som stilles til rådighed for Københavns Kommune.
Helhedsplanen har ikke retsvirkning for området ved Ny Ellebjerg Station i forhold til den
efterfølgende udarbejdelse af kommune- og lokalplan.
Det skal bemærkes, at klageadgang efter planloven afskæres, jf.
nærmere om afskæring af
klageadgang under afsnit 2.4
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovens vedtagelse, og med den forventede senere vedtagelse af Københavns Kommunes
lokalplanlægning for byggeområdet og eventuelle øvrige myndighedsgodkendelser, skabes der
mulighed for at bygge over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station.
Værdien af byggeretten
når byggeriet er kendt og lokalplan er vedtaget, og omkostningerne til
overdækning og anden infrastruktur kan bedømmes
forventes senest når samtlige
myndighedsgodkendelser foreligger og værdien dermed reelt opstår, at blive optaget i
Metroselskabet I/S’
regnskab i forbindelse med den vederlagsfrie overdragelse af byggeretten,
hvormed Metroselskabet I/S’ aktiver øges med værdien af byggeretten. Da der således endnu ikke
eksisterer en byggeretsværdi hos ejerne af
statens banearealer og arealer, som ejes via statslige
selskaber,
forventes lovforslaget ikke at medføre økonomiske, administrative eller
regnskabsmæssige konsekvenser for staten.
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Såfremt Metroselskabet I/S ved senere salg af byggeretten realiserer et provenu, der overstiger den
ved principaftalen af juni 2014 forudsatte værdi af netto 120 mio. kr., tilbagebetales de første 50
mio. kr. til Metroselskabet I/S. Yderligere midler fordeles ligeligt mellem parterne. Såfremt den ved
principaftalen forudsatte værdi af byggeretten ikke kan realiseres, vil mindreindtægten skulle
dækkes inden for Metroselskabets langtidsbudget, jf. afsnit 2.3 ovenfor.
Lovforslaget forventes alene at indebære minimale konsekvenser for kommunerne i form af
administration efter gældende regler med lokalplansvedtagelse, administration af støjregler og
lignende. Der pålægges ikke med lovforslaget kommunerne nye administrative byrder, og der
forventes ingen konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet området omkring
Ny Ellebjerg Station bliver løftet som led i udviklingsprojektet.
Den underjordiske station vil forbedre omstigningsforholdene for passagerne, når de skal skifte til
S-tog og fjerntog, og det er forventningen, at Ny Ellebjerg Station vil komme til at udgøre et
trafikalt knudepunkt i København med passagervækst til følge.
En udvikling af området ved banearealerne vil således styrke vækstpotentialet til fordel for
indbyggere og erhvervsliv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Det fremgår af den foreslåede
§ 5 p, stk. 1,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
regler efter §§ 14 a og 14 b om forurening og gener fra gennemførelsen af byggemodningen af
udviklingsområdet.
Det er hensigten, at arbejdet så vidt muligt gennemføres i dagstimerne. Byggeriet gennemføres
derfor som altovervejende hovedregel efter de almindelige miljøretlige regler om støj og andre
gener. For så vidt angår selve byggemodningen af udviklingsområdet, herunder understøtninger og
dækarbejde, bliver det sandsynligvis nødvendigt at udføre dette arbejde om natten. Dette skyldes, at
der skal arbejdes på og hen over banearealet, og at togtrafikken her fortsat skal kunne afvikles. Som
led i dette arbejde, som foregår på baner i drift, vil der skulle sikres de nødvendige tilladelser hos
infrastrukturforvaltere.
I anlægsfasen forventes generelt miljømæssigt negative konsekvenser som følge af støj i gadeniveau
og luftforurening. Efter udviklingsprojektets gennemførelse forventes der en reduktion i støj fra
banelegemet, da dette overdækkes.
7. Forholdet til EU-retten
VVM-direktivet
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Lovforslaget indeholder regler, der fortsat gør det muligt at opfylde kravene i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet), og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på
miljøet (SMV-direktivet).
Aarhus-konventionen
Aarhus Konventionen finder anvendelse på denne lov og lovforslaget lever op til kravene i Aarhus
konvention om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til
klage og domstolsprøvelse på miljøområdet (Aarhus-konventionen). EU er kontraherende part
under Aarhus-konventionen, og konventionen er derfor også gennemført i EU-retten, jf. herved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for offentlig
deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om
ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF (det tidligere VVM-direktiv) og 96/61/EF, for så vidt angår
offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse.
