Sikring af overkørsler.
Varde, den 25.06.2018
Til Folketingets transportudvalg.
Vedrørende et læserbrev i JydskeVestkysten vedrørende sikring af ubevogtede
jernbaneoverskæringer efter den tragiske ulykke ved Varde, hvor to mennesker på ulykkelig vis
mistede livet, så er forligskredsen bag blevet enige om ekstra skiltning.
Den pågældende overkørsel går over til et enkelt hus, hvor der bor et ældre ægtepar.
Mere skiltning ville
ikke
have kunnet hindre ulykken, da det var tredje gang chaufføren på flex-
bussen krydsede banen indenfor kort tid ved denne overkørsel. Han vidste altså at banen var der.
Han havde hentet en ældre dame som havde været på familiebesøg hos det ældre ægtepar på den
anden side af banen. Ulykkeligvis havde damen glemt en taske, hvorfor bussen kørte tilbage. Ved
overkørslen overså han toget, hvorved både chauffør og passager blev dræbt.
Ca. 250-300 meter syd for denne overkørsel er endnu en ubevogtet jernbaneoverskæring. Der er
anlagt en grusvej mellem de to overkørsler. Det er uforstående, at der er to ubevogtede
overkørsler med så kort afstand. Til JydskeVstkysten har Bane Danmark udtalt, at de ikke må
nedlægge en ubevogtet jernbaneoverskæring hvis ikke de samtidig kan henvise til en bedre sikret.
Det er således bedre med 2 ubevogtede jernbaneoverskæringer end 1 ubevogtet!!
Hvad siger togførerne?
På Hillerup Markvej nord for Ribe ville forligskredsen nedlægge en meget brugt overkørsel,
hvorved man tvang langsomtgående køretøjer som landbrugsmaskiner ud på en hovedvej.
For øvrigt er bommene svære at åbne, da der skal rykkes en fjederpåvirket pal ud samtidig med at
bommen skal drejes op. Den ældre mand som bor i huset går med rollator og kører på en el-
knallert, han kan ikke åbne bommene.
Jeg passerer overkørslen 4 gange ugentlig.
Venlig hilsen
Kurt Nielsen
Vestervænget 3
6800 Varde