Efter Aarhus-konventionens artikel 9, stk. 2, skal enhver part under konventionen inden for
rammerne af dens nationale lovgivning sikre, at medlemmer af den berørte offentlighed, som har
tilstrækkelig interesse, har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret uafhængigt
og upartisk organ at få prøvet den materielle og processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling
eller undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i konventionens artikel 6. Hvad der udgør
tilstrækkelig interesse, fastsættes i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler og i
overensstemmelse med det mål at give den berørte offentlighed vid adgang til domstolsprøvelse
inden for rammerne af konventionen. Ikke-statslige organisationer, der arbejder for at fremme
miljøbeskyttelse, og som imødekommer alle krav efter national lovgivning, anses for at have
tilstrækkelig interesse, jf. også konventionens artikel 2, stk. 5.
Det følger af konventionens artikel 9, stk. 3, at medlemmer af offentligheden, der opfylder
eventuelle kriterier i national ret, skal have adgang til administrative eller retslige procedurer for at
anfægte private personers og offentlige myndigheders handlinger eller undladelser, der er i strid
med nationale bestemmelser, der vedrører miljøet. Også denne forpligtelse anses i relation til
nærværende lovforslag for at være opfyldt ved dansk rets almindelige adgang til at anlægge et civilt
søgsmål.
Efter Aarhus-konventionens artikel 9, stk. 4, må procedurer omfattet af bestemmelsens stk. 1-3
stille tilstrækkelige og effektive retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor dette
findes passende, der skal være rimelige og retfærdige, betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
Processen ved danske domstole forudsættes at leve op til kravene i Aarhus-konventionen. Efter
dansk praksis kan enhver, der har retlig interesse efter dansk rets almindelige regler, herunder også
organisationer omfattet af Aarhus-konventionens artikel 2, stk. 5, således bl.a. indbringe
spørgsmålet om en lovs forenelighed med EU-retten for de danske domstole. Tilsvarende gælder for
afgørelser truffet efter denne lov eller efter love eller regler omfattet af forslaget til § 5 p og § 14 d.
I lyset af EU-Domstolens dom af 13. februar 2014 i sag C-530/11, Kommissionen mod
Storbritannien, præciseres det i § 5 p, stk. 1, som henviser til Cityringslovens § 17 b, at retten ved
søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af loven, skal påse, at omkostningerne ved
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918054_0017.png
sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter. Forpligtelsen påhviler samtlige
retsinstanser.
Udbudsdirektivet
Udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station er underlagt EU-reglerne vedrørende udbud,
herunder direktiv 2004/18/EF (udbudsdirektivet) og direktiv 2004/17/EF
(forsyningsvirksomhedsdirektivet), implementeret ved henholdsvis bekendtgørelse nr. 712 af 15.
juni 2011 og bekendtgørelse nr. 936 af 16. september 2004, der finder anvendelse for varer,
tjenesteydelser og bygge- og anlægsopgaver.
EU�½s udbudsregler gælder statslige og lokale myndigheder samt offentlige virksomheder.
Endvidere
gælder direktiverne for organer, der er kontrolleret af det offentlige - de såkaldte offentligretlige
organer - der er oprettet specielt med henblik på at imødekomme almenhedens behov, dog ikke
behov af industriel eller kommerciel karakter.
EU�½s udbudsregler indebærer en pligt for ordregivere til at følge bestemte procedurer ved indgåelse
af visse offentlige kontrakter. Det er kun gensidigt bebyrdende aftaler, hvor en ordregiver over for
en økonomisk aktør indvilliger i at betale en aftalt sum penge eller en anden form for økonomisk
modydelse for en ydelse, der er omfattet af udbudsdirektiverne.
Det følger af gensidighedsbegrebet, at relationerne mellem parterne typisk vil hvile på et
privatretligt grundlag. Direktiverne finder således kun anvendelse på ydelser, der udføres på
grundlag af tildeling af ordrer. Ydelser, der udføres på et andet grundlag, f.eks. love eller
administrative bestemmelser, er som udgangspunkt ikke omfattet, forudsat det ikke er nødvendigt at
udfylde lovgrundlaget med en kontrakt, der beskriver aktørens præcise pligter.
De kontrakter, som Metroselskabet I/S vil kunne indgå som følge af denne lov med eksempelvis
rådgivende ingeniører, entreprenører og eksterne konsulenter, vil derimod skulle udbydes efter de
gældende nationale regler, der implementerer EU-reglerne herom.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den [dd-mm-åå] til den [dd-mm-åå].
[Alfabetisk oplistning af de organisationer og myndigheder, der høres over lovforslaget]
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1918054_0018.png
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Evt. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Evt. Regionale konsekvenser
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Går videre end minimumskravene
i EU regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat et nyt
kapitel 3 c
i lov om en Cityring omhandlende udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station.
Med lovforslagets
§ 5 p, stk. 1,
foreslås det, at Cityringslovens § 7, stk. 7, §§ 8-12 a, § 13, §§ 14 a-
14 b, § 17 samt §§ 17 b - § 17 c finder anvendelse i forhold til den del af udviklingen af området
ved Ny Ellebjerg Station, som vedrører planlægning og byggemodning af udviklingsområdet, og at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i henhold til
førnævnte bestemmelser.
Når det med bestemmelsen foreslås, at en række bestemmelser i Cityringsloven finder anvendelse
på udviklingsprojektet, og at transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at træffe
dispositioner efter de nævnte bestemmelser i Cityringsloven, så skyldes dette at der som led i
udviklingsprojektet skal etableres et bærende dæk hen over udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg
Station, samt at det kan være nødvendigt at forberede kloak-, vand-, el og andre installationer m.m.
samt foretage flytning af ledninger. Dette arbejde udgør byggemodning i bred forstand og adskiller
sig fra det øvrige arbejde med at udvikle oven på dækket, da dette arbejde i vid udstrækning vil
foregå på eller hen over selve banearealet, hvorfor det også forventes, at der i vidt omfang vil blive
tale om aften- og natarbejde. Derved sikres, at byggeriet gennemføres med så få konsekvenser for
afviklingen af togtrafikken ved stationen som muligt.
Det er derfor nødvendigt, at der skabes adgang til at bruge en række hjemler i Cityringsloven til
brug for arbejdet med at planlægge og byggemodne udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg Station, jf.
nedenfor. Det er udelukkende ved arbejde med planlægning og byggemodning, at hjemlerne finder
anvendelse. Det øvrige arbejde med opførelse af boliger, erhvervsejendomme m.v. oven på det
etablerede dæk vil blive reguleret af de almindelige regler, som finder anvendelse på et
byggeprojekt.
§ 7, stk. 7, i lov om en Cityring finder anvendelse, da det kan blive nødvendigt at få adgang til
midlertidigt at opnå råderet over offentlig eller privat fællesvej via ekspropriation. Dette skyldes, at
konstruktionen af en bærende overdækning over banearealerne er en atypisk og kompliceret
konstruktion at etablere, og det derfor kan blive nødvendigt i anlægsfasen at anvende offentlig eller
privat fællesvej, da Ny Ellebjerg Station udgør en væsentlig trafikkorridor for den kollektive trafik i
København.
§§ 8 -12 i lov om en Cityring finder anvendelse, således at der gives adgang til at pålægge
byggelinjer, forbud samt forlods overtagelse af ejendom m.v. Det sikres dermed, at de særlige
hensyn, der gør sig gældende for jernbanearealer og jernbaneanlægs funktionalitet, kan varetages
også i forhold til endnu ikke realiseret byggeri på omkringliggende arealer
om nødvendigt ved at
pålægge byggelinjer m.m.
Det bemærkes, at byggelinjepålæg, forbud og forlods overtagelse af ejendom m.m. alene vil ske,
hvor dette er nødvendigt af hensyn til realisering af udviklingsprojektet indenfor rimelig tid.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
§ 12 a i lov om en Cityring finder anvendelse, således at transport-, bygnings- og boligministeren
kan delegere sine beføjelser efter jernbanelovens § 38 til Metroselskabet I/S til at foretage
undersøgelser på private ejendomme uden forudgående retskendelse. Denne adgang er afgørende
for at kunne foretage nødvendige geotekniske boreprøver og lignende for at (for)projektere
fundering m.v.
§ 13 i lov om en Cityring finder anvendelse, således at ministeren har hjemmel til for
Metroselskabet I/S at ekspropriere fast ejendom, hvis dette er nødvendigt for at gennemføre
udviklingsprojektet. Der foreligger endnu ikke et konkret projekt, jf. afsnit 2.2., og det kan ikke
udelukkes, at udviklingsprojektet vil medføre, at der skal overtages ejendomme eller dele af
ejendomme fra andre aktører end statslige aktører for at tilgodese hensynet til baner i drift samt
projektets overordnede indpasning i området.
Den ekspropriationsadgang og proces, der følger af § 13 i lov om en Cityring, vil blive benyttet. Det
vil sige, at ekspropriationen foretages efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom, og erstatning fastsættes efter lovgivningens almindelige regler, jf. § 51,
stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Alle omkostninger til ekspropriationen afholdes af
Metroselskabet I/S.
§§ 14 a og 14 b i lov om en Cityring finder anvendelse, selvom byggeriet som altovervejende
hovedregel gennemføres efter de almindelige miljøretlige regler om støj og andre gener. Dette
skyldes, at det kan blive nødvendigt at udføre dette arbejde om natten, da der skal bygges hen over
banearealet, og det byggeteknisk kan være nødvendigt at foretage visse arbejder, herunder
betonstøbninger, i ét stræk. Kun i det omfang, at det af trafikale og byggetekniske hensyn er
nødvendigt at sikre byggeriets fremdrift vil transport-, bygnings- og boligministeren anvende
bemyndigelsen i §§ 14 a og14 b til at fastsætte regler herom.
Såfremt transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler efter §§ 14 a og 14 b, skal der
udarbejdes støjkort for det pågældende arbejde, som kan danne grundlag for kompensation,
genhusning og overtagelse i relation til naboerne til byggeriet.
§ 17, §17 b og § 17 c i lov om en Cityring finder anvendelse pga. projektets kompleksitet, størrelse
og betydning for at skabe sammenhæng i de omliggende byområder, hvilket gør det
hensigtsmæssigt at opretholde muligheden for at delegere de nødvendige arbejder mellem
ministeren, Metroselskabet I/S, DSB, Banedanmark og Københavns Kommune. Dertil kommer, at
det kan blive nødvendigt at fastsætte regler om straf og bøde, samt at det bl.a. med henvisning til
Aarhus Konventionen er nødvendigt at sikre, at ved søgsmål vedrørende miljøforhold skal retten
påse, at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter.
Med lovforslagets
§ 5 p, stk. 2,
foreslås det, at kort over udviklingsområdet ved Ny Ellebjerg
Station fremgår af bilag 4.
Inden udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station er det forventningen, at der
i
overensstemmelse med vanlig tilgang ved sådanne udviklingsprojekter
udskrives en
arkitektkonkurrence.
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
På baggrund af arkitektkonkurrencens resultat vil projektets endelige udformning samt geografiske
udstrækning kunne beskrives. Kortet viser således udelukkende det forventede udviklingsområde,
og ikke det endelige geografiske definerede udviklingsområde.
Med lovforslagets
§ 5 q
foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at
overdrage byggeretten over statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station med henblik på
gennemførelse af Metroselskabet I/S’ udvikling af
området ved Ny Ellebjerg Station.
Bestemmelsen er en delvis udmøntning af aftalen af 14. oktober 2016, hvorefter staten overdrager
byggeretten over statens arealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik på
selskabets udvikling heraf.
Det er nødvendigt at give ministeren en bemyndigelseshjemmel til at overdrage byggeretten over de
fornødne statslige arealer. Sund og Bælt Holding A/S, som har datterselskabet A/S
Øresundsforbindelsen, der er ejer af et baneareal ved Ny Ellebjerg Station, vil blive inddraget i den
praktiske overdragelse af byggeretten over A/S Øresundsforbindelsens banearealer. Sund og Bælt
Holding A/S vil endvidere blive inddraget i den videre proces omkring udvikling af området,
særligt henset til at sikre muligheden for kapacitetsudvidelse af jernbanen. Såfremt andre statslige
selskaber berøres på lignende vis af udviklingsprojektet, vil de ligeledes blive inddraget i den videre
proces omkring udvikling af området.
Den byggeret, der overdrages til Metroselskabet I/S, skal forstås bredt. Det betyder, at byggeretten
også indeholder en brugsret til arealet. Både bygge- og brugsretten er tidsubegrænset og kan
videreoverdrages til tredjemand. Ejerskabet til banearealet, samt eksisterende eller kommende
tekniske anlæg m.m., som er nødvendige for vedligeholdelsen og driften af baneanlægget ved Ny
Ellebjerg Station, ligger fortsat hos de nuværende ejere. Hvad der opføres over banearealet,
herunder understøtninger m.m., tilhører Metroselskabet I/S.
De overordnede hensigter vedrørende Metroselskabet I/S' udnyttelse af byggeretten er beskrevet i
de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.
Med lovforslagets
§ 5 r
foreslås det, at som grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning
for udviklingsområdet udarbejder Metroselskabet I/S en helhedsplan for udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station.
Med bestemmelsen sikres det, at Københavns Kommunes lokalplanlægning for byggeområdet kan
baseres på en helhedsplan. Det er hensigten, at udarbejdelsen af helhedsplanen kan ske på baggrund
af en arkitektkonkurrence, og at den kan sikre, at resultatet af en eventuel arkitektkonkurrence kan
realiseres på grundlag af understøtninger placeret på banearealerne. Det skal hertil bemærkes, at
helhedsplanen ikke har retsvirkning for området ved Ny Ellebjerg Station i forhold til den
efterfølgende udarbejdelse af kommune- og lokalplan. Det er hensigten, at helhedsplanen indgår
som et forslag til den videre dialog om udviklingen af området.
Der skal ske lokalplansvedtagelse af udviklingsprojektet efter de almindelige regler i planloven.
Heraf følger blandt andet, at det er kommunen, der skal give de fornødne tilladelser til
udviklingsprojektet. Klageadgangen efter planloven afskæres dog, jf. afsnit 2.4.2.
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med lovforslagets
§ 5 s
foreslås det, at § 77, stk. 1, i lov om offentlige veje om gæsteprincippet
finder anvendelse på ledningsarbejder i forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg
Station.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en udfyldende regel, der finder anvendelse i den situation, hvor
der er givet tilladelse til at anbringe en ledning på en ejendom, der ikke tilhører ledningsejeren.
Reglen indebærer, at ledningsejeren som gæst skal bekoste ledningsarbejder, der er nødvendiggjort
af arealejerens ændrede benyttelse af det areal, hvor ledningen er anbragt.
Det betyder f.eks., at en ledningsejer, som ejer en ledning, hvor en flytning af ledningen er
nødvendiggjort af anlægget af understøtninger m.m. i forbindelse med adskillelse af banearealet og
det kommende byudviklingsområde, selv skal betale for flytningen af ledningen.
Den foreslåede bestemmelse anvendes i stedet for lovens § 7, stk. 5, da gæsteprincippet til enhver
tid bør fortolkes i overensstemmelse med nyeste retspraksis. Ændres retstilstanden som følge af
retspraksis i forhold til det ovenfor beskrevne, vil gæsteprincippet således skulle fortolkes i
overensstemmelse med nyeste retspraksis.
Staten v/Banedanmark m.fl. ejer de arealer, hvorpå der forudsættes udviklet hen over, hvorfor f.eks.
Banedanmark normalt vil være at betragte som vejmyndighed, jf. § 77, stk. 1 i lov om offentlige
veje. Det er imidlertid Metroselskabet I/S, som efter overdragelse af byggeretten over arealerne,
forestår udvikling af området, hvorfor Metroselskabet I/S i forhold til det konkrete
udviklingsprojekt er at betragte som vejmyndighed. Metroselskabet I/S kan derfor pålægge
ledningsejere at omlægge disse i overensstemmelse med § 77, stk. 1 i lov om offentlige veje.
For ledningsarbejder i eller over andre arealer end vejarealer i forbindelse med udviklingen af
området ved Ny Ellebjerg Station gælder de deklaratoriske regler om gæsteprincippet.
Med lovforslagets
§ 5 t, stk. 1
foreslås det, at kan der ikke opnås enighed med ejere af
ledningsanlæg omfattet af § 5 s om, hvordan planlagte anlægsarbejder på de arealer, hvori eller
hvorover ledningerne er anbragt, kan tilrettelægges, kan transport-, bygnings og boligministeren
efter at have meddelt ledningsejeren, at det planlagte anlægsarbejde på arealet påbegyndes,
gennemføre arbejdet og kræve bestemte ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Med bestemmelsen fastsættes det, hvad der skal gælde, såfremt der ikke kan opnås enighed med
ledningsejeren om, hvordan planlagte anlægsarbejder hvori og hvorover ledninger er anbragt kan
tilrettelægges.
Metroselskabet I/S påtager sig at koordinere ledningsomlægningerne bl.a. ved at indgå i en dialog
med ledningsejerne og ved at udarbejde ledningsprotokoller m.v. Metroselskabet I/S skal således
sørge for, at arbejdet tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige måde.
Forsyningsledninger er vigtige infrastrukturanlæg, og det er anerkendt i gældende ret, at
vejmyndigheder i forbindelse med vejprojekter skal vise hensyn til ledningerne. Formålet med
bestemmelsen er at sikre, at ledningsejeren får mulighed for at fremsætte forslag til eventuelle
ændringer af det planlagte anlægsarbejde, når dette medfører, at ledningsejeren skal afholde udgifter
til arbejder på eller flytning af ledningen. Ledningsejeren skal således inddrages med henblik på at
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
undersøge, hvordan anlægsarbejde omfattet af § 5 s kan tilrettelægges på den samfundsøkonomisk
mest hensigtsmæssige måde.
Bestemmelsen indebærer således, at transport-, bygnings- og boligministeren kan gennemføre det
planlagte anlægsarbejde, hvis der ikke kan opnås enighed med ledningsejeren om, hvordan
anlægsarbejdet kan tilrettelægges under hensyntagen til ledningsejeren. Det forudsættes, at
transport-, bygnings- og boligministeren forinden har søgt at drøfte det planlagte anlægsarbejde
med ledningsejeren med henblik på at arbejdet tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige måde for
både udviklingsprojektet og ledningsejeren. Det fremgår således direkte af loven, at transport-,
bygnings- og boligministeren kan påbyde, at ledningsejeren udfører de ledningsarbejder, som er
nødvendige for gennemførelse af anlægsarbejdet. Bestemmelsen skal sikre, at udviklingsprojektet
kan gennemføres inden for de fastlagte tidsrammer. Samtidig skal bestemmelsen administreres
under hensyntagen til ledningsejerne med henblik på at finde brugbare løsninger, der så vidt muligt
tilgodeser de forskellige forsyningsbehov.
For ledningsarbejder i eller over andre arealer end vejarealer i forbindelse med udviklingen af
området ved Ny Ellebjerg Station gælder de deklaratoriske regler om gæsteprincippet.
Med lovforslagets
§ 5 t, stk. 2,
foreslås det, at transport-, bygnings- og boligministeren i særlige
tilfælde kan udføre de
påbudte ledningsarbejder for Metroselskabet I/S’ eller ledningsejerens
regning, hvor ledningsejeren ikke udfører de påbudte ledningsarbejder og dermed forsinker
udviklingsprojektet. Det vil omkostningsmæssigt kunne lægges ledningsejeren til skade, såfremt
ledningsejeren ikke udfører eller bistår i forbindelse med ledningsarbejdet, herunder som minimum
ved tekniske anvisninger (manglende iagttagelse af tabsbegrænsningspligt). Transport-, bygnings-
og boligministeren vil i givet fald være forpligtet til at lade arbejderne på ledningerne udføre ved en
anden med faglig indsigt i det pågældende ledningsarbejde.
Særlige tilfælde kunne f.eks. foreligge, hvis en forsinkelse af færdiggørelsen af ledningsarbejder
medfører store fordyrelser for Metroselskabet I/S, f.eks. i form af erstatninger eller kompensation til
andre entreprenører, der bliver forsinket i udførelsen af deres arbejdsopgave.
I det omfang ledningsarbejder i medfør af §§ 5 s og 5 t måtte udgøre ekspropriation, har lednings-
og anlægsejeren efter lovforslagets § 5 u krav på fuld erstatning for et eventuelt tab.
Med lovforslagets
§ 5 u, stk. 1,
foreslås det, at erstatning som følge af en afgørelse truffet i medfør
af §§ 5 s og 5 t fastsættes, hvis der ikke kan indgås aftale herom, af ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Bestemmelsen er relevant i tilfælde omfattet af §§ 5 s og 5 t, hvor gæsteprincippet i vejlovens § 77,
stk. 1, undtagelsesvis måtte være fraveget ved aftale med den konsekvens, at Metroselskabet I/S
skal betale for den pågældende ledningsomlægning.
Såfremt det ikke er muligt at løse eventuelle betalingskrav ved aftale, foreslås det med
§ 5 u, stk.
1,
at sådanne eventuelle betalingskrav fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med lovforslagets
§ 5 u, stk. 2,
foreslås det, at ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 103 i
lov om offentlige veje anvendelse. Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger forbundet
hermed.
Bestemmelsen medfører, at reglerne i vejlovens § 103 skal finde anvendelse ved
erstatningsfastsættelsen, således at der i en eventuel erstatning kan foretages fradrag for generelle
og specielle fordele. Erstatningen kan helt bortfalde, hvis indgrebet skønnes at medføre større
fordele for ejeren end det tab, der påføres ejeren ved foranstaltningen. Det foreslås efter
bestemmelsen, at Metroselskabet I/S afholder alle omkostninger hertil.
Med lovforslagets
§ 5 v
foreslås det, at ved tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter til
undersøgelser, anlæg og drift, der ikke er nødvendige for Metroselskabet
I/S’ udvikling af området
ved Ny Ellebjerg Station, og som staten eller Københavns Kommune har mulighed for at vælge i
forbindelse med gennemførelsen af udviklingsprojektet. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af
den, der ønsker at foretage tilkøb eller udnytte en option.
Som eksempel på tilkøb kan f.eks. tænkes etablering af en cykelsti over arealet, som ikke har en
nødvendig sammenhæng med byggeriet.
Bestemmelsen faslægger desuden at, det er den, der ønsker at foretage et tilkøb eller udnytte en
option, der skal betale herfor.
Til nr. 2
Med lovforslagets
§ 14 d, stk. 1,
foreslås det at kommunalbestyrelsens eller en statslig myndigheds
afgørelser vedrørende planlægning og byggemodning af området ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 5 p,
stk. 1, og som træffes efter byggeloven, lov om miljøbeskyttelse, lov om miljøvurdering af planer
og programmer og konkrete projekter (VVM), planloven og regler udstedt i medfør af disse love,
ikke kan påklages til anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.
Klager over afgørelser efter de nævnte love i forbindelse med planlægning og byggemodning af
udviklingsprojektet vil således ikke følge de normale regler i de respektive love, men afskæres.
Bestemmelsen indebærer dermed, at reglerne om klageadgang, klagemyndighed og opsættende
virkning af klage i de nævnte love fraviges. Dette skyldes hensynet til, at arbejdet med planlægning
og byggemodning af udviklingsområdet kan færdiggøres planmæssigt, uden fordyrelse og med
mindst mulig forstyrrelse af banedriften. Såfremt klageadgangen ikke afskæres, kan det medføre en
væsentlig risiko for, at f.eks. en klage som tillægges opsættende virkning vil medføre store gener og
afbrydelser af den kollektive trafik i København.
Afgørelserne efter de nævnte love kan imidlertid fortsat indbringes for domstolene efter de
almindelige regler herom. Behandlingen af sagerne er i øvrigt fortsat reguleret af de nævnte love,
dvs. at de regler, der gælder for ansøgninger, regler om tilsyn og straf og om fremgangsmåden ved
afgørelser ligeledes gælder uændret. Tilsvarende gælder de krav og betingelser, som gælder for
tilladelser, dispensationer m.v. efter lovene. Hvor bestemmelserne i de nævnte love indeholder
skønsmæssige beføjelser, og hvor der efter disse kan tages hensyn til bygherrens interesser og
24
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
samfundets interesser i et givet projekt, er det den generelle vurdering, at hensynet til
udviklingsprojektet kan indgå med betydelig vægt. Dette kriterium vil transport-, bygnings- og
boligministeren i givet fald også kunne lægge tilsvarende vægt på ved behandling af klagesager
eller sager, hvor ministeren har overtaget kompetencen.
Klageadgang m.v. afskæres ikke for de dele af udviklingsprojektet, som efter endt planlægning og
byggemodning alene udgør ejendomsudvikling, dvs. opførelse af erhvervsejendomme, boliger m.m.
Med lovforslagets
§ 14 d, stk. 2,
foreslås det, at kommunalbestyrelsens afgørelser vedrørende
planlægning og byggemodning af området ved Ny Ellebjerg Station i henhold til de i stk. 1 nævnte
love kan påklages af Metroselskabet I/S til transport-, bygnings- og boligministeren.
Klage indgives
skriftligt til kommunalbestyrelsen, som senest 3 uger efter modtagelse af klagen videresender denne
til
transport-, bygnings- og boligministeren
ledsaget af den påklagede afgørelse, de dokumenter, der
er indgået i sagens bedømmelse, og en udtalelse med kommunalbestyrelsens bemærkninger til
sagen og de anførte klagepunkter. Klage har ikke opsættende virkning.
Med bestemmelsen foreslås, at Metroselskabet I/S, uanset klageafskæringen efter stk. 1 eller
gældende regler, kan indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse, herunder f.eks. et vilkår, for
transport-, bygnings- og boligministeren.
Kommunalbestyrelsen fremsender i givet fald inden 3
uger klagen, den påklagede afgørelse, de dokumenter, der er indgået i sagens bedømmelse samt en
udtalelse med kommunalbestyrelsens bemærkninger til sagen og de anførte klagepunkter. Det
foreslås endvidere, at sådan klage ikke har opsættende virkning. Dette foreslås af hensyn til
byggeriets fremdrift.
Transport-, bygnings- og bygningsministerens behandling af disse klagesager er, som i stk. 1,
fortsat reguleret af de nævnte love, dvs. at de krav og betingelser, som gælder for tilladelser,
dispensationer m.v. efter lovene, fortsat gælder. Hvor det ved udøvelsen af et skøn er muligt efter de
pågældende love at inddrage hensynet til en ansøger, en bygherre eller et samfundsmæssigt hensyn
til udviklingsprojektet, kan transport-, bygnings- og boligministeren også inddrage og lægge vægt
på disse hensyn ved afgørelse af klagesagen. Ministeren vil i den forbindelse kunne udnytte sin
viden om udviklingsprojektet.
Til nr. 3
Det foreslås, at bilag 1 til lovforslaget optages som bilag 2 til loven.
Til § 2
Til nr. 1
Metroselskabet I/S har efter gældende ret til formål at varetage projektering og anlæg af en Cityring
som en metro, færdiggørelse af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og
vedligehold af den samlede metro, jf. § 8, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Selskabet kan ifølge § 8, stk. 2, tillige drive anden
virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne nævnt i
stk. 1.
25
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Med lovforslagets
§ 8, stk. 6,
foreslås det, at Metroselskabet I/S kan udnytte byggeretten over
banearealet ved Ny Ellebjerg Station, herunder foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station samt fornødne ejendomsretlige dispositioner, jf. kapitel 3 c i lov om en Cityring.
Det er således hensigten, at Metroselskabet I/S skal forestå udvikling af området ved Ny Ellebjerg
Station eller videresælge projektet, og medbestemmelsen kan der således ikke skabes tvivl om
retsgrundlaget ved realiseringen af aftalen af 14. oktober 2016, hvorefter selskabet skal udvikle
området ved stationen.
Metroselskabet I/S’ mulighed for at foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station skal
forstås bredt, og giver således selskabet mulighed for at agere på samme vilkår som
sammenlignelige byudviklingsaktører, fx Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Metroselskabet I/S
kan således forestå salg på markedsvilkår af byggerettigheder eller byggerettigheder med
bebyggelse opført med Metroselskabet I/S som bygherre.
Med lovforslaget skabes der således delvis hjemmel til udmøntning af aftalen af 14. oktober 2016
mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om finansiering af en
underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg Station, hvorefter Metroselskabet I/S som led i
realiseringen af statens indskud til merudgiften ved stationens underjordiske placering skal sikres
hjemmel til at kunne udnytte byggeretten over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station.
Med lovforslagets
§ 8, stk. 7,
foreslås det, at Metroselskabet I/S kan efter de tre ejeres godkendelse
oprette datterselskaber eller erhverve andele i andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse
med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station.
Med bestemmelsen sikres det, at Metroselskabet I/S får mulighed for at oprette et
byudviklingsselskab til udviklingsopgaven, hvor Metroselskabet I/S kan indskyde byggeretten som
værdi. Det er ifølge aftalen af 14. oktober 2016 forudsat, at byggeretten kan realiseres til en anslået
værdi af netto 120 mio. kr. ud fra en forventning om, at udvikling af Ny Ellebjerg Station vil skabe
en værdistigning af byggeområdet svarende til netto 120 mio. kr.
Af hensyn til de økonomiske forpligtelser og risici, som et sådant samarbejde kan indebære, er det
samtidig fastsat, at de tre ejere forinden skal godkende et forretningsmæssigt samarbejde, herunder
med hensyn til byggeretten, som kan indskydes for at muliggøre samarbejdet.
Metroselskabet I/S’ hjemmel til at oprette
datterselskaber eller erhverve andre selskaber med
begrænset ansvar gælder alene i forbindelse med udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
Med lovforslagets
§ 8, stk. 8,
foreslås det, at Metroselskabet I/S kan indgå samarbejdsaftaler m.v. i
forbindelse med udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station eller virksomhed, som har en
forretningsmæssig sammenhæng hermed.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S vil kunne indgå i et samarbejde med en byudviklingsaktør,
såsom Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Til § 3
26
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 348: Udkast til lovforslag om ændring af lov om en Cityring samt lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås i
§ 3,
at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at Metroselskabet I/S hurtigst muligt skal have juridisk adkomst til
byggeretten med henblik på igangsættelse af udviklingsprojektet.
Bilag
1. Lovforslaget sammenholdt med gældende lov.
27